Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskaps eksamen 06.06.2012 SAM3016 forberedelse delen.


Anbefalte innlegg

Hei, har eksamen i Sosialkunnskap i morgen, og tenkte derfor at det kunne vært greit å spørre her om noen hadde noen tips til hva slags artikler jeg bør ta med meg til selve eksamen.

 

Forberedelse delen lyder slik :

 

--------

 

Sett deg inn i :

Hvordan ulike former for lek kan påvirke barns utvlikling

Sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge

Artikkelen i vedlegget: "Småbarn bruker nettbrett ofte"

 

 

Om forberedelsn:

Forberedelsen skal bidra til å forbedre deg på eksamen, men ikke være så konkret at den avslører eksamensoppgavene.

 

Til eksamen er hele læreplanen aktuell. Det innebærer at du til eksamen også kan prøves i flere og relevante deler av læreplannen enn det som kan leses direkte ut av forberedelsedelen. Se også vurderingsveiledningen.

 

et vedlegg : http://www.nrk.no/ny...norge/1.7921036

--------

 

Hentet fra : Utdanningsdirektoratet

http://www.udir.no/U...redelse_V12.pdf

 

 

Jeg beit først og fremt merke til tilleggs kommentaren som er ny, de har aldri tidligere nevnt at hele penusmet er aktuelt osv, men det er kanskje bare en formalitet.

 

Stikkord jeg kommer på i farten er :

- Personvern (så unges "ukritiske" bruk av internett)

- Personlighetsuvtikling

* Oppvekst

* Sosialisering

* Samliv og samlivsformer (Grunnet sammenligningen av hvordan det var før)

- Livsstill

- Barnemishandling (neglisering av barn, ved å gi dem et nettbrett og bare la de seile sin egen sjø.)

 

Om noen har noen forslag til artikler, sider eller bare stikkord generelt sett. Ville jeg satt stor pris på dette.

 

På forhånd Takk, skal prøve å holde posten oppdatert etterhvert som jeg jobber med temaet.

 

 

 

Oppdatering 2 :

 

Personvern på nettet :

http://www.youtube.com/watch?v=f_f5wNw-2c0

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7915280 (kanskje ikke relevant, men mer et eksempel)

 

Med personvernet tenker jeg mest på nettopp dette med profilering av barna, man har ingen styring over disse profilene. Dette er noe som vil følge dem livet ut, det blir som en facebook livslinje du har 0 styring over.

 

 

Teoretikere som kan være relevante

 

Erikson - åtte livsfaser

Freud - Psykoanalysen

Maslow - Behovspyramide

 

Relevante sider i boken :

Sosialkunnskaps boken fra gyldendal. Nettsted : http://mml.gyldendal...shx?folder=2405

 

Kap 1. Samfunn og Individ

Grunnleggende menneselig behov s. 22

 

Kommentar til kapittelet :

Hele kapittelet kan være relevant, om man stiller barnas behov opp mot samfunnets behov. Men jeg har valgt å fokusere på barnets behov.

 

Kap 2. Personlighetsutvikling

 

Sosialisering s. 30-

 

Teorier om menneksets peronlighetsutvikling :

Maslows behovsteori s. 36 – 37

Sigmund Freuds utviklingsteori s. 37

Erik Eriksons utviklingsteori s.37 – 40

 

Hva barneoppdragelsen betyr for personlighetsutvikling :

Autoritær-, fri- og demokratisk barneoppdragelse s. 41 – 43

Lekens betyding for personlighetsutvikling s. 44 – 49

 

Kommentar til kapittelet :

Hele kapitellet er relevant

 

Kap 3. Oppvekstvilkår før og nå :

 

Kommentar til kapittelet :

Hele kapitellet er relevant.

 

Kap 6. Psykiske kriser :

Livskriser s. 108

Ulike former for psykiske lidelser :

Nevroser s. 116 Angst & depresjon

 

Kommentar til kapittelet :

Har fokusert på hva som vil skje ved generell neglisjering av barnets behov. Andre temaer kan være relevant.

 

Kap 10. Teorier om hvorfor sosiale problemer oppstår :

 

Kommentar til kapittelet :

 

Kap 11. Barnemishandling :

 

Barnemishandling og omsorgssvikt

Passiv fysisk mishandling / Passiv psykisk mishandling s. 213

 

Kommentar til kapittelet :

Fokuset har her ogsåv vært neglisjering av barnets behov. Andre teamer kan være relevante.

