Gå til innhold

Her er Samsungs nye operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gratulerer, "anti iOS" brukere og utviklere, nå tråkket dere i salaten. Det er ingen hemmelighet at iOS er så stort som det er fordi det er enkelt. Det finnes én platform, og én mobil. Alle vet hva det er, og det er enkelt. Ved å introdusere et nytt operativsystem har vi laget mer kaos i linjene, og vi vil få mobiler fra forskjellige produsenter med tizen (litt av et navn), diverse versjoner av android over alt, windows mobile og symbian i utkanten, og én siste konkurent som er så enkel at selv 5-åringer kan identifisere den, jo, iPhone. Hva tror dere brukerene vil kjøpe? Tror dere at de vil bruke en uke på å lære de forskjellige OSene og merkene, eller vil de plukke opp en iPhone og si "denne kjenner jeg, jeg tar den."?
Du skal være rimelig amøbe for å ikke klare å bruke android da!Min mor fikk en android telefon til jul. Hun er ikke akkurat noe teknisk vidunder, men tok henne ca. en time å lære seg alt hun trengte på android.

Men så trenger sikkert ikke morra di mer enn å ringe og sende sms heller da. Det å utnytte Android og dra fordel av alle de geniale løsningene, tar derimot temmelig lang tid for folk som ikke er så tekniske fra før av.

Jeg ser på meg selv som relativt teknisk, og har eid en Android-telefon (Galaxy S2) i snart 10 mnd. Likevel finner jeg stadig ut nye funksjoner og løsninger, og leser artikler om ting jeg ikke visste at den kunne.

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som relativt teknisk, og har eid en Android-telefon (Galaxy S2) i snart 10 mnd. Likevel finner jeg stadig ut nye funksjoner og løsninger, og leser artikler om ting jeg ikke visste at den kunne.

 

Du sier det nesten som om det var en av fordelene ved Android at selv en teknoenthusiast hele ti måneder etter å ha kjøpt en slik mobil enda oppdager nye funksjoner. :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når en ikke lenger oppdager noe nytt med dingsen er det vel på tide å bytte.

 

Morsomt med nye OS selv om navnvalget falt smått uheldig ut her til lands. Noen som vet hva hva tizen egentlig betyr?

 

Nye ting har som regel noe brukbart ved seg som så etterhvert smitter over til alle andre, det blir artig å se hva denne nyvinningen kan tilføre.

Lenke til kommentar
... quotes ...

Sett i lys av markedsandelen Android har, vil jeg hevde at Android er et ekstremt vellykket system. Og med det mener jeg ikke at noen andre IKKE er det. Så hvor du har fra at "de fleste potensielle androidbrukere" ikke ender opp med android, kunne vært interessant å sett.

 

Jeg ser heller ikke helt hvorfor du forvirrer fragmentering av Android inn her. Tizen har ingen ting med Android å gjøre. Jeg ønsker Tizen velkommen og jeg ser flere positive enn negative sider ved enda et system. Jeg er glad for valgmulighetene! Mangfoldet gir utvikling og fremgang og kan være ett av kjennetegnene på velstand.

Situasjonen er, slik jeg ser det, iOS mot alt annet. Uten å ha noen direkte tall på dette vil jeg hevde at det er iOS og Android som står sterkest, og for folk flest er smarttelefoner forvirrende nok som det er. At man har tusen modeller, hundre produsenter, og nå snart et titalls OSer å velge mellom gjør det VELDIG MYE LETTERE å velge det man har kjennskap til fra før, og i de fleste tilfeller vil dette være iPhone.

 

Hmmmm... Vel, du tar hovedpoenget, men gjør det for avansert. Mange bryr seg ikke om hvilket OS mobilen har i det hele tatt. Og da følger det også med at de ser på en Samsung som en Samsung, og ikke som en Samsung Galaxy S II. Og "alle" kjenner til både Samsung, Nokia, iPhone (dog tror jeg faktisk det er flere som vet om iPhone enn Apple...) og kanskje Sony Ericsson. Veldig mange som "bare skal ha en telefon" og kommer vimsende inn i butikken, har gjerne ikke noen spesiell grunn til å ta en iPhone framfor en Samsung eller Nokia heller. Fordi disse også er kjente merker for dem. Du forutsetter at de bare går inn og blindt kjøper en eller annen telefon, som da lett kan føre til det kjente "iPhone, den har jeg hørt om", men en god del har satt opp en sum de ikke ønsker å overstige. Realiteten er at dersom de har et slikt kriterie, vil ikke iPhone være aktuell, da den overstiger det budsjettet, med mindre samtlige mobiler dekkes i budsjettet.

 

Her er litt tall, så du har noe å sette på også:

http://www.amobil.no...slistene/108275

Her hører det med som en del av sannheten at iPhone kom tilbake på toppen forrige oppdatering, men poenget mitt er mer at de er så nære. Du kan si at to av tre på topp er Apple, men med samme logikk er også fem av ti Samsung. Og Apple har ikke flere enn de to i salg.

