Gå til innhold

Spørsmål til alle studenter, angående økonomi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei:)

Jeg har noen spørsmål angående studentlivet(skal snart studere i Trondheim).

Jeg aner ikke hvordan ting blir med utgifter osv.

1. Hvor mye får man ca i studielån i måneden?

2. Må man ha jobb ved siden av, eller holder det å leve på studielån?

3. Får man egentlig tid til jobb ved siden av fulltidsstudier?

4. Hvor mye må jeg regne å bruke på mat i måneden? Hvor mye bruker dere?

5. Hvor mye må dere betale i regninger osv?

6. Har man råd til å dra på en eventuell konsert, gå på byen en kveld, stikke ut å spise med venner osv? Eller er det sjeldent man får råd til sånt?

7. Hvor mye koster leiligheten/hybelen deres?

Tok meg den frihet å sette tall ved spørsmålene for tydelighetens og enkelhetens skyld.

1. 18.500 i august og i januar, og 6900 de resterende månedene, bortsett fra juni og juli. Da forventes det implisitt at man har sommerjobb. Du kan lese om det her.

2. og 3. Jeg var helt avhengig av å ha jobb ved siden av studiene før, nå har jeg det litt "romsligere" økonomisk fordi jeg har flyttet til en rimeligere leilighet. Jeg tror jeg vil anbefale å jobbe et par kvelder i uken dersom du har lyst og energi til det. Avhenger mye av husleien din, og litt av hva du skal studere (tør anta at medisin er tyngre enn litteraturstudier, f.eks.). Jeg kjenner et knippe som lever kun på studielån - men de har rimelig husleie.

4. Jeg bruker ca. 3000 i måneden på husholdningsartikler+mat. Spiser ganske sunt og bra! Hvis du skal bo i et hyggelig kollektiv går det an å foreslå å spleise på middagene, og således spare litt penger.

5. Ganske vanlig å betale rundt 500 kroner måneden for strøm (tror jeg), noe mer om vinteren, litt mindre om sommeren. Bredbånd og kabel-tv kommer for enkelte i tillegg til husleien (se husleiekontrakten), og kan være på alt fra et par hundre hver, til flere hundre kroner, avhengig av hastighet/innhold og leverandør.

6. Dersom du ønsker å feste, dra på kino, konserter etc., vil jeg anbefale å ha en deltidsjobb. Et par-tre tusenlapper ekstra i måneden kommer godt med! Om du mot formodning ikke bruker dem, er de fine å legge av til f.eks. ferie...

7. Der jeg bodde før betalte jeg litt over 4800 per måned, pluss strøm og bredbånd. Nå betaler jeg nesten halvparten i husleie, fordi jeg har klart å hanke til meg et bittelite rom i et studentkollektiv. Litt trangt, men kan være veldig koselig når man bor med bra folk!

 

Edit:

Forsikring for innbo og ulykke anbefales helt klart! Jeg trekkes rundt en hundrings i måneden totalt for de to...

Jeg klarer ikke å bruke de 18.000 i januar og august til å "spe på utover". Studiet mitt medfører bokkostnader på rundt 5000 per semester. Tviler dog på at det er så vanlig med en så høy sum. Og kjøp brukte pensumbøker om du kan!

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar

Rett under 7000.

 

Hvordan får du det til å stemme? Helt glemt de store utbetalingene man får i August og Januar? Snitt hver mnd er på rundt 9,000.- (til høsten er det 9,250.-)

 

Snitt er 93000/12 = 7750,- Man har fortsatt utgifter i Juni og Juli.

