Gå til innhold

Anmeldelse: Diablo III (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konsekvent tull og fjas med serveren, Pay2Win ødela D2 og her har de dratt konseptet ut i det ekstreme. Feteste er jo å få kontoen hacket i et singleplayer-spill og alt av gull og rares/legendaries er borte. Blizzard og Diablo 3 er ekte dritt, og jeg kommer ikke til å røre dette spillet igjen med en tifots kjepp engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du en venn som har gjort det? Skyld på ham.

Dårlig svar. kom tilbake når du har mere skills med pirater

Hvem det er sin feil at du blir straffet, spør du? Om du føler du blir straffet, start med dine venner, så kan jeg starte med mine.

 

Hvorfor tror alle at deres gjøremål ikke betyr noe, og at små ting sammen blir noe stort?

Lenke til kommentar

Har du en venn som har gjort det? Skyld på ham.

Dårlig svar. kom tilbake når du har mere skills med pirater

Hvem det er sin feil at du blir straffet, spør du? Om du føler du blir straffet, start med dine venner, så kan jeg starte med mine.

 

Hvorfor tror alle at deres gjøremål ikke betyr noe, og at små ting sammen blir noe stort?

 

Leverandørene har selv ansvar for hva de lager, det er for billig å skylde på kundene. Det er produsentenes feil.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du en venn som har gjort det? Skyld på ham.

Dårlig svar. kom tilbake når du har mere skills med pirater

Hvem det er sin feil at du blir straffet, spør du? Om du føler du blir straffet, start med dine venner, så kan jeg starte med mine.

 

Hvorfor tror alle at deres gjøremål ikke betyr noe, og at små ting sammen blir noe stort?

 

Leverandørene har selv ansvar for hva de lager, det er for billig å skylde på kundene. Det er produsentenes feil.

 

AtW

Så om du laster ned så er det Blizzard sin feil? Det eneste Blizzard er skyldig i om du kan spille spillet ulovlig er at de har for dårlig sikring av spillet.

 

Laster du ned for så å klage på et annet spill du har kjøpt er det din feil. Eller andres, men Blizzard? De taper penger på det. Hadde Diablo 3 kunne blitt spilt offline og blitt cracka, så er det mange som har kjøpt det per dags dato som istedet hadde lastet det ned, spesielt de som idag ikke er fornøyd med spillet, siden de da hadde testa det, og KANSKJE kjøpt det.

Lenke til kommentar

Da må du lese mer, unge mann. Det finnes flusst med god, konstruktiv ikke-hatsk kritikk mot både spillet og praksisen Activision/Blizzard bedriver for tiden. Men kanskje du bare lukker øynene og later som at du ikke ser det?

 

Nei jeg har lest litt god kritikk i det siste. Jeg sier bare at det er sjelden man ser slikt, og at det som regel er sutring fra folk over små bagateller. Og jeg er langt fra noen fanboy, jeg synes D3 var et bra spill, men er allerede ganske lei.

Lenke til kommentar

Jakke har jo helt rett, folk stjeler, derfor vil mange produsenter beskytte seg. Forstår ikke de som argumenterer mot dette. Jeg synes ikke det er det minste underlig at spillutgivere beskytter seg, selv om jeg heller ikke alltid liker de løsningene de bruker.

 

Spillet Diablo III er hva denne tråden burde handle om, ikke om hvorvidt DRM er bra eller ei. Uansett, så har det aldri ødelagt D III. De som klager mest, ser heller ikke ut til å forstå at Blizzard har ekstra behov for sikre linjer, siden de skal kjøre RL-money-auction.

 

Likte forøvrig ideen om at de kunne ha delt det, slik at folk som kun ville spille offline, kunne velge det, men jeg er sikker på noen smarte hackere ville funnet et hull i det, og dermed lagt ut fake items/items tilegnet på uærlig vis, ganske snart. Så jeg støtter Blizzards valg, det er det sikreste.

 

Nå har jeg spilt meg gjennom maincampaign, og jeg må si at spillet lever opp til sin historie. Spillet får karrakter 9/10 av meg. Jeg hadde 40 timer stor moro(både i solo pg multiplayer), og mer enn det er det svært få spill som leverer. Den høye scoren får spillet fra meg fordi Blizzard leverer akkurat det jeg ville ha, og hva jeg forventet. Ingen store nyvinninger, men hvorfor skal alle spill være fulle av nyvinninger, noe gamle ting skal være som før, rett og slett fordi de fungerer, sjekk sjakk og poker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en venn som har gjort det? Skyld på ham.

