Gå til innhold

Reklamasjon - Har jeg blitt svindlet av Lefdal?


Deean

Anbefalte innlegg

Tror ikke du helt har forstått dette med reklamasjonsretten,og vilke regler som gjelder for matvarer..som er helt annerledes enn for "dingser" ;)

Virkelig, Jan Erik? Virkelig?

 

Jeg siterer forbrukerkjøpsloven § 1:

" Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

En banan er en ting, akkurat like mye som en datamaskin, en mobiltelefon eller en bil er det. Siden forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes (til ulempe for kunden) ved avtale, jf. § 3, så gjelder den alltid alle ting.

 

Hvis du leser miderste avsnitt 2 ganger til så skjønner du den kanskje ;)

 

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år

 

Forventet levetid på en mobiltelefon 3-4 år

Reklamasjonstid på en mobiltelefon 5 år

 

Man kan reklamere på både bananen og mobiltelefonen i perioden etter forventet levetid er over, MEN det vil ikke si at det er en mangel på varen. Bananen råtner etter 2 uker mens mobilens tekniske levetid ikke er lengre enn 3-4 år.

 

Hehe..en banan har IKKE reklamasjon på 2 år..svett....uansett har du 5år reklamasjon i følget lovverket..så om tlf din "bare" holderr 4år..vel..slitasje gir ikke rett til ny tlf,men feil ved den..og det er 5år.

Seriøst, Jan Erik. Ta deg en bolle, du er langt utpå fisketur.

Awww, you beat me to it. :)

 

Les her du: http://www.forbruker...-og-reklamasjon Finner du banan nevnt her er du god,så den bolla må du ta selv moromann.Altså ting som har en forventet levetid på mer enn 2år..og det har ikke en banen..men aper skulle nok ønske det?

Nå skal jeg være helt ærlig med deg: Jeg sitter med så mange innvendinger at jeg ikke vet hvilken jeg skal bruke.

 

i) Fordi Forbrukerrådet på sine hjemmesider ikke eksplisitt nevner "banan" som et eksempel, gjelder fkjl. ikke banan?

 

ii) Sitat fra siden du linket til: "Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist." Er en banan ikke en vare?

 

iii) Som Herr Brun har sitert, gjelder fkjl. salg av ting. Er en banan ikke en ting?

 

iv) Jeg har aldri påstått at en banan har en forventet levetid på mer enn 2 år. Dersom du er av en annen hallusinatorisk oppfatning, bes du vise meg dette.

 

Subsidiært kan nevnes at forfattere av artikler på Forbrukerrådets nettsider ikke utgjør en rettskilde. "Moromann" kan du være selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden, Jan Erik: For at man skal ha rett på enten avhjelp, prisavslag eller heving kreves to ting - Varen må ha en mangel, og du må ha reklamert i tide.

Utgangspunktet må jo være at dersom du kjøper noe og det ikke funker, så skal selgeren ordne opp i det, ikke sant?

For at ikke kjøpere skal spekulere i å vente med å reklamere til feilen blir verre, for å se hvordan prisutviklingen på slike ting er osv., har man en regel om relativ reklamasjon: Du må reklamere innen en viss tid etter at du merket at det var noe galt.

Og for at handelslivet skal fungere må man kunne legge ting bak seg, det ville vært upraktisk om butikker måtte kalkulere med at ting de solgte på åtti-tallet fortsatt kunne ha skjulte mangler som de måtte betale for å fikse. Derfor har man også en absolutt reklamasjonsfrist. Den er i utgangspunktet på 2 år (2 år etter at du kjøper en ting, har du ingen rettigheter om noe går galt), men den kan utvides til 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Etter 5 år mister du altså alle rettigheter om tingen har en mangel.