 

Ja, man har utgifter på sommern også, men lånekassen støtter deg kun i 10mnder, altså den tiden du studerer. Når sommeren kommer er det ikke statens ansvar å sponse at du ikke vil jobbe. Staten er ikke "morra di" som skal støtte deg med alt du peker på... Den eneste studenten jeg kjenner som ikke jobber på sommeren, er en tulling som bruker kreditkort for utgifter i sommern slik at han kan forsette å spille pc spill :p Selv, har jeg hatt 1 uke ferie i sommer. Skulle gjerne dratt på en 14-dagers syden ferie og festa, men som du sier, man har jo utgifter å betale ;)

 

Og til du som nevnte at man må kjøpe PC og kalkulator osv, ja stemmer det. Men du kjøper vel ikke en dyr kalkulator og PC hvert eneste semester? Hvis du hadde gjort det, hadde jeg skjønt at du ikke fikk disponert ut pengene dine...

Lenke til kommentar

Rett under 7000.

 

Hvordan får du det til å stemme? Helt glemt de store utbetalingene man får i August og Januar? Snitt hver mnd er på rundt 9,000.- (til høsten er det 9,250.-)

 

Snitt er 93000/12 = 7750,- Man har fortsatt utgifter i Juni og Juli.

 

Ja, man har utgifter på sommern også, men lånekassen støtter deg kun i 10mnder, altså den tiden du studerer. Når sommeren kommer er det ikke statens ansvar å sponse at du ikke vil jobbe. Staten er ikke "morra di" som skal støtte deg med alt du peker på... Den eneste studenten jeg kjenner som ikke jobber på sommeren, er en tulling som bruker kreditkort for utgifter i sommern slik at han kan forsette å spille pc spill :p Selv, har jeg hatt 1 uke ferie i sommer. Skulle gjerne dratt på en 14-dagers syden ferie og festa, men som du sier, man har jo utgifter å betale ;)

 

Og til du som nevnte at man må kjøpe PC og kalkulator osv, ja stemmer det. Men du kjøper vel ikke en dyr kalkulator og PC hvert eneste semester? Hvis du hadde gjort det, hadde jeg skjønt at du ikke fikk disponert ut pengene dine...

 

Jeg bare rettet feilen din. Hvor har du det i fra at jeg tror staten er moren min, jeg ønsker mist mulig statsinnblanding.

Lenke til kommentar

Jeg bare rettet feilen din. Hvor har du det i fra at jeg tror staten er moren min, jeg ønsker mist mulig statsinnblanding.

 

Du gjorde da vitterlig ikke det, staten støtter deg i studietiden, som er 10 måneder. Ikke 12.

 

Akkurat det som var poenget mitt også. Jeg sa heller aldri at du sa noe som helst angående om "staten er morra di", hvor sa jeg at du sa det? :p Det var ment som en del av en forklaring til hvorfor vi bare får støtte i 10mnder, og ikke 12 =)

 

Mye av problemet med denne saken her, er at 1) media hauser det opp til at det er umulig å leve på lånekassens utbetalinger, 2) folk hopper på bølgen til media. Jeg jobber ikke vedsiden av studier (utenom sommeren) og klarer meg helt fint. Det jeg tjener på sommeren går til å dekke utgifter jeg har på sommeren, samt sparing. 3) Mange studenter setter seg skyhøye krav og forventninger for hva slags liv og bosted man kan ha som student. Så lenge du ikke har masse penger (enten selvtjent, eller mor og far) så kan du ikke bo alene midt i Oslo sentrum og forvente å dra på kino hver uke og kafe hver dag...

Lenke til kommentar

Jeg bare rettet feilen din. Hvor har du det i fra at jeg tror staten er moren min, jeg ønsker mist mulig statsinnblanding.

 

Du gjorde da vitterlig ikke det, staten støtter deg i studietiden, som er 10 måneder. Ikke 12.

 

Nei, han "rettet" feilen til en som sa at man hadde i underkant av 7000 kr å leve på i måneden, og sa tallet var 9000. Mens tallet er 7750. Enkelt og greit. Poenget er ikke hva staten gjør og ikke gjør, men at man har 93000 å leve på i året (uten jobb), og det blir 7750 i snitt i måneden. Jeg driter i om staten bare støtter i 10 måneder eller en måned, året er 12 måneder. Er det så vanskelig?

