Gå til innhold

SV (og AP) vil ha heldagsskole


Anbefalte innlegg

Så, de vil at barn og unge i alderen 6 til 16 år skal tvinges på skole for å være der hele dagen. Barndommen og tenårene forsvinner helt om dette blir virkelighet.

 

Jeg klarer virkelig ikke å ta dette seriøst. Aldri i livet om at mine fremtidige barn skal bli mindre hjemme og deretter inn i en skole der lærere nesten tar det fulle ansvaret for hvordan oppveksten til barnet skal bli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva innebærer en heldagsskole? Hvordan blir den forskjellig fra dagens skole? Hvordan skal det foregå rent praktisk?

 

De vil ha en utvidet skoledag(08.00-17.00), og i løpet av dagen skal det serveres mat og arrangeres fysisk aktivitet. Samtidig skal det bli flere lærere, så alle skal få hjelp. Etter min mening, tåpelig!

Vis heldagsskole blir innført så får de neppe Mat av skolen og det blir færre lærerer.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke diskutere i denne tråden lenger. Ingen gjør research, ingen vet hva de prater om og ingen har noe interessant å si.

 

Scoobydoo!

 

Du kom ikke med noen argumenter og derav diskuterte ikke i det hele tatt. Du virker positiv til dette men kan ikke forklare hvordan en slik ordning skal være til fordel for den neste generasjonen av elever. Kanskje du er for gammel til å forstå?

Endret av Symmetrical
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de absolutt fjerne barndommen til barna? Når jeg var ung (høhø), så var jeg på skolen fra 8:45 (8:15 på ungdomsskolen) til 14:00 eller 14:30, så var det etter-skole-aktiviteter til 16:00, så middag, så lekser. Først i 19-tiden kunne jeg være barn og leke. Men hvem lar en 8-åring være ute og leke etter 19? Var ikke før ungdomsskolen jeg fikk lov til å være ute etter 19.

Skal de reformere skolen i Norge, så må de skaffe bedre lærere og avskaffe leksene. Lekser betyr at ungene ikke får gjort det de skal på skolen.

Skal de ha mer gym, så må de spytte i mer penger i kassa sånn at ungene får mer variert gym. Gym er ikke bare ballspill og løping. Det finnes flere titalls skoler der ute som har basseng, men staten nekter å betale for driften.

Norskkunnskapene går til helvete, fordi norsktimene går ut på dikttolkning og nynorsk og andre ubrukelige ting.

Og fordi ungene ikke har tid til å koble av på fritiden, så forsvinner lærelysten når mattetimene starter. Et emne som kan være utrolig spennende, er naturfag. Men siden skolen i dag mener at naturen kun finnes i en bok, så er emnet så dørgende kjedelig at ungene ikke bryr seg. De lærer akkurat nok til at de kan fortsette til neste trinn. Få ungene ut av klasserommene! Praksis er morsomt og lærerikt! Ikke bare det, men det er fysisk aktivitet i tillegg. To fluer i en smekk.

 

Men skal de ha heldagsskole, så får de også gi lønn til ungene. Skal de stjele barndommen til ungene, så skal de betale for det også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er en dum ide. At skolen fungerer dårlig og at lengre skoledag er ikke nødvendig, er korrekt. Men jeg tror å dra hjem klokken 1-3 er noe for tidelig. Jeg er derimot ikke for heldagskole for barneskoletrinnet, siden det er ikke mangel på tid som er problemet der. Derimot på ungdomskolen og videregående er heldagskole en god ide, fordi læring bør være mer intensivt når du blir eldre. I tilegg er det mange elever som bruker mye tid på å prøve å gjennomføre lekser.

 

Det er desverre et problem som vil gjøre heldagskole umulig for øyeblikket. Det er en mangel på gode lærere. Heldagskole vil kreve en drastisk økning i antall lærere og vi må bygge kjøkken på skoler. For å få dette til, må vi bruke veldig mye mer på skolen. Jeg er ikke helt sikker på tallene, men jeg tror vi bruker ca 100 milliarder kroner på skole årlig. For at det skal fungere må man øke budsjettene til f.eks. 150 milliarder kroner på skole årlig. Staten har ikke råd til slike budsjettøkninger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg syntes det høres ut som en glimrende ide. Gym hver dag, varm lunsj, dobbeltimer, en fritime i midten hver dag... Skulle ønske det var slik da jeg gikk på skolen. Jeg var _alltid_ sulten!