Dårlig svar. kom tilbake når du har mere skills med pirater

Hvem det er sin feil at du blir straffet, spør du? Om du føler du blir straffet, start med dine venner, så kan jeg starte med mine.

 

Hvorfor tror alle at deres gjøremål ikke betyr noe, og at små ting sammen blir noe stort?

 

Leverandørene har selv ansvar for hva de lager, det er for billig å skylde på kundene. Det er produsentenes feil.

 

AtW

Så om du laster ned så er det Blizzard sin feil? Det eneste Blizzard er skyldig i om du kan spille spillet ulovlig er at de har for dårlig sikring av spillet.

 

Laster du ned for så å klage på et annet spill du har kjøpt er det din feil. Eller andres, men Blizzard? De taper penger på det. Hadde Diablo 3 kunne blitt spilt offline og blitt cracka, så er det mange som har kjøpt det per dags dato som istedet hadde lastet det ned, spesielt de som idag ikke er fornøyd med spillet, siden de da hadde testa det, og KANSKJE kjøpt det.

 

Den DRMen de putter inn er blizzards feil. Det er DRMen vi snakker om her, og hvems feil det er.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

"P.S. Man må være konstant oppkoblet til Internett for å spille Diablo III, uansett om man spiller alene eller sammen med andre."

 

Dette er de nødt til å endre skal jeg ønske å kjøpe det. Kunne kanskje akseptert en løsning der jeg må logge på 1 gang i måneden eller noe.

Lenke til kommentar

Da må du lese mer, unge mann. Det finnes flusst med god, konstruktiv ikke-hatsk kritikk mot både spillet og praksisen Activision/Blizzard bedriver for tiden. Men kanskje du bare lukker øynene og later som at du ikke ser det?

 

Nei jeg har lest litt god kritikk i det siste. Jeg sier bare at det er sjelden man ser slikt, og at det som regel er sutring fra folk over små bagateller. Og jeg er langt fra noen fanboy, jeg synes D3 var et bra spill, men er allerede ganske lei.

 

Neida, jeg kaller deg ingen fanboy. Men skjønner at det jeg sier kan hinte til det. Når jeg sier "kanskje du velger å ikke se det", mener jeg det mer siden det nå finnes flere lange innlegg som går dypt i detaljer rundt diverse problemer med serien (og utvikleren) - sett fra "klagernes" side, selvsagt.

 

Men ja man finner alltid mye dårlig drittslenging mot WoW. Men det er fordi det er populært. Man finner det samme mot CoD og Halo også. Eller Transformers, Justin Bieber og Two and a Half Men for den saks skyld. Det finnes drittunger overalt. Folk som skal mene ditt og datt fordi noen andre mener det samme. Men bare fordi det finnes idioter som spytter ut alskens usaklig tull til enhver tid, betyr ikke det at det IKKE finnes mye man kan klage på med disse, som faktisk har rot i virkeligheten. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jakke har jo helt rett, folk stjeler, derfor vil mange produsenter beskytte seg. Forstår ikke de som argumenterer mot dette. Jeg synes ikke det er det minste underlig at spillutgivere beskytter seg, selv om jeg heller ikke alltid liker de løsningene de bruker.

 

 

DRM fungerer nesten aldri i praksis, og selv når det fungerer, er det ikke sikkert man selger mer fordi det ikke piratkopieres. DRM handler om kontroll over spillerene, og produsentene må selv ta ansvar for det, istedet for å gjemme seg bak "beskyttelse" og kunder som aktivt forsvarer forbrukerfiendtlig oppførsel.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du en venn som har gjort det? Skyld på ham.

Dårlig svar. kom tilbake når du har mere skills med pirater

Hvem det er sin feil at du blir straffet, spør du? Om du føler du blir straffet, start med dine venner, så kan jeg starte med mine.

 

Hvorfor tror alle at deres gjøremål ikke betyr noe, og at små ting sammen blir noe stort?

Er du full ?

du skriver litt rart, les hva du skriver, så skal jeg ta deg seriøs.

 

Hmm så jeg skal gå rundt og kjefte på vennene mine fordi jeg ikke kan spille Diablo når alle vennene mine som spiller diablo har coveret, kjenner 15 venner som spillt siden det kom ut og alle har coveret,

 

Så spørsmålet er hvem skal jeg klage til ?

