Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

WoW - ok å spille for 10-åring?


Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Jeg ser absolutt ikke noe galt i å spille det så lenge du setter begrensninger! Jeg spiller faktisk mye sammen med venner jeg også har i virkeligheten! Rett og slett en grei løsning hvis f.eks en er syk, ikke helt i form eller bare ikke har muligheten ellers til å dra ut (barna sover e.l.)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det hadde vært en god ide for deg å prøve spillet selv?

 

Det jeg ville tenkt på med slike spill ifm barn er at det mangler mye filter i en slik verden. Folk har ikke nødvendigvis folkeskikk der på samme måte som er normalt å ha i den virkelige verden.

 

Dessuten kan det være en verden av sosial utålmodighet, og den er beinhard mot ferskinger. Om man ikke er god med en gang man logger på er man umiddelbart ubrukelig og i veien.

 

Når det gjelder akkurat WoW ville jeg vært forsiktig. Det er ikke som alle andre spill. Faktisk så tror jeg vanlige skytespill med 18-årsgrense hadde vært lettere for meg å godta for egne barn.

Lenke til kommentar

Når det gjelder akkurat WoW ville jeg vært forsiktig. Det er ikke som alle andre spill. Faktisk så tror jeg vanlige skytespill med 18-årsgrense hadde vært lettere for meg å godta for egne barn.

 

Hvorfor? Spillet har brukbart språkfilter og det er bare å lære opp kidden til å /ignore hvis noen er lame. Eventuelt kan man fjerne alt av chat som general, trade og evt "say" å kun ha whispers hvis han har noen IRL venner som han spiller med. WoW kan man også fint spille solo så man trenger ikke å være T1 spiller med en gang man logger på som du sier man må. Når han har blitt maks level vil han nok være god nok til å matchmake 5man normals og andre instances med andre spillere, unger lærer mye raskere enn voksne som du vet så det er nok ikke et problem.

 

Heller WoW som er et uskyldig cartoonish MMO med fantasifigurer enn nyeste CoD eller annet søppelspill med meningsløs vold som har ingen positive sider med å bli spilt.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer spesielt på er bruk av symboler i spillet. Hvis du kjenner til bruk av symbolisme i samfunnet generelt, er du klar over hvordan dette kan påvirke, både i positiv og negativ forstand.

 

I et nøtteskall: Bør jeg tillate spilling?

 

Jeg tar dette i to omganger.

 

Først, bør du tillate spilling? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg var åtte år da jeg så Alien for første gang. Som du kanskje vet er det mange (inkludert meg selv) som kaller den en av de beste skrekkfilmene noensinne. Det nærmer seg tretti år siden, og jeg har vært hektet på skrekkfilmer helt siden da. Som sagt kan jeg kun snakke for meg selv, men i stedet for å bli forstyrret, en samfunnstrussel og så videre av alle skrekkfilmene lærte jeg tidlig å se dem fra et kunstnerisk syn. Dvs jeg ser selvfølgelig handlingen og alt det der, men jeg bryr meg også mye om kameraføringen, hvordan man lager spesialeffekter (spesielt pre-CGI), hvordan historien er bygd opp og så videre. Kort sagt lærte jeg mye av å se en hel masse skrekkfilmer da jeg var ung. Interessen har ikke akkurat tatt av med årene, men den er heller utvidet til bøker og tegneserier i tillegg. Hver sjanger har en egen måte å bygges opp på, en egen måte å gi liv til karakterene på og så videre. Alt det der synes jeg er svært interessant.

 

Poenget er at jeg selvsagt aldri ville latt en tilfeldig åtteåring se en skrekkfilm alene. Problemet er bare at alle er forskjellige. Én tiåring kan fint spille World of Warcraft, mens en annen kan få problemer. Men det gjelder egentlig alle aldersgrupper. Jeg har bare spilt WoW i ca to måneder før jeg gikk lei, men jeg spilte derimot Lord of the Rings Online i to år. Den yngste jeg møtte der var tolv år, og den eldste jeg hadde på vennelisten var en tobarnsmor på førtifire. Det er sikkert enda eldre spillere om man leter litt. Den eldste jeg vet om i spillet Sacret 2 er sekstien. Det sier litt om hvor stor aldrersforskjellen kan være i spill. Så alt i alt er det nok kun du som kan bestemme om han kan få spille. Jeg ville nok gjort det, men siden jeg ikke kjenner ham eller deg ville jeg passet på først og vært sikker på at han visste hva han gikk til.

