Gå til innhold

Hvor mange fagbrev bør man maks ha?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig tatt fagbrev som industrimekaniker, etter 2 års skole (TIP og PIT/Industriteknologi) og snart 2 års lære (man kan gå opp til fagprøve tidligst 2 måneder før læretiden går ut, noe jeg gjorde). Jeg omskolerte meg innen mekanisk-rettede fag i begynnelsen av 20-årene.

 

Jeg er ansatt i en større bedrift med gode fremtidsutsikter, og siden jeg er blant de "nyere" kullene med lærlinger som gikk på PIT/Industriteknologi på mitt andre skoleår, så har jeg teorien på plass til å ta et hav av fagbrev.

 

Jeg planlegger å begynne på fagbrev nummer to så snart læretiden min utløper i samme bedrift (får fortsette videre), og da kan jeg ta mitt neste fagbrev i løpet av 1 år + fagarbeiderlønn underveis.

 

Dette er en svært lukurativ ordning, og med en slik ordning kan det være fristende å "stacke" opp med et nytt fagbrev i året.

 

Men hvor mange fagbrev bør man maks ha i grunn? Jeg ser for meg at tre fagbrev (i mitt tilfelle industrimekaniker, med industrirørlegger og CNC-operatør på sikt) er et ideelt mål, men at fire fagbrev er èt fagbrev for mye.

 

 

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heilt avhengig av kva du har lyst å jobbe med og kva det er behov for i ei bedrift. Om det er behov for ein person med 4 fagbrev så er jo det flott, men dei færraste har vel det.

 

Om du likar å lære noko nytt så er det jo ein måte å unngå at du går deg lei innanfor eitt fag. Eit alternativ er å ta ingeniør eller liknande om du på sikt vil over på andre arbeidsoppgåver.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at jeg kommer til å skolere meg til ingeniør; da må jeg tross alt gå tre år på skole uten lønn. Jeg har funnet ut at jeg liker å være litt i bevegelse når jeg er på jobb; jeg sitter nok i ro på fritiden :)

 

I den bedriften hvor jeg jobber i har vi industrimekanikere, industrirørleggere, CNC-operatører, platearbeidere, NDT-kontrollører og sveisere, hvis vi snakker om de fagområdene som min utdannelse dekker. Jeg tenker på flere fagbrev mye for variasjonen sin del.

Lenke til kommentar

er ikke så ofte at bedrifter benytter seg av arbeidere med mange fagbrev. Da kan du litt om alt, men ikke mye om noe... om du skjønner hvor jeg vil hen.

 

det jeg mener er uansett at dersom du skal klatre i gradene i bedriften, kan det være lurt å ta det feltet du liker best, for så å spesialisere deg i dette..

Lenke til kommentar

er ikke så ofte at bedrifter benytter seg av arbeidere med mange fagbrev. Da kan du litt om alt, men ikke mye om noe... om du skjønner hvor jeg vil hen.

 

Jack of all trades, master of none.

 

Det er ein viss fare for at dette kan bli tilfellet for deg dersom du har mange fagbrev. Du vil kunne dokumentere mykje formell utdannning men dersom du tar eit nytt fagbrev kvar gong du er ferdig med det foregåande så vil du ikkje kunne vise til noke nemneverdig med arbeidserfaring innanfor yrket. Ofte rekner ein kun arbeidserfaringa du har hatt etter fullført fagbrev som yrkesrelevant.

 

Men i utganspunktet så er det ingen øvre grense for kor mange fagbrev du kan ha, men det er ei praktisk grense for kor mange fagbrev du har bruk for.

 

Dei fleste arbeidsgivere vil berre betale deg for det fagbrevet som er relevant for jobben. Så lønnsmessig vil du berre få uttelling for eit av fagbreva, fordelen er sjølvsagt at du har eit breidt spekter av jobbmuligheiter å søke på dersom du seinare skulle miste jobben du har i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløbig satser jeg på to fagbrev, muligens tre. Jeg ser litt på det med flere fagbrev som en ekstra sikkerhet hvis det skulle bli dårligere tider i landet med et strammere arbeidsmarked. Industrimekaniker-fagbrevet kan på mange måter være gull verdt i og med at det alltid vil være et behov for mekanikere, men på en annen side så varierer nok oppgavene til en industrimekaniker temmelig mye fra hvilken bedrift du er ansatt i. Med andre ord er det nok en del mer krevende å bli en erfaren mekaniker som det å bli en erfaren platearbeider/industrirørlegger/CNC-operatør.

