Gå til innhold

Ingen garanti pga uoriginal software


srbz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte en Huawei U9000 for om lag 8-10 mnd siden, som nå har et problem med at den periodisk innbiller seg at headset er koblet til. Dette resulterer i at man noen ganger ikke kan snakke i tlf. uten å bruke høyttaler, samt at operasjoner avbrytes fordi den hyppig skrur av og på headset. Eksempelvis kan jeg i enkelte tilfeller ikke skrive ord på lenger enn to bokstaver i Rumble fordi headsetikonet "blinker".

 

Jeg leverte telefonen i lokal butikk som videre sendte den til garantiverksted (Deltaservice) heller enn å sende den i retur til nettbutikken jeg kjøpte den fra. Det var kanskje ikke så lurt, ettersom verkstedet nekter garanti på bakgrunn av at telefonen har uoriginal software.

 

Jeg har forsøkt flere ulike ROM-varianter, problemet består på tvers av alle. Jeg er derfor overbevist om at feilen skyldes jackinngangen og ikke programvaren på telefonen, men så lenge telefonen ikke har original software dekkes dette uansett ikke av produsentens garanti. Verkstedet hevder faktisk at telefonen er "ikke reparerbar" på bakgrunn av dette. Telefonen fungerer etter min erfaring helt fint med unntak av headsetproblemet med siste software jeg forsøkte.

 

Jeg lurer derfor på om Deltaservice/Huawei er bundet av forbrukerkjøpsloven iht §§ 35 Krav mot tidligere salgsledd mv.? Tredje og fjerde ledd sier følgende:

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Vil dette si at jeg kan gjøre §§ 27 gjeldende overfor Deltaservice/Huawei ettersom Huawei i form av å være produsent er "tidligere salgsledd", og Deltaservice er "yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen"?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så kan du vel bare flashe den til siste offisielle versjon? - Hvis problemet fortsatt er der så er den vel reparerbar. - At Deltaservice ikke vil reparere telefonen med uoriginal rom er vel iogforseg forståelig, fordi de da ikke vet om det er en software-feil - og må isåfall flashe til original-rom for å sjekke det?

Lenke til kommentar

Tingen er jo nå at de allerede har avslått garanti, og som alle garantiverksteder krever de undersøkelses- og fraktgebyr for retur av telefon som ikke dekkes av garanti. Jeg er ikke videre interessert i å betale hundrevis av kroner for å få tilbake telefonen slik at jeg kan flashe den til stock ROM (skal også nevnes at jeg glemte å ta backup av dette, så jeg er avhengig av at det er å få tak i på nettet isåfall).

 

Jeg er helt med på at Delta faktisk må flashe til stock ROM for å finne ut om det løser problemet, og at det i seg selv isåfall vil nettopp løse problemet. Det jeg stusser litt over er at de hevder telefonen er "ikke reparerbar" - innebærer det at de faktisk har forsøkt denne løsningen uten at det hjalp? Underbygger ikke det isåfall min oppfatning om at software ikke er problemet her?

 

Sakens kjerne er jo at jeg nektes garanti på bakgrunn av uoriginal software, noe det sikkert finnes en klausul om et eller annet sted i garantivilkårene. Jeg på min side ønsker heller å reklamere med hjemmel i forbrukerkjøpslovens §§ 27 ettersom de da må påvise en årsakssammenheng mellom uoriginal software og feilen jeg opplever. Så spørsmålet mitt er altså om forbrukerkjøpsloven gjelder overfor garantiverksted eller produsent såvel som selger jfr. §§ 35?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du må fortelle at du ønsker å reklamere på varen.

Drit i garanti. Garantien krever nok original softvare.

Men om dette er en hardvarefeil, så vil dette uansett gå på reklamasjon, så lenge det var forbrukerkjøp da.

Men opp feilen ligger i programvaren, så vil det ikke være noen mangel.

Lenke til kommentar

Men den er vel alt sendt inn?

Man har uansett reklamasjonsretten i behold om man velger annen softvare.

Kjøper du en vanlig windows-pc og installerer linux, så vil man likevel få dekket hardvarefeil.

 

Jeg syntes at trådstarter bør sende inn klageskjemaet til forbrukerrådet, siden de har muligheten til å hjelpe ts mye mer enn oss.

http://www.forbrukerrådet.no/_attachment/1129945/binary/7627

Lenke til kommentar

Som sagt: Flash tilbake FØR du sender inn telefonen.

Vet du om det er mulig å legge inn orginal SW ved hjelp av leverandørens orginale oppgraderingsmetode? Hvis dette ikke er mulig så kan ikke Deltaservice reparere.

Kan ikke, vil ikke...

 

Jeg syntes at trådstarter bør sende inn klageskjemaet til forbrukerrådet, siden de har muligheten til å hjelpe ts mye mer enn oss.

http://www.forbruker...945/binary/7627

Det er nok planen min herfra ja.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet kan ikke hjelpe deg med garanti. Det de kan hjelpe deg med, er reklamasjon, men det fordrer at du har fulgt rutinene for reklamasjon, nemlig å ta kontakt med de som solgte deg telefonen.

 

Var den lokale butikken du leverte til en filial av nettbutikken du handlet i?

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet kan ikke hjelpe deg med garanti. Det de kan hjelpe deg med, er reklamasjon, men det fordrer at du har fulgt rutinene for reklamasjon, nemlig å ta kontakt med de som solgte deg telefonen.

