Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

WoW - ok å spille for 10-åring?


Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvilket forum jeg skulle poste i, men føler her passer bra.

 

Jeg ønsker en diskusjon rundt World of Warcraft; innhold og aldersgrensen, da min 10 år gamle sønn har ytret ønske om å få spille. Jeg vet det er 12-års grense, og at det er basert på grunnlag av de vanlige kriteriene.

 

Det jeg lurer spesielt på er bruk av symboler i spillet. Hvis du kjenner til bruk av symbolisme i samfunnet generelt, er du klar over hvordan dette kan påvirke, både i positiv og negativ forstand.

 

I et nøtteskall: Bør jeg tillate spilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Absolutt et OK spill for en tiåring, eneste er at du må sette litt begrensninger for hvor mye han skal få spille (kan forsåvidt administreres via battle.net kontoen).

 

Det som en tiåring kan komme mest til skade av ved et slikt spill er communityet rundt, som han fort kan ta etter.

Lenke til kommentar

Støtter brukerne over her.

 

Spillet kan fint bli spilt av en 10åring, men det er du som må finne selv ut om han bør gjøre det ettersom det er du som kjenner ham best.

 

I selveste spillet vil jeg personlig si at det ikke er noe farer rundt (symbolikk, språk eller vold) men som det blir sagt over her, dette er ett massivt online spill med flere 1000 brukere tilkoblet samtidig, så du setter vedkommende i ett spill med "chat" funksjon og man vet aldri hvem man møter. Ville ha satt meg rundt han og tatt en alvorsprat bak dette og tilrettelegge rutiner på hvordan han skal oppføre seg rundt de andre spillerne og hvordan han skal reagere hvis noe støtende skulle oppstå (Bann funskjon, logge av etc).

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du vet om spill og World of Warcraft så jeg nevner det allikevel. Du bør også ha gode rutiner på spillevanene, spesielt når det kommer til ett MMORPG som World of Warcraft. Det er veldig avhengighets skapende spill og det tar ikke lang tid før du mestrer spillet noe som gir en stor mestringsfølelse, og mer man spiller jo sterkere blir karakteren din, og jo sterkere du blir jo mer avhengig blir de andre spillerne av deg. Så å sette klare grenser rundt dette hadde jeg uten tvil gjort.

 

Ellers vill jeg støtte at han skal spillet dette, det gir han mye han kan lære, dette med samarbeid, evnen til å lede, språkutvikling og det sosiale samt masse annet jeg ikke kommer på i farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At et spill har høyere alders grense er ikke det som bestemmer om et barn kan spille et spill eller ikke. Hvordan et menneske reagerer på vold, skrekk, kjærlighet, narkotika,osv i spill er HELT forskjellig fra person til person. Spillet World of Warcraft inneholder vold, men av den svært lette typen som fleste norsk ti-åringer ikke tar skade av. Det som du derimot må tenke på som nevnt over er spillemengden, Wow er et spill som er slik at hvis du først kommer litt godt i gang, kan det lett bli litt mye spilling. Hovedsaklig handler WOW om å få den virtuelle karakteren din så høyt lvl / så god som mulig.

 

 

Det er flere + faktorer med spillet som nevnt i tidligere poster, men disse finner man i andre spill også.

 

 

Personlig, hadde jeg hjelpet han litt med å finne et annet spill å bruke tida på. Wow et avhengighetsskapende spill, det kan man lett se på communityet/wow samfunnet.

 

Snakk med noen som har god peiling på spill. Hvis han f.eks interesserer seg for biler, kan du kjøpe et bilspill.

 

Litt off-topic:

 

Har han Playstation 3 eller Xbox 360, er det mange spill som appellerer til alders gruppen han er i. Det er minst like mange spill til pc som gjør dette, men det forutsetter at han/dere har en data som er relativt ny(Ikke gamlere enn 3år) og som er egnet til å spille på. Hvis ikke vil pc-spill opplevelsen være dårlig, pga hakking/lagg, da blir det fort bli kjedelig. Dette gjelder også wow. Men alle pc spill har grafiske innstillinger.

 

Lett tommelfinger regel: Jo bedre visuelt det er, jo bedre maskinvare trenger man. Så hvis man har en data som egner seg dårlig for spill, får du både særdeles dårlig grafikk og mye hakking. Ps3 og Xbox gir like god grafikk som en pc gir med de grafiske innstillingene på "Medium", altså ikke dårlig, men heller ikke veldig bra, men det skal holde for de fleste vanlige folk.

