Gå til innhold

Spørsmål til alle studenter, angående økonomi


Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har noen spørsmål angående studentlivet(skal snart studere i Trondheim).

Jeg aner ikke hvordan ting blir med utgifter osv.

 

Hvor mye får man ca i studielån i måneden?

Må man ha jobb ved siden av, eller holder det å leve på studielån?

Får man egentlig tid til jobb ved siden av fulltidsstudier?

Hvor mye må jeg regne å bruke på mat i måneden? Hvor mye bruker dere?

Hvor mye må dere betale i regninger osv?

Har man råd til å dra på en eventuell konsert, gå på byen en kveld, stikke ut å spise med venner osv? Eller er det sjeldent man får råd til sånt?

Hvor mye koster leiligheten/hybelen deres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye får man ca i studielån i måneden?

Litt under 7000 + 2 større utbatinger i august og januar. Husk at siste utbetaling fra lånekassen på våren er i mai(mange som har brent seg der)

Må man ha jobb ved siden av, eller holder det å leve på studielån?

Vanskelig å få endene til å møtes uten enten jobb eller støtte hjemmefra er min erfaring.

Får man egentlig tid til jobb ved siden av fulltidsstudier?

Ja, man har egentlig det. Men det kommer litt an på studiet.

Hvor mye må jeg regne å bruke på mat i måneden? Hvor mye bruker dere?

Jeg bruker et sted mellom 2 og 3 tusen i mnd i dagligvare butikker. Men da kommer også ting som øl inn i bildet.

Hvor mye må dere betale i regninger osv?

Personlig har jeg bare mobil utenom husleie i en vanlig mnd.

Har man råd til å dra på en eventuell konsert, gå på byen en kveld, stikke ut å spise med venner osv? Eller er det sjeldent man får råd til sånt?

Kommer helt ann på økonmien din det. Jeg har råd til en bytur når jeg vil og spise ute gjør jeg sjeldent men det hender det også.

Hvor mye koster leiligheten/hybelen deres?

Jeg bor forholdvis billig og betaler SiO omtrent 3 500 kr i mnd.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Et tips jeg vil gi deg er å tidlig vurdere hvilke fag du bør gå i forelesning i, og hvilke fag du føler du kan mestre uten å gå i forelesning. Alt for mange studenter går i forelesning bare fordi andre gjør, og lærer egentlig ingenting, og da er det bare bortkastet tid. Har du litt selvdisiplin vil du få bedre tid til å jobbe ved siden av studiene, og kanskje bedrer også karakterene seg. (Det skjedde hvertfall med meg når jeg kutta ut forelesningene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tips er å handle stort en gang i uken på Rema 1000. Lag handleliste og følg listen. Sparer sykt med penger på å gjøre det på denne måten istedenfor å handle daglig. Jeg og damen brukte 6-800kr i uken på to stykker når vi gjorde det på denne måten. Vi spiste godt, har ikke spist nudler en gang ila 4 år på skole. Rema 1000 er merkbart billigere enn de andre butikkene.

Ta med matpakke og en flaske vann på skolen, sparer mye på det fordi kantinen er dyr og det er dyrt å kjøpe mat på butikken også. Du kan regne på det hvis du bruker 50kr på lunch hver dag, det blir en god del til slutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor vanskelig det er å skaffe seg jobb i byene ( Oslo, Bergen, Trondheim)? Uten jobberfaring?

 

Taxisjåfør i helgene tror jeg er greit å få, men da må du ha et kurs som koster rundt 5000 (Bergen Taxi). Jeg kjørte for dem under studiene. Kjørte annenhver helg og fikk fri når det var eksamen.

 

Jeg har inntrykk av at butikkjobber ol er vanskelig å få uten erfaring, spesielt i sentrumsområdene.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Må man ha jobb ved siden av, eller holder det å leve på studielån?

 

Kommer ann på hvor godt man vil leve, hvor dyrt man bor/vil bo osv. Med jobb om sommeren og ganske solid forbruk får jeg først problemer når våren kommer, da har jeg derimot bodd svært billig (3k).

 

Får man egentlig tid til jobb ved siden av fulltidsstudier?

Mange som jobber deltid, men da må du forvente å være litt fleksibel i forhold til skole. Og det varierer veldig i forhold til hva slags studier du går på, er noe annet å jobbe ved siden av når du chiller med historie enn når du har kommet inn på siving-studie.

Har man råd til å dra på en eventuell konsert, gå på byen en kveld, stikke ut å spise med venner osv? Eller er det sjeldent man får råd til sånt?

 

Det er fullt mulig en gang i blant (ihvertfall å gå på byen 1-2 ganger i uka), middag blir fort kostbart), men hvis man ikke har opparbeidet seg noe penger om sommeren eller jobber ved siden av, så blir man fort fattig av slikt.

 

Hvor mye koster leiligheten/hybelen deres?

 

Kostet rundt 3100.

Lenke til kommentar

Du får utbetalt totalt 92,500.- over 10 mnder (august til mai). Det er et snitt på 9,250.- hver mnd, så hvis du disponerer penga dine riktig har du den summen å leve på hver mnd. Det er sant at man får utbetalt litt under 7000 hver mnd uten om august og januar, men det er snittet du må se på. Tipset er å ikke sløse bort de 18,000 man får i august og januar, men å disponere det utover (det som er meninga).

 

August og januar er det jo bøker og semester avgift som må betales, men selv så skjønner jeg ikke at folk påstår at dette skal gjøre at man ikke kan disponere ut pengene. Hvis man tar i, og kjøper bøker til 3,000 hvert semester, og har 750.- avgift hvert semester, sitter man fortsatt igjen med 8,500.- snitt hver mnd.

