Gå til innhold

Konfirmere seg for penger


Anbefalte innlegg

Noe er fundamentalt galt med samfunnet om familien og slekta skal belønne deg for å stå å lyve i kirka.

Hvor er det vi er på vei da?

 

Har vel ikke ljugd jeg? Ingen (som i presten osv) spurte meg om noe som helst i kirka. Dermed, ikke ljugd heller.. :)

 

Kan vel uansett ikke være så galt å gjøre noe for å gjøre andre glade? :) Fikk da heller ingen belønning for å ha kirkelig konfirmasjon?

 

PS: Regner/tipper og tildels håper det var meg du svarte til, perpyro. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å komfirmere seg bekrefter man sitt forhold til Gud, noe de færreste og mest sansynlig deg ikke har gjort.

Regner med ettersom slekta di ville at du skulle komfirmeres gav deg gaver som du ikke ville fått om du ikke komfirmerte deg, ergo belønnet for å lyve i kirka.

 

Ditt tilfelle er er ikke på noen måte unikt og det er mange med deg.

Jeg mener at det man gjør skal ha en mening og har det ikke det lar man det være.

Blir litt som å gifte seg for å få oppholdstillatelse i Norge, og da gjerne en skillsmisse etter at statsborgerskapet er i boks.

Dette er å utnytte en ordning til andre formål en det det var tiltengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å komfirmere seg bekrefter man sitt forhold til Gud, noe de færreste og mest sansynlig deg ikke har gjort.

Regner med ettersom slekta di ville at du skulle komfirmeres gav deg gaver som du ikke ville fått om du ikke komfirmerte deg, ergo belønnet for å lyve i kirka.

 

Ditt tilfelle er er ikke på noen måte unikt og det er mange med deg.

Jeg mener at det man gjør skal ha en mening og har det ikke det lar man det være.

Blir litt som å gifte seg for å få oppholdstillatelse i Norge, og da gjerne en skillsmisse etter at statsborgerskapet er i boks.

Dette er å utnytte en ordning til andre formål en det det var tiltengt.

 

Oi, flere ting jeg faktisk ikke visste her... Blandt annen den første settningen om at ved å konfirmere meg bekrefter jeg mitt forhold til gud. Så "konfirmasjon" borgerlig er egentlig ingen konfirmasjon?

 

For å gjøre din settning nummer to klar: Ingen som ville eller sa til meg at jeg burde/skulle konfirmeres kristelig - jeg valgte selv for å gjøre mine besteforeldre glade .. :)

 

Tilslutt; Du mener at alt man gjør skal ha en mening, og hvis ikke skal man bare la det være. Alt har da en mening, konfirmasjon uansett på hvilket grunnlag også. Noen konfirmerer seg for penger, andre fordi de må, og andre pga tro.

Lenke til kommentar

Ved å komfirmere seg bekrefter man sitt forhold til Gud, noe de færreste og mest sansynlig deg ikke har gjort.

 

Oi, flere ting jeg faktisk ikke visste her... Blandt annen den første settningen om at ved å konfirmere meg bekrefter jeg mitt forhold til gud. Så "konfirmasjon" borgerlig er egentlig ingen konfirmasjon?

 

Kirkelig konfirmasjon er ikke lenger en bekreftelse på at du er kristen:

 

 

Konfirmasjonen er en forbønns- og velsignelseshandling. I tidligere tider var selve konfirmasjonshandlingen en offentlig bekreftelse på at konfirmanten ville leve som kristen. Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter.

http://kirken.no/?event=doLink&famID=206

 

Jeg synes forøvrig at det er helmaks at de kan slå fast at Gud bekrefter sine løfter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, flere ting jeg faktisk ikke visste her... Blandt annen den første settningen om at ved å konfirmere meg bekrefter jeg mitt forhold til gud. Så "konfirmasjon" borgerlig er egentlig ingen konfirmasjon?

Du svarer i grunne på spørsmålet self for en borgelig komifrmasjon er ingen komfirmasjon men noe humanetisk forbund har funnet på for at de som ikke ønsker å ha en kristelig komfirmasjon skal ha et alternativ.

Dette er da selvsagt ingen komfirmasjon og i mine øyne bare tull.

