Gå til innhold

SV (og AP) vil ha heldagsskole


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være interessant med en liten diskusjon rundt dette. SV med Lysbakken vil ha heldagsskole som sin store sak, samtidig som også AP stiller jeg positive til dette.

 

Personlig stiller jeg meg svært kritisk til en slik ordning. Skoledagen er allerede forholdsvis lang og slitsom, og med utvidet skoletid, vil det bli både mindre tid med foreldre og fritidssysler. Utover dette synes jeg skolen i dag allerede holder et bra nivå om man faktisk ønsker å lære noe. De fleste lærere er svært behjelpelige om man trenger hjelp, både i timen og ellers. Det er i alle fall min erfaring. Jeg har aldri fått spesielt mye hjelp hjemme, men har likevel klart meg veldig godt gjennom 13 års skolegang. De gangene jeg har lurt på noe, har brukere på diverse forumer og lærere vært svært behjelpelige. Problemet er altså ikke at det er vanskelig å få hjelp, men viljen til å spørre om hjelp. Jeg mener det er svært naivt å tro at en utvidet skoledag skal føre til mer kunnskap. Om kunnskapsnivået skal opp, er det viljen til å lære det må gjøres noe med. Men det er kanskje lettere å spytte ut noen milliarder og håpe på det beste?

Endret av hoyre
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel svært få som faktisk har lyst til å gå hele dagen på skolen? da blir halve skoledagen sånn at en er drittlei og knapt lærer noe. også: "alle skal tvinges til å være på skolen dagen lang for å jevne ut sosiale forskjeller." det er det allerede ganske minimalt med her i norge, trenger ikke å ta det helt til nazi-nivå. maken til tull.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva innebærer en heldagsskole? Hvordan blir den forskjellig fra dagens skole? Hvordan skal det foregå rent praktisk?

 

De vil ha en utvidet skoledag(08.00-17.00), og i løpet av dagen skal det serveres mat og arrangeres fysisk aktivitet. Samtidig skal det bli flere lærere, så alle skal få hjelp. Etter min mening, tåpelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva innebærer en heldagsskole? Hvordan blir den forskjellig fra dagens skole? Hvordan skal det foregå rent praktisk?

 

De vil ha en utvidet skoledag(08.00-17.00), og i løpet av dagen skal det serveres mat og arrangeres fysisk aktivitet. Samtidig skal det bli flere lærere, så alle skal få hjelp. Etter min mening, tåpelig!

 

For alle elever? Høres ut som det blir vel mye skole for barnetrinnene, men ikke så dumt for videregående, kanskje ... uansett, jeg vil vite mer før jeg danner meg en mening.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Heldagsskole er virkelig ikke tingen. Problemet er ikke at vi ikke har nok tid til å lære oss det vi skal, vi utnytter ikke den tiden vi allerede har disponibel. Dette skyldes i stor grad mangel på motivasjon blant elever slik at de rett og slett ikke gidder. Et annet problem er at det ikke er tilstrekkelig bemanning. Alle elever har rett på individuell oppfølging, men slik det er i dag gjelder dette i all hovedsak de svakeste. Det bør satses på enkeltindiviet, også de som er faglig sterkest og som trenger ekstra utfordringer fra dag 1. Det som da bør gjøres er å øke bemanningen, ikke slik at lærerene er flere timer på skolen per dag slik Lysbakken vil, men slik at det er flere lærere i klasserommet de timene elevene faktisk er på skolen.

 

Hva innebærer en heldagsskole? Hvordan blir den forskjellig fra dagens skole? Hvordan skal det foregå rent praktisk?

 

De vil ha en utvidet skoledag(08.00-17.00), og i løpet av dagen skal det serveres mat og arrangeres fysisk aktivitet. Samtidig skal det bli flere lærere, så alle skal få hjelp. Etter min mening, tåpelig!

 

For alle elever? Høres ut som det blir vel mye skole for barnetrinnene, men ikke så dumt for videregående, kanskje ... uansett, jeg vil vite mer før jeg danner meg en mening.

 

Skulle heldagsskole vært en realitet, er det etter min mening en bedre løsning for barnetrinnene enn videregående. En hel del av barnetrinnelevene er allerede på skolen fra åtte til fem i forbindelse med skolefritidsordningen.

 

En VGS-elev har derimot ingenting på skolen å gjøre i så mange timer. Allerede den dag i dag føler jeg at mye av tiden jeg bruker på skolen kunne vært vel bra så bra disponert hjemme. Hadde skoledagen blitt utvidet fra to til fem tror jeg i alle at jeg hadde følt det slik.

Endret av nypis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg opplevde skolen var det utrolig mye sløsing av tid, barneskolen var ok, ungdomskolen gitt til nød og videregående skole er en vits.

 

Og det stemmer altså ganske godt overens med det jeg trodde: jo mer tid man tilbringer på skolen jo mer tid sløser man bort. Gå heller inn for en halvering av skoledagen, det er svært begrenset hvor stor nytteverdi det er i å tvinge mennesker til å pine seg igjennom time på time i et elendig inneklima med fag som aldri burde vært innført.

 

Nå skal det riktignok påpekes at dersom man "sosialiserer" barna i en offentlig skole og holder dem mest mulig unna foreldrene sine og fritidsaktiviteter kan man til en viss grad forme dem politisk til å bli typisk norske sosialdemokrater, vil anta at det er en del baktanker med dette forslaget (hint: makt).

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja Tofagerl, du kan kanskje fortelle oss hva som er vitsen med f.eks nynorsk, musikk, religion, håndtverk og slike fag? Alt dette kunne blitt fjernet og erstattet med viktigere fag som f.eks økonomi eller enda viktigere: fritid. Hvorfor skal man absolutt sitte inne på skolebenken for å lære sånt tull? Man kunne droppet andre fag også som spansk, fransk og tysk, det er jo helt bortkastet og noe man kan lære selv dersom man har lyst.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det ville langt mer fornuftig å sette av mer penger til leksehjelp for de som ikke har mulighet for hjelp hjemmefra. Flere organisasjoner og organer tilbyr dette utenfor skoletid, men dette tilbudet kan i stor grad forsterkes. Dette er mer fornuftig enn en heldagsskole. Skoledagen er allerede lang nok som den er.

Lenke til kommentar

9 timer er ikke akkurat mye på internasjonal basis.

 

Tja.. Dersom vi forbinder en heldagsskole (fra 08:00 - 17:00) med det systemet vi har i dag så blir det umenneskelig. Altså, du går på skolen klokken 08:00 og kommer hjem 17:00 hvorav du må kanskje gjøre lekser og/eller innlevering samt det faktum at du må lese til prøver. Dersom du legger deg klokken 00:00 så blir de resterende 7 timer av dagen brukt på spising, lekser og lesing.. Det er galskap.

 

Friheten blir tatt fra mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, i heldagsskolesystemet er det lagt inn studietid, og det er selvsagt ingen lekser. Det er faktisk tvilsomt om det blir flere vanlige skoletimer.

 

Og du har ingen frihet på skolen. Ingen talefrihet, ingen bevegelighetsfrihet og ingen eiendomsfrihet. Sorry, mate!

 

Uansett så vil ikke et slikt system fungere i et moderne samfunn hvorav Internett, spilling og annen underholdning påvirker en stor del av de unges oppvekst. Dette kunne kanskje vært gjennomførbart for 15-20 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...