Gå til innhold

Hvorfor gjøres det ikke noe med den norske skolen?


Må det gjøres noe med skolen?  

28 stemmer

  1. 1. Må det gjøres noe med skolen?

    • Ja
      24
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

I Norge dropper ca. 30% ut av skolen. Hvorfor?

 

Kan det ha noe med at skolen for det meste fokuseres på å utvikle det akademiske? Trenger vi virkelig et samfunn med kun akademikere?

For det kan jo se ut som det er det regjeringen legger det opp til...

 

Kjenner selv flere personer med dysleksi, og gjennom grunnskolen får de stadig kjenne på hvor dårlige de er. For man kan jo selv tenke seg følesen av å ikke mestre noe, gang på gang på gang.

 

 

Hvorfor gjøres det ikke noe?

 

Vil også gjerne høre noen som arbeider i skolen (el) sitt syn på dette.

Endret av Xenon54
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg er enig at noe må gjøres med den norske skolen men den går i feil retning. Her er noen av grunnene men først litt informasjon om meg selv. Jeg er født i 1990 så det er ikke så lenge siden jeg gikk på barneskolen, ungdomskolen og videregående. Jeg gikk på Skjønnhaug i Oslo. Lærene på skolen heter Maya og Ellen. Jeg vet fortsatt ikke om de jobber der på skjønnhaug enda.

 

Barneskolen Skjønnhaug skole [1-7 klasse da jeg gikk på skolen]

Ingen Fronter System

Ingen Fravær System

Ingen Karakter System

Tilpasset undervisning

De elevene som var flinke ble behandlet akkurat som alle andre elever.

De elevene som var dårlige i noen fag fikk sine egne klasser i visse fag

Satt du og så på porno på skolen måtte du ha gjensitting og utføre vaktmester arbeid

Tilpasset oppgaver

Tilpasset hjemmelekser

Om du var syk holdt det for foreldrene å bare skrive det ned i meldingsboken!

 

Ungdomskolen Haugerud ungdomskole [8-10 klasse da jeg gikk på skolen]

Fraværsystem

Karakterer

Elever som var bedre enn andre fikk mer oppmerksomhet

Elever som ikke pratet i munnen på læreren fikk bedre karaktere.

De andre elevene som pratet i munnen på læreren fikk dårligere karakter selv om de var like flinke som de som ikke pratet i timen.

Elever som var dårlige i visse fag fikk ikke tilpasset opplæring

Elever røykte røyk sammen med lærene i friminuttet utenfor skolens område

 

Videregående ulsrud, sandaker, sofienberg!

10 minutters friminutt etter hvert skoletime

Ellers det samme som ungdomskolen

99,9% av elevene på sofienberg er utlendinger

90,9 % av elevene på sofienberg røyker hasj og tar amfetamin utenfor skolens område

90,9 % av elevene er dop selgere

Lærene bryr seg ikke

Muslimer vasker føttene sine på vasken i toalettet

Elever går ut av timen for å be til allah

 

Barneskolen 2012 [Min nevø går på skolen og ikke meg, men jeg har mye informasjon om dagens barneskole]

 

Fraværsystem

 

Sykefravær [Er du syk må du ha offentlig erklæring fra lege eller så blir det udokumentert fravær]

 

Sykefravær [Er du syk og har offentlig erklæring fra lege blir det dokumentert fravær]

 

Karakters system [1-7 klasse får karakterer i alt de gjør]

 

Tilpasning til inviduelle elever [ingen. Min nevø som har problemer med norsk grammatikk får ikke noe hjelp i dette området eller noe tilpasset undervisning. Skolen anbefaler psykologer og spesialiserte skoleterapeuter. Gutten er normal og spiller fotball akkurat som andre gutter]

 

Flinke Elever [Min andre nevø som er flink i matte får tilbud om å gå på bedre privat skoler betalt av staten]

 

Flinke elever foretrekkes framfor svake elever!

 

Konklusjon: At man må ha sykefravær fra legen fra 1-7 klasse er sinnsyk. At man har karakter og fraværsystem fra 1-7 klasse er idiotisk. Grunnen til at de har satt karakter system er for å skille mellom svake og sterke elever. Sterke elever får tilbud om bedre skoler. Svake elever får ingen tilpasset opplæring av skolen. Istedenfor får de tilbud om terapi og psykolog hjelp.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at skolen for det meste fokuseres på å utvikle det akademiske?

