Gå til innhold

Konfirmere seg for penger


Anbefalte innlegg

Irriterer meg at det fortsatt er mennesker der ute som tror at konfirmasjon er et kristent rituale.

Vi har konfirmert oss lenge før kristendommen gjorde sitt inntog i landet, og da som et rituale som markerer overgangen mellom barn og voksen.

Selv om jeg hadde fått mer penger med å konfirmere meg i kirken, så valgte jeg det borgerlige alternativet.

Ikke bare fordi jeg ikke er religiøs, men også fordi dette ritualet har flere likhetstrekk med de originale konfirmasjonsritualene. Dvs at vi lærer det vi trenger for å navigere i den voksne verdenen.

 

Såvidt jeg vet er dette feil. Vi hadde fødselsriter, giftemålsriter, og begravelsesriter, men ikke konfirmasjon eller dåp.

 

Konfirmasjon er nok ikke en særegen kristen skikk.

 

Konfirmasjon (av latin confirmare' date=' «bestyrke, bekrefte») er ofte betraktet som et kristent ritual, [b']men overgangsritualer fra barn til voksen finnes i de fleste kulturer verden over.[/b]

http://no.wikipedia....ki/Konfirmasjon

Ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få penger i konfirmasjonen er en tradisjon i folket, men bare fordi folk blir glade over å få så mye penger så må ikke folk misforstå å tro at det bare handler om penger. Det er ikke slik at bare fordi en person blir overlykkelig over X, så betyr Y ingenting lengre. Det er feil måte å analysere på.

 

Folk blir glade over penger, men de er da vel jaggu ta meg også glade over å bli konfirmert, få gratulasjoner, treffe familie, venner, fjerne slektninger, spise god mat, sosialisere seg, og ikke lengre bli stemplet som en unge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at de fleste bare følger foreldre og tidligere familiens fotspor, altså, konfirmerer seg i kirken når de egentlig ikke er kristne, de sier bare, jeg konfirmerer meg kristent fordi tidligere familie gjorde det... hva skjedde med selvstendighet?? ... pengene er care... sikkert 95 % av alle på trinnet mitt konfirmerte seg kristent, og tja, 0 av de er kristen troende...fail

Lenke til kommentar

Å få penger i konfirmasjonen er en tradisjon i folket, men bare fordi folk blir glade over å få så mye penger så må ikke folk misforstå å tro at det bare handler om penger. Det er ikke slik at bare fordi en person blir overlykkelig over X, så betyr Y ingenting lengre. Det er feil måte å analysere på.

Ja la oss skyve den ubehagelige sannheten under teppet og TRO at folk konfirmerer seg ene og alene fordi de enten tror på jesus eller ikke gjør det og at penger ikke betyr en dritt... Mye lettere å få noen verdens bilder til å stemme når fakta ikke er koblet inn....

 

For kun et fåtall av datgens unge konfirmerer seg fordi de tror de gjør guden sin en tjeneste eller noe slikt i dag og flere og flere unge vil i årene som kommer, (2 av 5 gifter seg i dag utenfor kristendommens domener) da flere og flere vil velge enten humanetisk konfirmasjon eller andre alternativer. Tror kristelig konfirmasjon vil tape terreng ganske kraftig i årene som kommer jeg, det er mitt inntrykk ihvertfall. Eller rett og slett la det hele være, det er også en mulighet. Så kan de heller holde en stor fest og motta pangegaver på 18 års dagen sin, slik min eldste sønn gjorde. Da ER man jo faktisk å regne som voksen dagen etter "konfirmasjonen" ihvertfall... Og ikke bare slik tullevoksen som nå...

 

 

 

Folk blir glade over penger, men de er da vel jaggu ta meg også glade over å bli konfirmert, få gratulasjoner, treffe familie, venner, fjerne slektninger, spise god mat, sosialisere seg, og ikke lengre bli stemplet som en unge

De ER jo like unge for det i vårt samfunn, da de først er ansett som myndige og voksne i en alder av 18, så dette blir jo bare tull å si at de ikke er stemplet som unge, for det er de jo. Det skjer ingenting fra den dagen de konfirmerer seg til de tre neste, de er fremdeles like unge og like umyndige... Dette var nok forskjellig før, når de innførte denne skikken, da er det mulig at de som femtenåringer var ansett som voksne, men ikke i dag...

 

Så dette er wishful thinking av deg i beste fall...

Lenke til kommentar

14-åringer har sjeldent noe forhold til kristendom/religion. Konfirmasjon blir vel sett på som en tradisjon som man "må igjennom", enkelt og greit. Før i tiden fikk man kanskje mer klær, sølvtøy, kyr og geiter osv, i dag er penger det mest vanlige byttemiddelet.

