Gå til innhold

LO vil hjelpe unge inn på boligmarkedet


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Renteinntektene tilfaller bankene som ikke beskattes med 28 %. Overskuddet i en bank fremkommer i et komplisert driftsregnskap og beskattes etter andre regler.

 

Hovedargumentet er imidlertid at rentefradraget i dag bidrar til spekulative boliginvesteringer som er hovedgrunnen til den ville prisstigningen man i dag ser i mange norske byer. Hvorfor skal jeg som ikke har renteugifter være med å finansiere andres renteutgifter via en skatteseddel som er høyere enn den jeg ville hatt uten dette fradraget.

 

Rentefradraget er omvendt Robinhood politikk, en oveføring fra dem uten renteugifter - som regel lavtlønte - til dem med. Se:

 

Historie: Helikopterpenger og uendret rente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kanskje ikke helt relevant til Roar Flåtens forslag, men jeg har lest at det på 1960 tallet var vanlig at en bolig kostet rundt en årslønn. I dag må mange betale over 6 ganger årslønnen sin for en bolig/leilighet.

Man behøver faktisk ikke en gang gå 20 år tilbake før boligprisene var tilnærmet 1:1.

I 1993 kjøpte en kamerat av meg en 3-roms leilighet på 70 kvm for 300.000, og samme år tjente han (og jeg) 260-270.000. I dag er samme leilighet verdt 2.2-2.3 millioner, mens hans (og min) inntekt er rundt 450.000 av dette.

Det har altså gått fra 1:1 til 1:5 på under 20 år...

 

Det er ingen tvil om at boligprisene har tatt helt av de siste 20 årene ! !

Lenke til kommentar

Nå velger du jo de tallene som gir størst "effekt" da 1993 var bunnåret for Norske boligpriser.

 

Du må tilbake til 1980 for å finne samme priser som i 1993. Prisene var da ca 8000 pr kvm, i 1949! var prisen 7000. Realpriser dette!

 

Men at prisene nå tildags er altfor høye er jeg enig i, selv syns jeg min egen bolig og andre i området ligger 50% for høyt, hvertfall for endel eldre boliger.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Renteinntektene tilfaller bankene som ikke beskattes med 28 %. Overskuddet i en bank fremkommer i et komplisert driftsregnskap og beskattes etter andre regler.

 

Hovedargumentet er imidlertid at rentefradraget i dag bidrar til spekulative boliginvesteringer som er hovedgrunnen til den ville prisstigningen man i dag ser i mange norske byer. Hvorfor skal jeg som ikke har renteugifter være med å finansiere andres renteutgifter via en skatteseddel som er høyere enn den jeg ville hatt uten dette fradraget.

 

Rentefradraget er omvendt Robinhood politikk, en oveføring fra dem uten renteugifter - som regel lavtlønte - til dem med. Se:

 

Historie: Helikopterpenger og uendret rente.

 

Nå blander du litt hvordan ulike inntektstyper beskattes, og hvilke fradragsregler som gjelder. Renteinntekter beskattes med 28%. Banker har særregler, men dette gjelder andre forhold som beregning av fradrag for tap på utlån etc, som påvirker den samlede beskatningen.

 

Alternativet du mener er så flott er at man fjerner skattesymmetrien, gir full beskatning av inntekter, uten fradrag for kostnader. Dette vil helt riktig gi reduserte priser, men for den enkelte vil den relative boligprisen forbli tilnærmet uendret, ettersom disponibel inntekt etter skatt blir redusert. Forslaget vil derimot gi betydelig dreining i forhold til finansieringskilder og risiko knyttet til ulike investeringer. I tillegg vil dette medføre en betydelig skatteskjerpelse ettersom renteinntekter beskattes, mens det ikke innrømmes fradrag for renter.

 

Ettersom du mener at rentefradraget i dag bidrar til spekulative boliginvesteringer, som du igjen mener er hovedårsaken til boligprisutviklingen så kan jeg ikke se at det i det hele tatt er sannsynliggjort.