Endret av Isaklol
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei eg har samme eksamen som deg i morgen har akkurat stått opp og tatt meg en kopp kaffi, har gjort meg noen tanker, foresten veldig bra at du lager en slik tråd, eg føler det hjelper veldigt å få høre andre sine tanker.mine umiddelbare Tanker,

 

Økning av læring gjennom dataspill,(leste en artikkel om barn og unge og stimulering av hjernen igjennom dataspill og positive effekter på finner ikkje et bedre ord en hjernekraft akkurat no, der er fremdeles tidligt for meg :p )

Engelsk programmfor barn bygging av data og programering (en artikkel eg leste, skal se om eg finner den) edit : var ist en video, men still, spennende, http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/click_online/9707886.stm

Trivsel i sammenheng med digitale hjelpemiddler

 

men kansje eg ser litt på det positive i forhold til deg, men man bør jo se begge sider.

Endret av dankla
Lenke til kommentar

Om noen finner noen brukbare kilder, så gjerne sleng dem ut her.

Vi fikk i oppgave å snakke mellom oss om hvilke problemstillinger vi kunne bli stilt i morgen. Noen som også gjorde dette og fant frem til noe?

 

- Drøft om overgangen til den digitale hverdagen har vært positiv eller negativ for barns utvikling og lek.

dette var en av tingene vi kom frem til.

Lenke til kommentar

Vår lærer tipset oss om IKT-hjelpemidler i bruk i barnehagene. dette kunne visst også være aktuelt i sammenheng med barn og ulike former for lek.

 

Hvilke utfordringer for barnehagene nå som IKT-hjelpemidler skal inn i alle barnehager? Til hva og hvordan skal for eksempel nettlesere brukes i barnehagene og hvorfor skal det brukes?

 

http://iktsenteret.no/

 

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287769-temahefte_om_ikt_i_barnehagen.pdf

 

noen kilder som kunne være aktuell når det gjelder IKT som hjelpemiddel i barnehage.

 

------------------------

OPPDATERT:

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article722015.ece

 

http://www.klikk.no/foreldre/familieliv/article720693.ece

 

også noen kilder om barnas økende mediebruk og hva det kan ha og si for deres utvikling.

Endret av Xeon91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med statistikker o.l er at de er som oftest ganske tidskrevende å beskrive på en god måte, jeg er privatist så har desverre ikke drøftet med noen andre hva slags oppgaver vi kan få. Er i grunn derfor jeg skriver her :p

 

hei eg er privatist som deg :) kjekt å kunne diskutere eksamen her, stattestikk er tidskrevende, kansje det er noe å bruke her? http://www.ssb.no/barnogunge/

 

 

http://www.klikk.no/foreldre/lek/article737458.ece

Endret av dankla
Lenke til kommentar

Hei aner ikke hvilke bok dere bruker men jeg bruker hvertfall : Sosialkunnskaps boken fra gyldendal. Nettsted : http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=2405

Desverre er siden deres veldig dårlig etter min mening.

 

Til hjelp bruker jeg nettsiden til cappelendamm.

http://livslopogvelferd.cappelendamm.no/c258247/sammendrag/vis.html?tid=267623

 

Jobber med en oversikt over relevante sider i boken (fra gyldendal).

Lenke til kommentar

Læreren vår fortalte oss at det var stor mulighet for at det ble noe på eksamen som ikke var nevnt i forberedelsedelen også, som alt fra barnemishandling, velferdsstaten, kvalitativ og kvantitativ forskning osv. Så det er vel lurt å se på kompetansemålene og se hvilke av de som kan kobles opp mot barns utvikling, sosialisering osv.

 

Kanskje en relevant kilde:

http://www.kildenett.no/artikler/2007/1188478102.4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei aner ikke hvilke bok dere bruker men jeg bruker hvertfall : Sosialkunnskaps boken fra gyldendal. Nettsted : http://mml.gyldendal...shx?folder=2405

Desverre er siden deres veldig dårlig etter min mening.

 

Til hjelp bruker jeg nettsiden til cappelendamm.

http://livslopogvelf...html?tid=267623

 

Jobber med en oversikt over relevante sider i boken (fra gyldendal).