Endret av gallsman
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på en 10-åring bryr seg om spillet spilles på low eller ultra når det kommer til grafikk. Rent generelt kreves det lite å kjøre spillet.

 

WoW har jeg spilt i flere år, og de aller fleste som er unge og spiller (gjerne sønn/datter av andre jeg spiller med) de farter rundt og oppdager verden på et helt annet nivå enn mange andre. Gode råd har blitt gitt i tidligere innlegg. Jeg tror det er greit å være tilgjengelig selv når ungen spiller, og gjerne følge med slik at dere som foreldre vet hva spillet går ut på og hva dere kan forvente. Alltid greit å ha en voksen i nærheten som kan hjelpe til med oversetting av engelsk. Jeg tror de fleste på 10 år er i stand til å lære seg spillet kjapt. Vær varsom når det kommer til andre spillere er et godt tips.

 

Bruk ikke WoW som barnevakt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Send heller gutten ut, sånn at han kan leke med venner.

Hadde det bare vært så lett, dagens barn og ungdom (spesielt gutter) sitter som regel alle inne å spiller.

At foreldrene til et barn skal være rebelske å sende barnet ut for "å leke med venner", gjør ikke hverdagen ingenting annet enn kjedelig for det barnet.

 

I beste fall sitter han å glaner på at kompisen sitter og spiller.

Lenke til kommentar

Send heller gutten ut, sånn at han kan leke med venner.

Hadde det bare vært så lett, dagens barn og ungdom (spesielt gutter) sitter som regel alle inne å spiller.

At foreldrene til et barn skal være rebelske å sende barnet ut for "å leke med venner", gjør ikke hverdagen ingenting annet enn kjedelig for det barnet.

 

I beste fall sitter han å glaner på at kompisen sitter og spiller.

Jeg ER dagens ungdom. Kunne ønske jeg var mer ute, hva gjør egentlig spill med deg. Du blir en slask, kjeder meg heller ute med venner enn blir en inneslask uten venner. Og jo mer man er ute, jo "flinkere" blir du til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

10 åringer kan fint spille WoW. Det er et helt OK spill og det er ikke mer vold eller liknende enn i andre spill som produseres i dag. HOWEVER. Det er et spill som kommer til å kreve mye tid og er ekstremt avhengighetsskapende. Jeg ville ikke oppfordret eller tillat min sønn til å spille et MMO da jeg vet hvilke skader jeg selv pådro meg grunnet ekstensiv spilling.

Lenke til kommentar
Det er det største viruset som fins på jord
Tenker du som et "tidsvirus"?

Det som en tiåring kan komme mest til skade av ved et slikt spill er communityet rundt...

...jo sterkere du blir jo mer avhengig blir de andre spillerne av deg.

Enig i positive egenskaper som samarbeid, lederskap, osv., men tenker dere at det blir et slags gruppepress, ved at en må møte opp for å bidra til fellesskapet?

Engelsken blir ytterligere bedre av slike spill...

Det er jeg enig i. Han har spilt MineCraft det siste halve året, og engelsknivået hans har hevet seg betydelig pga. dette. Greit nok, jeg begynte med engelskundervisning i fjerde (ti år), og han begynte sånn smått i første, men Internett har uten tvil hevet nivået ytterligere. Da jeg var ti, trodde jeg f.eks. at "rat" betydde "bilratt", på norsk :wee:.

Lenke til kommentar

...jo sterkere du blir jo mer avhengig blir de andre spillerne av deg.

Enig i positive egenskaper som samarbeid, lederskap, osv., men tenker dere at det blir et slags gruppepress, ved at en må møte opp for å bidra til fellesskapet?

 

 

Det kan gå begge veier i det tilfellet der. Oftest ett senere nivå i spillet blir man som regel med i såkalte "guild" der man møtes på faste tidspunkt og spiller sammen, og da er man som regel sterkt avhengig av at alle dukker opp for å kunne spille sammen. (såkalte Dungeons/raid der du må være 5 eller 25 personer for å spille)

 

"gruppepress" kan fort oppstå da guilden har blitt avhengig av deg, spiller man en spesiell klasse som det er lite av kan presset bli enda større, men dette er selvsagt alltids situasjonsbetinget. Men dette kan man jo også selvsagt snu til noe helt positivt og vedkommende kan oppnå en følelse av at han er veldig nyttig for guilden.