 

Men selve grunnsteinen for å reklamere er at TINGEN HAR EN MANGEL. Denne mangelen kan være mye rart, men om man i forbrukerkjøp reklamerer ganske lenge etter kjøpet er det ofte snakk om at tingen ikke tilfredsstiller lovens krav i § 15 b, at den ikke har den holdbarheten man kan forvente. Hvor lenge man kan forvente at en ting varer påvirkes IKKE av hvor lang reklamasjonstid tingen har, men motsatt. Forventet holdbarhet bestemmer reklamasjonstiden. Skjønner du forskjellen? Dette har jeg diskutert her på forumet før, og vet at enkelte har vanskelig for å forstå det. Det skjønner jeg.

 

Jeg anbefaler at du leser litt forbrukerkjøpsrett, f. eks. som et minimum leser forbrukerkjøpsloven og reflekterer litt over det som står der, før du svarer på forbrukerrettforumet. Det ville gjøre forumet til et bedre sted for oss alle. Dersom det er noe du lurer på, så kan du spørre, det er mange her som vet veldig mye om juss og sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke du helt har forstått dette med reklamasjonsretten,og vilke regler som gjelder for matvarer..som er helt annerledes enn for "dingser" ;)

Virkelig, Jan Erik? Virkelig?

 

Jeg siterer forbrukerkjøpsloven § 1:

" Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

En banan er en ting, akkurat like mye som en datamaskin, en mobiltelefon eller en bil er det. Siden forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes (til ulempe for kunden) ved avtale, jf. § 3, så gjelder den alltid alle ting.

 

Hvis du leser miderste avsnitt 2 ganger til så skjønner du den kanskje ;)

 

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år

 

Forventet levetid på en mobiltelefon 3-4 år

Reklamasjonstid på en mobiltelefon 5 år

 

Man kan reklamere på både bananen og mobiltelefonen i perioden etter forventet levetid er over, MEN det vil ikke si at det er en mangel på varen. Bananen råtner etter 2 uker mens mobilens tekniske levetid ikke er lengre enn 3-4 år.

 

Hehe..en banan har IKKE reklamasjon på 2 år..svett....uansett har du 5år reklamasjon i følget lovverket..så om tlf din "bare" holderr 4år..vel..slitasje gir ikke rett til ny tlf,men feil ved den..og det er 5år.

Seriøst, Jan Erik. Ta deg en bolle, du er langt utpå fisketur.

Awww, you beat me to it. :)

 

Les her du: http://www.forbruker...-og-reklamasjon Finner du banan nevnt her er du god,så den bolla må du ta selv moromann.Altså ting som har en forventet levetid på mer enn 2år..og det har ikke en banen..men aper skulle nok ønske det?

Nå skal jeg være helt ærlig med deg: Jeg sitter med så mange innvendinger at jeg ikke vet hvilken jeg skal bruke.

 

i) Fordi Forbrukerrådet på sine hjemmesider ikke eksplisitt nevner "banan" som et eksempel, gjelder fkjl. ikke banan?

 

ii) Sitat fra siden du linket til: "Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist." Er en banan ikke en vare?

 

iii) Som Herr Brun har sitert, gjelder fkjl. salg av ting. Er en banan ikke en ting?

 

iv) Jeg har aldri påstått at en banan har en forventet levetid på mer enn 2 år. Dersom du er av en annen hallusinatorisk oppfatning, bes du vise meg dette.

 

Subsidiært kan nevnes at forfattere av artikler på Forbrukerrådets nettsider ikke utgjør en rettskilde. "Moromann" kan du være selv.

 

Her:

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år.....er IKKE riktig da banane IKKE har en forventet levetid/brukstid utover 2ÅR.Men la oss si du gikk å kjøpte en klase bananer idag..du kommer hjem og skreller en..den er råtten..og opps..alle var råntne..da har du krav på å få byttet de...men du kan ikke komme etter 2år å forvente att du får nye bananer??..da skulle vi jo aldri behøve betale for maten..kan jo bare klage ikke sant og få ny mat hele tiden?..for det er du du sier nå ikke sant?

