Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskaps eksamen 06.06.2012 SAM3016 forberedelse delen.


Anbefalte innlegg

Ja takk for svar:) er forberedt på det ja ! :p men så lenge det er et håp om å bestå er jg fornøyd;) tenkte bare at jeg ikke hadde klart oppgave 1 uansett (satt fast å hadde null fantasi), og at dt da var best å gjøre oppgave 2 best mulig å bruke tiden på den. kanskje jg tok feil. Blir spennende å se hva sensor finner ut ;p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja takk for svar:) er forberedt på det ja ! :p men så lenge det er et håp om å bestå er jg fornøyd;) tenkte bare at jeg ikke hadde klart oppgave 1 uansett (satt fast å hadde null fantasi), og at dt da var best å gjøre oppgave 2 best mulig å bruke tiden på den. kanskje jg tok feil. Blir spennende å se hva sensor finner ut ;p

 

Du skal hvert fall vite at det aldri er for sent å ta opp sosialkunnskap som privatist. Du kan lære av dine tidligere feil å korrigere det senere i livet eller etter sommerferien.

Lenke til kommentar

Hvordan valgte dere å løse/skrive oppegave nr 1? Snakket med flere i klassen min etterpå, og folk hadde tolket den veldig forskjellig..noen hadde valgt intervju, mens noen andre hadde skrevt en historie på en måte.

 

I oppgave 1 så skulle man beskrive hvordan man ville gjennomført en kvalitativ undersøkelse og hvorfor denne blir bra - generaliserende - samt inkludere feilmarginer, osv.. Med andre ord så skal den være beskrivende. Helt konkret så skal man forklare hvorfor man velger de valgene man gjør i løpet av 'forklaringen' som er en samfunnsfaglig undersøkelse med problemstilling, osv.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Tror nesten hele klassen min gjorde feil hvis det du sier er riktig. Nesten ingen skjønte oppgave nr 1, så lærern som var tilstede under eksamen måtte fortelle kort hvordan man skulle skrive den, og han fortalte oss at vi skulle f.eks skrive da et intervju..som er en måte å foreta en slik undersøkelse på..

 

så dette var helt feil?

Lenke til kommentar

Tror nesten hele klassen min gjorde feil hvis det du sier er riktig. Nesten ingen skjønte oppgave nr 1, så lærern som var tilstede under eksamen måtte fortelle kort hvordan man skulle skrive den, og han fortalte oss at vi skulle f.eks skrive da et intervju..som er en måte å foreta en slik undersøkelse på..

 

så dette var helt feil?

 

Det var ikke nødvendigvis feil dersom man begrunner de valgene man gjorde. Men hovedpoenget var at man skal forklare hvordan man kan gjennomføre en slik undersøkelse og beskrive hvorfor man velger det man gjorde - samt formulere en problemstilling og henvise til feilkidler og feilmarginer.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Tror nesten hele klassen min gjorde feil hvis det du sier er riktig. Nesten ingen skjønte oppgave nr 1, så lærern som var tilstede under eksamen måtte fortelle kort hvordan man skulle skrive den, og han fortalte oss at vi skulle f.eks skrive da et intervju..som er en måte å foreta en slik undersøkelse på..

 

så dette var helt feil?

 

Det var ikke nødvendigvis feil dersom man begrunner de valgene man gjorde. Men hovedpoenget var at man skal forklare hvordan man kan gjennomføre en slik undersøkelse og beskrive hvorfor man velger det man gjorde - samt formulere en problemstilling og henvise til feilkidler og feilmarginer.

 

Men da gjorde jeg nok ikke feil, heldigvis!

Lenke til kommentar

Tror ikke det gikk så aller verst. Hørte flere son enten flirte i ren desperasjon eller som banntes da oppgave en ble lest. Jeg selv var vel en av dem. Hadde med meg vg2 og vg3 bok i de relevante fagene og hentet opp kapitlene om kvalitativ metode og bruke det som utgangspunkt. Håper fremgangsmåten min var riktig. Ble veldig sjokkert over oppgave en.. Vi har ikke hatt NOE som helst om dette i hele år, så plutselig kommer det på eksamen...

 

Noen som vet når vi får svar på skriftligeksamene?

Lenke til kommentar

Til meg gikk det rett vest.. Mista alle kildene mine 5 minutter før prøven, minnebrikken min slutta å virke... Så der satt jeg, med boka å mitt hode.. MEN ble jo 6 sider, uten kilder.. pyttpytt... og del 1 tror jeg gikk kjempe bra :D

 

haha, motsa vist meg selv, det jeg mente var at det gikk rett vest siden det ikke ble noen pålitelige kilder med på teksten ;p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...