Gå til innhold

Siris "talefeil" gjør skam på Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg regner med du ville sett problemet om den på morsomt vis svarte BMW på spørmål om beste bilmerke, etter at BMW betaler Apple for at Siri skal svare slikt.

 

Det blir fortsatt ikke det samme, og ettersom du ikke ser/vil se dette blir vi aldri enige. Du kan sammenligne «what’s the best smartphone»-spørsmålet med om du hadde spurt Siri hva den beste bilen var mens du kjørte bil, og Siri svarte «the one you’re driving, stupid».

 

Nå diskuterer jeg aldri for å bli enig (gjør det for å kontrollere egen overbevisning).

 

Skal jeg gi deg tillatelse til å stenge alle tråder med spørsmål "hva er det beste forumet" med "Du kødder nå, eller?" melding? ;)

 

Og forøvrig, kjører jeg egen bil og vil kjøpe ny, ville Siri vært temmelig udugelig hjelper om hun svarte "den du kjørte" med mindre en algoritme tilsa at det stemte (ut fra tester/mine personlige preferanser).

 

Som hva det hele koker ned til. Siri blir mindre brukervennlig og Apples integritet kan få seg en knekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men ingenting i Apple's presentasjon av Siri antyder at denne Beta-programvaren er ment å være en moro-app, som noen har vært i nærheten av å hevde. (Eller at "man må påregne visse humoristiske utslag" så lenge Siri er i Beta-fasen.)

 

Du finner ikke ordet "fun" her: http://www.apple.com...tures/siri.html

Så av Apples presentasjon av Siri kan vi trekke konklusjonen at Siris primære funksjon ikke er å være en "moro-app", men at Siri er ment å være en nyttig digital assistent som hjelper deg med å gjøre dagligdagse oppgaver. Utelukker det automatisk at det kan finnes morsomme sider ved Siri? Er det slik at du mener at fokus på nyttefunksjoner betyr at det er forbudt å ha det litt moro i tillegg, eller at hvis en produsent ikke bruker ordet "fun" i beskrivelsen av produktet sitt så kan det umulig være morsomt å bruke?

Jeg håper og tror selvsagt at Apple velger å la Siri beholde de humoristiske innslagene ut over beta-fasen, og videreutvikler denne siden også. ;)

 

 

PS. Hva er forresten greia med det falske sitatet i signaturen din?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Skal jeg gi deg tillatelse til å stenge alle tråder med spørsmål "hva er det beste forumet" med "Du kødder nå, eller?" melding? ;)

 

Det må du gjerne gjøre, men «stenger» Siri for at du får prøve på nytt?

 

 

Og forøvrig, kjører jeg egen bil og vil kjøpe ny, ville Siri vært temmelig udugelig hjelper om hun svarte "den du kjørte" med mindre en algoritme tilsa at det stemte (ut fra tester/mine personlige preferanser).

 

Som hva det hele koker ned til. Siri blir mindre brukervennlig og Apples integritet kan få seg en knekk.

 

Da kan vi med andre ord fastslå at humor ødelegger brukervennlighet og integritet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg gi deg tillatelse til å stenge alle tråder med spørsmål "hva er det beste forumet" med "Du kødder nå, eller?" melding? ;)

Dersom du vurderer ditt eget intellekt til å være på nivå med en smarttelefon vill det sikkert vært logisk - sammenligningen synes med andre ord ikke å være helt logisk. ;)

 

Og forøvrig, kjører jeg egen bil og vil kjøpe ny, ville Siri vært temmelig udugelig hjelper om hun svarte "den du kjørte" med mindre en algoritme tilsa at det stemte (ut fra tester/mine personlige preferanser).

Siri ville vært like udugelig dersom hun svarte med en tilfeldig bilmodell plukket ut fra rangeringen gjort av en håndfull kunder hos en tilfeldig bilforhandlerkjede. I realiteten var det den feilen Siri gjorde da svaret ble hentet (via Wolfram Alpha) fra "reviews" fra et fåtall kunder hos Best Buy.