 

Selv så jobber jeg ikke vedsiden av skolen, for det har jeg ikke tid til. Men nå på sommern har jeg nesten ikke noe ferie, jobb jobb jobb :p Men til en tidligere her som sa "er noe annet å jobbe ved siden av når du chiller med historie enn når du har kommet inn på siving-studie." Jeg går selv IT studie, men historie studie er ikke bare bare ;) Men som alt annet når det kommer til det å studere, det kommer ann på hva du presser deg selv til. Overraskende mange som gir blanke og bare er glad for at de får en ståkarraktere -.-

 

Jeg betaler 3,500 i leie, deretter må jeg ut med strøm, mobil, forsikring, internett. Så i snitt sitter jeg igjen med rundt et sted mellom 4,000 og 5,000. Som nevnt så jobber jeg på sommeren, men de pengene går svært sjeldent til å spe på de mndlige utbetalingene. BSU sparing og bufferkonto i tilfelle noen litt større uforventa utgifter dukker opp. Det å ha en "buffer-konto" anbefaller jeg sinnsykt. Merka godt at jeg trengte det når jeg måtte ha ny forsikring, borre fire hull hos tannlegen, og pcen gikk til helvette... xD

 

Men ja, hvis du disponerer ut penga dine, planlegger på forhånd, og IKKE blakker deg hver mnd (at det alltid er igjen litt på konto før neste utebetaling) så lever man fint som student ^^ Fester, har det morro, drar på kino i ny og ne =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode svar her!

 

Men det er en ting ingen nevner som er EKSTREMT viktig!

 

Det er at du har gode forsikringer.

 

Du må ha innbo, ulykke og reiseforsikring og uføre er sterkt å anbefale. For å være ærlig så er det å ikke ha det helt idiotisk. Koster ikke mye, men brenner hybelen ned så er det så mye bedre.

Lenke til kommentar

Hvis du melder deg inn i LO student eller NITO studentene eller tilsvarende vil du få gode forsikringer til gode priser. Forsikringer er ekstremt viktig, er alt for mange studenter som dropper dette fordi det er "dyrt". Så forsikringene jALIg nevner er et absolutt minimum.

Husk sikkerhetskopier av skolearbeid ved hjelp av dropboks, minepenn el. Leser hvert år i avisen om noen som har mistet masteroppgaven pga at den kun er lagret et sted.

Endret av .Andre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye får man ca i studielån i måneden?

 

Rett under 7000.

 

Må man ha jobb ved siden av, eller holder det å leve på studielån?

 

Jeg opplevde det slik at jeg måtte ha jobb utenom. Jeg prøvde et semester uten jobb, og det var ikke noe jeg kan anbefale. Fikk meg jobb i andre semester.

 

Får man egentlig tid til jobb ved siden av fulltidsstudier?

 

Jeg vil si at det går greit så lenge man jobber bra med skolen i ukedagene. Det beste er å få en jobb hvor man kun jobber helg.

 

Hvor mye må jeg regne å bruke på mat i måneden? Hvor mye bruker dere?

 

Ca 2-3000, handler kun på rema 1000.

 

Hvor mye må dere betale i regninger osv?

 

Hadde mobil, internett og strøm i faste regninger hver måned. Brukte 1500-2000.

 

Har man råd til å dra på en eventuell konsert, gå på byen en kveld, stikke ut å spise med venner osv? Eller er det sjeldent man får råd til sånt?

 

Jeg hadde sjeldent råd til konserter og spise ute. Byn ble det et par ganger i måneden. Er lurt å drikke på fors og å gå på studentsteder på byn.

 

Hvor mye koster leiligheten/hybelen deres?

 

4000kr for en toroms i en nabokommune utenfor Bergen. Tok buss 40 min for å bo bedre til en billigere penge. Tiden på bussen brukte jeg til å lese bøker og pensum ;).

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Hva gjelder forsikring er det også verdt å sjekke ut vilkårene til foreldrene dine sine forsikringer. Min fars DnB/Econa-forsikring inneholder en klausul som sier at den også omfatter meg, siden jeg er student og fortsatt står oppført med hjemmeadressen i Oslo i folkeregisteret (har ingen praktisk betydning, jeg studerer i Bergen).

 

Ellers anbefaler jeg deg å få oversikt over faste månedlige kostnader. Hvis du legger Spotify Premium, XBox Live, avisabonnement, mobiltelefon, månedskort på buss etc. oppå hverandre, blir det fort mye penger som trekkes fra kontoen din hver måned. Du bør vurdere hva som er nødvendig, og hva som er mer unnselig. Sett gjerne et målbeløp for faste månedlige utgifter og styr etter målet.

 

Angående uteliv, kommer du antageligvis til å være mye på Samfundet. Der er det, så vidt meg bekjent, ganske billig for studenter og ekstremt billig for studenter som er med på en hybel. Du trenger uansett ikke bekymre deg for å ikke få drukket nok under studenttiden ;)

 

Ikke noe problem å jobbe ved siden av studier.

 

Jeg betaler ca. 4400 i måneden, inkludert strøm og internett.

Lenke til kommentar

Stemmer nok det, men mange kjøper bøker, pc, skolemateriell osv på den første store utbetalingen. Er ikke mange jeg vet om som kun har brukt 9000 i august/januar.

Hvis du ikke trenger bøker og slikt og kan sette av 10000 og spe med resten av semesteret, så har du 9k i måneden, men man får ut 7000 den 15. hver måned. Jeg måtte kjøpe bøker, pc, en dyr kalkulator og annet materiell når jeg begynte å studere.

Man får 18500 pga disse utgiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...