 

For å gjøre din settning nummer to klar: Ingen som ville eller sa til meg at jeg burde/skulle konfirmeres kristelig - jeg valgte selv for å gjøre mine besteforeldre glade .. :)

Er du i det minste personlig kristen?

 

Tilslutt; Du mener at alt man gjør skal ha en mening, og hvis ikke skal man bare la det være. Alt har da en mening, konfirmasjon uansett på hvilket grunnlag også. Noen konfirmerer seg for penger, andre fordi de må, og andre pga tro.

Å komfirmere seg på grunn av alt annet en det kirken har som tanke med komfirmasjonen er missbruk av ordningen.

Du kan spørre presten om hva han mener om at en ateist komfirmerer seg for å gjøre bestemoren glad eller å komfirmere seg bare på grunn av pengene.

 

Inlegget oser for øvrig av retferdiggjøring av sine egne handlinger.

Lenke til kommentar

Ved å komfirmere seg bekrefter man sitt forhold til Gud, noe de færreste og mest sansynlig deg ikke har gjort.

 

Oi, flere ting jeg faktisk ikke visste her... Blandt annen den første settningen om at ved å konfirmere meg bekrefter jeg mitt forhold til gud. Så "konfirmasjon" borgerlig er egentlig ingen konfirmasjon?

 

Kirkelig konfirmasjon er ikke lenger en bekreftelse på at du er kristen:

 

 

Konfirmasjonen er en forbønns- og velsignelseshandling. I tidligere tider var selve konfirmasjonshandlingen en offentlig bekreftelse på at konfirmanten ville leve som kristen. Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter.

http://kirken.no/?ev...oLink&famID=206

 

Jeg synes forøvrig at det er helmaks at de kan slå fast at Gud bekrefter sine løfter.

Kjekt at kirka selv er med på å vanne ut sine egne tradisjoner.

Plutselig ser staten at statsreligionen er utvannet til det ugjenkjennerlige og kutter statsstøtten og legger tradisjonene under kulturdepartementet.

Lenke til kommentar

Er du i det minste personlig kristen?

 

Å komfirmere seg på grunn av alt annet en det kirken har som tanke med komfirmasjonen er missbruk av ordningen.

Du kan spørre presten om hva han mener om at en ateist komfirmerer seg for å gjøre bestemoren glad eller å komfirmere seg bare på grunn av pengene.

 

Inlegget oser for øvrig av retferdiggjøring av sine egne handlinger.

 

Det var kirken som spurte meg om jeg ville konfirmere seg hos dem (Fikk brev hjem i Posten). Jeg svarte da ja... De har spurt meg, jeg missbruker da ingen ordning? Mener du jeg hadde missbrukt ordningen like mye om jeg hadde valgt borgerlig, da den eneste forskjellen i bunn og grunn er tro?

 

Rettferdiggjøring? Prøver da for all del ikke å rettferdiggjøre noe... Jeg sier min opplevelse av konfirmasjonen, og hvorfor jeg valgte det jeg valgte. Er jo ingen ting å rettferdiggjøre engang - det er bare min opplevelse og syn/meninger jeg ang. konfirmasjon jeg her deler.

 

Dog vet jeg ikke hvor glad moderatorer etterhvert blir hvis vi fortsetter diskusjonen, så jeg tror jeg stopper den her, mens leken iallefall delvis er god. :)

 

Oh, tilslutt: Nei, jeg er ikke personlig kristen, men samtidig følte og så jeg at kristelig konf. hadde en bedre tradisjon i familien min. I tillegg mener jeg at kristelig konf. er en mer "seriøs" måte og konfirmere seg på enn borgerlig.

 

Ha en god kveld!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interresant!

Du er ikke kristen men velger kristelig komfirmasjon og samtidig mener det er en mere seriøs komfirmasjon en borgelig.

Jeg skal være enig i at borgelig komfirmasjon er en liksom greie men det gjør det ikke noe bedre at du som ikke kristen velger kristelig komfirmasjon, det blir like mye en liksomgreie.

 

Men som sagt få denne tradisjonen inn under kulturdeparttementet istedenfor kirka for med en såpass utvannet tradisjon er det mere kultur en religion.