 

Som hva det hele koker ned til. Siri blir mindre brukervennlig og Apples integritet kan få seg en knekk.

Det handler ikke om integritet i det hele tatt. Bugfiksing som dette, der ofte stile "umulige" spørsmål noen ganger får et passe intetsigende og humoristisk svar, bidrar til å gjøre Siri mer brukervennlig og morsom. WolframAlpha, som Siri hentet svar fra i denne saken, er åpenbart totalt uegnet til å gi meningsfylte svar på spørsmål om "what is the best **** ever?" både når det gjelder kommersielle produkt og en rekke andre ting. Apple bør åpenbart jobbe mer også med den delen av Siri, og kanskje ta utgangspunkt i at dette ofte er køddespørsmål eller ofte ikke kan gis noe særlig fornuftig svar... ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret var opprinnelig basert på en morsomhet, men det har kanskje ikke noe å si?

De endret tydeligvis på det for å gjøre det faktabasert. Dersom de så fjerner det faktabaserte resultatet igjen med den hensikt å skjule et uønsket svar, er det sensur, ja.

 

Dette er overhodet ikke sensur. Det at Apple endrer programvaren fra å komme med et konkret svar på et spørsmål som ikke har noe konkret svar, er for meg det eneste riktige å gjøre. Hva som er tidenes beste smarttelefon, vil det alltid være diskusjoner om. Hvorfor? Fordi folk legger forskjellig vekt på hva de ønsker når de kjøper produkter. Etter hva jeg har erfart, har for eksempel iPhone høyere kvalitet på lyd- og musikkavspilling enn Lumia 900. Og derfor vil kanskje iPhone være den beste mobilen for en person som ser etter en smarttelefon med god musikkvalitet. Ikke alt handler om testresultater, da slikt aldri er 100% objektivt, og personene som anmelder kan umulig representere alle mennesker i hele verden.

Så hvis du spør Siri, hvilken film på kino som er best, eller hvilken restaurant i nærheten som er best, så er det bedre å få et "morrosvar" enn det som har fått best reviews? Interessant... Dette var vel nettopp en av de tingene som ble vist fram når Siri ble lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret var opprinnelig basert på en morsomhet, men det har kanskje ikke noe å si?

De endret tydeligvis på det for å gjøre det faktabasert. Dersom de så fjerner det faktabaserte resultatet igjen med den hensikt å skjule et uønsket svar, er det sensur, ja.

Hva nå grunnen kan være til at de endret det har de i så fall lykkes usannsynlig dårlig hvis hensikten var å gjøre det "faktabasert", siden Wolfram Alpha presenterte Nokia Lumia 900 basert på ca 5 "user reviews" fra Best Buy, og dermed ikke er i nærheten av objektive fakta i det hele tatt. I dag er det tilfeldigvis en HTC-telefon som popper opp på toppen av samme liste - så hva er riktig, svaret for noen dager siden eller svaret i dag?

Med andre ord er resultatet fjernet fra Siri fordi det var fullstendig meningsløst.

 

Så hvis du spør Siri, hvilken film på kino som er best, eller hvilken restaurant i nærheten som er best, så er det bedre å få et "morrosvar" enn det som har fått best reviews? Interessant... Dette var vel nettopp en av de tingene som ble vist fram når Siri ble lansert.

Siri benytter Yelp som en av sine informasjonskilder, og vil derfor kunne gi ganske meningsfylte svar om restauranter i USA og enkelte storbyer ellers i verden, og f.eks svare deg med en liste over aktuelle restauranter der du befinner deg (fortrinnsvis i USA), sortert etter rating i Yelp. Det var en av tingene som ble vist fra da Scott Forstall presenterte Siri i oktober.

Jeg tror ikke at Siri er tilknyttet noen tjeneste eller database som kan gi et slikt svar om filmer på nærmeste kino - men hadde gjerne sett at en slik mulighet kom, med oversikt over filmer som går på kino her i byen akkurat nå, sortert etter rating fra f.eks IMDB. På den annen side så har vi jo en Filmweb-app som gjør mye av dette.

