Gå til innhold

Konfirmere seg for penger


Anbefalte innlegg

Tror faktisk det kan være vanskelig å være FOR kritisk til noe jeg, da det ligger i den kritiske naturen å være åpen for alt også. Ingen vits i å være kritisk hvis du ikke er åpen for noe nytt eller andre løsninger/forklaringer, er det vel? Så det å være kritisk er jo nettopp å være kritisk til ALT, ergo kan det vanskelig brukes som et skjold for noe som helst med mindre du er selektiv i din kristiske sans da... å slipper noe igjennom uten kritikk mens du glatt kritiserer andre ting Da går jo alt mulig an tydeligvis... Men det eer jo nettopp dette de lærer på denne konfirmasjonen, at ingen har rett hele tiden og at man derfor skal være kritisk til alt man blir forelagt..

 

Egentlig er vel denne kristiske tenkningen noe de burde har lært elever på barne skolen i mine øyne, men det er vel vanskelig da barn under enn viss alder faktisk ser på verden som nettopp svart hvit, de har enda ikke hverken erfaring eller forstand på nyansene i verden, men tenker på ting som høyst objektive... Det er vel også grunnen til at bern er så lete å lede inn i religionens overtroiske verden, for der også blir man lært opp til å tro at alt ting er objektive, at god alltid kan skilles fra ondt også videre...

 

Så hvorfor de ikke lærer kritisk tenkning på skolen skjønner jeg ikke....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Tror faktisk det kan være vanskelig å være FOR kritisk til noe jeg, da det ligger i den kritiske naturen å være åpen for alt også. Ingen vits i å være kritisk hvis du ikke er åpen for noe nytt eller andre løsninger/forklaringer, er det vel?

 

Dette hørtes nytt ut for meg - kan du forklare litt nærmere ang. det at det ligger i kritikerens natur å være åpen? Det jeg har lært om "kritikeren", er at de ofte er plaget med å ikke bli hørt/missunnelse, og for ofte liker å kaste ansvaret over på andre.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er fordi at skolen kan ikke ta på seg ansvar for å lære barna alt - noe må man ta hånd om som foreldre også. Ellers er man ingen forelder.

 

Dessuten så kan man ikke lære bort alt, man må prioritere, Hørt om tid og lekser? Det skal justeres. Ikke for mye og ikke for lite.

 

Om vi kunne ha lært barna alt så hadde alle hørt om Voynich-koden, Chjeka'er, Holomodor og det meste som er generelt ukjent for de.

Lenke til kommentar
Dette hørtes nytt ut for meg - kan du forklare litt nærmere ang. det at det ligger i kritikerens natur å være åpen? Det jeg har lært om "kritikeren", er at de ofte er plaget med å ikke bli hørt/missunnelse, og for ofte liker å kaste ansvaret over på andre.

 

Hæ? Her er jeg redd du må utrede litt mer om hva du mener, for å være kritisk for meg er å være kritisk til ALT og har fint lite med å ikke bli hørt eller være missunelig i det hele tatt, ei heller kaste noe ansvar over på andre (Og med det mener du at man krever bevis eller?)

 

Så jeg setter pris på en forklaring på det overnevnte.

Lenke til kommentar
Det er fordi at skolen kan ikke ta på seg ansvar for å lære barna alt - noe må man ta hånd om som foreldre også. Ellers er man ingen forelder.
Dessuten så kan man ikke lære bort alt, man må prioritere, Hørt om tid og lekser? Det skal justeres. Ikke for mye og ikke for lite. Om vi kunne ha lært barna alt så hadde alle hørt om Voynich-koden, Chjeka'er, Holomodor og det meste som er generelt ukjent for de.
Nå er det nok av tid til å lære ungene i det minste grunnprinnsippene bak åpenhet, ærlige tilnærmninger og kritisk tenkning da hvis man satte av noe av den tiden de lærer om div religioner til dette...

