Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan jeg bruker sitater i teksten min? Skal personens navn oppgis i kildene, eller etter sitatet?

 

Og hvis jeg skal skrive en novelle med parallellhandling, burde jeg da ha kursiv i de avsnittene hvor paralellhandlingen foregår? Liksom for å skille mellom de to handlingene?

Lenke til kommentar

Jeg synes at noe av det viktigste er å ha et godt og variert språk. For eksempel å ikke starte setninger med samme ord, eller å bruke forskjellige tekstbindingsord. Hvis du viser at du har et stort ordforråd, tror jeg at sensor blir mer positivt innstilt til resten av teksten!

Selvfølgelig er det jo også viktig med rettskrivning og innhold! :)

 

Personlig ville jeg helst kommet opp i matte, men norsk er jo også OK! :wee:

Lenke til kommentar

Vet noen om det er mulig å få 5/6'er hvis man skriver 3-4 sider?

 

Det er innholdet som tels, ikke antall sider.

 

Er det noen som vet hvordan jeg bruker sitater i teksten min? Skal personens navn oppgis i kildene, eller etter sitatet?

Og hvis jeg skal skrive en novelle med parallellhandling, burde jeg da ha kursiv i de avsnittene hvor paralellhandlingen foregår? Liksom for å skille mellom de to handlingene?

 

Det med sitatene lurer jeg også på.

 

På påsketentamen skrev jeg en parallellhandling, og brukte ikke kursiv for å skille mellom handlingene. Jeg skrev slik at man forstod hvilken handling det var skrevet om. Fikk ikke noe trekk for det. ;)

Endret av momi
Lenke til kommentar

Er det helt tilfeldig at majoriteten av de som poster her nylig er registrert? Går dere i samme klasse?

 

Jeg la merke til det samme, men jeg kjenner hvertfall ingen andre her :) Har vært her og kikket når jeg har hatt tentamen, så bestemte meg for å lage bruker så jeg kunne være aktiv her selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan jeg bruker sitater i teksten min? Skal personens navn oppgis i kildene, eller etter sitatet?

 

Og hvis jeg skal skrive en novelle med parallellhandling, burde jeg da ha kursiv i de avsnittene hvor paralellhandlingen foregår? Liksom for å skille mellom de to handlingene?

 

Når jeg tar med sitater i tekstene mine, liker jeg å skrive navnet (på den som sa/skrev det opprinnelig) i teksten, men jeg tar også med hvor jeg fant utalelsen, i kildene på slutten. Altså nettside, bok, osv.

 

Jeg skrev en novelle med parallellhandling som tentamen i vår, og jeg fikk tilbakemelding om at det ikke kom så tydelig frem at det var to forskjellige handlinger. Endte med femmer likevel... :)

Hvis det er snakk om to likestilte handlinger ville jeg ikke brukt kursiv, da blir jo teksten som ikke er i kursiv mer "verdt" enn den i kursiv.

Derimot hvis parallellhandlingen er et "minne fra fortiden", synes jeg det er greit med kursiv.

 

Håper du skjønte hva jeg mente! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan jeg bruker sitater i teksten min? Skal personens navn oppgis i kildene, eller etter sitatet?

 

Og hvis jeg skal skrive en novelle med parallellhandling, burde jeg da ha kursiv i de avsnittene hvor paralellhandlingen foregår? Liksom for å skille mellom de to handlingene?

 

Når jeg tar med sitater i tekstene mine, liker jeg å skrive navnet (på den som sa/skrev det opprinnelig) i teksten, men jeg tar også med hvor jeg fant utalelsen, i kildene på slutten. Altså nettside, bok, osv.

 

Jeg skrev en novelle med parallellhandling som tentamen i vår, og jeg fikk tilbakemelding om at det ikke kom så tydelig frem at det var to forskjellige handlinger. Endte med femmer likevel... :)

Hvis det er snakk om to likestilte handlinger ville jeg ikke brukt kursiv, da blir jo teksten som ikke er i kursiv mer "verdt" enn den i kursiv.

Derimot hvis parallellhandlingen er et "minne fra fortiden", synes jeg det er greit med kursiv.

 

Håper du skjønte hva jeg mente! :)

 

Tror jeg skjønte det. Men er fremdeles usikker på det sitatgreiene. Altså, jeg skriver sitatet i kursiv i to sånne apostrofsaker ("). Men hvordan skal jeg skrive navnet? Kommer med noen eksempler:

"To be or not to be" - William Shakespeare

"To be or not to be" (William Shakespeare)

"To be or not to be" William Shakespeare

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan jeg bruker sitater i teksten min? Skal personens navn oppgis i kildene, eller etter sitatet?

 

Og hvis jeg skal skrive en novelle med parallellhandling, burde jeg da ha kursiv i de avsnittene hvor paralellhandlingen foregår? Liksom for å skille mellom de to handlingene?

 

Når jeg tar med sitater i tekstene mine, liker jeg å skrive navnet (på den som sa/skrev det opprinnelig) i teksten, men jeg tar også med hvor jeg fant utalelsen, i kildene på slutten. Altså nettside, bok, osv.

 

Jeg skrev en novelle med parallellhandling som tentamen i vår, og jeg fikk tilbakemelding om at det ikke kom så tydelig frem at det var to forskjellige handlinger. Endte med femmer likevel... :)

Hvis det er snakk om to likestilte handlinger ville jeg ikke brukt kursiv, da blir jo teksten som ikke er i kursiv mer "verdt" enn den i kursiv.

Derimot hvis parallellhandlingen er et "minne fra fortiden", synes jeg det er greit med kursiv.

 

Håper du skjønte hva jeg mente! :)

 

Tror jeg skjønte det. Men er fremdeles usikker på det sitatgreiene. Altså, jeg skriver sitatet i kursiv i to sånne apostrofsaker ("). Men hvordan skal jeg skrive navnet? Kommer med noen eksempler:

"To be or not to be" - William Shakespeare

"To be or not to be" (William Shakespeare)

"To be or not to be" William Shakespeare

Jeg er heller ikke helt "bankers" på det med sitat (og kilder). I engelsk gjør vi det på en måte, i norsk på en annen. Jeg aner altså ikke hva som er reglene på eksamen.

Av eksempelene dine ville jeg ikke ha valgt det nederste, kanskje det øverste er best? :hmm:

 

Jeg ville kanskje forsøkt å "flette" navnet inn i teksten, ikke nevnt det rett etter sitatet, for å få mer fokus på sitatet enn navnet. Men det blir vel mer smak og behag... :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hva gjør dere for å forberede dere? Noen tips? Råd?

 

Leser, noterer og sorterer.

 

 

 

........også viktig med litt avveksling. Ta deg en pause i ny og ne.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...