1. Holde boliger tomme er direkte ulønnsomhet gitt prisnivået, og innebærer en betydelig risiko. Kravet til egenkapital ved kjøp av bolig nummer to er betydelig høyere enn bolig nummer 1, så det er øy risiko med meget begrenset oppside, ettersom boligprisveksten skal dekke omkostninger, avkastning og 72% av alle renteutgifter

2. For å få avkastning på noen prosent av investert kapital er du helt avhengig av å leie ut. Hvis det er slik at så mange boliger er kjøpt av spekulanter ville det derfor vært betydelig tilbud av utleieboliger, som igjen ville medført lave leiepriser. I de siste årene har man derimot sett en betydelig økning av leieprisene i sentrale strøk

 

Når det gjelder den linken du ga, så var det stort sett bare tull. Eks, for å tilpasse seg slik at du blir nullskatteyter kun med rentefradrag, når du har 10millioner i innteker, 30% marginalskatt, må påse at man har brutto renteutgifter på ca 10,7 millioner, hvor du da sitter igjen med rentefradrag som utligner marginalskatten (selvsagt sett bort fra trygdeavgift etc). Dette betyr at personen betaler 7,7millioner etter skatt i renteutgifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Renteinntektene tilfaller bankene som ikke beskattes med 28 %. Overskuddet i en bank fremkommer i et komplisert driftsregnskap og beskattes etter andre regler.

 

Hovedargumentet er imidlertid at rentefradraget i dag bidrar til spekulative boliginvesteringer som er hovedgrunnen til den ville prisstigningen man i dag ser i mange norske byer. Hvorfor skal jeg som ikke har renteugifter være med å finansiere andres renteutgifter via en skatteseddel som er høyere enn den jeg ville hatt uten dette fradraget.

 

Rentefradraget er omvendt Robinhood politikk, en oveføring fra dem uten renteugifter - som regel lavtlønte - til dem med. Se:

 

Historie: Helikopterpenger og uendret rente.

 

Nå blander du litt hvordan ulike inntektstyper beskattes, og hvilke fradragsregler som gjelder. Renteinntekter beskattes med 28%. Banker har særregler, men dette gjelder andre forhold som beregning av fradrag for tap på utlån etc, som påvirker den samlede beskatningen.

 

Nei over hodet ikke.

 

Bestrider du at de fleste renteutgifter på bolig betales av personer, mens renteinntektene går til banker som beskattes som bedrifter?

 

Det er riktig at rentinntekter og utgifter beskattes symmetrisk på personer.

 

Når det gjelder den linken du ga, så var det stort sett bare tull.

 

Det samme kan jeg hevde om ditt svar.

 

Jeg står ved at rentefradraget er viktig forutsetning for prisutviklingen på boliger. Politikken er imidlertid drevet så langt til høyre i Norge at ingen partier programfester og fjerne det. Det som en gang ble innført som et middel i sosial boligbygging etter krigen, er nå hovedgrunnen til boligspekulasjon og at unge uten rike foreldre stenges ute fra boligmarkedet. Det er usosialt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det finnes ingen arbeidshatere i Venstre. Tenker som altruister?

Kan ikke spytte uten å treffe en arbeiderhater i V.

Venstrefolk er i mot skatt på arbeid, er dette også en måte å hate arbeidende folk på?

 

Altruister ja. Motsatsen av "tenke på seg selv".

Så det er "galt" å ikke bare tenke på seg selv? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette...

Lenke til kommentar

Dette i følge dagens dagsrevy.

 

Innslaget kan oppsummeres i denne

 

LO-leder Roar Flåthen vil bruke sin 1. mai-tale til å be om en boligpolitikk som gir mer støtte til ungdom og personer som sliter med å komme inn på boligmarkedet.

 

Flåthen sier han er bekymret for at et presset boligmarked kan bidra til økt klasseskille.

 

- Alle har rett til et sted å bo, men i dag faller for mange utenfor. Vi må ta på alvor at boligpolitikk også er fordelingspolitikk, sier LO-lederen, som går på talerstolen på Youngstorget i Oslo rett etter klokken 12 på Arbeidernes dag.

 

Kilde: http://www.dagbladet...nriks/21386884/

 

litt eldre dagblad artiklen.

 

LO vil vende tilbake til 1950 årenes boligmodell for å hjlep unge inn på boligmarekdet.

 

Relatert tråd:

 

Rentefradraget utgått på dato?

 

Har ikke staten avverget boligkrisen da? De lanserte jo nettopp nettsiden "sjef i eget liv". https://sjefiegetliv.husbanken.no/

 

Altså de har brukt milioner på å utvilke en nettside som gjør det samme som alle andre budsjettkalkulatorer, og atpåtill dårligere.