 

Og på Android generelt var dette den første artikkelen jeg fant, klarte ikke finne amobil sine saker om markedsandel:

http://www.networkworld.com/news/2011/111511-gartner-android-253113.html

Så i Q3 2011 hadde Android over 50%, noe som tilsier at svært mange også vil gå til Android som "det vet jeg i hvert fall hva er"-alternativet.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Det jeg tror dere bommer veldig på er hva folk velger av OS på sin telefon.

Min mor gikk nettopp til innkjøp (vel, vi kjøpte i gave, men hun valgte ut på forhånd) av en ny telefon. Hun gikk rett og slett etter bruksområde og utseende på telefonen.

Fra før hadde hun en LG Optimus X2 som hun var lite fornøyd med pga. den ikke fungerte med våte fingre, da var det bare å finne en smart-telefon som takler å bli brukt i fuktig vær. Her var det to reelle alternativer, Samsung Galaxy Xcover og Sony-Ericsson Xperia Active.

 

Disse to smart-telefonene er IP67 sertifisert og fungerer i fuktige omgivelser. Til slutt var det utseende som var utslagsgivende.

 

Hva slags OS som er på telefonen betyr ikke noe, da hun ikke vet hva et OS er.

Jeg gjetter og tror at for de fleste som ikke er teknologist interessert, så er det nettopp slik det foregår. Har man venner med iPhone, så er det lettere å velge iPhone, men det er også personlige preferanser på utseende osv.
Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Gratulerer, "anti iOS" brukere og utviklere, nå tråkket dere i salaten. Det er ingen hemmelighet at iOS er så stort som det er fordi det er enkelt. Det finnes én platform, og én mobil. Alle vet hva det er, og det er enkelt. Ved å introdusere et nytt operativsystem har vi laget mer kaos i linjene, og vi vil få mobiler fra forskjellige produsenter (...)

 

At det er mange tilbydere av samme produktgruppe er da på ingen måte noen ulempe. Det er jo det som driver utviklingen fremover. Nettopp ved å "tråkke i salaten" finner man ut av det som ikke funker, og derfor også det som funker. Du mener det er en ulempe med et virvar av produkter å velge mellom, vel; å lene seg tilbake å ta alt for god fisk - det er det som er skadende.

 

Det er mulig Tizen blir en fiasko, men det blir faktisk utviklet av en av verdens største elektronikkprodusenter (om ikke den største?), og er umulig å overse. Velkommen er de som vil øke konkurransen på markedet, og derfor fører til at produktene der ute blir bedre og bedre!

Endret av mortensol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som relativt teknisk, og har eid en Android-telefon (Galaxy S2) i snart 10 mnd. Likevel finner jeg stadig ut nye funksjoner og løsninger, og leser artikler om ting jeg ikke visste at den kunne.

 

Du sier det nesten som om det var en av fordelene ved Android at selv en teknoenthusiast hele ti måneder etter å ha kjøpt en slik mobil enda oppdager nye funksjoner. :ph34r:

 

Fordel og fordel.. Facinerende er det hvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker Tizen velkommen og jeg ser flere positive enn negative sider ved enda et system. Jeg er glad for valgmulighetene! Mangfoldet gir utvikling og fremgang og kan være ett av kjennetegnene på velstand.

Godt sagt! Mangfold kan ha sine fordeler og ulemper. Jo flere som må finne opp hjulet på nytt, jo saktere går utviklinga, men dersom man sørger for kompatibilitet, f.eks at applikasjoner automatisk støtter ulike systemer og ikke må spesialskrives for hvert system, så vil det gi raskere utvikling. At man f.eks benytter Linux-kjernen i bunnen er positivt fordi hver telefonprodusent slipper å kaste bort en masse ressurser på å utvikle sin egen OS-kjerne. Da kan de heller konsentrere seg om å fylle OSet med godt GUI, gode programmer, godt maskinvarestøtte osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én ting Android nok burde bli bedre på er å minimere antallet versjoner i omløp. Det er telefoner og nettbrett med alt fra versjon 2 til 4 (og snart 5?) i omløp (I salg i butikken, ikke bare i bruk), og gjerne med forskjellige brukergrensesnitt til hver versjon hos hver leverandør. Ikke blir ting oppdatert på noen fornuftig måte heller. Hadde men der som hos iOS kun hatt étt brukergrensesnitt å forholde seg til, så hadde det blitt mye mer aktuelt for den gjennomsnittlige forbrukeren å legge vekt på "Android" som konsept. Slik det er i dag vil ikke en Samsung-bruker kjenne seg helt igjen på en HTC-telefon, på samme måte som Nokia og SE hadde helt forskjellige menyer for 10 år siden. Dersom Tizen overlever, og krever at hardware-leverandører ikke gjør endringer i brukergrensesnittet før produktet når kunden, er det ikke umulig at Tizen blir ett større produktnavn og salgsargument for massemarkedet enn Android er i dag. Er selv en Android-bruker og kommer nok til å fortsette å være det, men synes det er vanskelig å bruke Android som ett argument for å anbefale en telefon til noen andre. Blir gøy å se hva som skjer med Tizen :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...