 

Ble faktisk lettere sjokkert jeg når jeg fant ut at mine gutter har MINST en time i uken der de lærer om div religioner i året mens de blir avspist med et par timer for å lære om evolusjon og andre viktige vitenskapelige oppdagelser, og da til overmål av lærere som ikke skjønner bæret av evolusjon selv!

 

Så jo, tid har de ja, det er prioriteringene det er noe galt med...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette hørtes nytt ut for meg - kan du forklare litt nærmere ang. det at det ligger i kritikerens natur å være åpen? Det jeg har lært om "kritikeren", er at de ofte er plaget med å ikke bli hørt/missunnelse, og for ofte liker å kaste ansvaret over på andre.

 

Hæ? Her er jeg redd du må utrede litt mer om hva du mener, for å være kritisk for meg er å være kritisk til ALT og har fint lite med å ikke bli hørt eller være missunelig i det hele tatt, ei heller kaste noe ansvar over på andre (Og med det mener du at man krever bevis eller?)

 

Så jeg setter pris på en forklaring på det overnevnte.

 

kritiker m2 (fra gr, se *kritikk)

1 person som gjerne kritiserer

2 litteratur-, kunstanmelder, kunstdommer teaterk-, litteraturk-

 

skeptiker

~tiker m2

1 tviler

2 tilhenger av skeptisisme

 

Jeg fulgte disse definisjoner, og trodde du var mer for en skeptiker å regne?!

Lenke til kommentar
Dette hørtes nytt ut for meg - kan du forklare litt nærmere ang. det at det ligger i kritikerens natur å være åpen? Det jeg har lært om "kritikeren", er at de ofte er plaget med å ikke bli hørt/missunnelse, og for ofte liker å kaste ansvaret over på andre.

 

Hæ? Her er jeg redd du må utrede litt mer om hva du mener, for å være kritisk for meg er å være kritisk til ALT og har fint lite med å ikke bli hørt eller være missunelig i det hele tatt, ei heller kaste noe ansvar over på andre (Og med det mener du at man krever bevis eller?)

 

Så jeg setter pris på en forklaring på det overnevnte.

 

kritiker m2 (fra gr, se *kritikk)

1 person som gjerne kritiserer

2 litteratur-, kunstanmelder, kunstdommer teaterk-, litteraturk-

 

skeptiker

~tiker m2

1 tviler

2 tilhenger av skeptisisme

 

Jeg fulgte disse definisjoner, og trodde du var mer for en skeptiker å regne?!

 

Og hvor fant du uttalelsene om missunnelse, at de ikke blir hørt og at de kaster ansvaret over på andre hen?

 

Jeg slipper å slå opp i leksikon og ordbøker for å definere min egen hang til skaptisisme skjønner du... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Og hvor fant du uttalelsene om missunnelse, at de ikke blir hørt og at de kaster ansvaret over på andre hen?

 

Jeg slipper å slå opp i leksikon og ordbøker for å definere min egen hang til skaptisisme skjønner du... :)

 

Fra yrket jeg bedriver.

Jobber med diverse "energityver" innefor barnevernet. Det er fire hovedtyper av slike tyver: Kritiker, Offer, Voldsmann, Verdensmester.

Blant unge mennesker er disse typene relativt lette å få øye på, og få gjort noe med. Noe annet er de som desverre ikke har fått kyndig hjelp (det gjelder flere så kalt fornuftige mennesker enn det man vil tro), og har dermed utviklet det som kalles; "Styring og Kontroll-drama". Da kan "lidelsen" være så godt utviklet at selv ikke eksperter klarer å avsløre det som er ett overlevelses-spill for tyven.