Var den lokale butikken du leverte til en filial av nettbutikken du handlet i?

Nei.

Sier du at forbrukerkjøpslovens §§ 35 ikke gir meg samme rettigheter overfor produsent og/eller verksted som representerer produsent? For det er nemlig det eneste jeg egentlig spør om her.

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

 

Mener å ha sett en applikasjon som disabler headsettutgangen. Vil jo stoppe problemet ditt. Krever nok root, men det regner jeg med du har siden du kjører custom ROM.

Jeg så noe jeg trodde først hadde denne funksjonen, men jeg forsto det etterhvert slik at dette kun disabler eventuelle kontroller på headsettet (f.eks. mute, forward etc.)

Uansett, jeg er en nysgjerrig kar og kan forsåvidt godt tenke meg å prøve saken for forbrukerrådet og evt. FTU om så blir nødvendig. Kjekt for både bransje og forbrukere å få føringer i slike saker som kanskje avviker en smule fra den gjengse garanti-/reklamasjonssak :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg har selv tidligere innbilt meg at paragrafens formål er å dekke kunder i tilfeller der selger f.eks. er konkurs (ref Amentio/Datakjeden og sikkert en hel del andre). Det er forsåvidt godt mulig dette er hovedformålet med paragrafen, men jeg ser strengt tatt ingenting der som innskrenker mine muligheter til å reklamere til andre salgsledd eller deres representanter uavhengig av om jeg først har forsøkt selger eller om selger er utilgjengelig.

 

Jeg kan selvsagt reklamere direkte til butikken jeg har kjøpt det hos, men jeg oppfatter det som en relativt liten butikk som trolig har små marginer og erfaringsmessig vil slike butikker neppe være mer velvillige enn garantiverksteder uansett. Og nå er telefonen allerede sendt inn, så det beste for min del hadde vært å stille kravet direkte til Huawei/Delta.

 

Jeg skal formulere en mail til forbrukerrådet og oppdatere tråden med respons :)

Lenke til kommentar

Du kan sende den til produsenten men da må du stå for frakt fra og tilbake til deg selv. Det veit jeg, ettersom min far hadde en Toshiba dVd opptaker som røyk, firma konkurs. Dermed fikk beskjed ifra Toshiba send til hos så henter vi den fikser men dere må stå for frakten ettersom de kan ikke bli belastet for dette. Dette er riktig i følge forbrukerrådet når jeg spurte dem. Toshiba fikset den, men vi måtte ikke betale frakt tilbake. Service kaller jeg det!

 

Du kan reklamere i hvem ledd du vil, men produsenten vil helst via butikkene ettersom det tar mindre tid for dem pluss at butikken må ordne med papirer og name it. Så er butikken i drift så sier de vel at du skal gå til dem men da kan du si imot.

Lenke til kommentar

Du kan sende den til produsenten men da må du stå for frakt fra og tilbake til deg selv. Det veit jeg, ettersom min far hadde en Toshiba dVd opptaker som røyk, firma konkurs. Dermed fikk beskjed ifra Toshiba send til hos så henter vi den fikser men dere må stå for frakten ettersom de kan ikke bli belastet for dette. Dette er riktig i følge forbrukerrådet når jeg spurte dem. Toshiba fikset den, men vi måtte ikke betale frakt tilbake. Service kaller jeg det!

Nåja, om det faktisk stemmer at jeg kan reklamere jfr. §§ 27, sier §§ 30 første ledd at:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Dette inkluderer selvsagt fraktkostnader.

Lenke til kommentar

Du kan sende den til produsenten men da må du stå for frakt fra og tilbake til deg selv. Det veit jeg, ettersom min far hadde en Toshiba dVd opptaker som røyk, firma konkurs. Dermed fikk beskjed ifra Toshiba send til hos så henter vi den fikser men dere må stå for frakten ettersom de kan ikke bli belastet for dette. Dette er riktig i følge forbrukerrådet når jeg spurte dem. Toshiba fikset den, men vi måtte ikke betale frakt tilbake. Service kaller jeg det!

Nåja, om det faktisk stemmer at jeg kan reklamere jfr. §§ 27, sier §§ 30 første ledd at:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Dette inkluderer selvsagt fraktkostnader.

 

 

Det gjelder mot butikken og ikke produsenten.

Lenke til kommentar
Det gjelder mot butikken og ikke produsenten.

Sier du at forbrukerkjøpslovens §§ 35 ikke gir meg samme rettigheter overfor produsent og/eller verksted som representerer produsent? For det er nemlig det eneste jeg egentlig spør om her.

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kan sende den til produsenten men da må du stå for frakt fra og tilbake til deg selv. Det veit jeg, ettersom min far hadde en Toshiba dVd opptaker som røyk, firma konkurs. Dermed fikk beskjed ifra Toshiba send til hos så henter vi den fikser men dere må stå for frakten ettersom de kan ikke bli belastet for dette. Dette er riktig i følge forbrukerrådet når jeg spurte dem. Toshiba fikset den, men vi måtte ikke betale frakt tilbake. Service kaller jeg det!

Nåja, om det faktisk stemmer at jeg kan reklamere jfr. §§ 27, sier §§ 30 første ledd at:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Dette inkluderer selvsagt fraktkostnader.

Det gjelder mot butikken og ikke produsenten.

slik gjorde vi det da jeg reklamerte på en dvd-spiller' er en fullstendig verdiløs rettskilde. Lovteksten er uenig med deg. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...