 

Samtidig som BSU står på stedet hvil. BSU grensa per i dag tilsvarer prisstigningen på en vanlig leilighet i trondheim fra 2011 til 2012.

 

Spill for galleriet er det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I den store husbank-finansierte boligbyggingen i 1950 årene og fremover var det en forutsettning for lån at en del av boligen måtte utleies ut et visst antall år. Det kravet ble vel frafalt etterhvert som tidene forandret seg og den jevne mannen i gata fikk bedre økonomi.

 

Men rent befolkningsmessig målt mot dagens tilgjenglig boligmasse, så kanskje ikke tilstanden bedre nå enn den var i etterkrigsåra(?)

 

Men spørs om det er særlig populært å evt. komme med slikt krav i 2012

Lenke til kommentar

Vel, utleiemarkedet er faktisk temmelig greit utenfor de store byene. Det er studentene som er problemet, ikke markedet. Derfor er det langt smartere å utvide antall studentboliger på sikt.

 

Eller begynne å flytte skolene ut av byene. Hvorfor i alle dager skal UIO ligge på Blindern i stedet for i Lørenskog, for eksempel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altruister ja. Motsatsen av "tenke på seg selv".

Så det er "galt" å ikke bare tenke på seg selv? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette...

 

Din linking var et argument om at arbeiderbevegelsen tenker kun på seg selv. Ergo, siden du skal ha litt moral igjen, så må du altså være det motsatte av egoist. Altså altruistisk. Burde ikke være så vanskelig å skjønne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Moderator / Administrator.

 

Som trådstarter.

 

I denne

 

http://www.diskusjon...post&p=19583319

 

posten starter en diskusjon som ikke har noe i denne tråden å gjøre. Vennligst fjern den og de etterfølgende postene som ikke gjelder boligbygging og boligmarkedet.

 

De fleste (alle?) postene kan fjernes eller klippes inn i en ny tråd om Lo fra og med post #47.

 

Noen i denne tråden har ikke peiling på tariffavtaler, fagforeninger, uorganiserte arbeidere og de medlemsfordeler man har som medlem i en frivillig organisasjon som LO.

 

Jeg har bakgrunn som leder av YS (NBFF) i Norges Banks forsknings / utredningsavdeling.

 

Vennligst hold dere til temaet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skal denne tråden fortsette med sin off topic, er kanskje dette

 

 

"Menstadslaget" ble for mye for ingeniør Nielsen på Menstad; nå så han helst at kontrakt- arbeidet ble lagt ned, iallfall for "noen dager." Politimester Per Andersen i Skien hadde til og med oppfordret ham til å ignorere eventuelle ordre fra Hydro om å gjenoppta arbeidet. Men for advokat Eriksen var "Menstadslaget" det endelige og udiskuterbare argument for militær mobilisering, nå som det til og med var en "kamp mellem Arbeiderpartiet og samfundet, hvilket gjorde det dobbelt farlig å vise svakhet."

Landbruksminister Sundby tvilte riktignok på klokskapen i å sende soldater til Menstad, men da regjeringen møttes til ekstraordinær konferanse kl 19.00 mandag 8 juni, holdt han den tvilen for seg selv. Justisminister Lindboe var grepet av stundens alvor: "Her gjaldt det ikke streikebrytere eller ikke, men en åpen kamp mellom statens lovlige ordensvern og demonstranter under veritable opptøyer." Nå måtte det soldater til! Forsvarsminister Quisling, som senere tilla seg den ufortjente æren for å ha slått "Menstadopptøyene ned med makt", hastet avsted for å varsle Kommanderende General. Quisling var aktiv som forsvars- minister i andre sammenheng med å forberede militærapparatet mot "den indre fiende", ikke minst etter "Menstadslaget. Under en stortingsdebatt i april 1932 hevdet han at "Menstadslag- et" var del i en internasjonal, revolusjonær konspirasjon som ble ledet fra Moskva. Selv da han sto tiltalt for landssvik etter krigen insisterte Quisling på at det var han som hadde ryddet opp på Menstad. Men departementalt sett sorterte Menstadkonflikten under justisminister Lindboe, som ikke lå særlig etter for Quisling når det gjaldt å ville markere seg som "den sterke mann.".

 

 

interessant å vite.

 

http://home.online.n...en_foredrag.htm

 

Se også

 

Quisling og Menstadslaget - Video - NRK Skole

 

Organisasjonsfriheten er svært sentral i Norge.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...