 

Jeg bare rettet feilen din. Hvor har du det i fra at jeg tror staten er moren min, jeg ønsker mist mulig statsinnblanding.

 

Du gjorde da vitterlig ikke det, staten støtter deg i studietiden, som er 10 måneder. Ikke 12.

 

Akkurat det som var poenget mitt også. Jeg sa heller aldri at du sa noe som helst angående om "staten er morra di", hvor sa jeg at du sa det? :p Det var ment som en del av en forklaring til hvorfor vi bare får støtte i 10mnder, og ikke 12 =)

 

Mye av problemet med denne saken her, er at 1) media hauser det opp til at det er umulig å leve på lånekassens utbetalinger, 2) folk hopper på bølgen til media. Jeg jobber ikke vedsiden av studier (utenom sommeren) og klarer meg helt fint. Det jeg tjener på sommeren går til å dekke utgifter jeg har på sommeren, samt sparing. 3) Mange studenter setter seg skyhøye krav og forventninger for hva slags liv og bosted man kan ha som student. Så lenge du ikke har masse penger (enten selvtjent, eller mor og far) så kan du ikke bo alene midt i Oslo sentrum og forvente å dra på kino hver uke og kafe hver dag...

 

Ja, man har utgifter på sommern også, men lånekassen støtter deg kun i 10mnder, altså den tiden du studerer. Når sommeren kommer er det ikke statens ansvar å sponse at du ikke vil jobbe. Staten er ikke "morra di" som skal støtte deg med alt du peker på... Den eneste studenten jeg kjenner som ikke jobber på sommeren, er en tulling som bruker kreditkort for utgifter i sommern slik at han kan forsette å spille pc spill Selv, har jeg hatt 1 uke ferie i sommer. Skulle gjerne dratt på en 14-dagers syden ferie og festa, men som du sier, man har jo utgifter å betale

Og til du som nevnte at man må kjøpe PC og kalkulator osv, ja stemmer det. Men du kjøper vel ikke en dyr kalkulator og PC hvert eneste semester? Hvis du hadde gjort det, hadde jeg skjønt at du ikke fikk disponert ut pengene dine...

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Jeg jeg sa var:

Når sommeren kommer er det ikke statens ansvar å sponse at du ikke vil jobbe. Staten er ikke "morra di" som skal støtte deg med alt du peker på...

 

At jeg må forklare dette kan vel være av mange grunner, men ihvertfall. Jeg sa aldri at du så på staten som "morra di", greit? jeg brukte det bare som et eksempel til en tanke som mange har, om at de burde få støtte fra lånekassen i 12mnder, og mye mer enn det vi får i dag...

 

Skoleåret 2012/2013 får vi 92,500.- Når noen bruker 5000.- hvert semester på bøker, og la oss si rundt 1000.- i semester avgifter vil de ha (snitt) 8050.- Det er fremdeles 1000 til 2000 mer enn tidligere påstander om hvor mye man får utbetalt. Med utgifter som internett (200.-), mobil (300.-), strøm (500.-), hybel (3500.-) så sitter man fremdeles igjen med 3550.-.

 

Oppsumert, pisspreik at studenter har det så dårlig. Hvis du velger å feste mye, ha dyre abonomenter, bo sentralt og dyrt, da får du ta deg selv ut av debbaten, for alle disse ekstra utgiftene som du tar på deg selv, har ingenting med saken å gjøre. Lånekassen sin støtte er ikke ment til å brukes på sydenferie, caffe-latte 2 ganger om dagen og lunch på byen hver dag...

 

(før noen som f.eks st€rk arresterer meg, mange av eksemplene jeg har brukt her: det er ikke noe som har blitt nevnt tidligere i denne spesifikke tråden, men tatt opp som en del av den generelle debatten om studentøkonomi...)

