Gå til innhold

Hvis utenomjordiske ankommer jordkloden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror sistnevnte er mest sannsynlig da menneskeheten er en idiotisk rase uten fremtid.

 

Nå vet jeg ikke på hvilket grunnlag du mener at menneskeheten er en idiotisk rase uten fremtid, men alle mennesker ikke lik. Om det var visse ting ved menneskene de ikke likte, hadde det ikke vært mer logisk at de drepte kun de som hadde de sidene, og spart de andre?

Lenke til kommentar
Jeg tror sistnevnte er mest sannsynlig da menneskeheten er en idiotisk rase uten fremtid.

 

Nå vet jeg ikke på hvilket grunnlag du mener at menneskeheten er en idiotisk rase uten fremtid, men alle mennesker ikke lik. Om det var visse ting ved menneskene de ikke likte, hadde det ikke vært mer logisk at de drepte kun de som hadde de sidene, og spart de andre?

 

At vi sakte men sikkert utrydder oss selv vil jeg anse som temmelig idiotisk. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det et ubestridt fakta at vi vil utrydde oss selv innen rimelig kort tid hvis ikke noe annet tar kverken på oss først.

Så hvis det finnes utenomjordiske raser som har teknologi til å reise til jorden vil de etter min mening vente til vi er borte.

Lenke til kommentar
(...) se bare på nærmeste stjerne, dit er det 40 lyssår.

Jeg antar at du med "lyssår" ikke mener laserskader på huden, men lysår, altså avstanden lys tilbakelegger i vakuum på ett år.

 

Til den stjerna som de fleste kaller jordas nærmeste stjerne, Alfa Centauri, er det 4,33 lysår. Egentlig er Alfa Centauri det som kalles en dobbeltstjerne, altså to stjerner som går i baner rundt et felles tyngdepunkt. De to stjernene kalles Alfa Centauri A og Alfa Centauri B, A er litt større enn B. Tvillingparet kalles derfor Alfa Centauri AB for å fortelle at det er en dobbeltsjerne. Men faktisk har denne dobbeltstjernen en mindre satelittstjerne som kalles Proxima Centauri, og for tiden har den en avstand fra sola på 4,25 lysår, så det er derfor korrekt å si at det er Proxima Centauri som er solas nærmeste nabostjerne.

 

Innenfor en avstand på ca 50 lysår fra Jorda er det konstatert mer enn hundre stjerner, og alle de såkalte eksoplanetene astronomene har funnet hittil, planeter i andre solsystem, ligger innenfor denne 50-lysårsonen.

 

 

Ja det korrekte skulle vært Lysår og ca 4 år mente jeg, ble litt for ivrig med 0 tasten der :)

Lenke til kommentar
Jeg tror sistnevnte er mest sannsynlig da menneskeheten er en idiotisk rase uten fremtid.

 

Nå vet jeg ikke på hvilket grunnlag du mener at menneskeheten er en idiotisk rase uten fremtid, men alle mennesker ikke lik. Om det var visse ting ved menneskene de ikke likte, hadde det ikke vært mer logisk at de drepte kun de som hadde de sidene, og spart de andre?

 

At vi sakte men sikkert utrydder oss selv vil jeg anse som temmelig idiotisk. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det et ubestridt fakta at vi vil utrydde oss selv innen rimelig kort tid hvis ikke noe annet tar kverken på oss først.

Så hvis det finnes utenomjordiske raser som har teknologi til å reise til jorden vil de etter min mening vente til vi er borte.

 

Trenger ikke å gjøre noe spesielt for å utrydde oss selv heller, det holder at befolkningsveksten går oppover og resursene går ned.

 

men ja, vi hjelper nok en del på prosessen med å utslette oss selv.

Lenke til kommentar

Dersom utenomjordiske vesener skulle ankommet jordkloden, tror dere de hadde kommet som venner eller fiender?

 

-

 

Jeg tror at hvis de hadde ankommet jordkloden, hadde de kommet som venner - med mindre de er "som oss", og noe var iferd med å utslette planeten de allerede bor på. Som da hadde gjort at de trenger en ny klode.

 

Grunnen til at jeg tror de hadde kommet som venner er fordi, om de hadde hatt teknologien til å faktisk dra fra deres planet og til våres, betyr det at de har kommet lengre i evolusjonen innenfor teknologi enn det vi har. De har ingen behov for å komme som fiender, da vi ikke er noen trussel mot dem. Der igjen så tviler jeg på at de kommer nå, selv om de har teknologien og mulighetene til det, fordi en planet som har kommet så langt har (høyst/mest sannsynlig) en planet med fred. Det har ikke vi. De vil da se på oss som en rase ikke verdt det, en fiendtlig rase - vi angriper hverandre. Mange maktsyke mennesker som styrer oss.