Lenke til kommentar

Jeg var MEGET nærme til å bli kastet ut av hele konfirmasjons undervisningen da jeg svarte ærlig på prestens spørsmål på hvorfor jeg konfirmerte meg. Jeg sa det som det var, at jeg konfirmerte meg for pengene jeg ellers ikke hadde fått og når jeg var ærlig, noe de andre i gruppen overhodet ikke var (de var der for pengene de fleste av dem...) så "belønnet" de den ærligheten med truselen om utkastelse hvis jeg ikke unnskyldte det jeg sa. (Nå ble det med det da, jeg måtte faktisk ikke komme med noen unnskyldning, det tror jeg ikke de turte...)

 

Litt senere fikk jeg valget om enten å holde kjeft med mine spørsmål (begrunnelsen deres var at jeg "ødela" troen til de andre i gruppa... :roll: ) eller forlate "undervisningen" (aka forsøkene på hjernevasking). Så jeg holdt kjeft for pengene jeg og fikk høre både ren uforfalsket løgn samt en del grove trusler som ingen prest i dag hadde våget å komme med før dagen opprant og vi sto på kne rundt alteret og ble konfirmert av presten mens øynene til mine beste fedre rant over i lykke... Kvalmt... Hadde jeg ALDRI gått med på i dag, ikke om prisen sto om en million engang....

 

Samme som med giftemål i kirken dette... Folk giftet seg jo LENGE før kristendommen gjorde sitt inntog her i landet, men av en eller annen grunn har kristendommen klart å rappe hele sceansen og innbiller folk at dette er noe kristendommen har monopol på... Men ting ser ut til å bedre seg. I dag er det 6 av ti som velger kirken å gifte seg i (med en kristen prest altså...) og om noen år er disse tallene enda lavere. Det samme går for dåp, noe som egentlig og mest fornuftig skulle vært forbudt da ungen selv ikke kan ta det valget, men også her opplever kirken et frafall.

 

Som min eks kone sa da min eldte meldte seg ut av statkirken: "Men hvor skal han begraves hvis han dør nå da!"... De fleste TROR faktisk at slike ting MÅ gå mellom kirken, så liten forståelse og innsyn har de fleste på disse områdene dessverre... (Jeg svarte såklart at hun mest sannsynlig måtte oppbevare min eldste sønn i fryseren til det kom opp en annen ordning og klarte faktisk å få henne til å tro det noen sekunder også... he he) Men det blir bedre... Folk begynner i større grad enn før å få øynene opp for denne ignorante "tradisjonen" og tar avstand fra det, mye takket være folk som Richard Dawkins, Lars Gule og deres like, som har satt galskapen på dags ordnen og røsket litt i folk slik at de faktisk ser hvor de selv står og det er bra. I USA har ateisme og sekulærismen økt betraktelig grunnet det samme, for selv om det er millioner av ateister som ikke tørr å stå frem grunnet forfølgelse av famile og venner og samfunn så ER det på gli vekk fra denne overtroen der også... Vi får håpe at flere følger etter og at vi en dag kan tufte våre valg og våre relasjoner på kunnskap og viten uten disse ignorante fantasiene vi i dag har en tendens til å falle tilbake på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg mener jeg at kristelig konf. er en mer "seriøs" måte og konfirmere seg på enn borgerlig.

 

Tvert i mot siden den kristne konfirmasjonen trekkes ned i søla av folk som ikke tror på noe av innholdet. Jeg tror på den annen side at det er veldig få kristne som konfirmerer seg humanistisk for å tilfredsstille slekta.

Lenke til kommentar

Jeg var MEGET nærme til å bli kastet ut av hele konfirmasjons undervisningen da jeg svarte ærlig på prestens spørsmål på hvorfor jeg konfirmerte meg. Jeg sa det som det var, at jeg konfirmerte meg for pengene jeg ellers ikke hadde fått og når jeg var ærlig, noe de andre i gruppen overhodet ikke var (de var der for pengene de fleste av dem...) så "belønnet" de den ærligheten med truselen om utkastelse hvis jeg ikke unnskyldte det jeg sa. (Nå ble det med det da, jeg måtte faktisk ikke komme med noen unnskyldning, det tror jeg ikke de turte...)

