Gå til innhold

Anmeldelse: Diablo III (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Hvor var DRM før internett? Hvor var alle SafeDisc ol? Fantes ikke. Det var først når internett kom at DRM ble aktuelt, for da ble piratkopiering mulig. DRM er en direkte følge av piratkopiering.

 

Jeg hadde ikke blitt overrasket om noen fant ut at piratkopiering var mindre nå enn for 20 år siden.

Gjennom oppveksten kjente jeg INGEN som hadde orginale spill til Amiga, Commodore, PC. Noen hadde noen orginaler til Nintendo og Sega, men disse var stort sett kjøpt brukt eller leid

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå lider vel ikke D3 av piratkopiering da folk kjøper det for multiplayerdelen. Multiplayerspill lider sjeldent til aldri av piratkopiering. Privat servere er vel en mulighet men da skal du være rimelig hardcore pirat :p

 

Jeg tror det er en ganske drøy generalisering :) Jeg har eksempelvis ingen behov for å spille noe særlig multiplayer i d3. Til det har jeg andre spill. D3 er et av de deilige spillene jeg spiller alene, og tidvis med et par venner.

Lenke til kommentar

Hvor var DRM før internett? Hvor var alle SafeDisc ol? Fantes ikke. Det var først når internett kom at DRM ble aktuelt, for da ble piratkopiering mulig. DRM er en direkte følge av piratkopiering.

 

Å påstå noe slikt er ekstremt historieløst.

 

AtW

 

Greit nok, det var piratkopiering før. Men var det større da enn nå? Folk sier "alle hadde piratkopier". Hvor mange er alle idag kontra da? Hadde ALLE datamaskin, når disse kostet 20.000? Nei. Hadde alle spillmaskiner den gang? Nei. Idag er det få hus der det bor folk under 30 som ikke har Xbox, PS2, PS3 eller Wii i hus. Og husk at noen av disse kan også chippes til å ta cracka spill. Men Playstation Network eller hva det heter er jo ikke noe problem det, neida. Samme greia der som på PC, der klager ingen.

 

Fantes piratebay, isohunt, mininova, suprnova for 20 år siden, 30 år siden? Nei. Jeg kan få pappa på 73 år til å laste ned et spill til meg med en telefon og 10 minutter snakking og forklaring. Han kan ikke slå på en PC per dags dato.

Lenke til kommentar

Dette var en glissen anmeldelse;

Jeg savner forklarende detaljer av gameplay, grafisk opplevelse og hvilke systemer du kan spille det på.

 

I tillegg blir det dumt at noen begreper er fornorsket mens andre er ikke...

Kom igjen: enten fornorsker du alt, eller så holder du deg til de tradisjonelle engelske begrepene som har vært adoptert av norske gamere i to tiår.

Lenke til kommentar

Det var gøy fra Act 3 til Act 4 plutselig var unnagjort.

 

At spillet først blir gøy etter Normal er bare teit. Etter Normal blir det bare grinding etter nytt gear og gems.

 

Boss fightene er også utrolig kjedelige og korte. Ingen spesiell taktikk nødvendig.

 

Men men, det var gøy så lenge det varte, selv om de timene var i det drøyeste laget dyre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor var DRM før internett? Hvor var alle SafeDisc ol? Fantes ikke. Det var først når internett kom at DRM ble aktuelt, for da ble piratkopiering mulig. DRM er en direkte følge av piratkopiering.

 

Å påstå noe slikt er ekstremt historieløst.

 

AtW

 

Greit nok, det var piratkopiering før. Men var det større da enn nå? Folk sier "alle hadde piratkopier". Hvor mange er alle idag kontra da? Hadde ALLE datamaskin, når disse kostet 20.000? Nei. Hadde alle spillmaskiner den gang? Nei. Idag er det få hus der det bor folk under 30 som ikke har Xbox, PS2, PS3 eller Wii i hus. Og husk at noen av disse kan også chippes til å ta cracka spill. Men Playstation Network eller hva det heter er jo ikke noe problem det, neida. Samme greia der som på PC, der klager ingen.

 

Fantes piratebay, isohunt, mininova, suprnova for 20 år siden, 30 år siden? Nei. Jeg kan få pappa på 73 år til å laste ned et spill til meg med en telefon og 10 minutter snakking og forklaring. Han kan ikke slå på en PC per dags dato.