 

Nei, for dagens skole er på ingen måte akademisk fokusert. Problemet er at de flinke og progressive elevene ikke for lov til å få fortrinn, men i og seg selv er problemet at læreplanen er laget for de svakeste og treigeste elevene. Og i seg selv, så er læreplanen ikke fordelaktig for de svake elevene, da temporeduksjonen er en dårlig måte å skjule mangel på oppfølging på. Reduksjonen fører til at de sterke elevene går lei og gir opp, de middelmådige blir også lei, men det gjelder også de svake som burde få individuel opplæring i f.eks å lære.

Selv om skoleplanen hadde vært siktet på et mer praktisk område, så ville det ikke ha hjulpet så lenge vi følger samme tempo. Et ekempel på dette er at vi en gang i tiden fikk et tiende skoleår, men dette brukes ikke på noe. I "akademiske" fag som mattematikk er det fortsatt kun prat om enkel artemetikk, og skoleåret for mattematikens del blir brukt til repitisjon som kunne vært gjennomført raskere og bedre under 9ende trinn vis nødvendig.

Enda bedre er fag som historiefaget, som ofte er intresangt, men pensum dekker aldri den intresange biten. Litt mer klassisk er det også at når du kommer til VGS, så vis du tar almenfag, så vil du få den samme historien igjen, men denne gangen med ordtellig detaljenivå, noe som i og seg selv burde vært uloveligjort.

Eller så har vi naturfagen da.... et fag jeg ikke vet hvor jeg vil begynne for å fortelle hva som er galt med det. I og seg selv kan det være et småakademisk fag, men det ble aldri dette under de lærerne jeg hadde, og ble alltid et kjedelig fag basert på pugging av småfakta. Noe som er direkte underlig er et jeg elsket fysikkfaget når jeg fikk det, spesielt fordi det var bedre strukturert, så det er noe der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan det ha noe med at skolen for det meste fokuseres på å utvikle det akademiske?

Svaret er helt enkelt ja. Knusktørr teori ligger ikke for alle, hvilket det for meg er utrolig at ingen har tatt konsekvensen av. Personlig sliter (og sleit da jeg gikk på skolen, begynner å bli noen år sida) jeg heftig med å få noe utbytte av å lese side opp og side ned i bøker tørre som rista brød. For min del er det en utrolig dårlig læringsform, og jeg har bare ikke evnen til å konsentrere meg om å lese bøker og ikke minst huske det etterpå. Misforstå meg ikke, jeg er hverken dum eller kunnskapsløs generelt, men akkurat den vanlige akademiske læringsformen fungerer ikke for meg.

 

Med det sagt er det klart det blir et stort fokus på akademisk teori i Norge. Uten minst en bachelor, helst master, er det ikke mulig å komme inn på det norske boligmarkedet i det hele tatt slik prisene har økt i flerfoldige år. Har man ikke et akademisk hode er man rett og slett ganske "fucked" i Norge, og i særdeleshet om man er singel. Da kan man bare glemme å finne et sted å bo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo begynne på punktet der omtrent alle er enig: Fjern store deler av Norskfaget, og legg mer fokus på rettskriving og praktisk bruk. Ord Delings Feil er en kjent klassiker, en annen er at noen utvikler et veldig rart skriftelig språk uten at noe gjøres for å forbedre det.

I hvilket trinn forander faget seg fra å være et samfunnsborgerbyggestein og til et dårlig uttenkt ide? Ikke vet jeg, men det er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for dagens skole er på ingen måte akademisk fokusert. Problemet er at de flinke og progressive elevene ikke for lov til å få fortrinn, men i og seg selv er problemet at læreplanen er laget for de svakeste og treigeste elevene. Og i seg selv, så er læreplanen ikke fordelaktig for de svake elevene, da temporeduksjonen er en dårlig måte å skjule mangel på oppfølging på. Reduksjonen fører til at de sterke elevene går lei og gir opp, de middelmådige blir også lei, men det gjelder også de svake som burde få individuel opplæring i f.eks å lære.