Lenke til kommentar

Jeg jeg sa var:

Når sommeren kommer er det ikke statens ansvar å sponse at du ikke vil jobbe. Staten er ikke "morra di" som skal støtte deg med alt du peker på...

 

At jeg må forklare dette kan vel være av mange grunner, men ihvertfall. Jeg sa aldri at du så på staten som "morra di", greit? jeg brukte det bare som et eksempel til en tanke som mange har, om at de burde få støtte fra lånekassen i 12mnder, og mye mer enn det vi får i dag...

 

Skoleåret 2012/2013 får vi 92,500.- Når noen bruker 5000.- hvert semester på bøker, og la oss si rundt 1000.- i semester avgifter vil de ha (snitt) 8050.- Det er fremdeles 1000 til 2000 mer enn tidligere påstander om hvor mye man får utbetalt. Med utgifter som internett (200.-), mobil (300.-), strøm (500.-), hybel (3500.-) så sitter man fremdeles igjen med 3550.-.

 

Oppsumert, pisspreik at studenter har det så dårlig. Hvis du velger å feste mye, ha dyre abonomenter, bo sentralt og dyrt, da får du ta deg selv ut av debbaten, for alle disse ekstra utgiftene som du tar på deg selv, har ingenting med saken å gjøre. Lånekassen sin støtte er ikke ment til å brukes på sydenferie, caffe-latte 2 ganger om dagen og lunch på byen hver dag...

 

(før noen som f.eks st€rk arresterer meg, mange av eksemplene jeg har brukt her: det er ikke noe som har blitt nevnt tidligere i denne spesifikke tråden, men tatt opp som en del av den generelle debatten om studentøkonomi...)

 

En ting som har vært mye debatert, er at studentlånet har økt i en mye lavere takt enn lønns og pris-nivået eller. I 2002 fikk studenter 80000, i år 93000. Det tilsvarer en årlig vekst på 1,5 %! Mens lønnsveksten ellers har ligget på ca. 4 %! På toppen av dette har leieprisene økt enda mer enn lønnsvekstene. Det er dette som irriterer meg mest. Det er fult mulig å leve på lånekassen, og jeg er ikke en som mener at staten skal forsørge folk. Men det er ganske irriterende når mange av de som debaterer mot at studente har de for ille, selv er ferdig med studiene for 10-20 år siden, og hadde en inntekt som er langt større enn nå.

 

Det er litt ironisk at det var i 2005 da AP tok over at stipendet stagnerte. Det var ingen økning etter 2004 til 2006, og deretter har det vært veldig svakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarte å leve på kun stipend+studielån mens jeg leide til ca 3000-3500 i måneden, inkludert strøm og internett. Det er fullt mulig, men om man liker å ha litt greit god råd så er en jobb å anbefale. Trenger ikke være mye, 5 timer i uka gjør en stor forskjell. Med så lav inntekt så betaler man som regel et sted mellom lite og ingenting i skatt, så man kan lett få 2000 ekstra per måned. Det er en økning på ca 30% i forhold til hva du får uten jobb

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Forslag til staten/Lånekassen:

 

Engangsøk månedlige utbetalinger til kr 10.000,- fom 2013/2014. Deretter inflasjonsjustér.

Øk til x11mndr fra x10mndr

Øk stipendandel til 50% fra 40%. Det virker mer realt å spleise 50-50.

 

Da ville det være et studielån/-stipend studenter flest kunne leve og studere av, selv om det på ingen måte ville være fett. Husk at det også slkal dekke dyre bøker, utstyr og evt noe reising og deltagelse på konferanser o.l. Studenter bør bruke mye tid på studiene og med hverandre, samtidig som de gjerne burde jobbe f eks en mnd om sommeren og så absolutt trenger en mnd fri til å lade batterier og til slekt og venner og reiser. Samtidig er en jobb på ca en dag i uken perfekt ved siden av studiene både fordi det gir litt struktur og løpende forpliktelse og fordi det gir litt penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får utbetalt totalt 92,500.- over 10 mnder (august til mai). Det er et snitt på 9,250.- hver mnd, så hvis du disponerer penga dine riktig har du den summen å leve på hver mnd. Det er sant at man får utbetalt litt under 7000 hver mnd uten om august og januar, men det er snittet du må se på. Tipset er å ikke sløse bort de 18,000 man får i august og januar, men å disponere det utover (det som er meninga).