Dette er svake argumenter. Spill ble piratkopiert over en lav sko i min ungdom. Ingen eide originalen, vi bare fikk en kopi av en kompis. Dette pågikk på Commodore 64, så på Amiga 500, deretter på pc. Utifra din logikk var dette et større problem enn i dag, nettopp fordi færre hadde datamaskin. Dermed skulle jo også mengden solgte spill være desto lavere. Når pc ble allemanseie ble mengden pirater også mindre prosentvis. Og antallet salg høyere.

 

Jeg kjenner ganske med PS3. Kun en har cracket den, og det har mange bakdeler. Xbox 360 er mye mer paget med dette, men selv der ser jeg mange har kjøpt ny for å kunne spille online med venner. Det samme gjelder også for pc spill.

 

Selv om torrents har gjort piratkopiering mye lettere for folk flest, betyr det ikke at folk flest gjør det. Jeg har full forståelse for at spillutgivere vil beskytte spillene, men det finnes flere måter å gjøre det på uten å "straffe" de som faktisk kjøper det. Et eksempel er å legge mye vekt på multiplayer. Også beskytte denne delen av spillet. De fleste spill som er gode på multiplayer er også mindre plaget av piratkopiering. Andre eksempler kan være achievements. Overraskende mange er achievement-junkies/trophywhores. Bare det å tilby demo er også en god måte å få ned piratkopier, da folk flest ikke er villige til å kjøpe et spill til full pris når de er i tvil om de vil like det eller ikke. Men de er kanskje villige til å laste ned en gratis versjon uten DRM, selv om det altså er ulovlig. Her har Blizzard vært smarte, ved å gi spillere en mulighet til å teste Diablo III med guest pass. Jeg har spilt meg gjennom 3 klasser via det, og kommer garantert til å kjøpe spillet. Etter ferien.

 

Morsomt nok kan jeg ikke huske at noen i vennekretsen satt med en piratkopiert versjon av Diablo II. Men alle hadde det, for det var verdt pengene våre. Og vi spilte kun på LAN med hverandre, så vi kunne fint å ha brukt piratkopi istedet.

 

Online-only valget til ActiBlizzard for D3 har lite med piratkopiering å gjøre. Det handler om å beskytte Auction House, for det er der de har fokus. En potensiell kilde til inntekt lenge etter at spillet er gitt ut.

Sitat fra Bli$$ard:

A nominal fixed transaction fee will be deducted from the seller for each item listed in the auction house. This fee consists of a fixed charge to list the item, which is assessed whether or not the item is successfully sold, and an additional fixed charge that is assessed only if the item is sold.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Stort sett enig med anmeldelsen, det som virkelig trakk ned for meg var den elendige voiceovern.

 

Spesielt da en viss kvinne ble besatt av viss erkejævel ble jeg oppgitt. Skuespilleren må ha strøket, gjør et bedre valg av skuespillere neste gang blizzard.

 

Diablo 2 hadde langt bedre skuespillere, han som spilte Tyrael der hadde en perfekt stemme til bruk som engel. Jeg kan ikke putte fingern på det men den nye stemmen passer ikke som engel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok spill, men noen skuffelser (dog subjektivt):

Ved å spille SP og må være online, DET er rævva.

Grafikken er dårlig til å være 2012.

Altfor repeterende områder, kanskje bortsett fra dungeons.

Jeg spilte D2 mye, og dette er FOR likt. Men dog - det skal jo være Diablo serien.

Etter min mening er slike som Dungeon Siege, Divinity II, NOX m.fl. mere varierende, og gir en bedre opplevelse.

 

Men jeg angrer ikke; det ferskeste spillet i sjangeren, og da MÅTTE det bli kjøpt :D

Lenke til kommentar

Hvor var DRM før internett? Hvor var alle SafeDisc ol? Fantes ikke. Det var først når internett kom at DRM ble aktuelt, for da ble piratkopiering mulig. DRM er en direkte følge av piratkopiering.

 

Å påstå noe slikt er ekstremt historieløst.

 

AtW

 

Greit nok, det var piratkopiering før. Men var det større da enn nå? Folk sier "alle hadde piratkopier". Hvor mange er alle idag kontra da? Hadde ALLE datamaskin, når disse kostet 20.000? Nei. Hadde alle spillmaskiner den gang? Nei. Idag er det få hus der det bor folk under 30 som ikke har Xbox, PS2, PS3 eller Wii i hus. Og husk at noen av disse kan også chippes til å ta cracka spill. Men Playstation Network eller hva det heter er jo ikke noe problem det, neida. Samme greia der som på PC, der klager ingen.

