Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Temaet var helt greit. Syns det blir vanskeligst å skrive en sakpreget tekst. Foretrekker kåseri og syns dette temaet var litt uklart. Håper på en oppgave om livsløgner/personer som lever bak en fasade. Kan bli et morsomt kåseri :p

 

Skrive om Hannah Montana vell ? :p haha

 

Det var egentlig ikke en dårlig ide :ohmy:

Skal surfe litt rundt på leting etter folk som lever/levde bak en fasade :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temaet var helt greit. Syns det blir vanskeligst å skrive en sakpreget tekst. Foretrekker kåseri og syns dette temaet var litt uklart. Håper på en oppgave om livsløgner/personer som lever bak en fasade. Kan bli et morsomt kåseri :p

 

Skrive om Hannah Montana vell ? :p haha

 

Det var egentlig ikke en dårlig ide :ohmy:

Skal surfe litt rundt på leting etter folk som lever/levde bak en fasade :wee:

 

Sitte å se på Hannah Montana frem til eksamen! hah, drømmen det altså<3 Kom bare på i farten, så filmen Miss Undercover i går, den kan kanskje forbindes litt med temaet ?

Lenke til kommentar

Synes det var et greit tema. Har skummet gjennom det, og det virker ganske ok. Den skjønnlitterære delen skal nok gå fint, men er mer usikker på den sakpregede delen. Kan bli vanskelig å f.eks skrive en sakpreget tekst om løgn/sannhet.

Lenke til kommentar

Synes det var et greit tema. Har skummet gjennom det, og det virker ganske ok. Den skjønnlitterære delen skal nok gå fint, men er mer usikker på den sakpregede delen. Kan bli vanskelig å f.eks skrive en sakpreget tekst om løgn/sannhet.

 

Jeg har tenkt veldig mye på aviser og andre medier på den sakpregede.. Og reklamer osv.. Siden det sto litt om det i heftet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å være litt kreativ, og her er noen eksempler på oppgaver (som jeg selv har funnet opp): ;-)

 

Skjønnlitterær:

Skriv en tekst om en person som må fortelle løgner for å skjule sannheten.

Skriv en tekst hvor hovedpersonen opplever konsekvensene av løgner.

Skriv en novelle om hvordan sannheten kan være skjult.

Ta utgangspunkt i en av tekstene i heftet og skriv en novelle hvor løgn og sannhet er en del av handlingen.

 

Saktekst:

Reflekter over hvordan løgn er viktig i samfunnet, og skriv en saktekst.

Skriv et kåseri om hvordan mediene påvirker oss, og ta utgangspunkt i en av avisforsidene det er bilde av i heftet.

Skriv et innbilt intervju med en av personene som er nevnt i heftet.

Skriv en saktekst om hvordan oppfatningen av sannhet og løgn har endret seg gjennom tidene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å være litt kreativ, og her er noen eksempler på oppgaver (som jeg selv har funnet opp): ;-)

 

Skjønnlitterær:

Skriv en tekst om en person som må fortelle løgner for å skjule sannheten.

Skriv en tekst hvor hovedpersonen opplever konsekvensene av løgner.

Skriv en novelle om hvordan sannheten kan være skjult.

Ta utgangspunkt i en av tekstene i heftet og skriv en novelle hvor løgn og sannhet er en del av handlingen.

 

Saktekst:

Reflekter over hvordan løgn er viktig i samfunnet, og skriv en saktekst.

Skriv et kåseri om hvordan mediene påvirker oss, og ta utgangspunkt i en av avisforsidene det er bilde av i heftet.

Skriv et innbilt intervju med en av personene som er nevnt i heftet.

Skriv en saktekst om hvordan oppfatningen av sannhet og løgn har endret seg gjennom tidene.

 

De forslagene var ikke dumme. Skal ikke se bort i fra at i alle fall noen av dem kommer som oppgaver. ;)

Lenke til kommentar

Var noen som spurte etter sanger som passet temaet!

 

- Love the way you lie - Rihanna ft. Eminem

- Rumor has it - Adele

- Unfaithful - Rihanna

 

Bare kom med flere dersom noen kommer på noen :)

 

Best of both worlds, hehe! Likte idéen om Hannah Montana! ;)

 

Jeg kan tenke meg at det kommer en oppgave hvor en person må lyve for å skjule sannheten, konsekvenser osv..;P I skjønnlitterært..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var noen som spurte etter sanger som passet temaet!

 

- Love the way you lie - Rihanna ft. Eminem

- Rumor has it - Adele

- Unfaithful - Rihanna

 

Bare kom med flere dersom noen kommer på noen :)

 

Best of both worlds, hehe! Likte idéen om Hannah Montana! ;)

 

Jeg kan tenke meg at det kommer en oppgave hvor en person må lyve for å skjule sannheten, konsekvenser osv..;P I skjønnlitterært..

 

Haha, ja, litt morsomt å skrive om sikkert! :p Har også tenkt at rykter er et veldig viktig punkt innenfor teamet ..

Lenke til kommentar

Best of both worlds, hehe! Likte idéen om Hannah Montana! ;)

 

Jeg kan tenke meg at det kommer en oppgave hvor en person må lyve for å skjule sannheten, konsekvenser osv..;P I skjønnlitterært..

 

Bare lurer: På hvilken måte tenkte du at du kunne koble inn Hannah Montana i en eventuell tekst? :)

Endret av momi
Lenke til kommentar

Best of both worlds, hehe! Likte idéen om Hannah Montana! ;)

 

Jeg kan tenke meg at det kommer en oppgave hvor en person må lyve for å skjule sannheten, konsekvenser osv..;P I skjønnlitterært..

 

Bare lurer: På hvilken måte tenkte du at du kunne koble inn Hannah Montana i en eventuell tekst? :)

 

Hannah Montana levde jo livet sitt på en løgn, og hadde et dobbeltliv. Hun var en kjent sangstjerne, men ingen på skolen hennes visste det :)

Lenke til kommentar

Best of both worlds, hehe! Likte idéen om Hannah Montana! ;)

 

Jeg kan tenke meg at det kommer en oppgave hvor en person må lyve for å skjule sannheten, konsekvenser osv..;P I skjønnlitterært..

 

Bare lurer: På hvilken måte tenkte du at du kunne koble inn Hannah Montana i en eventuell tekst? :)

 

Hannah Montana levde jo livet sitt på en løgn, og hadde et dobbeltliv. Hun var en kjent sangstjerne, men ingen på skolen hennes visste det :)

 

Ja, det vet jeg. ;) Bare lurer på hvordan hun hadde tenkt å koble det inn i en tekst. Eventuelt skrive det inn i et kåseri/artikkel om løgn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...