Lenke til kommentar

Okei, som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden, Jan Erik: For at man skal ha rett på enten avhjelp, prisavslag eller heving kreves to ting - Varen må ha en mangel, og du må ha reklamert i tide.

Utgangspunktet må jo være at dersom du kjøper noe og det ikke funker, så skal selgeren ordne opp i det, ikke sant?

For at ikke kjøpere skal spekulere i å vente med å reklamere til feilen blir verre, for å se hvordan prisutviklingen på slike ting er osv., har man en regel om relativ reklamasjon: Du må reklamere innen en viss tid etter at du merket at det var noe galt.

Og for at handelslivet skal fungere må man kunne legge ting bak seg, det ville vært upraktisk om butikker måtte kalkulere med at ting de solgte på åtti-tallet fortsatt kunne ha skjulte mangler som de måtte betale for å fikse. Derfor har man også en absolutt reklamasjonsfrist. Den er i utgangspunktet på 2 år (2 år etter at du kjøper en ting, har du ingen rettigheter om noe går galt), men den kan utvides til 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Etter 5 år mister du altså alle rettigheter om tingen har en mangel.

 

Men selve grunnsteinen for å reklamere er at TINGEN HAR EN MANGEL. Denne mangelen kan være mye rart, men om man i forbrukerkjøp reklamerer ganske lenge etter kjøpet er det ofte snakk om at tingen ikke tilfredsstiller lovens krav i § 15 b, at den ikke har den holdbarheten man kan forvente. Hvor lenge man kan forvente at en ting varer påvirkes IKKE av hvor lang reklamasjonstid tingen har, men motsatt. Forventet holdbarhet bestemmer reklamasjonstiden. Skjønner du forskjellen? Dette har jeg diskutert her på forumet før, og vet at enkelte har vanskelig for å forstå det. Det skjønner jeg.

 

Jeg anbefaler at du leser litt forbrukerkjøpsrett, f. eks. som et minimum leser forbrukerkjøpsloven og reflekterer litt over det som står der, før du svarer på forbrukerrettforumet. Det ville gjøre forumet til et bedre sted for oss alle. Dersom det er noe du lurer på, så kan du spørre, det er mange her som vet veldig mye om juss og sånn.

 

Hjelper ikke HVA du tror her...du sier det jo selv i første avsnitt,men så snur du i andre avsnitt...så bestem deg for hva du står for.Så kanskje du burde lese deg opp litt istedet?og forumet er vel ikke kun for deg og uriktige opplysninger?Så kanskjje det ble bedre uten deg også...slikt en sier når man slipper opp for argumenter,heter det;)og ta en titt på linkene;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Jan Erik: at reklamasjonstiden er 2 år betyr ikke at man har rett til å reklamere i 2 år. Det betyr at 2 år fra kjøpstidspunkt er det aller seneste man kan reklamere.

 

Retten til å reklamere begrenses av varens forventede levetid, og denne er fullstendig uavhengig av reklamasjonsfristen. Derfor er reklamasjonsfristen for en banan 2 år, mens retten til å reklamere opphører etter noen dager.

 

Skjønner du forskjellen på en frist og en rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke du helt har forstått dette med reklamasjonsretten,og vilke regler som gjelder for matvarer..som er helt annerledes enn for "dingser" ;)

Virkelig, Jan Erik? Virkelig?

 

Jeg siterer forbrukerkjøpsloven § 1:

" Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

En banan er en ting, akkurat like mye som en datamaskin, en mobiltelefon eller en bil er det. Siden forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes (til ulempe for kunden) ved avtale, jf. § 3, så gjelder den alltid alle ting.

