Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Juli 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk en tur på Dovrefjell i dag og møtte flere Moskuser, ble så ivrig at jeg faktisk klarte å glemme å zoome (!) på flere av bildene, var mye ymse fotokvalitet også men noen bilder ble det. Likte dette av to stykker som vi nærmest bokstavelig talt snublet over da vi gikk forbi en liten dal, etter en stund med hodet nedi gresset valgte kalven å lage litt show men mora (?) virket lite interessert. Utrolig spennende å se disse dyra ute i det fri!

 

7550688844_4ae54f8397_c.jpg

Musk Oxen playing, on Flickr

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har sittet og flikket på dette bildet. Ikke fordi det var så fantastisk, men jeg har lært meg Content Aware Fill :) Var en fyr (min bedre halvdel) som kuppa hele høyre hjørne på bildet med en fisk i hånda. Jeg klarer faktisk å se noe såvidt på trærne i bakgrunne, men første forsøk så jeg får trene :)

 

529315_10151066421130546_578482301_n.jpg

Endret av AnnetteM
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det går no mest i flua no om dagan! (De andre flygende vesener er ikke like samarbeidsvillige - f.eks. har jeg jakta på ei humle i flere dager, men den foretar "humlens flukt" hver gang jeg nærmer meg.... Skal nok lykkes til slutt - tålmodig jeg vettu! ;)

 

Nikon D90 og Nikon Nikkor 105mm 2.8 D AF Micro

 

Brennvidde: 105mm

Lukker: 1/200

Blender: f/3.8

Iso: 200

post-251380-0-63525200-1342040176_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, har du brukt blitsen din på disse bildene? Hvilke objektiv bruker du forresten? Du har inspirert meg til å satse litt mere på makro fremover, skal jeg være helt ærlig. Er selv ute etter å ta makro bilder med like godt lys og skarphet=)

 

Takk for hyggelig kommentar. Disse er også tatt uten blits, i skyggen.

Har brukt 7D + Sigma 150mm makro.

 

Må si du har både skarphet og lyset inne på paddebildene dine.

For mer inspirasjon kan du sjekke ut Tjernshaugens-junifest, veldig mye bra makro der. Han har dessuten et bilde av oppsettet sitt litt bakover i tråden, ganskje kjekt oppsett han bruker

 

PS; Når bildene man legger ut er tatt har ingen betydning, så det er bare å grave i arkivet..

 

virker som 7d + 150 er en meget god kombo, for forstår ikke hvordan du får til slik lys og skarphet uten bruk av blits? Har en del erfaring med makro fra tidligere og jeg sliter virkelig med å få til slik kvalitet med 450d + 100mm makro. Spesielt på små motiver(som insekter feks), siden det krever så utrolig mye lys og stødig hånd, spesielt uten blits. Bruker du mye stativ forresten?

Lenke til kommentar

virker som 7d + 150 er en meget god kombo, for forstår ikke hvordan du får til slik lys og skarphet uten bruk av blits? Har en del erfaring med makro fra tidligere og jeg sliter virkelig med å få til slik kvalitet med 450d + 100mm makro. Spesielt på små motiver(som insekter feks), siden det krever så utrolig mye lys og stødig hånd, spesielt uten blits. Bruker du mye stativ forresten?

 

Bruker stort sett alltid stativ, eller iallefall noen form for støtte. Er jo såpass tungt og stort objektiv at det er vanskelig å bruke håndholdt.

 

Live-view er også genialt å bruke på makro, kan jo zoome (digitalt?) 5x og 10x før man tar bildet, så kjekt å kunne zoome seg inn på øyet før man tar bildet. Bruker også en del fjernkontroll, fokuserer med en hånd og knipser med fjernkontrollen med den andre, da eliminerer man faren for kamerabevegelser/rystelser som kan oppstå ved bruk av utløserknappen på kameraet. Burde sikkert også ha brukt speillåsen, men det gjør jeg sjeldent.

 

Ang skarphet, jeg bruker med godt resultat et script til Photoshop som heter Web Sharpener V0.6 (ser det har kommet en versjon 0.8 nå, den har jeg ikke vært borti enda.). Den skalerer ned til ønsket størrelse og oppskarper bildet. Synes den fungerer veldig bra, men må brukes med måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...