 

Fantes piratebay, isohunt, mininova, suprnova for 20 år siden, 30 år siden? Nei. Jeg kan få pappa på 73 år til å laste ned et spill til meg med en telefon og 10 minutter snakking og forklaring. Han kan ikke slå på en PC per dags dato.

 

Nå motsier du bare deg selv. Du sier at det var mindre folk som spilte før, dermed er det flere som piratkopierte før. Ja, men om du kan snu det slik uten fakta, så kan jeg snu det på samme vis! Det er flere som spiller spill i dag enn før, dermed er det mange flere som KJØPER spill. Dette er det lett å bevise. Spillselskap tjener langt mer penger nå enn de gjorde før. Om det er som du sier, at piratkopiering er et så stort problem nå, men ikke var det før... hvorfor er det da så mye penger som sirkulerer i industrien i dag?

 

Activision tjener tusenvis av prosenter mer hvert år nå til dags enn de gjorde i hele perioden 1979-1989.

 

Det finnes massevis av godt dokumentert bevis på at piratkopiering skader langt mindre enn hva de fleste tabloid-lesere tror. Bare fordi mange folk tror på det, gjør det ikke at det er riktig. Se på svineinfluensaen for eksempel. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva anmelderen har røyket. Om du holder ut i dette spillet lengre enn ca midtveis i act 2, representerer du alt som er galt med old-school spillere.

 

Det var litt av ett konstruktivt og meningsfullt innspill. De hundretusener om ikke millioner spillere, meg inkludert, som koser seg med dette spillet må jo være noen skikkelige kronidioter :p

 

Syns en del av klagingen her er litt unødvendig. Spillet leverer akkuat hva det lover, det har ikke vært noen hemmelighet eller ett stort mysterium hvordan dette skulle bli. Virker som mange har kjøpt spillet og blitt skuffet, men strengt tatt er det mye mer enn nok stoff tilgjengelig om Diablo3 online til at man skulle klart å skjønne hva det dreier seg om. Kjøpte du dette spillet i ren og skjær god tro og endte opp skuffet har du egentlig bare deg selv å takke.

Jeg er ingen "fanboy" og er fullstendig klar over spillets feil og mangler (dog endel av dette blir selvfølgelig subjektivt). Når jeg kjøpte spillet visste jeg for det aller meste hva jeg kom til å få, enkelt og greit. Fikk ingen aha opplevelse, annet enn at det faktisk var mer avhengighetsdannende og morro enn jeg hadde fått inntrykk av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor var DRM før internett? Hvor var alle SafeDisc ol? Fantes ikke. Det var først når internett kom at DRM ble aktuelt, for da ble piratkopiering mulig. DRM er en direkte følge av piratkopiering.

 

Å påstå noe slikt er ekstremt historieløst.

 

AtW

 

Greit nok, det var piratkopiering før. Men var det større da enn nå? Folk sier "alle hadde piratkopier". Hvor mange er alle idag kontra da? Hadde ALLE datamaskin, når disse kostet 20.000? Nei. Hadde alle spillmaskiner den gang? Nei. Idag er det få hus der det bor folk under 30 som ikke har Xbox, PS2, PS3 eller Wii i hus. Og husk at noen av disse kan også chippes til å ta cracka spill. Men Playstation Network eller hva det heter er jo ikke noe problem det, neida. Samme greia der som på PC, der klager ingen.

 

Fantes piratebay, isohunt, mininova, suprnova for 20 år siden, 30 år siden? Nei. Jeg kan få pappa på 73 år til å laste ned et spill til meg med en telefon og 10 minutter snakking og forklaring. Han kan ikke slå på en PC per dags dato.

 

Nå motsier du bare deg selv. Du sier at det var mindre folk som spilte før, dermed er det flere som piratkopierte før. Ja, men om du kan snu det slik uten fakta, så kan jeg snu det på samme vis! Det er flere som spiller spill i dag enn før, dermed er det mange flere som KJØPER spill. Dette er det lett å bevise. Spillselskap tjener langt mer penger nå enn de gjorde før. Om det er som du sier, at piratkopiering er et så stort problem nå, men ikke var det før... hvorfor er det da så mye penger som sirkulerer i industrien i dag?

 

Activision tjener tusenvis av prosenter mer hvert år nå til dags enn de gjorde i hele perioden 1979-1989.

