Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3D print samfunnet er bare helt rått. Her er en historie i 3 relativt korte videoer om hvordan en person satte igang jakten på de perfekte "bridge" innstillingene, og fikk dette implementert i Orcaslicer.

En kommentar fra siste videoen under som oppsummerer dette greit:

perfect example of how to stand on business

- see problem
- test hundreds of times to fix problem
- FIX THE PROBLEM FROM THE BEGINNING A COMPLETELY DIFFERENT WAY
- get the developers to implement your changes
- put the entirety of your findings and process out in youtube videos with no filler, straight to the point with real examples, no stupid hypothetical "wellllll if we tried this across every density from 100-120 we would probably see something like this"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Ser ut som en helt vanlig tannhjul som omtrent alle eldre printere bruker. Men spørs om du finner i norge.

Endte med å finne de på Aliexpress, så får vi se om de duger 👍

Skrevet
trn100 skrev (På 26.11.2025 den 21.27):

Utgjort å endelig bestemme seg for å handle og så er den utsolgt! 😞

Har bedt om melding når de finnes på lager igjen. Kommer sikkert en nyere modell, men dette er vel en grei pris? Bambu Lab X1 Carbon Combo 2 Pro - Polyalkemi AS

Ta en kikk på P2S som kom nylig (typ måneder siden, om det) har quick swap nozzles og andre nyvinninger. Om du såklart ikke allerede har gjort det 👍🏼

• Liker 1
Skrevet (endret)
37 minutes ago, technicality said:

Ta en kikk på P2S som kom nylig (typ måneder siden, om det) har quick swap nozzles og andre nyvinninger. Om du såklart ikke allerede har gjort det 👍🏼

Såg en del videoer mellom P2S og X1C nå. Virker svært like unntatt noen små nyvinninger. Bedre filter på X1C? Prisen akkurat nå er også veldig lik.

Endret av ili
  • Liker 1
Skrevet (endret)
ili skrev (På 28.11.2025 den 1.11):

Såg en del videoer mellom P2S og X1C nå. Virker svært like unntatt noen små nyvinninger. Bedre filter på X1C? Prisen akkurat nå er også veldig lik.

Stemmer, bare tenkte å nevne den i tilfelle den hadde glippet

Endret av technicality
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Bambu P1P

Noen som skjønner hva som kan være galt her?

1: Veldig kantete / lav oppløsning

2: Stringing?

Printet retning den ligger på bildet, uten supports.

IMG_9913.jpg

Skrevet (endret)

1 er høy laghøyde. Du kan se på det på samme måte som lav oppløsning på skjermen. Lavere laghøyde vil gjøre "trappe-effekten" mindre synlig, men det tar også lengre tid å printe.

Du kan fikse dette ved å enten redusere laghøyden, eller ved å orientere delen annerledes på bordet (snu delen på siden), men dette er ikke alltid gunstig.

Her er en video som viser adaptive layer height, som er et tredje alternativ der laghøyden tilpasses etter modellens geometri slik at laghøyden er lavere der det trengs, og høyere der det tillates. https://www.youtube.com/watch?v=bIrrjxHL300

En illustrasjon som kanskje er mer forklarende enn ord:
3D Printing Tips: Perfecting the Layer Height 3D Printing - Pick 3D Printer

------

2 er jeg mer usikker på, men det er ikke stringing. Her må vi ha mer informasjon.
Printer du med PLA eller PETG? Har du valgt riktig filament-profil i sliceren?

Det ser ut som det kun skjer på overheng (grønne markeringer), og at plastikken siger ned før det rekker å stivne. Så enten er print-temperaturen for høy, eller så er "part cooling fan" deaktivert/ikke virker. OBS: Printere har to vifter, en for å blåse luft der dysen er, og en som skal kjøle ned deler av hot-end.

PLA skal ha 190-220 grader ut dysa, PETG skal ha en temperatur på rundt 250 grader, og printes saktere enn PLA.

Andre ting som jeg ser på bildet er dette området av hjørnet (3, lyseblå) ikke følger hjørnet langs veggen slik som resten av hjørnet oppover. Usikkert hvorfor.

Også har du litt dårlig feste til print-bord (4, lilla), eller så har den (potensielt) høye temperaturen vridd delen slik. Hvis det er dårlig heft mot bord så kan du vaske print-platen med litt zalo/sun oppvaskmiddel. Jeg bruker den myke siden av en ny, ren kjøkkensvamp med oppvaskmiddel for å få løsnet urenheter. Tørk rent med noe som ikke loer for mye.

image.thumb.png.70ccc6568308b487fe64d5a918da97bd.png

Endret av Thor.
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Min Ender-3 V3 KE printet seg til døde over natten for en knapp uke siden. Jeg satte den til å printe over natten, og dysen ble tett ganske tidlig. Den sluttet ikke printen før temperatursensoren var røsket ut av kontakten, og dekselet med vifter etc som sitter rundt printhodet var knekt og fullstendig ødelagt. Flere kontakter er kaputt, og jeg tror ikke jeg har noe å tjene på å forsøke å smelte bort "blobben" som sitter rundt hot-end.

(Onde tunger mener jeg ikke har annet å vente, siden jeg printer med plutonium/kryptonitt)

Det ser ikke ut til at Creality selger det jeg vil trenge av reservedeler for å reparere greiene, og om så var, ville jeg sannsynligvis spart på å kjøpe en helt ny printer.

Planen nå er å vente til Creality slipper laserhode til V3 KE. I mellomtiden har jeg bestilt meg en K2 Combo, men den leveres ikke før midt i mars.