 

 

Presten vi hadde var jo egentlig grei. Han sa rett ut at han ikke regnet med at folk skulle være så kristne i den alderen. Han mente at det var noe som evt. kom senere. (Nå er det jo "senere" og jeg er fortsatt ateist)

Lenke til kommentar

Presten vi hadde var jo egentlig grei. Han sa rett ut at han ikke regnet med at folk skulle være så kristne i den alderen. Han mente at det var noe som evt. kom senere. (Nå er det jo "senere" og jeg er fortsatt ateist)

 

Nå konfet jeg meg i 78-79 da og prester var kanskje mindre folkevennelige den gangen... eller at jeg rett og slett kom ut for et preste eksemplar av den dårlige sorten, alle kan jo ikke være like... :)

Lenke til kommentar

Presten vi hadde var jo egentlig grei. Han sa rett ut at han ikke regnet med at folk skulle være så kristne i den alderen. Han mente at det var noe som evt. kom senere. (Nå er det jo "senere" og jeg er fortsatt ateist)

 

Nå konfet jeg meg i 78-79 da og prester var kanskje mindre folkevennelige den gangen... eller at jeg rett og slett kom ut for et preste eksemplar av den dårlige sorten, alle kan jo ikke være like... :)

 

OK, ja, jeg konfirmerte meg ca 10 år etterpå med en prest som var tidligere narkoman, så da var det vel litt andre tilstander. Hans omvendelseshistorie var forresten at han hadde havnet på en eller annen celle, og der brukte han tida på å lese bibelen, og da han var ferdig så var løpet kjørt.

Lenke til kommentar

Som mange andre konfirmerte jeg meg "for pengene". Er ateist, og har ikke noe forhold til kirken eller Jesus. Men samtidig er konfirmasjon norsk tradisjon, og på mange måter en del av det å være norsk, og for mange et symbol på at man er på vei til voksenlivet, så derfor ser ikke jeg på ateister som konfimerer seg som feil og umoralsk.

Lenke til kommentar

Angrer heller ikke på at jeg gjorde det...

Det gjør jeg.... Eller sagt på en annen måte, jeg skulle ønske jeg hadde hatt den humanetiske konfirmasjonen 15 åringer har i dag den gangen jeg ble konfirmert. Konas mellomste konfet seg humanetisk i år og jeg her allerede merket at han tenker langt mer kritisk og rasjonelt etter at han var på det kurset enn han gjorde før. Før kom han med ting som ikke var så gjennomtenkte som de han kommer med nå (har vært sammen med ham i fire dager på Island) og han er i stand til å tenke langt mer kritisk på en riktig måte etter det kurset, så noe har satt seg.

 

Personlig satt jeg igjen med svært lite etter min egen konfirmasjon, da det vi lærte der ikke var brukanes til stort annet enn å forsette å juge til meg selv om ektheten i kristen tro, om jeg hadde valgt det, så jo, det hender jeg angrer på at jeg konfirmerte meg kristent, men med forbehold såklart, da jeg ikke aner hva en borgelig konfirmasjon hadde å by på den gangen, om det i det hele tatt var noen da, jeg husker ikke... (kan ihvertfall ikke huske at jeg ble presentert for noe valg om hvor jeg kunne konfirmere meg... Mulig at jeg kunne la det være, men da hadde jeg jo ikke fått noen penger...)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, humanetisk forbund har mange gode verdier, og rekrutterer til så ymse miljøer. At man får utdelt passe fornuft og kritisk sans via dem er jeg mer usikker på. Da referer jeg til en tidligere leder i HEF, som nå har tatt etikken sin litt vel langt, etter det mange mener.

Lenke til kommentar

Tja, humanetisk forbund har mange gode verdier, og rekrutterer til så ymse miljøer. At man får utdelt passe fornuft og kritisk sans via dem er jeg mer usikker på.

Ymse miljøer?

 

Hva er passe med fornuft og kritisk sans?

 

Hvorfor så motstander av en organisasjon som faktisk ikke dytter doktriner og beviselige usannheter nedover ørene på folk uten muligheten til å stille spørsmål, men faktisk oppfordrer hver og en til å tenke SELV og til å SELV samle inn informasjon om verden rundt dem i den grad at de kan konkludere med hva man skal feste lit til, samt lærer bort verktøyene til den innsamlingen?

