Gå til innhold

Sommer-OL 2012 - Den store tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk endelig fått med meg årets åpningsseremoni. Denne gangen visste jeg at Danny Boyle skulle regissere, så dette måtte jeg få med meg.

 

Jeg er helt enig i NRKs Nett-TV-tilbud, som det ble sagt tidligere i tråden her. Den nye betaversjonen har god kvalitet og henger seg ikke opp. Tittet igjennom hele seremonien nå på Nett-TV. Supert.

 

Jeg kan ikke sammenligne med Beijing, da jeg var utenlands. Jeg fikk nemlig ikke sett det og da jeg kom tilbake til Norge ble jeg "spolert" over alt som var gøy og alt som var "bak kulissene". Så showet på YouTube, i oppkuttede videoklipp. Det er ikke noe gøy.

 

Det jeg likte ved årets åpning:

 

- De tar seg friheter til noen referanser. Likte godt CGI-vignetten hvor du flyr gjennom et vidtstrakt landskap og ender i London, hvor du passerer Battersea Power Station med en oppblåsbar rosa gris, flyvende rett over den. For alle Pink Floyd-fans er dette en moro liten ting.

 

- Veldig tilfeldig med Kenneth Branagh opp i det her. Hvorfor ikke ta en større skuespiller? Er det pga. budsjett? Hvis noen skal lese opp fra William Shakespeares "The Tempest", hvorfor ikke en som Ian McKellen, Christopher Lee eller Peter O'Toole? Men Kenneth Branagh fungerte fint.

 

- Denne her fokuserte mer på dans og bevegelser i kjent musikalstil, istedenfor formasjoner og kreative løsninger på et underholdene show som jeg fikk inntrykk av Beijing. Jeg likte hvordan OL-ringene kom fram. Som noen flotte stålringer, som gnistregnet ned.

 

- James Bond! Denne her visste jeg litt om fra før av. Jeg hadde hørt at Daniel Craig hadde spilt inn noe James Bond-greier for London OL. Jeg trodde det bare var for TV-reklamer, men det stemte ikke. Og sammen dronningen! Elsket blikket til Bond etter at hun bare sa: "Good evening, mister Bond". Så reiste de med helikopteret til musikken fra "Dam Busters" og det beste var når de hoppet ut og Bond-temaet kom i det fallskermene slapp ut. Herlig!

 

- Synes også det var litt creepy med disse sykehussengene. Spesielt med at de begynte denne sekvensen med musikken fra "Exorcisten". Likevel synes jeg det fungerte. Spesielt hva de utviklet seg til formasjonsmessig og historien i det.

 

- Eventyrstunden likte jeg ganske godt. Hvor mange OL-åpninger ser du en 20 meter høy Voldemort som skyter ut Avada Kedavra-fyrverkeri ut av hans wand? :D Det er nok Harry Potter-nerden i meg som likte det. Men det faktum av at J.K. Rowling kom var veldig flott. Ganske moro at de ikke dro den helt ut med å ha Daniel Radcliffe dukkende opp og tilintetgjøre hans fiende, men istedenfor så vi dusinvis med Mary Poppinser fly ned.

 

- Det varmet virkelig i meg da de fikk inn London Symphony Orchestra til å fremføre musikken fra "Chariots of Fire". Jeg visste at den musikken var veldig prominent i forbindelse med dette OL-et, men det var så fint å se dem. Det er jo de som stort sett blir brukt av komponister som John Williams og James Horner.

 

- Mr. Bean var et artig innslag. Veldig klassisk Mr. Bean, som ikke har den beste klaverjobben og som sovner/dagdrømmer på jobben.

 

- Pop Culture-biten. Den likte jeg godt av den enkle grunn: å spotte musikk jeg liker, filmer jeg liker og TV-serier jeg liker. Satt og ropte ut: "Åh! The Who! Yes! David Bowie, Aawww, Fawlty Towers. Som jeg savner det" osv. Og Danny Boyle måtte dra inn sin egen "Trainspotting" inn i miksen også :p

Det beste var å se snutt fra filmen "City Lights" av den legendarisk briten, Charlie Chaplin. Etter min mening er det Chaplins beste, og bekrefter hvorfor han fremdeles er en av de mest ikoniske filmkaraktererene (som "The Tramp"), men hva han gjorde for filmhistorie.

Og ikke bare det! Det så ut som Danny Boyle tok en "Cinema Paradiso" og hadde en skikkelig kyssemontage, med utallige ikke-britiske filmer. Jeg kunne skimte "Wall-E", "Shrek", "Lady og landstrykeren" og tar jeg ikke feil "Planet of the Apes".

 

- Likte avsløringen på slutten at det var Tim Berners-Lee som satt der. Gav en skikkelig Matrix/Arcitect-følelse. Og dette på en god måte.

 

- Nydelig å ha med "Abide with Me". Jeg elsker den salmen, selv om jeg liker den bedre uten disse hjertedunkene de hadde i seremonien.

 

- Fin OL-flamme også.

 

- Jeg tror jeg fikk sjokk i det fyrverkeriet kom og jeg hørte "Eclipse" av Pink Floyd.

"NO WAY! Pink Floyd-reunion! It can't be!!!", men det var det ikke. Men det var fint med Paul McCartney for det og å avslutte med "Hey Jude".

 

- Og en siste ting. Skikkelig kult med OL-symbolet "in space!". Dette har vel ikke blitt gjort før?

 

 

Jeg vil si denne åpningsseremonien var artig. Ganske teatralsk av seg. Jeg har fått med meg de fire siste åpningsseremoniene. (Egentlig tre, for Beijing så jeg høydepunkter fra på nettet, så jeg fikk ikke opplevelsen av det). Men det var først i Athen jeg ble helt fenglset av seremonien. Den var veldig vakker. Med kentauren som skjøt en pil. Vannet. Den hvite marmorblokken som delte seg opp. Mens intrykket mitt av Beijing var at det var mye mer majestetisk og nyskapende. Det her var mer i britisk stil, og det er veldig annerledes enn den kinesiske.

 

Da jeg har absolutt ingen interesse for sport og idrett. (Ja, jeg er en av de særingene som kun ser åpnings- og avslutningsseremonier på OL), så funket det for meg. Mye referanser til ting jeg liker, noen overraskelser og noen kule løsninger. Det blir interessant hvordan Brazil løser det. Det kan bli enda annerledes enn Storbritannia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, han var langt bak Drysdale, så vi vet ikke om det bare er klasseforskjell, eller om Tufte bare konsentrerte seg om å kvalifisere.

Får håpe han fokuserte på å kvalifisere.

 

Har ikke sett siste 45 minuttene, men blir det massespurt så tror jeg Edvald kan komme topp 5, med Cavendish på 1. og Greipel på 2.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hva tror vi om Edvald sine sjanser i dag? Medaljekandidat?

 

Han er absolutt en medaljekandidat, men alt er jo avhengig av hvordan løpet utvikler seg. Hvis det blir en ren massespurt så tror jeg ikke han tar gull, men er veldig spent på om det kommer flere bruddforsøk og om det i hele tatt blir et samlet felt når de kommer til mål...

Lenke til kommentar

Tror det fort kan bli hardkjør her. Nibali og Gilbert ser meget offensive ut, så om flere klassikerryttere prøver å sprekke feltet mot slutten kan fort ryttere som Edvald, Cancellara og Sagan (tenker etappe to i TdF) komme på pallen foran superspurterne.

 

Det er jo fullstendig åpenbart at Cav og Greipel må kjøres av om noen andre skal ha en sjanse her, så det blir definitivt noen forsøk fra land som Belgia, Italia og Spania.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...