PXL_20251208_091938367.jpg

PXL_20251208_132502712.jpg

PXL_20251208_133601053.jpg

PXL_20251208_133605078.jpg

PXL_20251208_140716837.jpg

Endret av Aetius
Skrevet

JEG ville satt den opp med Klipper og satt på hva enn du hadde lyst på av hotend. Jeg har en Sovol SV01 (Ender 3-klon) med E3D Revo Six hotend under Bondtech LGX extruder, standard motorer med oppjustert vref. Jeg har halvert printtiden på harde materialer uten at det går utover kvaliteten.

Jeg har en Ender 5 S1 som også har fått Klipper, har begynt jobben med å sette på akselerometer så jeg får tuna input shaper på den også nå, har trua på den printern. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Leo_ said:

JEG ville satt den opp med Klipper og satt på hva enn du hadde lyst på av hotend. Jeg har en Sovol SV01 (Ender 3-klon) med E3D Revo Six hotend under Bondtech LGX extruder, standard motorer med oppjustert vref. Jeg har halvert printtiden på harde materialer uten at det går utover kvaliteten.

Som nevnt ville det sannsynligvis kostet mer enn en ny printer. Men du kan kjøpe det som er igjen av min om du vil.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Aetius said:

Min Ender-3 V3 KE printet seg til døde over natten for en knapp uke siden. Jeg satte den til å printe over natten, og dysen ble tett ganske tidlig. Den sluttet ikke printen før temperatursensoren var røsket ut av kontakten, og dekselet med vifter etc som sitter rundt printhodet var knekt og fullstendig ødelagt. Flere kontakter er kaputt, og jeg tror ikke jeg har noe å tjene på å forsøke å smelte bort "blobben" som sitter rundt hot-end.

(Onde tunger mener jeg ikke har annet å vente, siden jeg printer med plutonium/kryptonitt)

Det ser ikke ut til at Creality selger det jeg vil trenge av reservedeler for å reparere greiene, og om så var, ville jeg sannsynligvis spart på å kjøpe en helt ny printer.

Planen nå er å vente til Creality slipper laserhode til V3 KE. I mellomtiden har jeg bestilt meg en K2 Combo, men den leveres ikke før midt i mars.

PXL_20251208_091938367.jpg

PXL_20251208_132502712.jpg

PXL_20251208_133601053.jpg

PXL_20251208_133605078.jpg

PXL_20251208_140716837.jpg

Er vel helt standard gammel creality hotend det der? Bytta en sånn for par uker siden på en Ender 3 neo. Kosta vel en hundrelapp eller noe for hele greia.

Forøvrig lignende problem der. Lak ut heatblock fordi man ikke klarte å tighte dysa nok (slitne gjenger)

Men du vil ikke savne endern etter du begynner å bruke K2. Er en litt annen klasse.

Endret av Complexity
Skrevet
27 minutes ago, Complexity said:

Er vel helt standard gammel creality hotend det der? Bytta en sånn for par uker siden på en Ender 3 neo. Kosta vel en hundrelapp eller noe for hele greia.

Nei, og jeg trenger mye mer enn bare hotend.

Skrevet (endret)
47 minutes ago, Aetius said:

Nei, og jeg trenger mye mer enn bare hotend.

Ser kjøleribben er litt smalere enn på ender 3 så passer vel ikke nei.

Alikevell ikke så dyrt til V3 KE da..

Screenshot_20251218-180755.AliExpress.png

Resten som eventuelt trengs (om du ikke bare stripser fast) kan jo kansje printes.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Aetius skrev (17 timer siden):

Som nevnt ville det sannsynligvis kostet mer enn en ny printer. Men du kan kjøpe det som er igjen av min om du vil.

Du får ikke mye NY printer for 3000kr. En Raspberry Pie koster en 1000-lapp og jeg mener en Revo Six Fully Loaded med fire forskjellige dyser som skiftes uten verktøy koster rundt 2000kr. 

Din ikkefungerende printer er ikke verd penger, kanskje 500. Jeg kjøpte en brukt Ender 5 S1 for 1500kr, driver som nevnt å konverterer til Klipper på den nå, da blir den nok knallgod. 

Endret av Leo_
Skrevet (endret)
2 hours ago, Leo_ said:

Du får ikke mye NY printer for 3000kr. En Raspberry Pie koster en 1000-lapp og jeg mener en Revo Six Fully Loaded med fire forskjellige dyser som skiftes uten verktøy koster rundt 2000kr. 

Din ikkefungerende printer er ikke verd penger, kanskje 500. Jeg kjøpte en brukt Ender 5 S1 for 1500kr, driver som nevnt å konverterer til Klipper på den nå, da blir den nok knallgod. 

Ikke så veldig mye mere enn 3000kr da for en grei printer.

Her har du jo en med CFS som ble solgt nylig på finn f.eks

Screenshot_20251219-101056.Chrome.png

Vet ikke om denne kjører Klipper som default som de andre printerne til Crealtity gjør, men om ikke kan det sikkert installeres.

Creality lar deg jo roote å leke med printeren i motsetning til visse andre merker..

Endret av Complexity
Skrevet

Men legger du samme beløpet i printern du har får du en betydelig bedre printer. 

Min Sovol SV01 fikk nevnte ombygging og jeg dobla printhastigheten med samme eller bedre kvalitet på harde materialer som PLA. 

Jeg skal selvsagt ikke si hva du skal eller har lyst til å gjøre, jeg ønsker kun å belyse et godt alternativ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...