 

Det virker dog som det i disse tider er hva du har papirer på som teller mest; arbeids-erfaringen kommer deretter. Men det hadde vært gøy å hamstret nye fagbrev etter hvert for variasjonen sin del :)

Lenke til kommentar

Som arbeidsgiver hadde nok ikke jeg sagt.

Nei, du får nok ikke jobbe her, du har for mange fagbrev.

 

Jeg ville nok tatt så mange som mulig om jeg var i din situasjon :)

 

men, på en annen side, . hva er egentlig vitsen med å ha 4 - 5 fagbrev, om man kun får betalt for det ene?

 

Det ender med at man blir en altmuligmann for bedriften, som kan litt om alt, men ikke mye om noe. Dermed blir du vel mer en hodepine for bedriften etter hvert..

 

Det aller lureste er å ta det man liker best, å spesialisere seg innenfor dette feltet. Det er da man har mulighet til å klatre i gradene innenfor bedriften og innenfor yrket sitt.

 

jeg vet hvertfal hvem jeg ville ansatt om jeg skulle velge mellom en kandidat med ett fagbrev, og noen års erfaring, enn en persom med 5 fagbrev, men med lite eller ingen erfaring innenfor noen av disse fagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløbig satser jeg på to fagbrev, muligens tre. Jeg ser litt på det med flere fagbrev som en ekstra sikkerhet hvis det skulle bli dårligere tider i landet med et strammere arbeidsmarked. Industrimekaniker-fagbrevet kan på mange måter være gull verdt i og med at det alltid vil være et behov for mekanikere, men på en annen side så varierer nok oppgavene til en industrimekaniker temmelig mye fra hvilken bedrift du er ansatt i. Med andre ord er det nok en del mer krevende å bli en erfaren mekaniker som det å bli en erfaren platearbeider/industrirørlegger/CNC-operatør.

 

Det virker dog som det i disse tider er hva du har papirer på som teller mest; arbeids-erfaringen kommer deretter. Men det hadde vært gøy å hamstret nye fagbrev etter hvert for variasjonen sin del :)

 

Altså, ikke for å være negativ på noen som helst måte, ovenfor valgene dine.. (bare så det er på sitt rette :) ) Men jeg tror at du er like trygg (og kansje tryggere) om du satser på å bli flink innenfor det du allerede driver på med. 2 fagbrev kan jeg være enig med deg at kan være greit å ha. Men jeg hadde aldri orket å strekke meg lengre enn det. Ganske enkelt av den grunn at bedriften din høyst sansynlig ikke har bruk for deg da.

 

For det som skjer over tid da, er at du kan litt om alt mulig, men du er ikke "eksperten" i noe, pågrunn av manglende erfaring innenfor de enkelte fagene.

Da ville jeg hvertfal ha valgt DET fagbrevet som ligger nermest det du faktisk driver med i dag.

 

Som for min del (er utdannet Skips Elektriker, med fagbrev) ville jeg ha valgt automasjon. Siden jeg jobber like mye med automatiserte systemer, som jeg gjør med vanlig elektriker ting.

 

MEN på en annen side, skulle jeg da ha søkt jobb på Rigg, ville jeg kun ha blitt ansatt som enten Elektriker, eller Automatiker. Jeg alene kunne ikke ha fyllt to stillinger. Jeg skjønner godt hvor tankene dine ligger hen, at du håper på å kunne rotere mellom mange forksjellige fag innenfor bedriften din. Men du må huske på at du med det fagbrevet du har i dag, dekker en utlyst stilling innenfor bedriften din.

 

Du kan nok ikke dekke to utlyste stillinger innenfor denne bedriften. Da har du plutselig to 100% stillinger og det sier seg selv at dette ikke går.. :p

 

Jeg ville hvertfal uten tvil ha tatt det jeg likte best innenfor det du driver med, blitt flink i dette å fordypet meg i det, og på sikt kansje tatt ett fagbrev til (da ville jeg ha valgt det som var det nermeste og mest relevante til det fagbrevet jeg allerede hadde).