 

August og januar er det jo bøker og semester avgift som må betales, men selv så skjønner jeg ikke at folk påstår at dette skal gjøre at man ikke kan disponere ut pengene. Hvis man tar i, og kjøper bøker til 3,000 hvert semester, og har 750.- avgift hvert semester, sitter man fortsatt igjen med 8,500.- snitt hver mnd.

 

Nåja, ikke alle studier er så billige.

Nå er nok dette heller unntaket, men bøkene på studiet jeg går kostet ca. 10.000,- (dette er 1året). Jeg kjøpte riktig nok alle bøkene nye, kunne nok spart noe på å kjøpe brukt.

 

Kan nevne at jeg kun kjøpte bøker fra pensumlisten, altså hver eneste bok var nødvendig for studiet. (i ettertid ser jeg at keg kunne droppet noen av bøkene, men dette vet man jo ikke i starten av skoleåret).

 

Så- det er ikke alltid mulig å porsjonere utover året, selv om dette selvsagt er det beste :)

Endret av laikan
Lenke til kommentar

Du får utbetalt totalt 92,500.- over 10 mnder (august til mai). Det er et snitt på 9,250.- hver mnd, så hvis du disponerer penga dine riktig har du den summen å leve på hver mnd. Det er sant at man får utbetalt litt under 7000 hver mnd uten om august og januar, men det er snittet du må se på. Tipset er å ikke sløse bort de 18,000 man får i august og januar, men å disponere det utover (det som er meninga).

 

August og januar er det jo bøker og semester avgift som må betales, men selv så skjønner jeg ikke at folk påstår at dette skal gjøre at man ikke kan disponere ut pengene. Hvis man tar i, og kjøper bøker til 3,000 hvert semester, og har 750.- avgift hvert semester, sitter man fortsatt igjen med 8,500.- snitt hver mnd.

 

Nåja, ikke alle studier er så billige.

Nå er nok dette heller unntaket, men bøkene på studiet jeg går kostet ca. 10.000,- (dette er 1året). Jeg kjøpte riktig nok alle bøkene nye, kunne nok spart noe på å kjøpe brukt.

 

Kan nevne at jeg kun kjøpte bøker fra pensumlisten, altså hver eneste bok var nødvendig for studiet. (i ettertid ser jeg at keg kunne droppet noen av bøkene, men dette vet man jo ikke i starten av skoleåret).

 

Så- det er ikke alltid mulig å porsjonere utover året, selv om dette selvsagt er det beste :)

 

Der har man litt av problemet ja. Selv kjøpte jeg bøker til rundt 1,000.- det første semesteret, og kjøpte ingen bøker andre semester (enten så fikk vi utdelt pensum, eller videreføring av pensumbøker fra forgje semester, eller så var det lovlig gratis på nett). Kanskje det kan være en ting å regulere pensum utgifter, eller få en slags "det må ikke være så store sprik mellom pensumutgifter for forskjellige studier", eller noe sånt. Lånekassen er jo ikke for å sponse fest hver helg og peppes hver uke, men det må jo være likhet. Hvis jeg bruker 1000 kroner på pensum og du bruker 10 ganger så mye, så er jo det direkte urettferdig. Overskuddet mitt på 9,000 kan jeg disponere ut over året, mens du sitter i en mye "kjipere økonomisk" situasjon enn meg. Mange argumenterer at man burde øke lån/stipend for at folk som har mange utgifter vil få en bedre situasjon, så vil jo det kun føre til at vi som har lite utgifter, har det ganske så bra ^^ hehe.