 

Noob. det er Blizzard som straffer oss, de tjener gull , de går ikke under, de vill bare ha mere penger , akkurat som andre firma, jo større jo mere skal de ha, og nå har de nådd legende status, så nå kan de gjøre hva de vil. synd at Ubisoft gjorde det samme, men spillene var devserre ikke like populær så de ble ondskapen av gaming mens Blizzard er heltene

Lenke til kommentar

Jakke har jo helt rett, folk stjeler, derfor vil mange produsenter beskytte seg. Forstår ikke de som argumenterer mot dette. Jeg synes ikke det er det minste underlig at spillutgivere beskytter seg, selv om jeg heller ikke alltid liker de løsningene de bruker.

 

 

DRM fungerer nesten aldri i praksis, og selv når det fungerer, er det ikke sikkert man selger mer fordi det ikke piratkopieres. DRM handler om kontroll over spillerene, og produsentene må selv ta ansvar for det, istedet for å gjemme seg bak "beskyttelse" og kunder som aktivt forsvarer forbrukerfiendtlig oppførsel.

 

AtW

 

du er på en Diablo 3 side, fansen er for tykkhudet for og godta at spillet feiler med online og real money,

Lenke til kommentar

Hvor var DRM før internett? Hvor var alle SafeDisc ol? Fantes ikke. Det var først når internett kom at DRM ble aktuelt, for da ble piratkopiering mulig. DRM er en direkte følge av piratkopiering.

 

Hva i huleste er det du snakker om? Piratkopiering var helt villt på Commodore 64. ALLE piratkopierte. Det var latterlig enkelt. Og jeg kan love deg, det var LENGE før internett var allemannseie her i landet.

Lenke til kommentar

Har du en venn som har gjort det? Skyld på ham.

Dårlig svar. kom tilbake når du har mere skills med pirater

Hvem det er sin feil at du blir straffet, spør du? Om du føler du blir straffet, start med dine venner, så kan jeg starte med mine.

 

Hvorfor tror alle at deres gjøremål ikke betyr noe, og at små ting sammen blir noe stort?

 

Leverandørene har selv ansvar for hva de lager, det er for billig å skylde på kundene. Det er produsentenes feil.

 

AtW

Så om du laster ned så er det Blizzard sin feil? Det eneste Blizzard er skyldig i om du kan spille spillet ulovlig er at de har for dårlig sikring av spillet.

 

Laster du ned for så å klage på et annet spill du har kjøpt er det din feil. Eller andres, men Blizzard? De taper penger på det. Hadde Diablo 3 kunne blitt spilt offline og blitt cracka, så er det mange som har kjøpt det per dags dato som istedet hadde lastet det ned, spesielt de som idag ikke er fornøyd med spillet, siden de da hadde testa det, og KANSKJE kjøpt det.

 

Beklager, jeg tror faktisk blizzard gjorde D3 online only mest på grunn av auction house. De gjorde det mulig å spille campaign offline på starcraft 2, hvorfor ikke Diablo 3?

De fjernte riktig nok LAN mulighet (stor tabbe spør du meg, hvor mange turneringer har måtte starte kamper om igjen bare fordi Blizzard krever online status hele tida?)

 

Hvis servene deres var stabile hele tiden så hadde en slik drm kanskje vært greit, men det er ikke tilfelle i det hele tatt.

Hva med de som vil spille på plasser der ikke internet er tilgjengelig? Det at vi lever i Norge 2012 og har internet hele tiden (jeg syns forsatt mobilt bredbånd er svindyrt) er et dårlig argument.

Blizzard har et makthold på oss lovlige kunder, den dagen piratene klarer å lage virtual server og spille Diablo 3 gratis, kan de godt le av oss.

 

De straffer kun oss.

Lenke til kommentar

Jakke har jo helt rett, folk stjeler, derfor vil mange produsenter beskytte seg. Forstår ikke de som argumenterer mot dette. Jeg synes ikke det er det minste underlig at spillutgivere beskytter seg, selv om jeg heller ikke alltid liker de løsningene de bruker.

 

Spillet Diablo III er hva denne tråden burde handle om, ikke om hvorvidt DRM er bra eller ei. Uansett, så har det aldri ødelagt D III. De som klager mest, ser heller ikke ut til å forstå at Blizzard har ekstra behov for sikre linjer, siden de skal kjøre RL-money-auction.

 

Likte forøvrig ideen om at de kunne ha delt det, slik at folk som kun ville spille offline, kunne velge det, men jeg er sikker på noen smarte hackere ville funnet et hull i det, og dermed lagt ut fake items/items tilegnet på uærlig vis, ganske snart. Så jeg støtter Blizzards valg, det er det sikreste.