Lenke til kommentar
Og hvor fant du uttalelsene om missunnelse, at de ikke blir hørt og at de kaster ansvaret over på andre hen? Jeg slipper å slå opp i leksikon og ordbøker for å definere min egen hang til skaptisisme skjønner du... :)
Fra yrket jeg bedriver. Jobber med diverse "energityver" innefor barnevernet. Det er fire hovedtyper av slike tyver: Kritiker, Offer, Voldsmann, Verdensmester. Blant unge mennesker er disse typene relativt lette å få øye på, og få gjort noe med. Noe annet er de som desverre ikke har fått kyndig hjelp (det gjelder flere så kalt fornuftige mennesker enn det man vil tro), og har dermed utviklet det som kalles; "Styring og Kontroll-drama". Da kan "lidelsen" være så godt utviklet at selv ikke eksperter klarer å avsløre det som er ett overlevelses-spill for tyven.

 

Og dfette gjelder da såklart for ALLE som er skeptiske...? Er ikke det å hoppe til noen konklusjoner du ikke helt kan stå inne for?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Og dfette gjelder da såklart for ALLE som er skeptiske...? Er ikke det å hoppe til noen konklusjoner du ikke helt kan stå inne for?

 

Den som hopper til konklusjoner basert på antakelser, er den som satte inn ordet "alle" i det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Hva synes du om at ungdommer konfirmerer seg for pengene istedenfor å konfirmere seg for å stadfeste sin kristne tro?

Konfirmerer seg i kirken*

 

Er pisslei av at norske kristne hevder å ha enerett på overgangsriter her til lands. Hører stadig vekk om at "borgerlig" (humanetisk) konfirmasjon er "tull" fordi det er dåpen man skal bekrefte.

 

Alle kulturer i alle land har overgangsriter fra barn til ungdom, og det hadde man lenge før kristendommen og konfirmasjonen. Så førstepost er uspesifik da den tar det for gitt at kirken er eneste reele alternativ.

 

 

Men, jeg gjorde det selv for pengene. Jeg fikk faktisk ikke lov å konfirmere meg borgelig, da min mor hadde se samme holdningene som mange andre, at HEF sitt tilbud er "fake". Det var kirken eller ingen ting, og i en alder av 15(?) år så var ikke det en diskusjon jeg var moden til å ta, men i ettertid har min mor fåt ettertrykkelig høre hva jeg synes om akkurat det, og jeg har påpekt flere ganger at det var utelukkende for penger og festen etterpå at jeg ble konfirmert.

 

 

Om man ikke er kristen, så kan man konfirmere seg borgerlig. Og man vil lære mye mer nyttig hos HEF (moral og etikk) enn hos presten (2000 år gammle eventyr og bibelvers).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mesteparten av dagens moral og ettikk er tuftet på tanker som ble nedtegnet for flerfoldige tusen år siden. De er så kalte "evige sannheter" og virker like godt i dag, som i de dager de ble påfunnet. Og hvis jeg ikke tar helt feil, bruker vel HEF mange av disse gode gamle ordene.

Lenke til kommentar

Mesteparten av dagens moral og ettikk er tuftet på tanker som ble nedtegnet for flerfoldige tusen år siden. De er så kalte "evige sannheter" og virker like godt i dag, som i de dager de ble påfunnet.

Nei. Jeg tror jeg ville tatt litt mer for eventuelle datter om jeg skulle solgt henne enn det bibelen foreskriver at jeg skulle ha tatt for henne... Så nei, de fiktive og objektive "rådene" vi finner i bibelen er for det meste gått ut av dato...

 

 

Og hvis jeg ikke tar helt feil, bruker vel HEF mange av disse gode gamle ordene.

Ja såklart. Ikke fordi rådene er å finne i bibelen, men fordi en del av rådene (ikke drepe, ikke stjele) har vært universelle råd som er lure å følge i et samfunn som består av mange individer. Det gydne bud var det faktisk ikek jesus som var først ute med, om du trodde det, ei heller en hel masse av det som står i bibelen av slike råd. Tipper vel heller at det var bibelen som kopierte disse rådene fra ennet steds hen enn at de ble funnet på av skribentene av bibelen...
Lenke til kommentar

Mesteparten av dagens moral og ettikk er tuftet på tanker som ble nedtegnet for flerfoldige tusen år siden. De er så kalte "evige sannheter" og virker like godt i dag, som i de dager de ble påfunnet. Og hvis jeg ikke tar helt feil, bruker vel HEF mange av disse gode gamle ordene.

