Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Skal lage et objekt som krever at alle delene er perfekte størelser, men opplever at det ofte blir for lite eller for stort på ting som skruehull etc. Før har jeg bare forstørret hullet med en millimeter eller to, men det hadde vært fint og vist hvordan man kan få perfekte størrelser på ting på første print.

 

Det jeg lurer på er hvordan det printes. Legger printeren plasten langs kant-veggen/streken/ytterveggene til modellen eller blir den lagt på midten. Hvis det er den siste så kan man vel løse problemet ved å øke skruehull med tykkelsen på laget som legges. Er det den første måten, så bør printen komme ut slik du designet den. Noe sier meg at det enten er siste alternativ eller at plasten utvider seg?

Vet ikke om dette var forstårlig, men er i korte trekk er jeg ute etter å vite hvordan man kan regne ut hvor mye større et hull må være så man slipper å printe hauger av prints for å få det til å bli perfekt.

 

:)

D02

 

Det er vel litt avhengig av hvilken slicerprogramvare du bruker, i Slic3r kan man velge om man vil begynne innerst eller ytterst først.

Denne videoen forklarer en del om hvordan man velger riktige veggtykkelser (og mye annet fornuftig):

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. Ser ut som ny leveringsdato er ett sted i mars, men dette ser lovende ut :)

Oh. Utsatt enda en måned ja. Vel, ikke akkurat overraskende.

 

Beste er vel bare om man glemmer printeren helt, så dukker den plutselig opp en dag på døra. :p

 

Edit: Spurte igår Makerbot (Support epost) hvor når dem forventet og shippe Makerbot.

 

 

We are still projecting mid-February as the release date for this printer. I wish I could give you a more exact date, but even we don't know here in Support. My best educated guess would be Valentine's Day or later, but that is in no way whatsoever a guarantee for the release date. Stay tuned to our website for updates regarding this.

Så får krysse fingrene. Men må nesten forvente at det ikke blir før ute i Mars, så får jeg heller bli ekstra glad om de sender den før. :D

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Testmonterte litt til den nye 3d-printeren i dag. Prøver å printe så mye som mulig uten supports (og har tegna delene for det), men litt finpuss må til før det kan monteres. Det her er Z-aksecarriage med montert motor for X-aksen:

post-16418-0-24845600-1391197351_thumb.jpg

Har valgt å feste X-aksestengene med skruer fordi det skal være lettere å montere/demontere, jeg tenkte å eksperimentere med litt forskjellige extruderoppsett, for eksempel to uavhengige extrudere.

 

Det her er oversikt over skriveren, ganske standard oppsett, men har bygd den på en haug C-kanaler jeg fikk fra skolen.

post-16418-0-67042200-1391198036_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Nå kan jeg endelig skjønne hvorfor botObjects nøler med å sende ut printere sine, de har i går lagt ut nytt video http://twitpic.com/du8pj4 som viser printer in action, og dersom man ser på video i fullscreen så ser man tydelig at print har curlet opp fra venstre siden og heile printeren ristes enn del under print... Ikke akkurat den beste PR trekk

 

post-7631-0-20024700-1391418086_thumb.png

 

Enten kan den person som lagde video lite om print - jeg tipper døren var åpent og den innebygde viftesystemet gikk litt banans eller så er det en bug som de må løse.

 

post-7631-0-73904200-1391418077_thumb.png

 

Mens software og fargene ser ganske bra ut.

 

 

Lenke til kommentar

Jepp, ser ut som den warper opp fra begge kantene.

Ja, håper bare på at den som printet jorde nei feil. Kan ikke helt se for meg grunn til at PLA ikke fester seg i glass - dette burdet vært ganske benkers. Platen ser også litt skittent ut - mulig det var ikke helt reint?..

Kan også hende de varmet opp platen litt for mye...

 

Men litt rar følelse, alle komponenter ser veldig strøkne ut - så veldig rart å se en så grunnlegende del av printing som ikke er på plass...

Lenke til kommentar

 

Jepp, ser ut som den warper opp fra begge kantene.

Ja, håper bare på at den som printet jorde nei feil. Kan ikke helt se for meg grunn til at PLA ikke fester seg i glass - dette burdet vært ganske benkers. Platen ser også litt skittent ut - mulig det var ikke helt reint?..

Kan også hende de varmet opp platen litt for mye...

 

Men litt rar følelse, alle komponenter ser veldig strøkne ut - så veldig rart å se en så grunnlegende del av printing som ikke er på plass...

 

Sant nok.

 

Men igjen, så vil jo ting som raft \ brim løse slike problemer (som oftest).

 

Er jo en del faktorer som spiller inn som speed på første layer, om printerne står åpen i trekk \ ugjevn temperatur, osv. Så vi får se når de nærmer seg launch :)

Lenke til kommentar

Er vel uansett ikke det vanskeligste å løse? Jeg printer for det meste i PLA, og noen plaster har faktisk vært vanskelig å få til å henge på bordet, selv med brim/raft, spesielt svart plast. Dersom PLA warper og alt av justering på innstillinger er prøvd så er neste enkle steg litt sitronsaft på bordet. :) Evt så har du jo mer drastiske steg som kaptontape. :)

 

Edit; Dog, burde selvfølgelig ikke være nødvendig på en printer i den prisklassen.

Endret av -Jørgen-
Lenke til kommentar

Jupp enig med dere og fra tidligere så veit jeg at det er ikke så vanskelig å få PLA til å feste seg at det blir det store show-stopper.

 

Men man kan også frykte lang større problem, siden de bruker egen utviklet PLA så kan det hende at det er noe tull med den... det får jeg virkelig håpe at det er det ikke.

 

Med litt flaks så bør den sendes om 1 mnd tid :)

 

Om den printer først kommer, så tror jeg skal få ett par venner som støtte kontakter - blir helt uvirkelig etter alt den ventinga og usikkerhet...

Lenke til kommentar

Noen av dere som vet hvordan man kan finne ut lengde på filament som trengs for å printe en spesifik ting?

 

Jeg bruker repetier med skeinforge nå for tiden, men kan ikke se noe slikt.

Du kan lese i slutten av gcoden (hvertfall den som blir generert av slic3r) for. eks: ; filament used = 874.5mm (6.2cm3)

Lenke til kommentar

da trenger jeg altså en abs printer til et prosjekt, så jeg begynte å gjøre litt research. men, jo mer jeg leser og studerer, jo mer usikker blir jeg på vilken jeg skal velge :confused:

 

ser velleman selger et billig kit, og baser på videoene til denne fyren, fungerer den bra:

 

https://www.youtube.com/user/micwic500/videos

 

men, jeg vil helst ha en ferdig en, og da er vel soliddoodle et viden testet system? ser dere får til gode utskrifter med den, men må det mye tweaking til? holder resultat seg konsist?

Lenke til kommentar

da trenger jeg altså en abs printer til et prosjekt, så jeg begynte å gjøre litt research. men, jo mer jeg leser og studerer, jo mer usikker blir jeg på vilken jeg skal velge :confused:

 

ser velleman selger et billig kit, og baser på videoene til denne fyren, fungerer den bra:

 

https://www.youtube.com/user/micwic500/videos

 

men, jeg vil helst ha en ferdig en, og da er vel soliddoodle et viden testet system? ser dere får til gode utskrifter med den, men må det mye tweaking til? holder resultat seg konsist?

Er ABS et 'must'? PLA er også en grei plasttype. Bedre en ABS på enkelte områder, men begge har sine fordeler \ ulemper.

 

Hva er budsjettet? Personlig ville jeg nok muligens ha sett på andre alternativer enn Solidoodle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...