 

Jeg bruker boken fra cappelendamm: livsløp og velferd. Veldig bra bok med godt elevnettsted (den linken du også har)

Lenke til kommentar

Problemet for meg som privatist er at jeg blir utlevert en bedriten pc som ikke har noe mus, og en søppel touchpad. For meg å copy paste eventuelt bare lese disse dokummentene på en slik pc er et rent helvete.

 

du kan ta med egen pc vist du har mulighet til det, evt en mus selv? men ser problemet.

Lenke til kommentar

Noen som gidder å skrive noen stikkord om de forskjellige punktene i forberedelsen.

F.eks.

 

Sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge :

 

- sosialiseringsagenter:

primærsosialisering (i hjemmet)

sekundærsosialisering (utenfor hjemmet).

Lenke til kommentar

*Hvordan ulike former for lek kan påvirke barns utvikling

Her vil det være naturlig å drøfte ulike former for lek, og hvorvidt de er positive, negative, eller eventuelt begge deler?

- fysisk aktivitet (sport, "utelek")

- “passiv aktivitet” (TV-/dataspill)

- Positivt: pedagogikk, motorikk

- Negativt: krigføring/vold, sex, ukritisk bruk

- personvern

- foreldrenes deltagelse

- digitale medier som barnevakt?

- Aktuelle teorier: Maslow og Erikson

 

*Sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge

- bondesamfunnet -> etterkrigstiden -> i dag

- "Fra eventyr til digitale læremidler"

 

*Artikkelen i vedlegget: «Småbarn bruker nettbrett ofte»

- nettbrett som pedagogisk verktøy vs nettbrett som barnevakt

- digitale medier generelt

 

Tror det er viktig å ikke henge seg fullstendig opp i den "digitale leken". Selvom det er en sentral del av forberedelsesheftet, må vi ikke glemme de andre formene for aktivitet barn utøver i løpet av oppveksten.

 

Barn og unges fritid (SSB)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jeg har to linker her http://mariannletnes.com/ har doktorgrad om digital danning i barnehagen http://www.online.no/teknologi/nettbrett_er_barnas_blyant_og_papir.jsp er det noen som faktisk har sett på disse appene til apple? jeg har ikke iphone eller ipad, men det kunne være interessant å se hvordan de faktisk fungerer

 

Har sett, prøvd selv og prøvd sammen med barn i 2-6 årsalderen og jeg liker disse appene. Selvfølgelig ikke alle sammen som er like bra, men hadde en som spesielt likte godt tegneappene og appen der de kunne snakke til ipoden/ipaden og det var en katt som hermet etter barnets stemme og det som ble sakt. En stor slager. Min ipad ble iallefall svært populær for begge barna og de var ivrige til å prøve sammen og diskuterte hva de skulle tegne og hvordan og gjorde det i stor grad sammen og var ivrige til å vise det ferdige produktet frem til alle og ville at de også skulle prøve sammen med dem.

Lenke til kommentar
*Hvordan ulike former for lek kan påvirke barns utvikling Her vil det være naturlig å drøfte ulike former for lek, og hvorvidt de er positive, negative, eller eventuelt begge deler? - fysisk aktivitet (sport, "utelek") - “passiv aktivitet” (TV-/dataspill)
- Positivt: pedagogikk, motorikk
- Negativt: krigføring/vold, sex, ukritisk bruk
- personvern - foreldrenes deltagelse
- digitale medier som barnevakt?
- Aktuelle teorier: Maslow og Erikson *Sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge - bondesamfunnet -> etterkrigstiden -> i dag - "Fra eventyr til digitale læremidler" *Artikkelen i vedlegget: «Småbarn bruker nettbrett ofte» - nettbrett som pedagogisk verktøy vs nettbrett som barnevakt - digitale medier generelt Tror det er viktig å ikke henge seg fullstendig opp i den "digitale leken". Selvom det er en sentral del av forberedelsesheftet, må vi ikke glemme de andre formene for aktivitet barn utøver i løpet av oppveksten. Barn og unges fritid (SSB)

 

Må det vel også nevnes at spill ikke ses direkte på (ifølge endel kilder) som passiv aktivitet da det kan stimulere koordinasjon og evnen til å samhandle. De deltar jo aktivt i spillene.

Lenke til kommentar

Tror retrosondre er inne på noe her. Vi må ikke henge oss så mye opp i bare det digitale. Veldig mange gode kilder her. Men jeg tenker i fht statistikk, hva kan være relevant å ta med? Jeg tenker statistikken bør være knyttet til punkt nr to: Sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...