Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon's Dogma (X360)


Anbefalte innlegg

Sigh.. Jeg blir litt lei av å lese om denne sutringen om dårlige anmeldere/anmeldelser. Kansje anmeldelsen kunne vært bedre, greit, men ser fortsatt ikke vitsen i å sutre.. Jeg mener det er mye bedre å komme med konstruktiv kritikk på en rolig og behersket måte, uten å gå løs på anmelderne.

 

Mener forøvrig ikke at denne anmeldelsen var dårlig, eller at anmelderen gjør en dårlig jobb.. Anmeldelser er der for å gi deg en viss anelse hva man kan forvente seg.

Endret av reyh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet jo ingen ting om japanske rollespill, alle favoritt spillene dine er Baldurs Gate Gohtic og Risen, i den duren, hva i pokker kan du om Devil May Cry Resident Evil, Final Fantasy, Shadow of Collosus Ico, Monster Hunter, Street Fighter Dragon Quest, Last story, Tombi ,Visst du liker disse spillene så har man interesse for Dragons Dogma, visst du ikke liker det så er du bare negativ , Gamer er allerede fullt av midt europeiske -amerikanske mørke rollespill fans, det er allt dere tenker på.
Fint personangrep når man ikke har noen sak å diskutere. :p Hvem som har interesse av spillet fra før er irrelevant så lenge Gamer skal anmelde et spill for dem som også ikke tilhører menigheten. De som heier på JRPG kommer til å kjøpe spillet uansett. Gamer skriver ikke anmeldelser for at fanboys skal kunne styrke egoet sitt (håper jeg). Jeg kunne fint vært interessert i Dragon's Dogma om det hadde vært et bra spill, men det eneste anmeldelsen sier om hvor bra spillet er at det kvalifiserer til 9/10. Anmeldelsen får meg ikke til å bli noe som helst klokere om jeg skal kjøpe dette spillet eller ikke.
Jeg har respekt for hva du sier,men Øystein Furevik er den eneste i hele Gamer.no staffet som kan om japanske spill,så når du sier at han gir dårlig anmeldelse så blir jeg skuffet,Spillet har ikke kommet ut enda

 

Jeg vil heller si, Øystein er den eneste som gir Japanske RPG spill full pott snart hver gang.

 

Når det gjelder War in the north så holder det bare ikke å gi spillet 9/10 fordi du personlig liker spillet, for folk flest kan ha helt andre meninger så det er viktig å vite hva karakter spillet egentlig fortjener og ikke bare av personlige meninger. Jeg kan nyte et spill og være klar over at spillet egentlig ikke er verdens beste. Da kan ikke jeg gi spillet full pott, for det blir bare feil.

 

Blir mange vrangkjøp om man skal stole fullt og helt på andres personlige meninger.

 

Nåvel: http://www.gamer.no/artikler/1117/anmeldelse-naruto-ninja-destiny-ii/

 

Ingen seier du må stole fullt og heilt på andre sine meiningar. Men det er jo dette som er så fint, vi kan alle ha dei,og vi er alle frie til å bestemme sjølve kven vi er einige med.

 

Som du kanskje har fått med deg er metacritic fullt av personlege meiningar, og det snittet mange ser ut til å ta for facit er samansett av mange forskjellige meiningar som ofte sprikar stort, derav Gamer.no som er med på å dra det snittet i den eine eller andre retninga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som du kanskje har fått med deg er metacritic fullt av personlege meiningar, og det snittet mange ser ut til å ta for facit er samansett av mange forskjellige meiningar som ofte sprikar stort, derav Gamer.no som er med på å dra det snittet i den eine eller andre retninga.

Vel nå er jo Metacritic blitt mer og mer utsatt for folk som dømmer spill "litt for raskt", dvs brukere som kaster ut en 1-3 poeng bare fordi de fikk EN eneste feil i spillet. Mange slenger også ut poeng basert på hype osv, se på nylige Diablo 3, men også Final Fantasy spillene (nevnlig XIII). Det man da heller bør se på, er å faktisk lese ett minimum 2-4 brukeranmeldelser der, ikke bare se på score. Gjør man dette ser man også ofte fort om en høy score er fra fanboys ol.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er fascinerende hvordan anmeldelser fortsatt blir oppfattet som objektive. En anmeldelse er og blir subjektiv. Akkurat som smaken til de som leser den. Det er anmelders mening om noe. Gi meg heller anmeldelser jeg er uenig i enn anmeldelser basert på objektivitet og et skjema. Klart grafikk, lyd og andre tekniske ting spiller inn på en anmeldelse, men mye er kun egne meninger om hva vi synes. Historien i et spill, som for mange er det viktigste, vil selvfølgelig bli vurdert forskjellig av mange.