 

Nei. Holdt kjeft. Eller for å si hva jeg mener: Vi har allerede langfri på norske skoler, men maten og gymmen derimot burde vi ha gjenninnført.

Derimot er heldagskoler en politisk ide som skal gjennomføres med "store prestisje", noe som er veldig problematisk da vi allerede har et tiende skoleår som kun brukes på repitisjon, og 9 andre hvor tiden ikke blir brukt tilstrekkelig. Vi har også et problem med at læreplanene reformeres mellom hver regjering omtrent forthelulz, lekser er per definisjon en tapt sak som ikke fungerer, og vår fagplan innenfor mattematikken er direkte latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det høres ut som en glimrende ide. Gym hver dag, varm lunsj, dobbeltimer, en fritime i midten hver dag... Skulle ønske det var slik da jeg gikk på skolen. Jeg var _alltid_ sulten!

ja, la oss tvinge folk til å være mer på skolen for å ha fritimer og gym.slikt er jo så viktig for den fremtidige karrieren. varm lunch har vi allerede på vgs (stipend + langfri)

Lenke til kommentar

Det jeg husker fra skolen var at en vanlig time innebar felles gjennomgang av et par sider i en bok i et ekstremtregt tempo for så å bli tildelt en del oppgaver å utføre de siste 10-20 minuttene hvor det du ikke fullførte før timen var over ble lekser til neste time. Du satt med andre ord uengasjert i 30-50 minutter og så jobbet overfladisk og slurvete på tilhørende oppgaver i slutten for å ikke få lekser. Og så var det et par dager, med seks-syv andre fag til neste gang du skulle innom dette temaet igjen. Definisjonen på dårlig prosess rett der.

 

Jeg syntes hovedproblemet med skolen er mangel på åpen planlegging samt at lærere driver med ekstrem "lock-in" og er rett og slett vanskelige å ha med å gjøre.

 

EDIT: Og heldagsskole fikser ikke dette problemet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Ser ut som det er mange her som tar et standpunkt basert på lenken i den første posten, til en bitteliten artikkel som sier ingenting om hva dette er, eller hvordan det er tenkt gjennomført.

Er det sånn de fleste typisk danner seg en mening om saker og ting de hører om? Er viljen og/eller evnen til å drive egen research virkelig så dårlig stelt?

Lenke til kommentar

Ser ut som det er mange her som tar et standpunkt basert på lenken i den første posten, til en bitteliten artikkel som sier ingenting om hva dette er, eller hvordan det er tenkt gjennomført.

Er det sånn de fleste typisk danner seg en mening om saker og ting de hører om? Er viljen og/eller evnen til å drive egen research virkelig så dårlig stelt?

 

Nei, det er viljen til å forlenge skoledagen som allerede er lav. Den Norske skolen sliter med et stort frafall og dagene er allerede ekstremt krevende hvorav skolesystemet ikke har tilpasset seg den moderne verden (Internet, spilling, media.. osv). Hvorfor skal det å forlenge skoledagen løse problemet? Nei, det vil ikke fungere i praksis uansett hvordan de legger opp dagen så lenge dagene blir lenger.

Lenke til kommentar

Skolen skal tilpasse seg spilling? Hva i all verden er det du snakker om? Underholdning, spilling og annet fjas gjør man da vel på fritiden?

 

Skal jeg be arbeidsgiveren min om å tilpasse arbeidsdagen min slik at jeg får spilt litt også?

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Skolen skal tilpasse seg spilling? Hva i all verden er det du snakker om? Underholdning, spilling og annet fjas gjør man da vel på fritiden?

Poenget er at de planlegger å redusere fritiden med tre til fem timer.

 

Skal jeg be arbeidsgiveren min om å tilpasse arbeidsdagen min slik at jeg får spilt litt også?

Dersom din arbeidsgiver hadde kommet til deg på tirsdag og sagt at det er planlagt å utvide arbeidstiden din fra 0800 til 2000 hver dag hadde nok de fleste ikke gått med på det siden det drastisk reduserer dine muligheter til å ha hobbyer, drive aktivt med idrett og å ha et sosialt liv. For noen betyr det fotografering, squash og på pub til tippekampen, men for andre kan én eller flere erstattes med f.eks Starcraft eller Geocaching.