 

Sånn forresten, hva slags studie går du?

Lenke til kommentar

Jeg jobber i klesbutikk annenhver lørdag og tar litt vakter i mellom når de trenger det. Det helper utrolig mye på. Blir fort 2-3k ekstra i måneden av 2-3 vakter i måneden.

Ellers jobber jeg noen fulle uker i sommer og prøver å spare litt av de pengene i tilfelle jegtrenger det underveis i studiet. Dessuten får man 19k i starten av semestrene, er du flink å disponere dem til fremtidige utgifter, så skal alt gå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får utbetalt totalt 92,500.- over 10 mnder (august til mai). Det er et snitt på 9,250.- hver mnd, så hvis du disponerer penga dine riktig har du den summen å leve på hver mnd. Det er sant at man får utbetalt litt under 7000 hver mnd uten om august og januar, men det er snittet du må se på. Tipset er å ikke sløse bort de 18,000 man får i august og januar, men å disponere det utover (det som er meninga).

 

August og januar er det jo bøker og semester avgift som må betales, men selv så skjønner jeg ikke at folk påstår at dette skal gjøre at man ikke kan disponere ut pengene. Hvis man tar i, og kjøper bøker til 3,000 hvert semester, og har 750.- avgift hvert semester, sitter man fortsatt igjen med 8,500.- snitt hver mnd.

 

Nåja, ikke alle studier er så billige.

Nå er nok dette heller unntaket, men bøkene på studiet jeg går kostet ca. 10.000,- (dette er 1året). Jeg kjøpte riktig nok alle bøkene nye, kunne nok spart noe på å kjøpe brukt.

 

Kan nevne at jeg kun kjøpte bøker fra pensumlisten, altså hver eneste bok var nødvendig for studiet. (i ettertid ser jeg at keg kunne droppet noen av bøkene, men dette vet man jo ikke i starten av skoleåret).

 

Så- det er ikke alltid mulig å porsjonere utover året, selv om dette selvsagt er det beste :)

 

Der har man litt av problemet ja. Selv kjøpte jeg bøker til rundt 1,000.- det første semesteret, og kjøpte ingen bøker andre semester (enten så fikk vi utdelt pensum, eller videreføring av pensumbøker fra forgje semester, eller så var det lovlig gratis på nett). Kanskje det kan være en ting å regulere pensum utgifter, eller få en slags "det må ikke være så store sprik mellom pensumutgifter for forskjellige studier", eller noe sånt. Lånekassen er jo ikke for å sponse fest hver helg og peppes hver uke, men det må jo være likhet. Hvis jeg bruker 1000 kroner på pensum og du bruker 10 ganger så mye, så er jo det direkte urettferdig. Overskuddet mitt på 9,000 kan jeg disponere ut over året, mens du sitter i en mye "kjipere økonomisk" situasjon enn meg. Mange argumenterer at man burde øke lån/stipend for at folk som har mange utgifter vil få en bedre situasjon, så vil jo det kun føre til at vi som har lite utgifter, har det ganske så bra ^^ hehe.

 

Sånn forresten, hva slags studie går du?

 

 

Jeg studerer ved Politihøgskolen, som man skulle tro ikke var et typisk "lesestudie". Som sagt ble det endel "bomkjøp" av bøker, som jeg nok kunne ha unngått og dermed spart litt penger (bøker som riktignok sto på pensumlisten), men totalt ville det nok ikke blitt mer enn ett par tusen spart, så fortsatt et dyrt studie. Vi bruker endel av 1. klassepensum i 3. klasse også, så håper ikke summen blir like stor da ;)

 

Damen bak kassa på Akademika sa at vi hadde det dyreste pensum, så vi er nok heller unntaket da..som jo er fint for dere andre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...