 

Hvis du leser miderste avsnitt 2 ganger til så skjønner du den kanskje ;)

 

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år

 

Forventet levetid på en mobiltelefon 3-4 år

Reklamasjonstid på en mobiltelefon 5 år

 

Man kan reklamere på både bananen og mobiltelefonen i perioden etter forventet levetid er over, MEN det vil ikke si at det er en mangel på varen. Bananen råtner etter 2 uker mens mobilens tekniske levetid ikke er lengre enn 3-4 år.

 

Hehe..en banan har IKKE reklamasjon på 2 år..svett....uansett har du 5år reklamasjon i følget lovverket..så om tlf din "bare" holderr 4år..vel..slitasje gir ikke rett til ny tlf,men feil ved den..og det er 5år.

Seriøst, Jan Erik. Ta deg en bolle, du er langt utpå fisketur.

Awww, you beat me to it. :)

 

Les her du: http://www.forbruker...-og-reklamasjon Finner du banan nevnt her er du god,så den bolla må du ta selv moromann.Altså ting som har en forventet levetid på mer enn 2år..og det har ikke en banen..men aper skulle nok ønske det?

Nå skal jeg være helt ærlig med deg: Jeg sitter med så mange innvendinger at jeg ikke vet hvilken jeg skal bruke.

 

i) Fordi Forbrukerrådet på sine hjemmesider ikke eksplisitt nevner "banan" som et eksempel, gjelder fkjl. ikke banan?

 

ii) Sitat fra siden du linket til: "Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist." Er en banan ikke en vare?

 

iii) Som Herr Brun har sitert, gjelder fkjl. salg av ting. Er en banan ikke en ting?

 

iv) Jeg har aldri påstått at en banan har en forventet levetid på mer enn 2 år. Dersom du er av en annen hallusinatorisk oppfatning, bes du vise meg dette.

 

Subsidiært kan nevnes at forfattere av artikler på Forbrukerrådets nettsider ikke utgjør en rettskilde. "Moromann" kan du være selv.

 

Her:

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år.....er IKKE riktig da banane IKKE har en forventet levetid/brukstid utover 2ÅR.Men la oss si du gikk å kjøpte en klase bananer idag..du kommer hjem og skreller en..den er råtten..og opps..alle var råntne..da har du krav på å få byttet de...men du kan ikke komme etter 2år å forvente att du får nye bananer??..da skulle vi jo aldri behøve betale for maten..kan jo bare klage ikke sant og få ny mat hele tiden?..for det er du du sier nå ikke sant?

i) Hvor har du det fra at tingen må ha en forventet levetid på over to år, for at den absolutte reklamasjonsfristen skal være to år? Den absolutte reklamasjonsfristen er alltid minst to år, jf. fkjl. § 27 annet ledd første punktum. Dersom tingen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er reklamasjonsfristen fem år, jf. § 27 annet ledd annet punktum.

 

ii) Du må skille mellom forventet levetid og absolutt reklamasjonsfrist. Førstnevnte, for en banan, kan være på dager/uker, mens sistnevnte, for en banan, er på to år. At man har reklamert innen reklamasjonsfristen betyr ikke at tingen automatisk har en mangel. For at en ting skal ha en mangel, må den tilfredsstille minst ett av kravene i § 16.

 

Ellers hadde det vært fint om du faktisk henviste til lover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jan Erik: at reklamasjonstiden er 2 år betyr ikke at man har rett til å reklamere i 2 år. Det betyr at 2 år fra kjøpstidspunkt er det aller seneste man kan reklamere.

 

Retten til å reklamere begrenses av varens forventede levetid, og denne er fullstendig uavhengig av reklamasjonsfristen. Derfor er reklamasjonsfristen for en banan 2 år, mens retten til å reklamere opphører etter noen dager.

 

Skjønner du forskjellen på en frist og en rett?

 

Ja men det gjør ikke du,ser jeg..en forventet levetid på en

Tror ikke du helt har forstått dette med reklamasjonsretten,og vilke regler som gjelder for matvarer..som er helt annerledes enn for "dingser" ;)

Virkelig, Jan Erik? Virkelig?