 

Hvorfor tror så mange at de som konfirmerer seg i HEF regi gjennomgår en eller annen form for indoktrinering, der spesielt guder blir eksludert fra begynnelsen av? Eller at det kommer en eller annen autoritet i form av gamle HEF ledere og forteller dem hva de skal tro og mene?

 

Skjønner ikke helt hvorfor HEF sin konfirmasjon blir så ugle sett av, stort sett, religiøse mennesker jeg... Alt de gjør er å gi unge mennesker det beste verktøyet vi mennesker har hatt til å finne ut av hvordan ting henger sammen og et av de verktøyene er at autoriteter ikke nødvendigvis har rett fordi personen er nettopp autoritær og her har faktisk religiøse en masse å lære, da de ser fryktelig opp til autoritære mennesker, det ligger jo i religionens natur å gjøre nettopp det... (Jesus, Muhammed etc....)

 

 

 

 

Da referer jeg til en tidligere leder i HEF, som nå har tatt etikken sin litt vel langt, etter det mange mener.

Er det mister Lars Gule du tenker på her? Hvis så er så er jeg enig med deg, men han representerer IKKE HEF lenger. Det erl litt viktig å få med seg at enkelt personer kan endre syn på hva et demokrati er UTEN at andre ateister eller HEF'ere har det samme synet. Det er nemlig en grunn til at HEF ikke er større enn de er og det er at de fleste ateister IKKE føler at de må følge autoriteter i det hele tatt, og ihvertfall ikke har et behov for å organisere seg, for hva er det å organisere liksom? At man ikke tror på noen guddom? Ikke mye å samles om, eller hva? :)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, humanetisk forbund har mange gode verdier, og rekrutterer til så ymse miljøer. At man får utdelt passe fornuft og kritisk sans via dem er jeg mer usikker på.

Ymse miljøer?

 

Hva er passe med fornuft og kritisk sans?

 

Hvorfor så motstander av en organisasjon som faktisk ikke dytter doktriner og beviselige usannheter nedover ørene på folk uten muligheten til å stille spørsmål, men faktisk oppfordrer hver og en til å tenke SELV og til å SELV samle inn informasjon om verden rundt dem i den grad at de kan konkludere med hva man skal feste lit til, samt lærer bort verktøyene til den innsamlingen?

 

Hvorfor tror så mange at de som konfirmerer seg i HEF regi gjennomgår en eller annen form for indoktrinering, der spesielt guder blir eksludert fra begynnelsen av? Eller at det kommer en eller annen autoritet i form av gamle HEF ledere og forteller dem hva de skal tro og mene?

 

Skjønner ikke helt hvorfor HEF sin konfirmasjon blir så ugle sett av, stort sett, religiøse mennesker jeg... Alt de gjør er å gi unge mennesker det beste verktøyet vi mennesker har hatt til å finne ut av hvordan ting henger sammen og et av de verktøyene er at autoriteter ikke nødvendigvis har rett fordi personen er nettopp autoritær og her har faktisk religiøse en masse å lære, da de ser fryktelig opp til autoritære mennesker, det ligger jo i religionens natur å gjøre nettopp det... (Jesus, Muhammed etc....)

 

 

 

 

Da referer jeg til en tidligere leder i HEF, som nå har tatt etikken sin litt vel langt, etter det mange mener.

Er det mister Lars Gule du tenker på her? Hvis så er så er jeg enig med deg, men han representerer IKKE HEF lenger. Det erl litt viktig å få med seg at enkelt personer kan endre syn på hva et demokrati er UTEN at andre ateister eller HEF'ere har det samme synet. Det er nemlig en grunn til at HEF ikke er større enn de er og det er at de fleste ateister IKKE føler at de må følge autoriteter i det hele tatt, og ihvertfall ikke har et behov for å organisere seg, for hva er det å organisere liksom? At man ikke tror på noen guddom? Ikke mye å samles om, eller hva? :)

 

Arne Tuvmyr, er en annen som mange mener er ganske suspekt. "Passe" med fornuft og kritisk sans, er å ha dette som en trygg grunnmur, og ikke som ett skjold foran seg. Hvis man har det som ett skjold, blir det gjerne kalt fordommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...