Gå til innhold

Spå fremtidens skjermkort


LMH1

Anbefalte innlegg

Hvis dere skal anta hva som blir neste "High end" skjermkort.

 

Vil dere tro: (Disse bildene er kun redigert i paint å se virkelige ut basert på dagens tilgjengelig bilder).

 

HD7990 (3 bestående av 3x HD 7970 kjerner)

HD7990.png

 

 

Nvidia GTX 695 (3x Nvidia GTX 680 kjerner)

 

2eoits1.png

 

Det jeg lurer på nå er:

 

 

Er det fysisk mulig med dagens teknologi å klare følgende (Totale) sepekasjoner:

  • HD7990 (3 bestående av 3x HD 7970 kjerner)

Up to 800MHz Engine Clock (Per GPU)
8GB GDDR5 Memory
1250MHz Memory Clock (5.0 Gbps GDDR5)
290GB/s memory bandwidth
8.61 TFLOPS Single Precision compute power
2151 GFLOPs Double Precision compute power
GCN Architecture
  84 Compute Units (5376 Stream Processors)
   336 Texture Units
   128 Z/Stencil ROP Units
   32 Color ROP Units
   Dual geometry units
   Dual Asynchronous Compute Engines (ACE)
PCI Express 3.0 V2 x16 bus interface
DirectX® 11-capable graphics
   9th generation programmable hardware tessellation units
   Shader Model 5.0
   DirectCompute 11
   Accelerated multi-threading
   HDR texture compression
   Order-independent transparency
OpenGL 4.2 support
   Partially Resident Textures (PRT)
    Ultra-high resolution texture streaming technology
Image quality enhancement technology
   Up to 32x multi-sample and super-sample anti-aliasing modes
   Adaptive anti-aliasing
   Morphological Anti-Aliasing (MLAA)
   DirectX® 10/11 Super-Sample Anti-Aliasing (SSAA)
   16x angle independent anisotropic texture filtering
   128-bit floating point HDR rendering

  • Nvidia GTX 695 (3x Nvidia GTX 680 kjerner)

4608 CUDA Cores
900 Base Clock (MHz)
1100 Boost Clock (MHz)
512 Texture Fill Rate (billion/sec)
6.0 GbpsMemory Speed
8 GB Standard Memory Config
256-bit GDDR5Memory Interface Width
192.2Memory Bandwidth (GB/sec)
4.2OpenGL
PCI Express 3.0 V2 *Bus Support
3D Vision, 3D Vision Surround, CUDA, DirectX 11, PhysX, SLISupported Technologies1
Display Support:
4 displaysMulti Monitor
2560x1600Maximum Digital Resolution
2048x1536Maximum VGA Resolution
One Dual Link DVI-I, One Dual Link DVI-D, One HDMI, One DisplayPortStandard Display Connectors

 

Eller tror dere dette ville blitt veldig ustabilt selv på en 1000 watt strømforsyning hadde ikke klart å belaste et slik beist så veldig bra?

 

Det andre jeg lurer på fremtiden slik det spekuleres nå, er kepler på 28 nn på GPU delen, mens HD 7970 er også på 28nm yields.

 

Godt mulig skjermkortprodusentene kan krympe de til 22nm yields ellers spørs vel ikke om det heller er snakk om å sette sammen flere GPUer å få et heftigere skjermkort? tror dere også det?

 

Nå ønsker vi ikke å spekulere i pris, siden vi antar disse skjermkortene raskt koster en 16 000 kr hvis ikke ennå mere.

 

Hvor mange spill tror dere kan nyttigjøre slik regnekraft uten at man får en dårligere opplevelse? Godt mulig kun crysis 3 og farcry 4 samt battlefield 4 kanskje.

 

Tror dere noe slik er mulig her:

 

 

Om man har 32 GB DDR3 ram og en Intel Xeon E5-2687W prosessor.

Samt battlefield 4 spill med lik bildekvalitet som filmen over.

 

Tror dere da et slik oppsett burde klare en 40 FPS på 1920x1080 oppløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filmen du linker til er et EKTE opptak med noen filmtriks lagt til (scope, vignette, skurring i bildet osv). Nei det er ikke mulig å få til. Leser du kommentarene på youtube så skjønner du det forhåpentligvis også.

 

Kortene du har laget i paint er sikkert mulig å få til, men hvorfor..? Målet til produsentene er ikke å få et høyere effektforbruk og dertil mer varme, men å senke effektforbruket og opprettholde/øke ytelsene. I tillegg er markedet litt begrenset når det gjelder toppkortene. De færreste kjøper fra øverste hylle, da det er allment kjent at kortet de har kjøpt vil forbli det råeste man kan få i bare en kort periode, og prisen vil falle betraktelig (dvs bortkastede penger). I tillegg er mange av spillene idag portert fra konsoller stort sett, og er derfor ikke så veldig kravstore. Man kommer faktisk langt med et OK skjermkort og hardware fra 2010 om man ikke er grafikkhore (referansen her er meg).

 

En annen ting: Å ha et skjermkort som krever 1000w alene er meningsløst og urealistisk for oss forbrukere. Specs er også meningsløst å spekulere i, da det blir som det er i hodet til deg og alle spekulantene, bare våsete teorier og vage håp.

 

Hva som kommer i fremtiden er det ingen som vet. Til og med ikke de som spår i tarot-kort og kaffegrut. Heller ikke snåsamannen, for den saks skyld.

Endret av Kongklykken
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på vil det skje noe spill forbedringer de neste 5 årene ut i fra det som ryktene antar? Playstation 4 og Xbox 720 vil nok gjøre en liten hopp muligens men alikevell tviler jeg på de vil skje så mye annet en bildekvaliten blir justert fra "Low" til "High" slik at konsoll og PC omtrent klarer likt bildekvalitet.