Lenke til kommentar

En mer eller mindre bortkastet tradisjon - men folk får bruke tiden og ressursene sine på hva de selv mener er greit.

 

Enig i at det i dag er en bortkastet tradisjon ja... Mulig dette hadde mer for seg før...

 

Det synet var også grunnlaget til at jeg IKKE presset min eldste til konfirmere seg heller... Noe min eks kona fremdeles er ganske sur på meg for, (da hun er det jeg kaller en "liksom" kristen, som egentlig bare er kristen fordi hun ikke gidder å ta et aktivt standpunkt og fordi hun tror de kaster kroppen hennes på søpple fyllinga hvis hun ikke er kristen... :roll: ), da hun mente jeg burde ha presset ham til det ene eller det andre...

 

Sistemann er ikke døpt engang... Og ikke vil han høre om religion heller hadde han fortalt sin lærer, da han ikke trodde på noen gud.... Barn kan det med å si det som det er... Så det ente med at jeg snakket med ham om det og forklarte ham forskjellen på å VITE litt om de forskjellige religionene og det å tilbe en av de gudene. Tror ikke han helt skjønte det, men det kommer nok.... Han gikk med på å være i timene allikevel da, for som han sa, "Da kan jeg jo høre om hva jeg ikke skal tro på..."... :) Unger... De er og blir herlige i den alderen, FØR de har lært seg til å juge litt... Som jeg sier, man trenger ikke å si ALT, men det man velger å si skal være sant...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Han gikk med på å være i timene allikevel da, for som han sa, "Da kan jeg jo høre om hva jeg ikke skal tro på..."... :) Unger... De er og blir herlige i den alderen, FØR de har lært seg til å juge litt... Som jeg sier, man trenger ikke å si ALT, men det man velger å si skal være sant...

 

 

Carsten Isachsen har i en av sine bøker fortalt om en far som hjalp sine barn med å bygge en trehytte. Kapitlet heter "halvt innslått spiker". Det betyr at faren hjalp barna så langt at det var for dem å fullføre med å hamre spikerne helt inn. På den måten lot han barna få beholde engasjement, og eierskapet til sitt skaperverk.

 

Jeg synes den lille anekdoten passet fint å bidra med til det du har skrevet -

og i neste omgang en påminnelse (til en selv) om at;

selv om hjertet renner over av gode ønsker, håp, intensjoner og sannheter, bør man likevel beholde såpass ro og høflighet at man venter til man blir invitert inn, før man kommer med saken

Da har man gjerne bedre sjanser for å lykkes med det man har håpet på.

 

Og dessuten vil jeg for egen del si at jeg kan ikke huske sist gang noen som helst rettet seg etter min beste råd - men det er vel kanskje slik langt klokere mennesker enn meg har funnet ut: "Du skal aldri slutte å gi gode råd, ikke for at andre bryr seg, men da får du en påminnelse om din egen vei ...

 

:)

Lenke til kommentar

Moren min anbefalte at jeg konfirmerte meg kristelig fordi borgerlig konfirmasjon hadde betydd 1 time bilkjøring for hvert møte siden vi bodde langt uti gokk. Jeg var enig med henne på det punktet. Bortsett fra det så var det ikke noe press fra foreldrene mine, noe som ikke er så rart siden de er temmelig sekulære av seg og giftet seg borgerlig og hele pakka. Besteforeldrene derimot er jeg temmelig sikker på at hadde blitt skuffet dersom jeg tok en borgerlig konfirmasjon.

 

Når (dersom?) jeg får barn så regner jeg med at jeg bor i en by, og at de fleste personlig kristne i familien min ikke er tilstede lengre, så avkommet mitt vil få mulighet til å velge det de faktisk ønsker. Jeg misunner nesten den kommende generasjonen for det samfunnet de kommer til å vokse opp i. Med mindre noe går fryktelig galt først da, slik som en storkrig eller 10-20 år med depresjon eller noe.

Lenke til kommentar

Moren min anbefalte at jeg konfirmerte meg kristelig fordi borgerlig konfirmasjon hadde betydd 1 time bilkjøring for hvert møte siden vi bodde langt uti gokk. Jeg var enig med henne på det punktet. Bortsett fra det så var det ikke noe press fra foreldrene mine, noe som ikke erA så rart siden de er temmelig sekulære av seg og giftet seg borgerlig og hele pakka. Besteforeldrene derimot er jeg temmelig sikker på at hadde blitt skuffet dersom jeg tok en borgerlig konfirmasjon.