 

Jeg siterer forbrukerkjøpsloven § 1:

" Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

En banan er en ting, akkurat like mye som en datamaskin, en mobiltelefon eller en bil er det. Siden forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes (til ulempe for kunden) ved avtale, jf. § 3, så gjelder den alltid alle ting.

 

Hvis du leser miderste avsnitt 2 ganger til så skjønner du den kanskje ;)

 

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år

 

Forventet levetid på en mobiltelefon 3-4 år

Reklamasjonstid på en mobiltelefon 5 år

 

Man kan reklamere på både bananen og mobiltelefonen i perioden etter forventet levetid er over, MEN det vil ikke si at det er en mangel på varen. Bananen råtner etter 2 uker mens mobilens tekniske levetid ikke er lengre enn 3-4 år.

 

Hehe..en banan har IKKE reklamasjon på 2 år..svett....uansett har du 5år reklamasjon i følget lovverket..så om tlf din "bare" holderr 4år..vel..slitasje gir ikke rett til ny tlf,men feil ved den..og det er 5år.

Seriøst, Jan Erik. Ta deg en bolle, du er langt utpå fisketur.

Awww, you beat me to it. :)

 

Les her du: http://www.forbruker...-og-reklamasjon Finner du banan nevnt her er du god,så den bolla må du ta selv moromann.Altså ting som har en forventet levetid på mer enn 2år..og det har ikke en banen..men aper skulle nok ønske det?

Nå skal jeg være helt ærlig med deg: Jeg sitter med så mange innvendinger at jeg ikke vet hvilken jeg skal bruke.

 

i) Fordi Forbrukerrådet på sine hjemmesider ikke eksplisitt nevner "banan" som et eksempel, gjelder fkjl. ikke banan?

 

ii) Sitat fra siden du linket til: "Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist." Er en banan ikke en vare?

 

iii) Som Herr Brun har sitert, gjelder fkjl. salg av ting. Er en banan ikke en ting?

 

iv) Jeg har aldri påstått at en banan har en forventet levetid på mer enn 2 år. Dersom du er av en annen hallusinatorisk oppfatning, bes du vise meg dette.

 

Subsidiært kan nevnes at forfattere av artikler på Forbrukerrådets nettsider ikke utgjør en rettskilde. "Moromann" kan du være selv.

 

Her:

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år.....er IKKE riktig da banane IKKE har en forventet levetid/brukstid utover 2ÅR.Men la oss si du gikk å kjøpte en klase bananer idag..du kommer hjem og skreller en..den er råtten..og opps..alle var råntne..da har du krav på å få byttet de...men du kan ikke komme etter 2år å forvente att du får nye bananer??..da skulle vi jo aldri behøve betale for maten..kan jo bare klage ikke sant og få ny mat hele tiden?..for det er du du sier nå ikke sant?

i) Hvor har du det fra at tingen må ha en forventet levetid på over to år, for at den absolutte reklamasjonsfristen skal være to år? Den absolutte reklamasjonsfristen er alltid minst to år, jf. fkjl. § 27 annet ledd første punktum. Dersom tingen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er reklamasjonsfristen fem år, jf. § 27 annet ledd annet punktum.

 

ii) Du må skille mellom forventet levetid og absolutt reklamasjonsfrist. Førstnevnte, for en banan, kan være på dager/uker, mens sistnevnte, for en banan, er på to år. At man har reklamert innen reklamasjonsfristen betyr ikke at tingen automatisk har en mangel. For at en ting skal ha en mangel, må den tilfredsstille minst ett av kravene i § 16.

 

Ellers hadde det vært fint om du faktisk henviste til lover.