 

Jeg forstår de råeste skjermkortene vil falle en del i verdi, det hele spørsmålet er hvor mye de kan falle nå som det har skjedd en del i 1990 tallet, så ut i fra det virker ikke ut som det vil skje stort før 2020. Om vi snakker om at spillene skal gå over til blueray format og klare mere heftig grafikk.

 

Godt mulig Nvidia GTX 695 og HD7990 vil koste så enorme summer både å produsere og lage spessielle spill til de at det nesten ikke vil lønne seg verken for oss eller produsentene å utvikle noe slikt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om jeg skal spå fremtiden så tror jeg disse vifteovnene av skjermkort vil forsvinne omsider, så ytelsen vil mer eller mindre stagnere mens temperaturene på kortene synker dramatisk.

 

Vi vil fortsatt se utvikling i nye teknologier som OpenGL, Direct3D og tessellasjon, men jeg tviler på at vi vil se at multi-GPU, ekstreme mengder VRAM og flymotor-vifter vil bli vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på vil det skje noe spill forbedringer de neste 5 årene ut i fra det som ryktene antar? Playstation 4 og Xbox 720 vil nok gjøre en liten hopp muligens men alikevell tviler jeg på de vil skje så mye annet en bildekvaliten blir justert fra "Low" til "High" slik at konsoll og PC omtrent klarer likt bildekvalitet.

 

Avstanden fra konsoll til PC vil bare øke etterhvert som tiden går. Neste generasjon fra Sony/MS blir et hopp, men garantert ikke like stort hopp som 360/PS3 gjorde, og vi vil sannsynligvis se mer og mer "casual" spill fra konsoller etterhvert som tiden går.

Jeg forstår de råeste skjermkortene vil falle en del i verdi, det hele spørsmålet er hvor mye de kan falle nå som det har skjedd en del i 1990 tallet, så ut i fra det virker ikke ut som det vil skje stort før 2020. Om vi snakker om at spillene skal gå over til blueray format og klare mere heftig grafikk.

De råeste skjermkortene faller mest i verdi, det er innlysende. Et GTX 690 kommer ikke til å være verdt mer enn 2-3000 kr om to år.

"Spill over til blueray-format" gir ingen mening.

Godt mulig Nvidia GTX 695 og HD7990 vil koste så enorme summer både å produsere og lage spessielle spill til de at det nesten ikke vil lønne seg verken for oss eller produsentene å utvikle noe slikt.

Folk har jo absolutt bruk for den ekstra kraften et HD 7990 kan levere i dag: eyefinity slakter lett to 7970 i riktige spill, og om man ønsker å kjøre 5x1 eyefinity tror jeg ikke det vil holde med noen av dagens kort i CFX/SLI om man ønsker å kjøre alt på sine maksimale innstillinger.

 

Hva kommer i fremtiden?

  • Mindre strømforbruk
  • Mer ytelse
  • Lavere priser
  • Flere funksjoner
  • Enklere programmering

Lenke til kommentar

Avstanden fra konsoll til PC vil bare øke etterhvert som tiden går. Neste generasjon fra Sony/MS blir et hopp, men garantert ikke like stort hopp som 360/PS3 gjorde, og vi vil sannsynligvis se mer og mer "casual" spill fra konsoller etterhvert som tiden går.

Tja, som Epic har vært inne på må dem presse hardwaren i neste generasjons konsollene for at dem skal holde seg relevante iforhold til type enheter som smarttelefoner og iPad som har en rasende utvikling (med en trådløs kontroller og trådløs HDMI kan man også bruke disse som en hjemme konsoll).

Med Epic sin Samaritan og UE4 demo har dem ihvertfall vist hva dem vil at neste generasjons konsollene skal klare.

 

http://www.youtube.com/watch?v=RSXyztq_0uM

 

http://www.youtube.com/watch?v=OZmRt8gCsC0

 

Her viser Square Enix frem sin nye spillmotor:

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan det er fysisk mulig å tro at skjermkort varmen blir borte med tiden? I så fall må man bytte fra kobber til fiber og lys isteden men det er vel heller trolig mobil og laptop vil få den teknologien med tiden. Selv om vi får lavere prosessteknologi 16 nn utgjør ikke det stort men gjør det mulig å få mere på en skjermkort flate. Men på den andre siden overklokking kan bli vanskeligere med tiden.

 

Godt fysisk mulig at AMD Fusion APU vil bli mere og mere vanlige, men det vil nok ta 10-20 år for disse kan erstatte PCI-E skjermkort.

 

Hvordan kan man få enklere programmering og flere funksjoner?

Tenkes det på DX 12 eller heller thounderbolt skjermkabel i så fall da?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan det er fysisk mulig å tro at skjermkort varmen blir borte med tiden? I så fall må man bytte fra kobber til fiber og lys isteden men det er vel heller trolig mobil og laptop vil få den teknologien med tiden. Selv om vi får lavere prosessteknologi 16 nn utgjør ikke det stort men gjør det mulig å få mere på en skjermkort flate. Men på den andre siden overklokking kan bli vanskeligere med tiden.

 

Godt fysisk mulig at AMD Fusion APU vil bli mere og mere vanlige, men det vil nok ta 10-20 år for disse kan erstatte PCI-E skjermkort.

 

Hvordan kan man få enklere programmering og flere funksjoner?

Tenkes det på DX 12 eller heller thounderbolt skjermkabel i så fall da?

 

t259690_MY_HEAD_IS_FULL_OF_FUCK_How_many_Continents_are_there-s450x268-236907-580.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...