Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

- Ennå / Enda ( Er du her ENNÅ ? Hun er blitt ENDA sykere.)

Dette er en vanlig regel, men det er lov å bruke enda i stedet for ennå.

 

- Pass på at man ikke bruker for mye klisjèer

Pass også på at det skrives é og ikke è, og ikke overbruk dette. I norsk bruker vi ikke så mye akutt aksent, men det er fint til å for eksempel markere at det er snakk om kun én ting.

 

---------------------------

 

Jeg kan gi dere et godt råd. Slapp av, fokuser litt mindre på formelle regler og litt mer på å skrive noe som er spennende å lese. Tenk på at sensor leser gjennom et stort antall besvarelser, og de fleste er så kjedelige at det er tragisk. Dersom dere klarer å skille dere ut fra mengden, så våkner kanskje sensor til litt. Før dere starter å skrive, kan dere kanskje tenke over hvordan de fleste andre vil gjøre det - og så gjøre det på en helt annen måte. God flyt i teksten, fornuftig innhold som skiller seg ut og grei konroll på det formelle - så blir det 5 eller 6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg oppretter denne tråden for de som har kommet opp i norsk skriftlig til eksamen 2012.

 

Noen er førnøyde, mens andre er misfornøyde med å komme opp i norsk. Selv er jeg ikke fornøyd, men jaja sånn er livet, og da er det bare å gjøre det beste ut av det!

 

Tenkte at vi kunne dele info og tanker rundt eksamen i denne tråden. Og jeg håper folk kan ta del i dette, så vi kan hjelpe hverandre med å oppnå et godt resultat på eksamen!

 

Eksamensdatoer:

 

Hovedmål: onsdag 23.5.2012

 

Sidemål: torsdag 24.5.2012

 

Nå må vi øve frem mot eksamen, så det er bare å ta del i denne tråden! :D

 

Kommer til å oppdatere etterhvert som informasjon strømmer inn!

 

Linker til øving:

 

Grammatikk/sjangerlære:

- http://www.norsksidene.no/

 

Kan ikke du Liiisaa samle sammen de linkene som har blitt lagt ut i denne tråden på forsiden? Fjorårets trådstarter gjorde det, og det ble veldig oversiktlig for alle! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har noen lyst til å skrive litt om hva de tenker om dette temaet? Hva har dere jobbet med rundt dette temaet? Jeg har ikke jobbet med dette, men flere av dere sier at dette kommer til å bli lett. Jeg lurer bare på hvorfor dere tenker dette, for meg virker temaet ganske utfordrende (før jeg har lest hele heftet)...

:)

Lenke til kommentar

Er ganske glad over temaet :) Tror vi er mye heldigere enn 95 og 94-kullet...Det er ganske lett å tenke hva oppgavene kommer til å bli.

 

Kan godt tenke meg at en av oppgavene kommer til å være debattartikkel om det å fortelle sannhet / hvit løgn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897

Forslag til ubevisst, men relevant forberedelsesmateriell (kan brukes som en avkobling fra lesing kanskje?):

(teksten på de siste 2 sidene i heftet), http://www.youtube.com/watch?v=ALUi-BiEGGo (Ylvis, humoristisk utdrag fra Peer Gynt), se filmen Saras Nøkkel, evt. Drageløperen (begge filmene er det utdrag fra i forberedelsesheftet)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...