Jeg er helt sikker på at Siri ikke er tilknyttet en database som kan gi noe vettugt svar på hva som er den beste smarttelefonen ever - og det finnes da heller ikke noe enkelt svar på det. Ei heller kan man forvente svar på hvilken bil man bør kjøpe, det beste rockealbumet som noen gang er laget, eller hva som er best av vaniljeis og sjokoladeis.

 

Spørsmål med svar som er rimelig subjektive, og som det ikke finnes noen fasit på er i det hele tatt, er naturligvis svært vanskelig å håndtere for Siri og lignende tjenester. Skal man gi svar på slikt vil det kunne forutsette at noen har samlet ubehagelig mye informasjon om deg og dine preferanser - så kanskje Google har forutsetninger for å gjøre den jobben bedre... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vqktg8.jpg

 

Ja, etter 19 personer som har "anmeldt" mobilen på én amerikansk nettbutikk, er det ingen tvil om hvilken mobil som er best.

/end sarcasm.

 

Det er en lite troverdig kilde. Er du ikke enig?

 

Døh, slutt å disse apple for at Siri gir dårlige svar. Hater du Apple ELLER? :p

 

Eller sagt på en annen måte: Fordi Siri ikke kan gi et godt svar så semsurerer Apple Siri. Jeg forstår det, jeg fordømmer det heller ikke. Men jeg ville satt pris på at Runar og co lar være å fornærme min intelligens på det groveste ved å kalle det noe annet. Det er svært pinlig.

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet til Siri var i dette tilfellet kun hentet fra WolframAlpha, kun basert på en håndfull "customer reviews" fra Best Buy, og åpenbart ikke et godt eller korrekt svar. Hadde det vært korrekt burde jo samme spørsmål stilt til WolframAlpha i dag også gitt samme svar, hvilket heller ikke er tilfelle - men uansett er meningen til en håndfull tilfeldige kunder hos en lavpriskjede i USA ikke fasiten.Du mener at man heller skal villede gjennom å gi et feilaktig svar på et spørsmål som ikke har et objektivt, enkelt og klart svar, ser det ut til. Apple hadde i realiteten to valg her: enten kunne de programmere Siri til å svare "I can't answer that", eller de kunne velge å gjøre det de gjorde. Det da helt i tråd med Siri's "attitude" eller "personlighet" å gi et semi-vittig svar på ting som dette, som enhver med to hjerneceller skjønner betyr at det må de selv finne ut av.Er det "sensur" å fikse feil og fjerne feilaktige svar fra en beta-versjon av Siri? Selvsagt ikke.

 

Det folk flest egentlig stiller seg kritisk til er; hva gjør Apple med andre spørsmål, som ikke har objektive svar, som ikke angår Apples egne produkter?

Umulig å vite, men det er tydelig at algoritmene deres for å sette spørsmål i objektiv-båsen og moro-båsen er feilaktig.

Talegjenkjenning er ikke trivielt, som denne saken er et tydelig bevis på. Tviler Siri vil gi et "morsomt" svar på hva som er den beste fiskesluken f.eks.

Lenke til kommentar

vqktg8.jpgJa, etter 19 personer som har "anmeldt" mobilen på én amerikansk nettbutikk, er det ingen tvil om hvilken mobil som er best./end sarcasm.Det er en lite troverdig kilde. Er du ikke enig?

 

Siri ga et korrekt svar. Ikke et riktig svar, men et 100% teknisk korrekt svar basert på deres algoritmer og ressursene Siri benytter.

Gjør Siri fremdeles samme "talefeil" for andre produkter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva nå grunnen kan være til at de endret det har de i så fall lykkes usannsynlig dårlig hvis hensikten var å gjøre det "faktabasert", siden Wolfram Alpha presenterte Nokia Lumia 900 basert på ca 5 "user reviews" fra Best Buy, og dermed ikke er i nærheten av objektive fakta i det hele tatt. I dag er det tilfeldigvis en HTC-telefon som popper opp på toppen av samme liste - så hva er riktig, svaret for noen dager siden eller svaret i dag?