Selv om skoleplanen hadde vært siktet på et mer praktisk område, så ville det ikke ha hjulpet så lenge vi følger samme tempo. Et ekempel på dette er at vi en gang i tiden fikk et tiende skoleår, men dette brukes ikke på noe. I "akademiske" fag som mattematikk er det fortsatt kun prat om enkel artemetikk, og skoleåret for mattematikens del blir brukt til repitisjon som kunne vært gjennomført raskere og bedre under 9ende trinn vis nødvendig.

Enda bedre er fag som historiefaget, som ofte er intresangt, men pensum dekker aldri den intresange biten. Litt mer klassisk er det også at når du kommer til VGS, så vis du tar almenfag, så vil du få den samme historien igjen, men denne gangen med ordtellig detaljenivå, noe som i og seg selv burde vært uloveligjort.

Eller så har vi naturfagen da.... et fag jeg ikke vet hvor jeg vil begynne for å fortelle hva som er galt med det. I og seg selv kan det være et småakademisk fag, men det ble aldri dette under de lærerne jeg hadde, og ble alltid et kjedelig fag basert på pugging av småfakta. Noe som er direkte underlig er et jeg elsket fysikkfaget når jeg fikk det, spesielt fordi det var bedre strukturert, så det er noe der.

 

Enig i mye av det du sier.

 

Som du sier er et av problemene at de flinke elevene ikke får få et fortrinn. Vi burde bli bedre på er å dele opp klasser i grupper. Vi må tørre å innse at vi alle har våre sterke og svake sider. Det er ingen som er gode i alt, men det kan fort virke sånn på skolen. For er du god til å pugge så er du god til å pugge. Og det er jo nemlig puggerne og de med god husk som får belønning i dagens skole.

 

Er også enig i at pensum og læreplanen i flere fag må endres/. Ta f.eks 2. fremmedspråk på ungdomskolen. Hva er vitsen med å kunne si "Hola" på spansk?

 

 

Hva mener dere er alternativet til "akademisk" læring på barne- og ungdomsskolen da?

 

Mer frihet til å velge og utvikle områdene hvor man har ferdigheter og potensiale, på et tidligere stadium enn vgs. Det må selvsagt skje i ordene forhold i samarbeid mellom f.eks elev, lærer og foreldre, slik at eleven ikke alltid velger "den enkleste veien".

 

Flere sliter med dårlig selvtillit etter fullført grunnskole for de stadig har fått kjenne på hvor elendige de er. Det er klart det er noe galt med dagens skole.

Endret av Xenon54
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også enig i at pensum og læreplanen i flere fag må endres/. Ta f.eks 2. fremmedspråk på ungdomskolen. Hva er vitsen med å kunne si "Hola" på spansk?

 

Tja, mye vits med å kunne prate Spansk, men enig i at det er liten vits å kunne bare noen få ord. Vi kan jo også dra frem Tysk, for det er veldig mange som ikke kan prate språket selv etter 5 år med det(ved andre ord: Noe er virkelig galt med metoden).

Vi er vel enig der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjon: At man må ha sykefravær fra legen fra 1-7 klasse er sinnsyk. At man har karakter og fraværsystem fra 1-7 klasse er idiotisk. Grunnen til at de har satt karakter system er for å skille mellom svake og sterke elever. Sterke elever får tilbud om bedre skoler. Svake elever får ingen tilpasset opplæring av skolen. Istedenfor får de tilbud om terapi og psykolog hjelp.

Du vet at det er ingen karakter pa barneskolen i offentlige skoler.

 

Og du ma ha sykefravar om du er borte. Hva om du ikke har det? Hva skal de gjore da?

 

Det er vanlig at elever droppet ut. Problemet med den norske skolen er at vi larer elevene a bli late og i tilegg ikke tilbyr ordentlig yrkesfag.

Lenke til kommentar

Ja jeg er enig at noe må gjøres med den norske skolen men den går i feil retning. Her er noen av grunnene men først litt informasjon om meg selv. Jeg er født i 1990 så det er ikke så lenge siden jeg gikk på barneskolen, ungdomskolen og videregående. Jeg gikk på Skjønnhaug i Oslo. Lærene på skolen heter Maya og Ellen. Jeg vet fortsatt ikke om de jobber der på skjønnhaug enda.