 

Eller er det slik at hver anmelder må være ekspert på sitt område, slik at japanske rollespill kun blir vurdert av "ekspertene" på nettopp det, mens skytespill blir vurdert av andre? Det er fullstendig umulig å være 100% objektiv i en anmeldelse. La meg bevise det ved å vurdere samtlige deltakere til årets Eurovision, og se om noen får mer enn 4 poeng. Til tross for at Per Sundnes muligens gir bort 10 og 12 over en lav sko.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Også var det dette maset, og fokuset på det tallet i slutten av artikkelen, som så mange henger seg opp i da...

Som nevnt en milliard ganger før så lønner det seg kanskje å lese selve teksten i anmeldelsen for å gjøre seg opp en mening, og ikke la alt falle på ett siffer som i beste fall gir en vag oppsummering av hvordan en person opplevde spillet. Med så mange forskjellige preferanser ute å går så skal egentlig karakteren bety svært lite, men derimot teksten vil gi deg et lite hint, eller flere, for eller i mot, basert på din egen smak. Syns faktisk det er litt pinlig at det virker som dette må gjentas annenhver uke.

 

Angående anmeldelsen syns jeg den var veldig fin, men som nevnt lenger oppe hadde det vært interessant med noen mer spesifikke detaljer om hvordan ting fungerer etc. Dog var jeg ganske skeptisk til denne tittelen i utgangspunktet, men etter å ha lest anmeldelsen å sett ett par gameplay videoer, skal man ikke se bort ifra at Dragons Dogma finner veien til spillhylla etterhvert :)

Endret av NrNine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, skjønner ikke helt hva spillet faktisk er. :p

 

1) Det snakkes om en hovedlakei og to andre du kan leie. Er det da taktisk slåssing der du kontrollerer alle eller har du null kontroll over dem? Ser ut som 3ps også ut fra bildene, så antar det ikke er noe slags oversiktskamera, men igjen så er det vanskelig å si.

 

2) Pauser spillet når du skal velge fram spesialangrep fra menyen?

 

3) Er det noe poeng med XP? Har hovedkarakteren (og lakeien) attributter/egenskaper som man kan velge hvordan oppgraderes. Nye egenskaper som kan læres? Eller er alt automatisk?

Lenke til kommentar

Det jeg i alle fall har fått ut av denne anmeldelsen (som jeg synes var bra) er at Øystein liker spillet veldig godt. Det er i grunn godt nok for meg, og et garantert kjøp for min del.

 

Jeg er ærlig talt ikke så opptatt av hver eneste lille detalj om hvordan spillet fungerer. Jeg synes det er mer interessant hva det er som gjør at anmelder liker/ikke liker aspekter ved spillet. Og akkurat det synes jeg kom veldig godt frem i denne anmeldelsen.

Lenke til kommentar

Også var det dette maset, og fokuset på det tallet i slutten av artikkelen, som så mange henger seg opp i da...

 

Karakteren bør absolutt ha mye å si, ellers kan vi jo bare slutte å ha en. For meg er karakteren en indikator på om jeg skal gidde lese anmeldelsen eller ikke. Et spill som får 9/10 er så perfekt at en anmeldelse er overflødig. Det er nok enkelte små ting som trekker ned her og der, men det er så lite at det ikke har noe betydning. Hadde spillet derimot fått 5/10 hadde jeg vært mer usikker. Det er mye som trekker opp, og mye som trekker ned. Derfor måtte jeg ha lest anmeldelsen for å se nøyaktig hva som trekker ned, og hva som trekker opp. Er det dårlig multiplayer? Det betyr fint lite for meg fordi jeg ikke spiller multiplayer noe særlig, så da kan karakteren i mitt tilfelle dyttes opp til 6/10, og så videre. Poenget er at en karakter ikke bør bety alt, men den kan ikke ignoreres heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også var det dette maset, og fokuset på det tallet i slutten av artikkelen, som så mange henger seg opp i da...

 

Karakteren bør absolutt ha mye å si, ellers kan vi jo bare slutte å ha en. For meg er karakteren en indikator på om jeg skal gidde lese anmeldelsen eller ikke. Et spill som får 9/10 er så perfekt at en anmeldelse er overflødig. Det er nok enkelte små ting som trekker ned her og der, men det er så lite at det ikke har noe betydning. Hadde spillet derimot fått 5/10 hadde jeg vært mer usikker. Det er mye som trekker opp, og mye som trekker ned. Derfor måtte jeg ha lest anmeldelsen for å se nøyaktig hva som trekker ned, og hva som trekker opp. Er det dårlig multiplayer? Det betyr fint lite for meg fordi jeg ikke spiller multiplayer noe særlig, så da kan karakteren i mitt tilfelle dyttes opp til 6/10, og så videre. Poenget er at en karakter ikke bør bety alt, men den kan ikke ignoreres heller.