 

Så for det andre. Symbolikk. Dette er et for langt tema til å ta her, men er du redd for at han kan få feil inntrykk av symboler og så videre kan det være lurt å undersøke litt hva de forskjellige symbolene egentlig betyr. Jeg kan ta tre eksempler:

 

Først har vi det gode, gamle hakekorset. Alle kjenner til det, og de aller fleste (spesielt i den vestlige verden) tenker automatisk på nazistene når de ser symbolet. Det er strengt tatt ikke feil, da en viss sint, liten tysker brukte det som sitt symbol. Men vet du hva det egentlig betyr? Hakekorset, eller swastika om du vil, er faktisk et eldgammelt symbol som betyr lykke, fred, hell og så videre. Det er i bruk mange steder den dag i dag i den opprinnelige betydningen, og selv her i Norge kan du se det på enkelte gamle hus. Mener det er en port i Oslo med et hakekors, for eksempel. Men porten er langt edlre enn andre verdenskrig, så det har ingenting med nazistene å gjøre.

 

For det andre har vi opp/nedkorset. Selve symbolet på satanismen. Ett av dem, i alle fall. Men problemet er at det faktisk betyr det stikk motsatte. Da Jesus ble korsfestet hadde Peter for stor respekt for ham til å bli korsfestet samme vei som ham, så han forlangte å bli korsfestet opp/ned. Av den grunn betyr opp/nedkorset ikke satanisme, men stor respekt for Jesus og Gud. Med andre ord enda bedre enn det vanlige korset, på mange måter.

 

Og for det tredje har vi pentagrammet, et av de andre viktigste symbolene i satanismen. Men igjen er det veldig lett å ta feil. Det kan brukes i satanismen, ja, men det har også mange andre betydninger. Selv hvilken vei det peker har mye å si. Er det to pigger opp kan det minne om hornene på Djevelen og alt det der, men det kan bety mye annet også. For å hoppe frem litt kan vi vri pentagrammet litt så det bare blir en pigg oppover. I denne posisjonen står de fire nederste piggene for de fire elementene, og den øverste står for sjelen, astral legemet og så videre. Det kan bety akkurat det samme om det er to pigger øverst, men da er sjelen nederst. Har man en sirkel rundt viser det at sjelen og elementene er samlet i én. Jeg vil påstå det er likegyldig om det er en pigg øverst eller nederst, men forskjellen kan være at man er underlegen elementene (dvs hele verden og vel så det), eller at man hersker over den. Ikke bokstavelig talt, men mer at man har bra selvtillit, forstår verden rundt seg og så videre.

 

Uansett, når det kommer til symboler er det viktig å ikke blande hva det betyr og hva folk forbinder med det. Det er lett å bare godta at et symbol betyr noe, men det kan være svært interessant å studere det nærmere og finne ut mer om bakgrunnen til det, hva det opprinnelig betydde og så videre. Kanskje han kan lære noe av WoW på det viset?

Lenke til kommentar

NEI, ikke la han spille det, jeg spillte wow, ikke det at jeg ikke kunne slutte når jeg ville men F.eks

 

Når du skal gjøre noe med gruppen din så kan du ikke stikke av når du vil, du kan det men da kaster de deg ut av gruppen/Klanen, og da er det egentelig ikke så mye vits å spille det lenger...

 

Så jeg mener NEI! =)

Lenke til kommentar

Han er en gutt som er trygg på seg selv og omgivelsene (det vil kanskje de fleste foreldre mene om sine barn). Det som potensielt bekymrer meg er dette nevnte gruppepresset, som jeg absolutt forstår har skadet mange liv, og som er en viktig faktor i advarslene som gis i forbindelse med slike spill.

 

Jeg er trygg på at han vil forstå og respektere evt. regler i forhold til spilletid, osv., men på tross av det, er han fremdeles et barn. Voksne blir jo avhengige av det. Jeg jobbet sammen med en som sa opp jobben og flyttet hjem til foreldrene, slik at han kunne spille "døgnet rundt". Det var tydeligvis ikke nok å spille det fra ettermiddag til langt på natt.

 

I tilfelle blir det uansett snakk om en begrenset "Free Starter Edition", som er gratis opp til level 20, for som du nevner er 100 kr mye for en person uten inntekt.

 

Hvis han bare skal spille trial-versjonen er det allerede mer enn nok av begrensninger - han vil i svært liten grad kunne samhandle med de andre brukerne, og gruppepresset du er bekymret for eksisterer ikke så tidlig som på level 20 ;)

Lenke til kommentar

Om 10-åringen din skal spille WoW bør du spille sammen med ham. Ellers ser jeg ikke helt poenget med å sette i gang en 10-åring i et spill som stort sett er et sammensurium av frekke 15-åringer som tror de er noe. Jeg tviler og på at han får spesielt mye ut av spillet rent sosialt? Finnes nok bedre enspillerrollespill der ute i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...