Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i Økonomistyring 23.mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg fikk ikke det sånn.. fikk riktig sum i saldolisten. bruker Regnskap.xls – korrigert versjon feb. 09.

har du ført inn kundene og leverandørene før du begynte regnskapet? i kontoplanen.

aner ikke hva du har gjort feil..

 

Det er den jeg også bruker. Tror ikke jeg hat gjort noen feil ettersom balansen går opp. Ser ut som den ikke vil godta saldosum for kunder på over 10 000 000.

Lenke til kommentar

jeg fikk ikke det sånn.. fikk riktig sum i saldolisten. bruker Regnskap.xls – korrigert versjon feb. 09.

har du ført inn kundene og leverandørene før du begynte regnskapet? i kontoplanen.

aner ikke hva du har gjort feil..

 

Det er den jeg også bruker. Tror ikke jeg hat gjort noen feil ettersom balansen går opp. Ser ut som den ikke vil godta saldosum for kunder på over 10 000 000.

 

grunnen til at det viser ######## er nok fordi summen ble for stor for selve ruten

Lenke til kommentar

Et at temaene er budsjettkontroll, betyr det av vi må kunne likviditets- og resultatsbudsjett?

 

likviditetsbudsjett går vel mer under temaet busjettering, det samme med resultatbudsjett (der har vi først et regnskap og skal sette opp budsjettet ut i fra det). når vi skal ta en budsjettkontroll, skal vi finne avvikene FRA budsjettet til regnskapet. Og forklare disse.

Lenke til kommentar

Ut fra informasjonen i forberedelsen kommer vi til å få rabatt, lønn og alle de interne billagene (avskriving, utbytte, skattekostnad etc.). Husk at utbytte i aksjeselskap regnes av aksjekapitalen og ikke overskudd!

 

Tro også vi kommer til å måtte forklare konto 2500 - betalbar skatt, og hvordan den kontoen påvirker balansen og resultatet. Tror også vi må forklare hvordan avkrivingene påvirker balansen og resultatet.

 

Jeg har valgt å sammenligne bedriften med Låsservice AS. Bransjetallene finner dere på proff.no (søk: Låser og låsesmeder, fant ikke ut av andre bransjer som kunne stemme).

 

Siden det er en handelsbedrift (eller er det en servicebedrift), vil priskalkylene være innenfor denne type bedrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forberedelsesdelen snakker de om budsjettkontroll. Man skal ikke bekymre seg over å måtte lage et likviditetsbudsjett/resultatbudsjett. Som sagt tidligere i denne tråden, læreren vår sa at hvis vi får regnskapsanalyse, får vi ikke likviditetsbudsjett da det er for omfattende å løse begge oppgavene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...