 

Der finnes jo forsåvidt også en tredje mulighet: De er her allerede, finnes mange konspirasjoner. Hva tror du?

 

Tror ikke det er så mange sivilisasjoner som har teknologi til å reise over så store avstander. De sivilisasjonene som kan gjøre noe slikt, befinner seg kanskje langt borte. Men kommer de hit, så tar de sikkert det vi måtte ha av ressurser og behandler oss som maur.

Lenke til kommentar

Innenfor en avstand på ca 50 lysår fra Jorda er det konstatert mer enn hundre stjerner, og alle de såkalte eksoplanetene astronomene har funnet hittil, planeter i andre solsystem, ligger innenfor denne 50-lysårsonen.

 

Det er nok funnet planeter utenfor denne 50 lysårsonen også. For en tid tilbake var det f.eks mye snakk om den "jordliknende" Kepler 22b som var 600 lysår unna. Den fjerneste eksoplaneten som er funnet er vel over 20 000 lysår unna.

Lenke til kommentar

Det som er så spennende med det her ang. utseendet til de eventuelle utenomjordiske er at vi vet aldri. De kan se ut som oss. De kan være silikon-basert for alt vi vet. Det kan også være at de er i stand til å skifte form. Her er det bare fantasien som kan sette grenser. Spennende!

Nei, vi kan ikke utelukke liv basert på andre grunnstoffer enn karbon, men det kan hende du har gått i ei oversetterfelle her: Silicon er det engelske navnet på grunnstoffet silisium. Det gummiaktige materialet silikon heter silicone (med e) på engelsk.

Lenke til kommentar

Enten har de allerede funnet oss, eller så er høyteknologiske samfunn sjeldnere enn antatt, eller så finner de ingen interesse i oss. Tenk om liv i universet er så vanlig og vi er så underutviklet i forhold at mer intelligente vesener ser på oss mennesker som ingenting annet enn en av flere millioner maurtuer?

 

Vi klarer ihvertfall ikke å holde politikk ute fra vitenskap, det skal være sikkert.

Lenke til kommentar

Vi tror nok ofte at vår planet er så fantastisk interessant at hvis utenomjordiske har utviklet romfart egnet for å krysse de enorme avstandene mellom stjernene, så er vår planet førstevalget for en utforskertur.

 

Men jeg er overbevist om at i forhold til alt det fantastiske som antagelig finnes på andre planeter ute i universet, så regnes jorda og solsystemt som en yttest kjedelig og uinteressant utpost som ingen gidder å bruke ressurser på å utforske.

 

At solsystemet dessuten ligger plassert som en utpost ute i galaksens mest forlatte ødemarker, helt i utkanten av galaksens ene spiralarm, der det er forholdsvis stor avstand mellom stjernene, er også en årsak til at vår del av galaksen antagelig regnes som et veldig lite interessant mål både som sightseengmål og forskningsobjekt.

 

Derfor regner jeg det som usannsynlig at jorda har hatt eller vil få besøk fra utenomjordiske. Hvis vi skal ha en sjangs om å oppnå en kontakt med en annen sivilisasjon må vi nok reise dit selv. Og det kan bli en laaang ferd. Hvis vi bruker dagens aller raskeste romfarkosthastighet så vil det ta oss ca. 160.000 år å reise til nærmeste stjernesystem Alfa Centauri.

Lenke til kommentar

[...]Derfor regner jeg det som usannsynlig at jorda har hatt eller vil få besøk fra utenomjordiske. Hvis vi skal ha en sjangs om å oppnå en kontakt med en annen sivilisasjon må vi nok reise dit selv. Og det kan bli en laaang ferd. Hvis vi bruker dagens aller raskeste romfarkosthastighet så vil det ta oss ca. 160.000 år å reise til nærmeste stjernesystem Alfa Centauri.

At vi er så ekstremt uinteressante er jeg ikke helt enige i. Skal man først lete etter annet intelligent liv er vel sånne plasse som her ett naturlig førstevalg.

1. Vi ligger langt unna det meste annet, derfor er det større sjangse for at en lovende art (som oss) har fått muligheten til å utvikle seg uten å grillet av gammaglimt eller få stjernen sin innhyllet i støv eller noe annet kjipt som skjer mye oftere i tettere områder (f.eks nærmere galaksesentrum).