Har jeg gjort med 2 linker,men det passet vel ikke det som stod der?
Lenke til kommentar
Har jeg gjort med 2 linker,men det passet vel ikke det som stod der?
Makan til juridisk inkompetanse. Jeg gjentar: Forbrukerrådets hjemmesider er lover like lite som deres jurister er rettskilder. Du har fremdeles å svare på spørsmålet mitt: Hvor har du det fra at tingen må ha en forventet levetid på over to år, for at den absolutte reklamasjonsfristen skal være to år? Du må gjerne bruke Forbrukerrådets sider i svaret ditt, men siter det, i stedet for å skrive det om selv. Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Herr Brun og Pixma har rett - den absolutte reklamasjonsfristen for bananer er to år, og den absolutte reklamasjonsfristen for mobiltelefoner er fem år.

Jeg har tenkt å avgjøre at denne diskusjonen om to års reklamasjonsfrist for bananer stanser her. Trådstarter spør om han er blitt svindlet i et konkret scenario. Forhold dere til det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Har jeg gjort med 2 linker,men det passet vel ikke det som stod der?
Makan til juridisk inkompetanse. Jeg gjentar: Forbrukerrådets hjemmesider er lover like lite som deres jurister er rettskilder. Du har fremdeles å svare på spørsmålet mitt: Hvor har du det fra at tingen må ha en forventet levetid på over to år, for at den absolutte reklamasjonsfristen skal være to år? Du må gjerne bruke Forbrukerrådets sider i svaret ditt, men siter det, i stedet for å skrive det om selv.

 

Får ta det på Norsk da...mat har en best før og en ikke utover holdbarhetsdato.Og tror du den er 2år?..vel da bør du kanskje finne svaret selv.Har sitert,lagt ut linker..men ikke pokker om jeg gir meg...ikke før jeg ser det?

 

Moderatormelding

Herr Brun og Pixma har rett - den absolutte reklamasjonsfristen for bananer er to år, og den absolutte reklamasjonsfristen for mobiltelefoner er fem år.

 

Jeg har tenkt å avgjøre at denne diskusjonen om to års reklamasjonsfrist for bananer stanser her. Trådstarter spør om han er blitt svindlet i et konkret scenario. Forhold dere til det.

 

FEIL.

Lenke til kommentar

Får ta det på Norsk da...mat har en best før og en ikke utover holdbarhetsdato.Og tror du den er 2år?..vel da bør du kanskje finne svaret selv.Har sitert,lagt ut linker..men ikke pokker om jeg gir meg...ikke før jeg ser det?

Forbrukerkjøpsloven §27

 

Du bør virkelig tenke deg godt om før du fortsetter diskusjonen. Du er så langt ute på jordet at det er flere år siden en bonde sist var forbi for å pløye vei for deg.

 

Når det gjelder TS sin konkrete sak, nei Lefdal har ikke svindlet deg. De har kanskje gitt litt dårlig informasjon om reklamasjonsfrister, men det skyldes nok heller dårlig opplæring av ansatte enn et bevisst forsøk på å svindle deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, setter veldig stor pris på det! :)

 

Skal dra ned til butikken deres og snakke med dem nå snart. Men hva har jeg rett til å kreve nå? Ny tlf? Pengene tilbake? Grunnen til at jeg lot dem skrote den var fordi jeg stolte blindt på meldingen fra verkstedet, hadde ikke trodd de ville lyve om noe sånt..

 

For de sa aldri at feilen på produktet ikke dekkes av reklamasjonen. Mannen bak skranken tok meg som en idiot, og sa lovverket hadde blitt endret etter flere rettsaker i vinter, dette kan umulig være noe han har misforstått, det er jo et bevisst forsøk på svindel. Men da verkstedet ga meg akkurat samme beskjed, altså at reklamasjonsretten hadde blitt forandret til 4 år, trodde jeg kanskje at de snakket sant.

Lenke til kommentar
Får ta det på Norsk da...mat har en best før og en ikke utover holdbarhetsdato.Og tror du den er 2år?..vel da bør du kanskje finne svaret selv.Har sitert,lagt ut linker..men ikke pokker om jeg gir meg...ikke før jeg ser det?

