Gå til innhold

SV (og AP) vil ha heldagsskole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skolen er ikke i stand til å utnytte de 30-35 timene som elevene allerede har i løpet av uka, så jeg har veldig liten tro på at vi vil ha noe utbytte av en skoledag på 9 timer. Effekten vil synke drastisk. Utgiftene vil øke, men hvis SV får det som de vil, skal vi alle gi alt vi eier til staten likevel.

 

Varm lunsj i den norske skolen hadde vært fint, men jeg er imot kroppsøving hver dag. 90% (i følge Aftenposten for et par år siden) av norske barn trener på fritida, og da er det unødvendig å innføre mer kroppsøving i skolen. Overtrening er like ufordelaktig som ingen trening. Jeg vil heller at elevene skal lære mer teori, slik at de kan planlegge og gjennomføre egen trening, også når de er ferdige med skolen og ikke behøver å løpe rundt for å få vitnemål.

Lenke til kommentar

Tja, for å overlate bestemmelsene til "kundene" (foreldrene) det blir for radikalt.... Kommer seg nok ikke oppover i den PISA rankingen, s[ lenge de ikke aksepterer at det er noe fundamentalt GALT med dagens skoler.

Kundene vet nok dessverre for lite om skole og undervisning. Hvorfor skal vi utdanne lærere hvis hvermansen vet bedre?

Hmm, lar du Ford bestemme hvilken bil du skal kjøpe da? Tross alt det vet endel mer enn deg om biler? (Klart med Statens skoler har man KUN Ford type T og velge mellom, alle i svart farge. ;)
Forøvrig ligger vel norsk skole litt over gjennomsnittet i oecd så noen krisemaksimering er unødvendig.

Det ligger vel ganske akkurat PÅ snittet. Klart om man regner ut resultatet per krone man bruker ....... big_rofl.gif

Lenke til kommentar

Skulle skolen vært "effektiv" så burde en filtrert utvalget litt bedre, gjerne gjøre stryk litt mer vanlig.

Må si det at det er en ting jeg i ettertid syns er særdeles viktig og som jeg i min tid IKKE fikk noe av : Logikk.

 

Man kunne ha fjernet mye av inndoktrineringsfagene, Kristendom, samfunnsfag, historie, etc og utviklet barnas evne (og redskaper) til å tenke selv isteden.

Lenke til kommentar

Hmm, lar du Ford bestemme hvilken bil du skal kjøpe da? Tross alt det vet endel mer enn deg om biler? (Klart med Statens skoler har man KUN Ford type T og velge mellom, alle i svart farge. ;)

Skal sammenlikningen bli det minste relevant bør du heller foreslå at jeg skal bestemme hvordan ford skal lage biler.

 

Det ligger vel ganske akkurat PÅ snittet. Klart om man regner ut resultatet per krone man bruker .......

Hva så?

Lenke til kommentar

Skulle skolen vært "effektiv" så burde en filtrert utvalget litt bedre, gjerne gjøre stryk litt mer vanlig.

Må si det at det er en ting jeg i ettertid syns er særdeles viktig og som jeg i min tid IKKE fikk noe av : Logikk.

 

Man kunne ha fjernet mye av inndoktrineringsfagene, Kristendom, samfunnsfag, historie, etc og utviklet barnas evne (og redskaper) til å tenke selv isteden.

 

Finnes alerede alternativ i steinerskole, eller stenerskole er kva dei kaller seg.

 

Men ja, ganske enig, praktiske fag er veldig undervurdert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Finnes alerede alternativ i steinerskole, eller stenerskole er kva dei kaller seg.
Ja, privatskolen for viktige sosialisters barn som ikke kan "dumpes" i den offentlige skole. Eller Jens?

 

Men ja, ganske enig, praktiske fag er veldig undervurdert.

Har sikker endret seg noe siden jeg ble ferdig. Hører rykter om at man ikke lenger blir opplært i den "sanne tro", altså kristendommen. Ikke for det, den gjorde forsåvidt sitt til at man ikke trodde blindt på resten de kom med heller. ;)

Lenke til kommentar

Har lite til overs for dagens skolesystem, og en utvidelse av skoledagen vil naturligvis ikke gjøre det bedre. Problemet med den norske skolen er ikke at elevene er for lite på skolen, men at tilbudet elevene får den tiden de er der er direkte dårlig. Mye av dette ligger i «one size fits all»-ordningen som råder i dag. Heller enn å la skolene selv få tilpasse undervisningen etter elevgruppene de har med å gjøre, så skal alle presses gjennom den samme formen. Utfoldelse av individuelle talenter sløyfes til fordel for konformitet. Et slikt system fører ikke nødvendigvis med seg en voldsom læreglede for de som ikke passer inn i formen.