2. Det er ganske åpenbart at det er liv her. Vi har en atmosfære nesten helt fri for CO2 og med mye oksygen, det gir ganske sterke hint om at vi har noe med fotosyntese og er noe som rimelig enkelt kan oppdages på stor avstand. Og tundra og skogområder vil kanskje også kunne registreres.

3. Vi har en snart 200 lysår i diameter radioboble rundt oss.

4. Det er antakelig helt uoverkommelig å skulle reise særlig langt i værdensrommet, så det er bare våre nærmeste naboer vi har sjangs til å få besøk av. Om de finnes vil de således ikke ha den luxusen å kunne velge mer "interresante steder", det er oss og kanskje hundre andre det er sjangs å undersøke innen en million år eller så med reisetid.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
3. Vi har en snart 200 lysår i diameter radioboble rundt oss.

"Snart" er tydeligvis et relativt begrep, radioen som prinsipp ble patentert i 1896 og de første ordinære radiosendingene startet i 1906.

http://no.wikipedia.org/wiki/Radio#Oppfinnelser_og_historie

 

Hvis vi forutsetter at de utenomjordiske kan reise med lysets hastighet, og ikke startet på reisa før de hørte våre radiosignaler, så må eventuelle besøkende nå i våre dager ha hørt oss for maks ca femti år siden. Femti lysår med radosignaler utover og femti år reise mot jorda blir jo ca hundre år tilsammen.

Lenke til kommentar

En liten samtale mellom meg og en venn.

 

Jeg; "Tror du på utenomjordiske, altså aliens?"

Venn; "Hah! Det hadde jeg ikke trodd om jeg så det med mine egne øyner engang."

Jeg; "Hvorfor ikke, når du har sett det med dine egne øyner?"

Venn; "Fordi jeg hadde vel gått utifra at jeg hadde blitt dopet ned, og at jeg hallusinerte."

 

Da stiller man seg utrolig kritisk til det som for øyeblikket er uforklarlig.

Andre som deler den innstillingen? Eventuelt, hvorfor?

Lenke til kommentar

• Jeg regner det som overveiende sannsynlig at det finnes utenomjordiske intelligente vesner.

• Men jeg regner det som overveiende usannsynlig at de gidder å besøke planeten vår.

 

Og hvis vi en vakker dag likevel møter utenomjordiske intellingente vesner regner jeg det også som overveiende usannsynlig at de ligner på oss eller på en slags primat. Faktisk regner jeg det som svært usannsynlig at de er et parlemmet virveldyr.

 

Og jeg baserer denne siste antagelsen på evolusjonen på jorda. Forløperen for alle dagens virveldyr var et marklignende lite dyr med såkalt ryggstreng i den såkalte kambriske livsformeksplosjonen. Mange av de andre flercellede dyreartene som oppstod i denne avgjørende perioden i evolusjonen var mye mer fantastiske og underlige enn alle "aliens" som noensinne har blitt fremstilt på film. På en annen planet ville antagelig en av disse andre livsformene "vunnet" og dannet grunnlaget for den videre utviklingen, og resultat ville blitt mildt sagt uvant for oss, men helt logisk for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten samtale mellom meg og en venn.

 

Jeg; "Tror du på utenomjordiske, altså aliens?"

Venn; "Hah! Det hadde jeg ikke trodd om jeg så det med mine egne øyner engang."

Jeg; "Hvorfor ikke, når du har sett det med dine egne øyner?"

Venn; "Fordi jeg hadde vel gått utifra at jeg hadde blitt dopet ned, og at jeg hallusinerte."

 

Da stiller man seg utrolig kritisk til det som for øyeblikket er uforklarlig.

Andre som deler den innstillingen? Eventuelt, hvorfor?

 

Det er selvfølgelig ikke umulig at det finnes intelligent liv der ute et sted, men jeg har aldri funnet noe tilfredstillende svar på det som kalles "Fermi-paradokset". Det finnes et ufattelig antall stjerner, og noen av dem er milliarder av år eldre enn Sola, så selv om intelligens og teknologi oppstår svært sjeldent burde hele universet ha vært kolonisert nå.

 

Fermi-paradokset.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Er der ikke også en mulighet for at de som er "gode", ville ha hjulpet oss dersom de visste at de "onde" var ute etter å utrydde oss / gjøre oss om til slaver, etc. etc.?

 

Jo, absolutt.. eller om vi er i ferd med å få en asteroide i hode++

 

Det jeg mener er at om de lander så er det fare på ferde. Enten er de onde, eller så er ett eller annet kritisk i ferd med å skje og de er gode og skal hjelpe oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...