Du er like trygg da (kansje tilogmed ennå tryggere) enn du er med 4 forskjellige fagbrev, der du egentlig kan minimalt og har minimal erfaring innenfor de forskjellige fagene,.

 

Det er viktig å huske på at et fagbrev faktisk er en veldig kompleks utdannelse. Og man er LANGT fra utlært når man har fått fagbrevet. Og om man hopper direkte over på et annet utdannelsesløp da, så vil man glemme store og viktige deler av det fagbrevet man allerede har.

 

Som sagt, jeg sier ikke dette for å være negativ til dine valg, men av og til er det lurt å tenke på ting fra forskjellige vinkler. Jeg mener at en rutinert, erfaren og flink fagmann, med ett fagbrev, er en mye bedre kandidat til en stilling (innenfor sitt fag) enn en urutinert, uerfaren, og kansje litt mindre flink fagmann, som har 4 forskjellige fagbrev.

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Takk for et grundig og utfyllende svar Skipstrixy :)

 

Jeg kommer nok i første omgang til å kun satse på 2 fagbrev; og det fine med industrirørlegger-faget er at det til dels er beslektet med industrimekaniker-faget. Jeg har blitt fortalt at i noen bedrifter inngår litt industrirør-oppgaver i selve fagprøven til en industrimekaniker. CNC-operatør er muligens enda mer beslektet industrimekaniker-yrket, for nåtidens industrimekaniker bruker manuell dreiebenk og fresemaskin på lik linje med den tradisjonelle maskinarbeideren (som nå har utviklet seg til CNC-operatør, og overlatt dreiebenken og fresemaskinen til industrimekanikeren).

 

Jeg vet om et par mekanikere på jobber som også har et fagbrev nummer 2 som industrirørlegger, men så vet jeg ikke om noen på jobben enda som har mer enn to fagbrev. Har du et par års erfaring med hvert fagretning blir muligens ikke det med flere fagbrev uglesett.

 

Jeg får se det litt ann, jeg setter stor pris på alle inspill i denne forumtråden ;)

Lenke til kommentar

Om jeg kunne tatt flere fagbrev like enkelt som deg hadde jeg gjort det! Jeg er også skipselektriker, det vil si jeg har fagbrev gruppe L (lavspent). Jeg vil gjerne om jeg kunne ha tatt fagbrev innen automasjon først og fremst, og etter dette kanskje gruppe H fagbrev som er høyspent.

 

Det gjenværende fagbrevet etter dette som kanskje hadde vært litt innenfor samme felt er svakstrøm/elektronikk, men dette vil jeg se på som bortkastet tid, da vil spekteret bli ganske bredt og kanskje litt mye å huske på rett og slett som tiden går?

 

Industrirørlegger og mekaniker fagbrevene synest jeg hørest ut som en strålende ide å ta begge to! De er nok svært beslektet kan jeg tenke meg, på skip jeg jobbet på kunne man så absolutt fått bruk for begge hver dag.

 

Om du skal ta det tredje (CNC-operatør?) kan jeg egentlig ikke svare på da du sikkert vet mer om dette enn meg. På skipene jeg jobbet var det en gammel dreiebenk, men ellers ingen avanserte CNC maskiner av den typen du sikkert jobber med. Tar det kun 1 år per fagbrev? Ta vertfall industrirørlegger og mekaniker, og så ser du da, når du har mer erfaring og peiling, om det siste er verdt det? ;)

 

Hva med fagbrev som sveiser også? Slik jeg forstår det er dyktige sveisere noe som vertfall offshoreindustrien trakter etter? Heller det som nr 3 istedet for CNC?

 

Har du 3 fagbrev har du nok et godt grunnlag, så får du bygge videre på det, isteden for å fortsette med enda flere fagbrev, det er vertfall slik jeg ser det! Men jeg er jo ingen ekspert!

Lenke til kommentar

Elektro er litt spessielt, di fleste har jo flere fagbrev der.

 

 

-

 

Har man ett mekanisk fagbrev er man egentlig "good to go" Vet flere som jobber som mekaniker med industrirørlegger, maskinarbeidere som mekanikere. Har også foreksempel en person på skiftet som er både bilmekaniker og biloppretter, men fagbrevet han "bruker" er automasjonsmekaniker.

 

Ikke stress med fagbrev, ta ett og bygg på med teknisk fagskole eller ingeniør på deltid dersom du har lyst å lære. Ingen som sier det du skal sitte å råtne på ett kontor bare pga du går litt mere skole heller.

