Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg har også mulighet til å sette opp hastigheten %-vis på printeren under printing om jeg ønsker det...

Det var mere den jeg tenkte på.

Hvordan er Skeinforge å bruke vs slic3r?

Jeg liker nok skeinforge bedre, men det hender at jeg må bruke slic3r i spesielle tilfeller. Feks nå, da jeg printer store deler og skeinforge bruker veldig mye mer filament. Det finnes sikkert innstillinger for å få det til bra med skeinforge, men skeinforge tar tid å sette opp riktig!

Lenke til kommentar

Her er en liten video som viser bevegelse på aksene på 3D-printeren jeg bygger, samt en ny render. Det er bare to smådeler igjen å printe nå, og eventuelt et motorfeste hvis det jeg har på y-aksen viser seg å ikke være kraftig nok.

Printvolum blir (DxBxH) 200mm x 400mm x 316mm.

Materialvalget er stort sett basert på hva jeg fikk tak i gratis (ramme + stenger). Ellers er det meste designet for å skrus sammen for enkelt utbytte av deler, jeg regner ikke med at alt fungerer med det første ;-) Alt unntatt to deler kan printes uten supports.

  • Ramme: C-kanal fra industristrømskap som jeg fikk fra høyskolen. Selvgjengende skruer for å feste ting til denne.
  • 10mm stenger på X og Y-akse, 8mm på Z-akse
  • RAMPS 1.4 med Pololou stepperdrivere
  • J-Head MK5 hot ends, 0.4mm / 1.75mm
  • NEMA17 4.0kgcm steppermotorer (byttes til eventuelt til sterkere på Z-akse hvis nødvendig)
  • GT2-belter med aluminiumspulleys på stepperne
  • Direct-drive extrudere med Mk8 extruder gear (aner ikke om disse kommer til å fungere ennå, tester en først). Jeg planlegger å kjøre disse individuelt senere.
  • Makerbot Mechanical endstops v1.2. De som er montert nå er midlertidige, jeg regner med å installere Z-probing senere.
  • 2stk Mk3 aluminium heatbeds (214mm x 214 mm)

post-16418-0-65907500-1392672097_thumb.jpg

 

 

Edit: bytta rendra fil. Eneste forskjell på den og videoen er høyde på Z-akse som er for lav på videoen.

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Extruderne henger ikke fast sammen, derfor valgte jeg å bruke to på hver. Når jeg får kjørt inn og blitt litt mer kjent med hvordan den virker kommer jeg til å montere på en motor til sånn at extruderne kan bevege seg uavhengig langs aksen (printe to like ting samtidig når jeg ønsker det).

Lenke til kommentar

Her er en liten video som viser bevegelse på aksene på 3D-printeren jeg bygger, samt en ny render. Det er bare to smådeler igjen å printe nå, og eventuelt et motorfeste hvis det jeg har på y-aksen viser seg å ikke være kraftig nok.

Printvolum blir (DxBxH) 200mm x 400mm x 316mm.

Materialvalget er stort sett basert på hva jeg fikk tak i gratis (ramme + stenger). Ellers er det meste designet for å skrus sammen for enkelt utbytte av deler, jeg regner ikke med at alt fungerer med det første ;-) Alt unntatt to deler kan printes uten supports.

  • Ramme: C-kanal fra industristrømskap som jeg fikk fra høyskolen. Selvgjengende skruer for å feste ting til denne.
  • 10mm stenger på X og Y-akse, 8mm på Z-akse
  • RAMPS 1.4 med Pololou stepperdrivere
  • J-Head MK5 hot ends, 0.4mm / 1.75mm
  • NEMA17 4.0kgcm steppermotorer (byttes til eventuelt til sterkere på Z-akse hvis nødvendig)
  • GT2-belter med aluminiumspulleys på stepperne
  • Direct-drive extrudere med Mk8 extruder gear (aner ikke om disse kommer til å fungere ennå, tester en først). Jeg planlegger å kjøre disse individuelt senere.
  • Makerbot Mechanical endstops v1.2. De som er montert nå er midlertidige, jeg regner med å installere Z-probing senere.
  • 2stk Mk3 aluminium heatbeds (214mm x 214 mm)

 

Edit: bytta rendra fil. Eneste forskjell på den og videoen er høyde på Z-akse som er for lav på videoen.

Spennende prosjekt. Hva med kretskort? Er det mulig å bestille rimelige ferdige kretskort fra noen steder, eller har du utstyr til å lage selv?
Lenke til kommentar

 

Spennende prosjekt. Hva med kretskort? Er det mulig å bestille rimelige ferdige kretskort fra noen steder, eller har du utstyr til å lage selv?

 

Til elektronikken bruker jeg som sakt RAMPS 1.4 på en Arduino Mega (Atmega2560), men det er mulig jeg kommer til å lage noen små kretser selv for å styre heatbedene individuelt. Det blir i så fall enkle kretser som jeg tar på perfboards. Elektronikk er ikke min sterkeste side, så det blir nok rimelig enkle saker :)

 

Edit: RAMPS, Pololou-driverne og Arduinoen kom vel på 6-700kr til sammen hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

 

 

Spennende prosjekt. Hva med kretskort? Er det mulig å bestille rimelige ferdige kretskort fra noen steder, eller har du utstyr til å lage selv?

 

Til elektronikken bruker jeg som sakt RAMPS 1.4 på en Arduino Mega (Atmega2560), men det er mulig jeg kommer til å lage noen små kretser selv for å styre heatbedene individuelt. Det blir i så fall enkle kretser som jeg tar på perfboards. Elektronikk er ikke min sterkeste side, så det blir nok rimelig enkle saker :)

 

Edit: RAMPS, Pololou-driverne og Arduinoen kom vel på 6-700kr til sammen hvis jeg ikke husker helt feil.

 

 

Dette er noe jeg fikk virkelig lyst til å prøve, men så er det spørsmålet om en skal ta seg råd til å kjøpe en 3D-printer for å lage en 3D-printer da. :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Dette er noe jeg fikk virkelig lyst til å prøve, men så er det spørsmålet om en skal ta seg råd til å kjøpe en 3D-printer for å lage en 3D-printer da. :hmm:

 

Du kan kjøpe alle delene du trenger fritt ja, eller tegne selv som jeg har gjort, men det er jo en fordel at du kjenner godt til hvordan en funker før man bygger en, det er jo ofte en del innkjøringsproblemer når man setter sammen noe fra bånn av ;) Men der ligger jo morroa og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...