Med andre ord er resultatet fjernet fra Siri fordi det var fullstendig meningsløst.

Hvis du spør om hva som er "best", uansett hva det dreier seg om, impliserer du at du ikke er ute etter objektive fakta, men generelle subjektive erfaringer. Ingenting er objektivt best uansett kontekst. Siri er designet til å basere seg på reviews fra best buy dersom du spør hvilket teknologiprodukt som er best. Altså er svaret korrekt ut ifra informasjonen Siri hadde tilgjengelig. Hadde Siri vært basert på en annen test-kilde hadde korrekt svar trolig vært noe annet.

Siri benytter Yelp som en av sine informasjonskilder, og vil derfor kunne gi ganske meningsfylte svar om restauranter i USA og enkelte storbyer ellers i verden, og f.eks svare deg med en liste over aktuelle restauranter der du befinner deg (fortrinnsvis i USA), sortert etter rating i Yelp. Det var en av tingene som ble vist fra da Scott Forstall presenterte Siri i oktober.

Jeg tror ikke at Siri er tilknyttet noen tjeneste eller database som kan gi et slikt svar om filmer på nærmeste kino - men hadde gjerne sett at en slik mulighet kom, med oversikt over filmer som går på kino her i byen akkurat nå, sortert etter rating fra f.eks IMDB. På den annen side så har vi jo en Filmweb-app som gjør mye av dette.

Jeg er helt sikker på at Siri ikke er tilknyttet en database som kan gi noe vettugt svar på hva som er den beste smarttelefonen ever - og det finnes da heller ikke noe enkelt svar på det. Ei heller kan man forvente svar på hvilken bil man bør kjøpe, det beste rockealbumet som noen gang er laget, eller hva som er best av vaniljeis og sjokoladeis.

 

Spørsmål med svar som er rimelig subjektive, og som det ikke finnes noen fasit på er i det hele tatt, er naturligvis svært vanskelig å håndtere for Siri og lignende tjenester. Skal man gi svar på slikt vil det kunne forutsette at noen har samlet ubehagelig mye informasjon om deg og dine preferanser - så kanskje Google har forutsetninger for å gjøre den jobben bedre... ;)

Beste film og beste restaurant er nøyaktig like subjektive som eksemplene du nevner her. Hvis Siri skal "gi opp" og gi et pre-prosessert svar fra Apple & co bare fordi det er snakk om noe annet enn harde fakta, er ikke Siri lenger så intelligent som Apple skal ha det til.

Lenke til kommentar
Hva er forresten greia med det falske sitatet i signaturen din?

Falsk sitat?

 

Hva svarte Steve Jobs da han ble konfrontert med at det var forferdelig vanskelig å oppgradere minnet i en Macintosh (1984-modellen)?

 

Det vet jeg ikke. Vet du?

I så fall ser det ut som du er den eneste, jeg klarer ikke å finne det vha. Google.

Lenke til kommentar
Hva er forresten greia med det falske sitatet i signaturen din?

Falsk sitat?

 

Hva svarte Steve Jobs da han ble konfrontert med at det var forferdelig vanskelig å oppgradere minnet i en Macintosh (1984-modellen)?

Du får nesten hoste opp en kilde til hva du hevder Steve Jobs svarte da. Kan du ikke komme med en skikkelig kilde, ja da er det nærliggende å kalle Steve Jobs-"sitatet" i signaturen din for sitatfusk og løgn.

 

Hvorfor i alle dager skulle Steve Jobs sagt "Why would anybody need more than 128K RAM?", når Apple allerede i september 1984 lanserte Macintosh 512K, som de i det påfølgende året solgte parallelt med Macintosh 128K? Det faller rett og slett på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...