Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det lov å ha med gamle tekster man har skrevet? Eldre tentamener osv.? Vil helst slippe å få inndratt det når jeg møter opp, eller bli tatt for juks.

 

Alle hjelpemidler er lov med unntak av dem tillater kommunikasjon ( mobil, internett osv.) og oversettingsprogram. :) Så gamle tentamener er lov! :)

 

Tror det er til og med lov å ta med forhåndsskrevet tekster!

Endret av xx_xx
Lenke til kommentar

Er det lov å ha med gamle tekster man har skrevet? Eldre tentamener osv.? Vil helst slippe å få inndratt det når jeg møter opp, eller bli tatt for juks.

 

Alle hjelpemidler er lov med unntak av dem tillater kommunikasjon ( mobil, internett osv.) og oversettingsprogram. :) Så gamle tentamener er lov! :)

 

Tror det er til og med lov å ta med forhåndsskrevet tekster!

 

Jaa.. Det er jo ikke noe som tilsier at det ikke er lov. For du har jo ikke oppgavene på forhånd, så man kan nok ta med forhåndskrevne tekster ;) Men om det er noen av oppgavene som passer til en forhåndsskrevet tekst er en annene ting :)

Lenke til kommentar

Har hørt at det er mange som går ned ein karakter på skriftlig eksamen.. Noen som kjenner noen som har hatt eksamen de siste årene?? Har dette vært tilfellet med dem?

 

Ja, vet om flere som kom opp i norsk i fjor og gikk ned en karakter. Men dette er jo opp til hver enkelt hvilken innsats man legger i forbredelsen. Også kommer det jo an oppgavene man får. En som vanligvis får 5 kan jo gå ned til 3 om han bommer på oppgaven.

Lenke til kommentar

Er det noen som har tips til hvordan man kan skrive en god novelle? Kjenner til sjangertrekk, men er likevel usikker på hvordan den skal bli bra nok. Har bare prøvd meg på novelle en gang, og den ble jeg ikke noe særlig fornøyd med.

 

Man kan vel skrive en parallellhandling uten at det skal være en novelle?

Endret av momi
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man regner eksamenskarakteren? Er det en (to i norsk) egen karakter som kommer til å stå på vitnemålet? Eller er det gjennomsnittet av standpunkt i norsk og eksamen som står der? Vi har fått litt forskjellig informasjon av lærerne våre.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man regner eksamenskarakteren? Er det en (to i norsk) egen karakter som kommer til å stå på vitnemålet? Eller er det gjennomsnittet av standpunkt i norsk og eksamen som står der? Vi har fått litt forskjellig informasjon av lærerne våre.

 

Eksamenskarakteren (f.eks i norsk skriftlig) blir ikke påvirket av standpunktskarakteren du får i norsk, og omvendt. Altså, du får en karakter i eksamen skriftlig, en i eksamen muntlig og en karakter i hvert avgangsfag. Etter den informasjonen jeg har fått i alle fall. ;)

Endret av momi
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man regner eksamenskarakteren? Er det en (to i norsk) egen karakter som kommer til å stå på vitnemålet? Eller er det gjennomsnittet av standpunkt i norsk og eksamen som står der? Vi har fått litt forskjellig informasjon av lærerne våre.

 

Eksamenskarakteren (f.eks i norsk skriftlig) blir ikke påvirket av standpunktskarakteren du får i norsk, og omvendt. Altså, du får en karakter i eksamen skriftlig, en i eksamen muntlig og en karakter i hvert avgangsfag. Etter den informasjonen jeg har fått i alle fall. ;)

 

Det samme har vi blitt informert om, så det stemmer nok :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

«I forhold til» skal kun anvendes når man sammenligner med noe.

Eksempel: «Mine interesser i forhold til skolen». (Skal brukes som «mine skoleinteresser», men betyr I ovennevnte eksempel at man sammenligner interesser og skolen). «Han er snill i forhold til sin søster» er et klassisk eksempel. Det brukes for å si «han er snill mot søsteren», men betyr egentlig at han er snillere enn søsteren.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Hadde vært utrolig kult om vi fikk et tema "liv og død" eller lignende! Føler tekstene mine alltid blir bedre dersom noen dør :p

 

Haha, samme her. :p Alle mine tekster ender med at noen dør. Åpen slutt med døden som tema er mitt spesialfelt.

Lenke til kommentar

Hadde vært utrolig kult om vi fikk et tema "liv og død" eller lignende! Føler tekstene mine alltid blir bedre dersom noen dør :p

 

Haha, samme her. :p Alle mine tekster ender med at noen dør. Åpen slutt med døden som tema er mitt spesialfelt.

 

Min også! :p Føler ikke det blir en god tekst dersom den har en god slutt :p Det blir altfor klisjeee:P

 

Jeg kom opp i eksamen i norsk i fjor (jeg er 95-er og går vg1).

 

Jeg fikk 5 i nynorsk og 5 i bokmål i standpunkt, og gikk ned mye i karakter i eksamen. Fikk 4 i nynorsk og 3 i bokmål.

 

Vær forberedt...

 

Ikke skrem oss altfor mye nåå :( Jeg har også 5 i standpunktkarakter.. Uff nå ble jeg enda mer nervøs..:p Hvilket tema hadde dere ? Ord, ord , ord ?

Lenke til kommentar

Vet dere noe om det er lov å ha med minnepinner?

Med f.eks: PDF-filer, Nynorske ordlister, Bilder til sakprosa O.L?

 

Vi får lov til det. Har tenkt å fylle den med mye! Sitater, sjangertrekk, gramatikkregler, tegnsettingsregler, osv i tilfelle jeg blir usikker. I tillegg kommer jeg nok til å fylle den med forbredelsesmaterielle som jeg fikser når vi får tilgang til forbredelsesheftet i morgen. :)

 

Her er forresten en god bokmål-nynorsk ordliste:

http://www.sprakradet.no/upload/Brosjyrer/Administrativ%20ordliste%20enogenside.pdf

 

Noen som vet hvordan man kan få lastet den inn på minnepenn?

Endret av momi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...