 

Det finnes massevis av godt dokumentert bevis på at piratkopiering skader langt mindre enn hva de fleste tabloid-lesere tror. Bare fordi mange folk tror på det, gjør det ikke at det er riktig. Se på svineinfluensaen for eksempel. ;)

De tjener kanskje mer, men jo mer det totale antallet spill som er solgt og piratkopiert, jo mer taper de, for mange av de som piratkopierte kunne vært kunder hos dem istedet. Si at det er 50/50. Hadde ikke piratkopien eksistert, så hadde kanskje 10-20% av de som ville piratkopiert kjøpt det istedet.

Lenke til kommentar

Satt med et stort smil gjennom hele normal difficulty, men det begynte å fade litt etter litt.

Her har du et spill hvor du må stacke vitality, resistances og kjøre 6 defensive skills for å ikke bli rævkjørt Act2-4 på inferno (spesielt for melee classes). 90% av uniques og set-items er 0 verdt, med mindre du farmer hell difficulty.

Spillet er kort og character customization er ikke-eksisterende (beklager, jeg glemte visst runes of awesomest power og noen stusselige gems. whoopdifuckinghuu).

AH er også en stor gamebreaker for min del.

Så mange år med venting og det kun for å bli totalt skuffet. Angrer på at jeg kastet bort penger på dette søppelet.

 

Act 1 inf mener jeg er perfekt tuned, men når man blir instagib'd i act 2 med 50k hp og 500-600 resistances så er det noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig skuffet over kvaliteten på drops i forhold til D2. Har levlet 2 chars til 50 uten å finne ett eneste set item eller legendary. Også får jeg attpåtil høre at noe av det beste gearet på inferno er det du lager selv? Hvis dette skulle stemme, så er det bare tragisk.

 

De burde holdt seg til loot modellen i D2 synes jeg, den fungerte utmerket.

Lenke til kommentar

De beste våpnene i spillet er ikke funnet enda, særlig set items. Man ser de knapt på auksjonshuset og det er av en god grunn :p Dem som har grinda seg gjennom inferno har droppa champion bosser og løpt quest til quest som regel.

 

De beste er rares aka gule items. Florerte av set-items sist jeg sjekket AH.

Lenke til kommentar

De tjener kanskje mer, men jo mer det totale antallet spill som er solgt og piratkopiert, jo mer taper de, for mange av de som piratkopierte kunne vært kunder hos dem istedet. Si at det er 50/50. Hadde ikke piratkopien eksistert, så hadde kanskje 10-20% av de som ville piratkopiert kjøpt det istedet.

 

50/50? Nå tror jeg at du glemmer at vi bor i Norge! De aller fleste som piratkopierer bor i Sør-Amerika, Øst-Europa og visse land i Asia. Ja, mange nordmenn (og andre "vestlige") piratkopierer, men i forhold til antallet innbyggere er det svært mange som faktisk kjøper spill også.

 

For mange folk som bor i slike "tredje verden"-land, er det bare å glemme å kjøpe noen spill, noen gang. I slike land koster et spill ofte en ukeslønn, om ikke mer.

 

Det er lett å finne gode eksempler som beviser at det faktisk er slikt også. Umiddelbart etter at Steam endret prisene på spillene de solgte i Russland, til å ha en mer rettferdig valutakonvertering, spratt plutselig antallet spillsalg i været i landet.

 

Husk også at mange av de som piratkopierer, også piratkopierer *alle* spill, ikke bare de som de er interessert i. De kan piratkopiere flere spill i måneden, mens et vanlig menneske i de fleste land ikke har råd til å kjøpe mer enn noen få spill i året. Med andre ord, om piratkopiering ikke eksisterte, ville bare spillsalget gått opp med noen få prosent, da de fleste som ikke piratkopierer nå i dag, enten ikke vil eller ikke kan kjøpe spillene sine. Og uansett om de hadde hatt pengene, så er det ikke mange av oss som har penger, som likevel kjøper hvert eneste spill som kommer ut (mens piratene da altså ofte laster ned nesten alle spill - de er jo gratis!).

 

Du må også ikke glemme de som piratkopierer spill, tester dem, og så kjøper dem om de liker dem. Folk som ellers ikke ville kjøpt de spillene, da de ikke er sikre på om det er et godt kjøp. Ofte gjør ikke anmeldelser eller videoer nok for å gi et godt inntrykk. Da er det bare det å spille spillene selv som fungerer. Ofte løst ved at utvikleren utgir en demo. Desverre utgir ikke utviklerne særlig ofte demoer og da tyr folk til piratkopiering. Jeg piratkopierer (desverre) svært sjelden spill. Som konsekvens har jeg bommerter som Brink og Homefront i Steam-lista mi for alltid...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...