 

Én siste gang da, på norsk:

 

Retten til å reklamere på en banan faller bort etter bananens forventede levetid, som er noen dager/uker.

 

Fristen for å reklamere på en banan, er 2 år jf. forbrukerkjøpsloven.

 

Enklere enn dette kan det faktisk ikke forklares.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jan Erik: at reklamasjonstiden er 2 år betyr ikke at man har rett til å reklamere i 2 år. Det betyr at 2 år fra kjøpstidspunkt er det aller seneste man kan reklamere.

 

Retten til å reklamere begrenses av varens forventede levetid, og denne er fullstendig uavhengig av reklamasjonsfristen. Derfor er reklamasjonsfristen for en banan 2 år, mens retten til å reklamere opphører etter noen dager.

 

Skjønner du forskjellen på en frist og en rett?

 

Ja men det gjør ikke du,ser jeg..en forventet levetid på en

Tror ikke du helt har forstått dette med reklamasjonsretten,og vilke regler som gjelder for matvarer..som er helt annerledes enn for "dingser" ;)

Virkelig, Jan Erik? Virkelig?

 

Jeg siterer forbrukerkjøpsloven § 1:

" Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

En banan er en ting, akkurat like mye som en datamaskin, en mobiltelefon eller en bil er det. Siden forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes (til ulempe for kunden) ved avtale, jf. § 3, så gjelder den alltid alle ting.

 

Hvis du leser miderste avsnitt 2 ganger til så skjønner du den kanskje ;)

 

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år

 

Forventet levetid på en mobiltelefon 3-4 år

Reklamasjonstid på en mobiltelefon 5 år

 

Man kan reklamere på både bananen og mobiltelefonen i perioden etter forventet levetid er over, MEN det vil ikke si at det er en mangel på varen. Bananen råtner etter 2 uker mens mobilens tekniske levetid ikke er lengre enn 3-4 år.

 

Hehe..en banan har IKKE reklamasjon på 2 år..svett....uansett har du 5år reklamasjon i følget lovverket..så om tlf din "bare" holderr 4år..vel..slitasje gir ikke rett til ny tlf,men feil ved den..og det er 5år.

Seriøst, Jan Erik. Ta deg en bolle, du er langt utpå fisketur.

Awww, you beat me to it. :)

 

Les her du: http://www.forbruker...-og-reklamasjon Finner du banan nevnt her er du god,så den bolla må du ta selv moromann.Altså ting som har en forventet levetid på mer enn 2år..og det har ikke en banen..men aper skulle nok ønske det?

Nå skal jeg være helt ærlig med deg: Jeg sitter med så mange innvendinger at jeg ikke vet hvilken jeg skal bruke.

 

i) Fordi Forbrukerrådet på sine hjemmesider ikke eksplisitt nevner "banan" som et eksempel, gjelder fkjl. ikke banan?

 

ii) Sitat fra siden du linket til: "Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist." Er en banan ikke en vare?

 

iii) Som Herr Brun har sitert, gjelder fkjl. salg av ting. Er en banan ikke en ting?

 

iv) Jeg har aldri påstått at en banan har en forventet levetid på mer enn 2 år. Dersom du er av en annen hallusinatorisk oppfatning, bes du vise meg dette.

 

Subsidiært kan nevnes at forfattere av artikler på Forbrukerrådets nettsider ikke utgjør en rettskilde. "Moromann" kan du være selv.