 

Dersom du får ei ordning om å ta flere fagbrev med fagarbeiderlønn er jo det bare å kjøre på. Derimot, burde du ikke stresse med det for det er erfaringa som gjelder som nevnt over.

 

Fx hvilken sveiser du tror du dem ansetter? En person med 6 års erfaring, eller en person med ferskt fagbrev?

Lenke til kommentar
Elektro er litt spessielt, di fleste har jo flere fagbrev der. - Har man ett mekanisk fagbrev er man egentlig "good to go" Vet flere som jobber som mekaniker med industrirørlegger, maskinarbeidere som mekanikere. Har også foreksempel en person på skiftet som er både bilmekaniker og biloppretter, men fagbrevet han "bruker" er automasjonsmekaniker. Ikke stress med fagbrev, ta ett og bygg på med teknisk fagskole eller ingeniør på deltid dersom du har lyst å lære. Ingen som sier det du skal sitte å råtne på ett kontor bare pga du går litt mere skole heller. Dersom du får ei ordning om å ta flere fagbrev med fagarbeiderlønn er jo det bare å kjøre på. Derimot, burde du ikke stresse med det for det er erfaringa som gjelder som nevnt over. Fx hvilken sveiser du tror du dem ansetter? En person med 6 års erfaring, eller en person med ferskt fagbrev?

 

 

hva mener du med at de fleste innenfor elektro har "flere" fagbrev? :p

altså, det er da ikke et must. Men kunne slev ha tenkt meg automatikerfagbrevet, det må jeg innrømme! :)

 

Takk for et grundig og utfyllende svar Skipstrixy :) Jeg kommer nok i første omgang til å kun satse på 2 fagbrev; og det fine med industrirørlegger-faget er at det til dels er beslektet med industrimekaniker-faget. Jeg har blitt fortalt at i noen bedrifter inngår litt industrirør-oppgaver i selve fagprøven til en industrimekaniker. CNC-operatør er muligens enda mer beslektet industrimekaniker-yrket, for nåtidens industrimekaniker bruker manuell dreiebenk og fresemaskin på lik linje med den tradisjonelle maskinarbeideren (som nå har utviklet seg til CNC-operatør, og overlatt dreiebenken og fresemaskinen til industrimekanikeren). Jeg vet om et par mekanikere på jobber som også har et fagbrev nummer 2 som industrirørlegger, men så vet jeg ikke om noen på jobben enda som har mer enn to fagbrev. Har du et par års erfaring med hvert fagretning blir muligens ikke det med flere fagbrev uglesett. Jeg får se det litt ann, jeg setter stor pris på alle inspill i denne forumtråden ;)

 

Dette høres da ikke på noen måte dumt ut, det skal jeg si meg helt ærlig i!

Kunne nok hatt bra bruk for en kar som deg ombord på skip el. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

det kommer helt ann på hvor du vil ende opp hen tenker jeg.

 

Ting som jeg tenker kan være praktisk å kunne i anleggsbransjen:

elektro/strøm kunnskaper (kan tilegnes ved egen studie også)

industrimekaniker (det har du allerede)

industrirørlegger (legge rør og ha kunnskapen til å fikse maskiner etc. pga industrimekaniker)

så har du jo plastsveising (finnes div. kurs her)

adk, evnt sertifikat til å kjøre div truck /graver / etc...

 

har du dette så har du jo mye, kan ikke se at du trenger så mye mere sånn i oppstarten

Lenke til kommentar

Stigen til suksess klatrer du best på mulighetenes trinn. Med flere fagbrev har du flere MULIGHETER

 

Det er heilt sant det, men det er også viktig å ikkje utdanne seg ut av arbeidsmarkedet.

Det er svært mange arbeidsgivere som ikkje vil ansette overkvalifiserte personer.

I tillegg så har ein ulempen med at sjølv om du har brukt mykje tid på å skaffe deg mange fagbrev så får du som oftast berre betalt for eit av dei.

 

Mange fagbrev hadde vært mest nyttig dersom arbeidsmarkedet var veldig trangt og ein trengte stor bredde for å i det heile tatt finne seg ein jobb. Men akkurat no er i alle fall ikkje det eit problem (med unntak av nokre ytterst frå jobbar).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...