Men bibelen er på ingen måte opphavet til disse sannhetene, så hvorfor skal man ta den med i det hele tatt. Moral og etikkundervisningen kommer til å lide under bibelske rammer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mesteparten av dagens moral og ettikk er tuftet på tanker som ble nedtegnet for flerfoldige tusen år siden. De er så kalte "evige sannheter" og virker like godt i dag, som i de dager de ble påfunnet. Og hvis jeg ikke tar helt feil, bruker vel HEF mange av disse gode gamle ordene.

Men bibelen er på ingen måte opphavet til disse sannhetene, så hvorfor skal man ta den med i det hele tatt. Moral og etikkundervisningen kommer til å lide under bibelske rammer.

jeg har ikke nevnt noen kilder. Så da er ingen nevnt, og ingen glemt. :)
Lenke til kommentar
jeg har ikke nevnt noen kilder. Så da er ingen nevnt, og ingen glemt. :)

Nei, men bibelen er fremdeles et av de stedene du hentydet til, så dette var i overmåte feigt av deg syntes jeg...

 

 

Konfirmere seg er ikke noe kristendommen har monopol på Geri1234... Det er et rituale som har vært med oss siden tidenes morgen og det er ikke noe som tilsier at dette er for å si ja til noen gud før kristendommen innførte konfirmasjon på den måten. Flere og flere konfirmerer seg i regi av HEF og flere vil gjøre det i fremtiden også tipper jeg, eller rett og slett gi F i hele konfirmasjonen... Det betyr jo ikke at man er voksen lenger, langt i fra....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
jeg har ikke nevnt noen kilder. Så da er ingen nevnt, og ingen glemt. :)

Nei, men bibelen er fremdeles et av de stedene du hentydet til, så dette var i overmåte feigt av deg syntes jeg...

 

 

 

 

Jeg tror du tolker litt vel i overkant.

Men uannsett spiller det ikke noe rolle for meg om de smarteste ord kommer fra vaskekjærringa på jobben, koranen, bibelen, eller min egen kone - hovedsaken er at det er allmenngyldig, eller setter tankene i nye svinger.

Lenke til kommentar
[ Jeg tror du tolker litt vel i overkant.
Ja, jeg gjorde vel det.... Var litt for spist satt på spissen liksom... :)

 

Men uannsett spiller det ikke noe rolle for meg om de smarteste ord kommer fra vaskekjærringa på jobben, koranen, bibelen, eller min egen kone - hovedsaken er at det er allmenngyldig, eller setter tankene i nye svinger.

 

Mange av disse "rådene" er jo ikke allmengyldige lenger, nettopp fordi moral og etikk endres seg med tiden... Du skal ikke drepe foreksempel holder jo for de aller fleste i de aller fleste situasjoner, men dens "allmengyldighet" bortfaller jo så fort vi kommer bort i ekstreme situasjoner der et drap rett og slett er det mest nødvendige å gjøre fordi situasjonen tilsa det og det er jo nettopp derfor vi har gått vekk fra disse såkalte "universelle" og høyst objektive "reglene" funnet i slike bøker og utviklet lover isteden, som også endres etterhvert, noe Breivik saken er et godt eksempel på.... Dette er et scenario vi aldri før har måttet ta stilling til og derfor er denne saken så om fattende, fordi vi skjønner at vi må ta høyde for at slikt KAN skje igjen og derfor trenger et skikkelig lovverk for å behandle lignende saker senere...

 

Så den objektive delen i disse "rådene" er det egentlig ingen som tror på lenger... Ikke engang kristne, selv om de, på grunn av sin tro, er nødt til å fremme dette med objektiv moral bland annet for å få ting til å henge på greip...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...