 

Her:

Forventet levetid på en banan ca 2 uker

Reklamasjonstid på en banan 2 år.....er IKKE riktig da banane IKKE har en forventet levetid/brukstid utover 2ÅR.Men la oss si du gikk å kjøpte en klase bananer idag..du kommer hjem og skreller en..den er råtten..og opps..alle var råntne..da har du krav på å få byttet de...men du kan ikke komme etter 2år å forvente att du får nye bananer??..da skulle vi jo aldri behøve betale for maten..kan jo bare klage ikke sant og få ny mat hele tiden?..for det er du du sier nå ikke sant?

i) Hvor har du det fra at tingen må ha en forventet levetid på over to år, for at den absolutte reklamasjonsfristen skal være to år? Den absolutte reklamasjonsfristen er alltid minst to år, jf. fkjl. § 27 annet ledd første punktum. Dersom tingen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er reklamasjonsfristen fem år, jf. § 27 annet ledd annet punktum.

 

ii) Du må skille mellom forventet levetid og absolutt reklamasjonsfrist. Førstnevnte, for en banan, kan være på dager/uker, mens sistnevnte, for en banan, er på to år. At man har reklamert innen reklamasjonsfristen betyr ikke at tingen automatisk har en mangel. For at en ting skal ha en mangel, må den tilfredsstille minst ett av kravene i § 16.

 

Ellers hadde det vært fint om du faktisk henviste til lover.

Har jeg gjort med 2 linker,men det passet vel ikke det som stod der?

 

tumblr_m80adkRXLn1qduy64.gif

Lenke til kommentar

"- Mer enn to år er fem år

 

Ifølge advokat Andresen er det imidlertid klinkende klart hva dommen sier. Til avisen sier hun at Høyesterett kun tok stilling til om det er to eller fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Og siden det ble fastslått at en mobiltelefon er ment å vare mer enn to år, er det klart at det er fem års reklamasjonsrett.

 

Du kan altså ifølge Andresen kreve reklamasjon på mobiltelefonen selv om det er nesten fem år siden du kjøpte den. "

 

"Reklamasjon og brukerfeil

 

En reklamasjon kan fremsettes når telefonen har en mangel på grunn av en iboende svakhet eller produksjonsfeil.

 

Skyldes feilen brukerfeil eller unormal bruk vil reparasjon imidlertid ikke dekkes av produsenten. I så fall er det forhandlers eller produsentens ansvar å sannsynliggjøre at det er en brukerfeil.

 

En reklamasjon gjelder typisk konstruksjonsfeil som for eksempel utarter seg i skader på telefonen ved normalt bruk, eller problemer med programvare.

 

En brukerfeil er typisk fuktskader, slag-, klem- og fallskader, virus, feil bruk av programvare og annet som telefonen ikke er laget for å tåle."

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har i praksis 4 års reklamasjonsrett etter Høyesterettsdommen i 2007. Dette er langt fra nøytralt, men bransjens praksis etter dommen godtas av forbrukermyndighetene.

Mobilleverandørene er blitt enige om at levetiden på mobiltelefoner er fire år ved normal bruk.

Dette vil bety at den ”tomme” reklamasjonsretten skal være ett år. Forbrukernes reelle reklamasjonstid vil således bli fire år på mobiltelefoner. Forbrukeren har en reklamasjonsfirst på fem år, men klagen avvises dersom produktet er eldre enn fire år.

Kilde: http://www.elektroni...re-aars-levetid
Lenke til kommentar

Noe som kanskje ikke er gjort klart. Man kan bare reklamere på mangler som allerede hadde oppstått da man kjøpte produktet.

 

Med en mobiltelefon kan dette være f.eks. en produksjonsfeil, med en banan kan det være at den er råtten.

 

Disse feilene kan ofte ta tid å oppdage. Det kan være en del som tåler mindre enn det man bør kunne forvente, f.eks. at knappene slutter å virke etter bare en uke med trykking.

 

Hvis du kjøper en fin banan og lar den råtne en måned, eller kjører over mobiltelefonen. Det er ikke mangler ved produktet ettersom man ikke bør kunne forvente at en banan har en måneds holdbarhet, og heller ikke at en mobiltelefon tåler en bil rullende over den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...