Om et spill får 9/10 så er det mest sannsynlig bra, men det forteller pent lite om du vil like det eller ikke. For min del leser jeg heller anmeldelser om de får høyt tall enn lavt. Først og fremst fordi det er så mange spill at kan bare glemme å tro jeg skal få testet halvparten. Terningkastet hjelper meg å velge, men ikke uten å lese selve anmeldelsen først. Det er flust av spill som har fått høy karakter uten at jeg liker de av den grunn. Eksempelvis Mass Effect, Dragon Age, Legends of Grimrock. Skyrim fikk også masse skryt, og jeg har riktignok spilt det mange timer, men ville selv ikke gitt det mer enn kanskje 8 (ikke misforstå - 8 er et høyt tall, det får bare ikke full pott). Terningkastet er altså subjektivt, og sier pent lite om hva jeg selv vil synes.

 

Jeg var ikke klar over at Dragons Dogma er japansk inspirert eller jrpg eller whatnot. På generell basis er ikke det min favoritt, men jeg får lese meg litt rundt hvordan mekanikken i spillet er før jeg evt kjøper. Demoen ble jeg ikke frelst av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også var det dette maset, og fokuset på det tallet i slutten av artikkelen, som så mange henger seg opp i da...

 

Karakteren bør absolutt ha mye å si, ellers kan vi jo bare slutte å ha en. For meg er karakteren en indikator på om jeg skal gidde lese anmeldelsen eller ikke. Et spill som får 9/10 er så perfekt at en anmeldelse er overflødig. Det er nok enkelte små ting som trekker ned her og der, men det er så lite at det ikke har noe betydning. Hadde spillet derimot fått 5/10 hadde jeg vært mer usikker. Det er mye som trekker opp, og mye som trekker ned. Derfor måtte jeg ha lest anmeldelsen for å se nøyaktig hva som trekker ned, og hva som trekker opp. Er det dårlig multiplayer? Det betyr fint lite for meg fordi jeg ikke spiller multiplayer noe særlig, så da kan karakteren i mitt tilfelle dyttes opp til 6/10, og så videre. Poenget er at en karakter ikke bør bety alt, men den kan ikke ignoreres heller.

 

Det du sier her understreker vel egentlig bare poenget mitt. Om Øystein Furevik gir ett spill 9/10 så betyr vel ikke det automatisk at du eller andre ville gitt akkurat det samme. For deg så var kanskje dette (hypotetiske) spillet 6/10, for noen andre 4/10, kanskje 7/10 for meg. Å da har du vel strengt tatt ikke blitt mye klokere, så jeg skjønner ikke helt logikken din. Sier det i g j e n ... : En karakter burde ikke tolkes som mer enn den er; Ett siffer som representerer en kort oppsummering av en persons opplevelse av ett spill. Skal du gjøre deg opp en mening, om ett spill er noe særlig bra for DEG utifra en anmeldelse, så leser du enkelt og greit teksten. Ærlig talt, å se på karakteren først, å la den avgjøre noe som helst før du i det aller minste har skummet igjennom artikkelen blir for dumt.

 

Såklart, om vi ser ett spill få 1/10 så er det nok sannsynligvis ikke svært bra, eller et spill får 10/10 så kan nok de fleste si seg enige i at det er et godt spill, men det er lov å være litt kritisk og tenke litt selv, på tross av at dette virker å bli mindre og mindre vanlig.

Endret av NrNine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at vi i dag stort sett kun bruker karakterene 8, 9 og 10. Hvor blir det av resten? Når et spill som får 8 av 10 regnes som middels er det noe som er helt feil et sted. Jeg vil heller si at et spill som får 7 av 10 er meget bra, og de aller fleste som liker den sjangeren har mye å glede seg til. Om det får 8 av 10 snakker vi klassiker for fans av sjangeren, men også mange som ikke liker sjangeren har mye å se frem til her. 9 av 10 er en klassiker, og det skal mye til for å ikke like den. 10 av 10 er så godt som uoppnåelig, Da må spillet være helt perfekt hele veien fra start til slutt, og når rulleteksten er over må vi ville ha mer. Men det må i tillegg være langt nok til å tilfredstille oss, uten å gå den andre veien og bli alt for lang. Det må i tillegg være fritt for bugs, glitches og alt det der.

