Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tanker om hva temaet kan bli? Eller som har noen ønsker?

Selv har jeg lagt merke til at de to siste årene har det vært temaer som handler om språkets makt, på en måte. ("Ord, ord, ord" og "Skulle bare være morsom")

 

Vi har vel ikke fått vite når vi skal ha skjønnlitterært og sakpreget? Håper i alle fall på skjønnlitterært i hovedmål, hvis ikke så sliter jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Det eneste jeg har fått vite er at jeg får et forberedelseshefte på mandag og har bokmål- og nynorskeksamen på henholdsvis onsdag og torsdag.

Lenke til kommentar

Leste litt på udir sine sider, og så på gamle eksamensoppgaver i norsk.

 

I 2009 var hovedmålseksamen sakpreget og sidemålseksamen skjønnliterær. (x)

I 2010 var hovedmålseksamen Skjønnliterær og sidemålseksamen sakpreget. (y)

I 2011 var hovedmålseksamen Skjønnliterær og sidemålseksamen sakpreget. (y)

I 2012 vil jeg da tro sansynligheten er stor for at vi får (x). Sakpreget på hovedmål.

 

Eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det helt tilfeldig at majoriteten av de som poster her nylig er registrert? Går dere i samme klasse?

 

Dette er helt normalt. Jeg lagde selv fjorårets tråd for norskeksamen ved 10 trinn, og jeg opplevde det samme der. Flertallet av de som postet hadde akkurat registrert seg. Kun i noen få tilfeller var brukerne klassekamerater eller bekjente. Etterhvert som forberedelsemateriellet ble tilgjengelig strømmet flere til. Mange av de som tidligere hadde lest her inne bestemte seg for å registrere seg, og mange startet først da med å øve.

 

Jeg kan samtidig reklamere for fjorårets eksamens tråd. Mange av de samme spørsmålene som blir stilt her, ble også stilt i fjor. Da tenker jeg på sjanger, forberedelse, lengder på stil, oppgavetyper og lignende. Gjennom tråden ligger en rekke gode dokumenter med nyttige ord, begreper, sjangertrekk, og det kan også være nyttig å lese hvordan andre opplevde selve eksamendagen.

 

Når det gjelder overskriften på tråden kopierte også jeg fra tidligere initiativtakere. Stor "N" i norsk ble brukt for å tydeligere markere selve tråden.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343808&st=0

 

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd jeg, alt annet enn matte, hehe.

 

Vi har i værtfall fått beskjed om at lengden er viktig, 4 sider for en 3'er.. Og at sjangre er viktig.

 

Kan man ta med gamle tentamener på eksamen?

 

Selv fikk vi beskjed om at 2 sider holdt i massevis og at du kunne få 6'er på det...

 

Nevnte også at det viktigste er å holde seg til oppgaven.

Lenke til kommentar

Er det slik at man må oppgi hvilken sjanger man skriver i? Hvis oppgaven er slik: "Skriv en skjønnlitterær tekst om ..." eller "Skriv en sakpreget tekst om ...", må man da oppgi opp man for eksempel skriver en novelle og et leserbrev?

Lenke til kommentar

Hvis dere må det, så vil det stå i oppgaven. Ellers bør det bare komme frem i det du skriver. Hvis oppgaven er f. eks. "skriv ENTEN et essay eller en fagartikkel" så kan det sikkert være greit å skrive hva du valgte, ved siden av oppgavetallet.

Lenke til kommentar

Er det slik at man må oppgi hvilken sjanger man skriver i? Hvis oppgaven er slik: "Skriv en skjønnlitterær tekst om ..." eller "Skriv en sakpreget tekst om ...", må man da oppgi opp man for eksempel skriver en novelle og et leserbrev?

 

Det vil nok ikke stå at man skal oppgi sjangeren. Samtidig er dette ofte smart å gjøre. Det er fort gjort å blande sjangertrekkene, og det er da smart å skrive sjangeren en har valgt ved siden av oppgavenummer, for å unngå misforståelser. For eksempel "Oppgave 2C - kåseri" eller du kan lagre dokumentet med kandidatnummer, oppgavenummer og sjangeren ved siden av. Dette er veldig greit å gjøre, sånn at sensor er med på notene :)

Lenke til kommentar

Kom opp i norsk jeg også! Helt greit egentlig, selv om matte hadde vært.. best :)

I morgen skal jeg vel egentlig bare lese i gjennom forberedelsesheftet, så analyserer jeg tekstene på tirsdag, og finner ut hva eventuelt oppgavene kan bli osv.. Hva med dere andre? :D

Lenke til kommentar

Er det lov å ha med gamle tekster man har skrevet? Eldre tentamener osv.? Vil helst slippe å få inndratt det når jeg møter opp, eller bli tatt for juks.

 

Alle hjelpemidler er lov med unntak av dem tillater kommunikasjon ( mobil, internett osv.) og oversettingsprogram. :) Så gamle tentamener er lov! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...