 

For min del opplevde jeg årene på videregående som totalt bortkastede. Det meste av stoffet var repetisjon av det en allerede hadde lært på ungdomsskolen, og foruten den ene læreren vi hadde i samfunnsfag, så var det ingen lærere som inspirerte meg til læring i det hele tatt. Som prøvekaninkull for «kunnskapsløftet», så var vi også heldige nok til at skolebøkene våre ikke var ferdigskrevet da skoleåret startet, hvilket betydde at vi stod uten lærebøker dypt ut i andre semester. Det hjalp heller ikke at majoriteten av lærerne vi hadde ikke var utdannet til å undervise i fagene de underviste i. Gjennom hele siste semester på VG3 ble norsktimene brukt til å pugge å/og- og da/når-regler som like gjerne kunne vært myntet på barne- eller ungdomsskolen. Ikke akkurat stimulerende for de som brukte mindre enn tretten år på å lære forskjellen. Når en sitter igjen med følelsen av at det er mer givende å sitte hjemme og sture foran pcen enn å dra på skolen, så blir resultatet fort skyhøyt fravær, minimal innsats, eller drop-out. En av få suksesshistorier fra de tre årene var forsøket på å dele inn matematikktrinnet etter ferdighetsnivå, en ordning mange ikke ønsker fordi det angivelig bidrar til et «klasseskille» i undervisningen.. En ting er sikkert: jeg ville aldri betalt av egen lomme for å sende mitt barn til de skolene jeg selv var elev ved.

 

Heller tre timer mindre undervisning om dagen, og tilsvarende flere timer som elevene kan bruke på å utvikle seg selv og sine talenter/interesser, enn en skole som fungerer som oppbevaringsplass og råtningsanstalt for umotivert ungdom.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg veldig enig i. På barneskolen måtte de elevene som var dårligst i matte ha privatundervisning etter skolen, men vi som tok alt med en gang, fikk ikke noe mer stimuli. På ungdomsskolen skulle på død og liv ingen få tilpasset matteundervisning, men alle ble undervist på akkurat samme måte.

På videregående derimot, viste elevundersøkelsene fra i fjor og i år at matte er det faget elevene trives best med, for her er klassene delt inn i forskjellige mattekurs, slik at elevene kan velge etter evne.

 

Læreren endret også karakterskalaen. For at flest mulig skullefå bedre enn 1 og 2 i matte, senket han kravet for karakter 3 drastisk. Til gjengjeld økte han kravet for 5 og 6 tilsvarende, slik at vi som burde fått 5 på en prøve, endte opp med 4. Det var et forferdelig urettferdig system. Hvis målet er at alle skal ha den samme karakteren uavhengig av ferdighet, så kan vil egentlig avskaffe karakterene, så får elevene trekke strå om hvem skal få de beste skoleplassene og de beste jobbene.

 

Hvis jeg noen gang får barn, vil jeg aldri sende ungen min til en offentlig skole. Jeg vil være sikker på at han/hun får den undervisningen som skal til for å klare seg gjennom livet. Om det skaper sosiale forskjeller driter jeg i, for uansett hvordan det går med andre folk, skal ikke ungen min få noe annet enn den beste undervisningen.

 

Skulle skolen vært "effektiv" så burde en filtrert utvalget litt bedre, gjerne gjøre stryk litt mer vanlig.

 

Dermed er det irrelevant at en lengre skoledag senker effekten?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil SV at barn skal holde seg mest mulig på samme sted, da er sjansen større for at de lærer like lite.

 

Etter min mening er hovedproblemet at man underviser i mye som er ubrukelig og uinteressant for de fleste. Det grelleste eksemplet er vel norskfaget, hvor man skal tolke dikt og romaner fra 1800-tallet, år etter år. Hvor mange promille av elevene får bruk for dette i voksen alder? Kun norsklærere. Litt må man selvsagt ha, men her burde man holde seg mye mer til rettskriving og bruke mer timer på realfag, språk og/eller praktiske fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...