Lenke til kommentar

La tiåringen din spille WoW, men husk at det er et sosialt spill. Han vil sannsynligvis komme til å snakke og spille med personer som er betydelig eldre enn 10 år (og dermed også den slags språkbruk man av og til kan høre fra eldre). Det er også et spill der man kan bli utsatt for et visst sosialt press om å spille lengre enn man hadde planlagt, blant annet fordi det er en del av innholdet som krever at en gruppe spillere samarbeider over en bestemt periode, og dersom noen av spillerene plutselig må gå så kan hele gruppen lide. Dette kan føre til at noen føler seg tvunget til å spille "bare litt til" på en annen måte enn når man spiller et enspiller-spill. I viktighetsgrad så kan det for eksempel for spilleren føles som om han blir hentet hjem fra fotballkampen før kampen er over, og da føler man seg ikke spesielt kul etterpå om laget ditt tapte fordi du forsvant fra banen.

 

Det er derfor viktig at du som forelder forstår dette, og samtidig får ungen din til å forstå hvor mye tid han har og at han ikke bør starte på oppdrag som han ikke vet om han rekker å fullføre før dagens PC-tid er brukt opp.

 

På den annen side så kan denne slags sosial spilling føre til bedre samarbeidsevner, og en betydelig forbedring i skriftlige engelskkunnskaper. Kanskje også muntlige kunnskaper, dersom du lar gutten snakke med andre spillere med mikrofon og slikt, men for en tiåring så kan det hende dette er litt for vanskelig. I den alderen har de gjerne nok med å tolke skriftlig engelsk raskt nok. Språkkunnskapene man over tid kan tilegne seg i online-spill er mye bedre enn hva man tilegner seg fra engelskspråklige filmer, TV eller offline-spill, siden man i onlinespill faktisk holder en samtale med personer som snakker språket til daglig.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med spillet i seg selv, men la han gjøre noe han får noe ut av senere i livet. Dataspill kan sluke masser med tid, og spill som wow må man spille en del tid for å få noe ut av det.

Sånn som jeg ser det er det 3 muligheter:

1. Det blir en grei hobby som han driver med av og til i fritiden.

2. Han spiller mye og angrer på den bortkastede tiden senere

3. Han spiller mye og angrer ikke på den bortkastede tiden senere fordi han fortsatt sitter timesvis om dagen svett og bare ikledd en underbukse foran PCen...

Lenke til kommentar

Er enig i det meste som de over har skrevet. Det er ikke noe problem å la han spille det, men vær klar over at det er tidkrevende, han kan føle et press fra de andre spillerne online etter hvert og han møter folk i alle aldersgrupper.

 

Jeg vet ikke hvordan han er sosialt og aktiv med venner og sånt på fritiden, men om han sliter der, gjerne blir mobbet eller lignende, ville jeg vært ekstra forsiktig med akkurat denne typen spill. Det er ofte de "sosiale utskuddene" som får problemer med spillavhengighet. De kan absolutt også positivitet i hverdagen av et sånt spill og, men det gjelder å være forsiktig når han er så ung.

 

I tillegg burde du være klar over at det fins noe som heter "parental administration" elns. Da kan du som forelder logge inn på kontoen hans og sette klokkeslett for når det skal gå ann å spille på kontoen og når det ikke skal være mulig. Jeg syns også at han burde være klar over at det koster 100kr i måneden og hvor mye penger det er for en på han sin alder. :)

Lenke til kommentar

Han er en gutt som er trygg på seg selv og omgivelsene (det vil kanskje de fleste foreldre mene om sine barn). Det som potensielt bekymrer meg er dette nevnte gruppepresset, som jeg absolutt forstår har skadet mange liv, og som er en viktig faktor i advarslene som gis i forbindelse med slike spill.

 

Jeg er trygg på at han vil forstå og respektere evt. regler i forhold til spilletid, osv., men på tross av det, er han fremdeles et barn. Voksne blir jo avhengige av det. Jeg jobbet sammen med en som sa opp jobben og flyttet hjem til foreldrene, slik at han kunne spille "døgnet rundt". Det var tydeligvis ikke nok å spille det fra ettermiddag til langt på natt.

 

I tilfelle blir det uansett snakk om en begrenset "Free Starter Edition", som er gratis opp til level 20, for som du nevner er 100 kr mye for en person uten inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...