 

Barneskolen Skjønnhaug skole [1-7 klasse da jeg gikk på skolen]

Ingen Fronter System

Ingen Fravær System

Ingen Karakter System

Tilpasset undervisning

De elevene som var flinke ble behandlet akkurat som alle andre elever.

De elevene som var dårlige i noen fag fikk sine egne klasser i visse fag

Satt du og så på porno på skolen måtte du ha gjensitting og utføre vaktmester arbeid

Tilpasset oppgaver

Tilpasset hjemmelekser

Om du var syk holdt det for foreldrene å bare skrive det ned i meldingsboken!

 

Ungdomskolen Haugerud ungdomskole [8-10 klasse da jeg gikk på skolen]

Fraværsystem

Karakterer

Elever som var bedre enn andre fikk mer oppmerksomhet

Elever som ikke pratet i munnen på læreren fikk bedre karaktere.

De andre elevene som pratet i munnen på læreren fikk dårligere karakter selv om de var like flinke som de som ikke pratet i timen.

Elever som var dårlige i visse fag fikk ikke tilpasset opplæring

Elever røykte røyk sammen med lærene i friminuttet utenfor skolens område

 

Videregående ulsrud, sandaker, sofienberg!

10 minutters friminutt etter hvert skoletime

Ellers det samme som ungdomskolen

99,9% av elevene på sofienberg er utlendinger

90,9 % av elevene på sofienberg røyker hasj og tar amfetamin utenfor skolens område

90,9 % av elevene er dop selgere

Lærene bryr seg ikke

Muslimer vasker føttene sine på vasken i toalettet

Elever går ut av timen for å be til allah

 

Barneskolen 2012 [Min nevø går på skolen og ikke meg, men jeg har mye informasjon om dagens barneskole]

 

Fraværsystem

 

Sykefravær [Er du syk må du ha offentlig erklæring fra lege eller så blir det udokumentert fravær]

 

Sykefravær [Er du syk og har offentlig erklæring fra lege blir det dokumentert fravær]

 

Karakters system [1-7 klasse får karakterer i alt de gjør]

 

Tilpasning til inviduelle elever [ingen. Min nevø som har problemer med norsk grammatikk får ikke noe hjelp i dette området eller noe tilpasset undervisning. Skolen anbefaler psykologer og spesialiserte skoleterapeuter. Gutten er normal og spiller fotball akkurat som andre gutter]

 

Flinke Elever [Min andre nevø som er flink i matte får tilbud om å gå på bedre privat skoler betalt av staten]

 

Flinke elever foretrekkes framfor svake elever!

 

Konklusjon: At man må ha sykefravær fra legen fra 1-7 klasse er sinnsyk. At man har karakter og fraværsystem fra 1-7 klasse er idiotisk. Grunnen til at de har satt karakter system er for å skille mellom svake og sterke elever. Sterke elever får tilbud om bedre skoler. Svake elever får ingen tilpasset opplæring av skolen. Istedenfor får de tilbud om terapi og psykolog hjelp.

 

Er selv foedt i 1988 gikk paa Trosterud Barneskole, Haugerud Ungdomsskolel, Hellerud videregaaende, Ulsrud videregaaende skole og Oslo handelsgymnasium. Du snakker mye tull i ditt innlegg og kjenner meg ikke igjen i noe av det egentlig. Slutt aa gi et feil bilde av situasjonen.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig. Jeg vet ikke hvor nøye politikerne har tenkt gjennom alle de langsiktige konsekvensene av de føringene som legges på skolen, men i forhold til praktiske versus teoretisk utdanning er det to problemer som juver i horisonten:

 

1. Det er allerede "for mange" som tar høyere utdanning. Mange vil aldri kunne jobbe med det de har studert, og det er gått så inflasjon i gradene at en bachelor knapt er verdt mer enn et utvidet artium. Det sitter i dag mange med høyere utdanning i jobber som man lett kunne fått etter endt videregående og venter på å få en bedre jobb.