 

Nå har jeg spilt meg gjennom maincampaign, og jeg må si at spillet lever opp til sin historie. Spillet får karrakter 9/10 av meg. Jeg hadde 40 timer stor moro(både i solo pg multiplayer), og mer enn det er det svært få spill som leverer. Den høye scoren får spillet fra meg fordi Blizzard leverer akkurat det jeg ville ha, og hva jeg forventet. Ingen store nyvinninger, men hvorfor skal alle spill være fulle av nyvinninger, noe gamle ting skal være som før, rett og slett fordi de fungerer, sjekk sjakk og poker.

 

Jeg mener ikke at alle trenger å innovere, men jeg mener heller ikke alle spill kan sikte seg inn på en karakter 10/10. Lager man en trygg oppfølger kan det være et flott stykke spill uten at det dermed fortjener full score i en objektiv vurdering av alle aspekter ved spillet.

 

Jeg får tidvis lyst å spørre folk hvilke spill de ville gitt 4-7, da jeg opplever at de aller fleste spill enten får 8-10 eller 1-3. I min verden er 7 et bra spill, 5 er et greit spill, og 10 er ett av svært få spill gjennom tidene.

 

Så tilbake til saken :) Jeg mener spillet innoverer lite, men værre er det at der jeg mener spillet "innvoerer" er akkurat på de feile stedene.

 

Det som gjorde d2 så bra slik jeg ser det var skillsystemet, som innbød til gjennomspilling med forskjellige builds. Stats underbygget dette i noen grad, og det gjorde også items. Forandringen som ble gjort gjør at man egentlig ikke trenger mer enn en karakter av hver klasse for å ha dekket alle muligheter spillet gir.

 

For det andre mener jeg den grafiske stilen gikk i feil retning. Der d3 kunne gått i en mørk og dyster retning, i tråd med kortfilmene og forgjengerne falt valget heller på en tegnesteriestil som er vel gjennomført. Det er ingenting å si på nivået på grafikken, men heller på stilen. Jeg tror ikke det er tilfeldig at blizzard legger seg tett opp mot wow på dette punktet, da de nok ønsker å appellere til spillergrupper som kjenner det spillet godt fra før.

 

Videre har begrepet "itemization" blitt tatt i en rettnign jeg ikke står inne for. Ja, det er nå støre spekter av items, men dette er gjort ved enda større grad av tilfeldighet. Det er nå nær umulig å si at du har den "beste" versionen av en item. Det er tilnærmet ingen ende på itemjaget, selv på lav level. Konseptet med unique items, set items, runer, gems osv var noe av det jeg satt aller mest pris på ved diablo 2. Det gav en god følelse å finne Nagelring på level 10, eller Shield of Sigon på level 22. Nå er det teknisk mulig, men langt skjeldnere at dette skjer (kjenner folk som kom seg godt ut på hell før de fant sin første unique/set item). Fremfor å øke tilfeldighetene ved drops ville jeg ønsket at de utvidet reportoaret av unique/set items. Den første løsningen ser for meg ut som en billig utvei, som gir stor grad av "itemization" uten særlig arbeid.

 

Diablo burde holde på det de gjorde rett, og forandre på det som kunne bli bedre (historie, lyd, grafikk, valgmuligheter, lengde osv), men valgte heller å innovere innenfor spillmekanikken, og la de overnevnte punktene lide. Hva tenkte de på da de gikk i gang med stemmearbeidet på npcene? Det er jo direkte forferdelig, i samme kategori som Spellforce 1.

 

 

Også ut fra et firmaståsted synes jeg det er merkelig at Blizzard legger diablo så nært opp til warcraft. Det gir en umiddelbar nærhet for warcrafts brukermasse, men risikoen for å kjøre firmaet inn på et snevert spor tematisk er ikke ubetydelig. Det er heldig å ha en viss bredde i tilbudet da det ikke er gitt at brukerne i fremtiden ønsker seg akkurat den visuelle og følelsesmessige stilen som har vært pop en stund nå. I Diablo hadde Blizzard en slik alternativ merkevare, hvor de kunne eksperimentert relativt mye uten å risikere noe særlig (alle ville kjøpe d3 uansett, ink meg). Når du er i en slik situasjon hvor du kan ta risiko, og hvor det er farlig å ikke ta risiko synes jeg det er interessant å se at Blizzard velger å ikke differansiere dette produktet fra resten av sin portefølje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...