 

Men som jeg sa er karakterene i dag helt på trynet. Et spill som får 8 av 10 er "greit nok", og alt under det er noe mål de færreste har interesse av. Som et eksempel ville jeg glatt ha gitt Skyrim rundt 6/10 om jeg skulle anmelde det. Det betyr ikke at det er dårlig, men det har alt for mange feil til at jeg klarte å like det noe særlig over tid. Å gi det 9 av 10 synes er blir helt feil. Skal det få så høy karakter må det huske hvor det kom fra og tilfredstille gamle fans, i tillegg til å skaffe nye. Det synes jeg ikke det klarte, da det ble alt for mye standard action, og for lite av det som gjør det til et Elder Scrolls.

 

Så igjen, poenget er at om jeg liker sjangeren burde jeg slippe å lese anmeldelsen når et spill får 8/10 og høyere. Skal det kunne få så høy karakter må det være så godt som perfekt for meg. Selvsagt er det fallgruver enkelte steder, og selv om f.eks Mass Effect 2 er mer teknisk avansert enn ME1 betyr det ikke at jeg likte det. Rom for personlig mening er det jo selvsagt. Men siden når er det rom for personlige meninger i en anmeldelse, annet enn i anmeldelser skrevet på privat basis? Om det er personlige meninger i anmeldelsen av Dragon's Dogma, tilhører meningene anmelder eller gamer.no? Om det er meningene til anmelderen betyr det jo at om en annen person fra gamer.no skulle anmeldt det samme spillet kunne det fått en helt annen karakter. Om hele gjengen gikk sammen for å sette karakter betyr det at anmeldelsen igjen er overflødig, da så mange proffe folk neppe kan ta mye feil.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Hadde kjøpt uansett anmeldelse.Long live Asian Roleplay/anime

 

Dette er asiatisk ja, men det har ingen ting med animer og asiatiske rollespill og gjøre (Heldigvis xD).

Eh har du spillt monster hunter og Type Demon souls spill ?

 

Du tenker litt feil når du sier asiatiske rollespill, dette er jo et asiatisk rollespill, det er lite amerikansk eller europeisk med dette spillet, Jeg går ikke etter stil jeg går etter hele pakken

 

Det er mye diskusjon angående anmeldelser i det siste, alle er uenige med hverandre og anmelderen, blir mere snakk om anmeldelser generelt en spillet i seg selv,

Men who cares.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Bra anmeldelse. Har bestillt spelet og gledar meg til fredag. Drit i kva alle andre seier i kommentarfeltet ang anmeldelsen. Tilfeldige folk på internet trur som regel at dei er spel anmeldera eller kritikera og meiner at deira meiningar er betre enn alle andre sine av ein eller annan merkelig grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Hadde egentlig tenkt å legge dette dødt nå, men klarte ikke dy meg.

 

Avsnitt1 og 2: Det begynner og bli rimelig tydlig at karakteren er utrolig viktig og veier tungt for deg, uavhengig av teksten (som faktisk er anmeldelsen...), nesten som om karakter er synonymt med anmeldelse. Se mitt forrige innlegg.

 

Avsnitt 3: Jeg begriper ikke hvorfor du ikke tror du har nytte av å lese en anmeldse om den får "høy nok karakter", som om det dermed er allmen fakta at spillet er kjempegodt.

 

Jeg tror nok jeg må punktere bobblen din, fordi ALLE spillanmeldelser består av personlig meninger i større eller mindre grad. Det sitter ikke 10 ansatte i gamer.no å ser over skulderen til Øystein Furevik når han skriver anmeldelser, og kommer med innspill etterfulgt av en felles enighet. Ja, meningene tilhører anmelder, anmeldelser er og blir subjektive. Ja, en annen anmelder fra gamer.no kunne gitt en annen karakter. At gamer.no står bak anmelderne og anmeldelsene sine betyr ikke det samme som at alle sammen har blitt enige om en felles karakter hver gang det postes en ny anmeldelse.

Skjønner ikke i all verden hva som får deg til å tro det. Og OM det i en merkelig alternativ dimensjon skulle være tilfelle, hvordan kunne du ha akseptert en "anmeldelse" som hadde sett slik ut? : Start, "Hele staben hos gamer.no har nå spilt Elder Scrolls 2000. Spillet var kjempebra!! 10/10" End. Hvorfor hadde det ikke vært interessant å lese litt om hvorfor karakteren ble som den ble? Hadde du da, uten noen videre refleksjon hoppet i skoa å løpt på butikken? Isåfall, hvordan er det mulig?

Endret av NrNine
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har kjøpt dette spillet nå på ps3, men jeg irriterer meg litt over at jeg har en widescreen tv og likevel så for jeg svarte fine streker oppe og neden for selve spill rammen liksom. Vist dere forstår. Håper noen kan forklare meg hvordan jeg kan få ps3 til å bruke hele tvskjermen og ikke kun halve... Er litt irriterende siden jeg syntes alt blir trykt sammen da :p Drømmer om et nytt og større tv men ja det var de penga da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...