 

2. Praktikerne sliter med å konkurrere med utenlandske håndverkere og ufaglært arbeidskraft, samtidig er dette en gruppe som er veldig sårbar ved svingninger i markedet. Å satse stort på håndverkere i en tid med nedgang i Europa og der man er utsatt for hardt konkurranse fra sterkt motiverte håndverkere fra Øst-Europa, kan være veldig risikabelt ift. arbeidsledighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv foedt i 1988 gikk paa Trosterud Barneskole, Haugerud Ungdomsskolel, Hellerud videregaaende, Ulsrud videregaaende skole og Oslo handelsgymnasium. Du snakker mye tull i ditt innlegg og kjenner meg ikke igjen i noe av det egentlig. Slutt aa gi et feil bilde av situasjonen.

 

Hvorfor prater han tull? Hva om han hadde mindre seriøse lærere som ikke var under like stort administrativt press?

 

Spartatus: Outsorcing og alt for mange høyere utdanning ja.... I og seg selv løser dette problemet seg selv når markedet er tilbake til normal konjuktur. På en annen side er det heller ikke noe galt med det, så lenge markedet ikke permanent holder seg i en dårlig periode.

For å være helt ærlig tror jeg ikke det finnes noen løsning på problemet, annet enn å få økonomien tilbake til normal konjuktur igjen.

Lenke til kommentar

Er selv foedt i 1988 gikk paa Trosterud Barneskole, Haugerud Ungdomsskolel, Hellerud videregaaende, Ulsrud videregaaende skole og Oslo handelsgymnasium. Du snakker mye tull i ditt innlegg og kjenner meg ikke igjen i noe av det egentlig. Slutt aa gi et feil bilde av situasjonen.

 

Hvorfor prater han tull? Hva om han hadde mindre seriøse lærere som ikke var under like stort administrativt press?

 

Spartatus: Outsorcing og alt for mange høyere utdanning ja.... I og seg selv løser dette problemet seg selv når markedet er tilbake til normal konjuktur. På en annen side er det heller ikke noe galt med det, så lenge markedet ikke permanent holder seg i en dårlig periode.

For å være helt ærlig tror jeg ikke det finnes noen løsning på problemet, annet enn å få økonomien tilbake til normal konjuktur igjen.

 

Hva om dette er den nye normalen?

Lenke til kommentar

Tidligere spesialisering? Om jeg kan få bruke det uttrykket. Man trenger kanskje ikke å holde på den felles obligatoriske undervisningen så lenge som i dag - kanskje kan man begynne å skille elevene etter interesseområder i 5.-6. klasse allerede. Fremtidige teoretikere dit, praktisk anlagte hit. Og samtidig legge en del av det som i dag blir ansett som felles og obligatorisk, til spesialrettet undervisning. Om en elev på et senere tidspunkt skulle komme til å si faen, jeg valgte feil retning - så bør det bli en kurant sak å bytte igjen, i hvert fall 1 gang. Eller ta voksenopplæring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig så bør alle nordmenn fullføre VGS. Det er på ingen måte snakk om at landet blir stappfullt av akademikere som trådstarter frykter, men man MÅ kunne grunnleggende matematikk og godt norsk. I tillegg bør det innføres et obligatorisk fag som handler om hvordan du skal organisere egen økonomi og forholde deg til staten. Jeg blir direkte livredd når jeg ser hvor totalt udugelige mange folk er på denne fronten.

 

Det bør gjøres noe med matteundervisningen som sikrer at alle henger 100 % med fra barneskolen av. Matematikk er et fag som man ikke har råd til å falle av i. Før det nye systemet er på plass må man plukke ut de som sliter med matematikk og gi dem spesialundervisning - de har tilnærmet null nytte av å sitte i timene mens læreren snakker over hodene deres.

 

Norskutdanningen bør fokusere mindre på TUNG og kjedelig litteratur, og mer på skriveferdigheter.

Lenke til kommentar

Det bør gjøres noe med matteundervisningen som sikrer at alle henger 100 % med fra barneskolen av. Matematikk er et fag som man ikke har råd til å falle av i. Før det nye systemet er på plass må man plukke ut de som sliter med matematikk og gi dem spesialundervisning - de har tilnærmet null nytte av å sitte i timene mens læreren snakker over hodene deres.

Jeg kjenner folk som kan absolutt ingenting i matte. Det har ikke hindret dem.

 

Hva er det man egentlig trenger matte til? Jeg er flink i matte og bruker det sjeldent i hverdagslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...