Lenke til kommentar

Skolen skal tilpasse seg spilling? Hva i all verden er det du snakker om? Underholdning, spilling og annet fjas gjør man da vel på fritiden?

 

Skal jeg be arbeidsgiveren min om å tilpasse arbeidsdagen min slik at jeg får spilt litt også?

 

Av alt det jeg eksemplifiserte så dro du ut det minst viktige, typisk. Men ja, skolesystemet må ta utgangspunkt i at dette ikke lenger er 1990 hvorav folk var aktive på en helt annet måte. Det store frafallet fra skolen kan relateres til det jeg nevnte tidligere altså at Norge er et mer teknologisk land da dette påvirker livsstilen til alle unge i dag og at skolesystemet ikke har tilpasset seg denne endringen - noe som blir kritisk dersom man skal redusere frafallet og en lengre skoledag løser ingen problemer.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Barn og ungdom har alltid bedrevet lek og spill, underholdning og personlige hobbyer. Voksne også, for den del. Men i fritiden, ikke på steder der man skal lære, eller arbeide. Trodde virkelig dette var allment inneforstått jeg, men tydeligvis ikke ...

At vi hele tiden får ny teknologi, forandrer ikke på den saken.

Lenke til kommentar

Barn og ungdom har alltid bedrevet lek og spill, underholdning og personlige hobbyer. Voksne også, for den del. Men i fritiden, ikke på steder der man skal lære, eller arbeide. Trodde virkelig dette var allment inneforstått jeg, men tydeligvis ikke ...

At vi hele tiden får ny teknologi, forandrer ikke på den saken.

 

Forstår du virkelig ikke at hva de unge driver med i fritiden forandrer livsstilen deres som en helhet? Altså ikke bare hva de driver med i fritiden men hvordan de handler og tenker generelt - kanskje du er for gammel til å forstå?

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Både SV og Ap består av mennesker som har stor tillitt til at staten kan viske ut forskjeller som fins mellom mennesker, og som ser på det som ønskelig at mest mulig av holdningene, oppdragelsen, kunnskapen hver enkelt av oss har, kommer fra sentralt hold, og er koordinert med ønskene og preferansene til et større antall mennesker. Både SV og Ap er fiender av avvik, av det individuelle, sære og spesielle.

Ved en heldagsskole håper SV og Ap at de vil få bukt med inaktiv ungdom, som bruker fritida si på å være inaktive. De vil også gjøre at man får mindre tid til lekser, og på den måten minke forskjellene mellom individene, da lekser øker forskjellene på elever. Det forstår jeg enkelt, ettersom lekser som gis i skolen er altfor omfattende i forhold til kunnskapsnivået man kan forvente, og man tester derfor ikke eksklusivt modenheten til elevene, men derimot innsatsviljen og bakgrunnen til foreldrene.

En fordel med heldagsskole, er at vi kan ødelegge for hyperaktive barn, som har vanskelig for å konsentrere seg lenge om gangen. Dette er folk som har overlevd og reprodusert opp igjennom tidene, men nå kommer disse i økende grad til å falle ut av skolen, få enda dårligere karakterer, og bli tapere som ikke får seg kjæreste. Videre kommer damer i større grad til å bli vinnerene i samfunnet. De vil i større grad klare kravene til lydighet, sitte stille, være flittige, og på den måten vinne fram. Guttene som har anlegg for det samme, autistene, nerder som er forskningsemner, de vil provosere lærere fordi lærerene som oftest er kvinner, en trend som bare vil øke på. Et sted må nemlig jentene som overlever skolen gå, og det er jo ikke alle som er intelligente nok til å komme inn på nanoteknologi. Dermed får vi en ytterligere polarisering.

Jeg vil berømme SV og Ap for å gå denne veien. Som den hatefulle, jævlige, bitre, misunnelige og negative personen jeg er, så har jeg nå begynt å stemme sosialdemokratisk, bare for å sørge for at jeg i størst mulig grad kan gjøre hverdagen jævligst mulig for alle de som kunne ha bidratt til å gjøre samfunnet mindre middelmådig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva de unge driver med i fritiden har alltid vært en del av "livsstilen" deres. Men underholdning, lek og spill har alltid vært noe som hører fritiden til. At vi har fått internett og pc-spill forandrer ikke noe på det. Jeg forstår virkelig ikke hva det er du snakker om ... vil du ha dataspilling som fag? Det er med all respekt det dummeste jeg har hørt på et par timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...