Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Juli 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En plass jeg skal tilbake til når lyset blir bedre... :)

 

7534739394_c87be60a3f_b.jpg

 

 

7534737900_6dd61fa9a5_b.jpg

 

Øverst:

Exif data

Camera Olympus E-M5

Exposure 5

Aperture f/11.0

Focal Length 25 mm (PanaLeica)

ISO Speed 200

 

Nederst:

Exif data

Camera Olympus XZ-1

Exposure 5

Aperture f/3.5

Focal Length 6 mm

ISO Speed 100

 

Åsgårdstrand? Akkurat der har jeg også vært og vurdert å dra tilbake når lyset er bra. For best mulig resultat, så anbefaller jeg å dra tidlig tidlig på morgen, før solen har stått opp =)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

snip

 

Makro bildene dine har veldig bra lys, så vill derfor spørre om hvilke blits du bruker? Hva slags lyssetting?

 

Ser ut som om han bruker veldig stor blender og kun naturlig lys. (Tillater meg å svare på hans vegne der, tar jeg feil så beklager jeg) Herjer litt med makro selv, og en relativt god billigløsning for å lyssette insekter er faktisk et standard A4 ark. Bruker dette selv når jeg ikke vil ha et tungt kamera i en hånd og blits med en liten softbox i den andre i lengden. Metoden er rett og slett å sette en standard ekstern blits på huset, vinkle den ca 35 grader oppover og feste et A4 ark med strikk. Med litt triksing på arket får du en fin reflektor ut av det. Dette bildet er tatt ved hjelp av denne måten. Når det er sagt, så er det beste, rent lysmessig, en liten softbox, eller stativ og lang lukkertid når forholdene tillater det. Har en liten Aurora light bank softbox til min eksterne blits som jeg betalte 350 - 400 kr for som gjør nytta si her.

Lenke til kommentar

Makro bildene dine har veldig bra lys, så vill derfor spørre om hvilke blits du bruker? Hva slags lyssetting?

 

Takk for det Dan83. Disse bildene er som Killswitch sier tatt uten noen form for ekstent lys, det første er tatt i skyggen, mens det andre er tatt i sollys (som bildet bærer noe preg av).

 

Jeg har siden disse bildene ble tatt (i slutten av mai) ofte brukt en Aurora Microbox Softbox MAS 20x28cm på en Canon 580 ex II-blits med godt resultat på makrobildene mine. Jeg tar makrobildene så godt som alltid i skyggen eller i overskyet vær, da slipper man så hardt lys.

Lenke til kommentar

Åsgårdstrand? Akkurat der har jeg også vært og vurdert å dra tilbake når lyset er bra. For best mulig resultat, så anbefaller jeg å dra tidlig tidlig på morgen, før solen har stått opp =)

Stemmer. Det er ikke så lett. Prøvde å la vær å legge meg. Skulle bare ta en liten blund klokken to i natt, hørte aldri klokken som ringte halv fire og våknet selvfølgelig for 45min. siden :(

 

Får prøve igjen... Godt å ha ferie :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...