 

Når (dersom?) jeg får barn så regner jeg med at jeg bor i en by, og at de fleste personlig kristne i familien min ikke er tilstede lengre, så avkommet mitt vil få mulighet til å velge det de faktisk ønsker. Jeg misunner nesten den kommende generasjonen for det samfunnet de kommer til å vokse opp i. Med mindre noe går fryktelig galt først da, slik som en storkrig eller 10-20 år med depresjon eller noe.

 

Ser faktisk ut som om indoktinerings spøkelset er oppegående enda... Skremmende at folk, bevisst eller ubevisst, tukter ungene sine til en kristen konf selv om ungene ikke har noe ønske om det eller er spesielt kristne av seg.. Krampe trekninger fra dette kalde gufset fra den mørke middelalder får vi håpe.... Mye vil vel endre seg når den kristne bestefedre generasjonen er borte tror jeg...

Lenke til kommentar

Konfirmerte meg ene og alene for penger, og valgte kristelig konfirmasjon i håp om å få et par ekstra kronestykker fra mine bestemødres gamle venninner. Fant ut at det var lettjente penger, selv om troen av ikke-eksisterende.

 

Nå, 8 år senere har troen ikke blitt noe sterkere, men samvittigheten er ren. :)

Lenke til kommentar

Moren min anbefalte at jeg konfirmerte meg kristelig fordi borgerlig konfirmasjon hadde betydd 1 time bilkjøring for hvert møte siden vi bodde langt uti gokk. Jeg var enig med henne på det punktet. Bortsett fra det så var det ikke noe press fra foreldrene mine, noe som ikke erA så rart siden de er temmelig sekulære av seg og giftet seg borgerlig og hele pakka. Besteforeldrene derimot er jeg temmelig sikker på at hadde blitt skuffet dersom jeg tok en borgerlig konfirmasjon.

 

Når (dersom?) jeg får barn så regner jeg med at jeg bor i en by, og at de fleste personlig kristne i familien min ikke er tilstede lengre, så avkommet mitt vil få mulighet til å velge det de faktisk ønsker. Jeg misunner nesten den kommende generasjonen for det samfunnet de kommer til å vokse opp i. Med mindre noe går fryktelig galt først da, slik som en storkrig eller 10-20 år med depresjon eller noe.

 

Ser faktisk ut som om indoktinerings spøkelset er oppegående enda... Skremmende at folk, bevisst eller ubevisst, tukter ungene sine til en kristen konf selv om ungene ikke har noe ønske om det eller er spesielt kristne av seg.. Krampe trekninger fra dette kalde gufset fra den mørke middelalder får vi håpe.... Mye vil vel endre seg når den kristne bestefedre generasjonen er borte tror jeg...

 

Med indoktrinerings-spøkelset, tenker du nå på hva moren min sa?

 

Hun sa egentlig rett ut til meg at hun synes jeg like så godt kunne ha valgt borgerlig konfirmasjon dersom det faktisk var et slikt tilbud for oss i nærheten av der vi bodde. Problemet var at noe slikt ikke eksisterte.

 

Nå som voksen kar så tviler jeg sterkt på at det var noen kristne baktanker bak hva de sa, siden foreldrene mine knapt nevnte religion i det hele tatt under hele oppveksten min, og heller aldri tvang meg med i kirken, eller andre religiøse samlinger. Eneste kirketvangen jeg opplevde var via skolen, og det tror jeg ikke var unormalt for 15-20 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror "RWS" siktet til besteforeldre-generasjonen som kanskje kunne videreføre egne verdier til det nye sekulære paradiset vi er på full fart til å bygge her på denne kloden vår.

 

Ren omsorg, ikke noe annet bak hensiktene til han - og kanskje en utrygghetsfølelse overfor gamle mennesker. Og det er ingen spøk. Det er faktisk mange voksne som sliter med litt barnslig angst for gamlinger - jeg husker at jeg selv syntes de både luktet vondt, og sannsynligvis var utstyrt med ett arsenal av torturredskaper under de uformelige grå/sorte kåpene sine, der de labbet seg gjennom snøføyka for å selge lodd på trappa til godtfolk. Gevinstene gikk gjerne til det lokale redningsselskapet - som igjen reddet stussen til mang en sekulær skipsbrudden, også.

 

:)

Lenke til kommentar

Konfirmerte meg ene og alene for penger, og valgte kristelig konfirmasjon i håp om å få et par ekstra kronestykker fra mine bestemødres gamle venninner. Fant ut at det var lettjente penger, selv om troen av ikke-eksisterende.

 

Nå, 8 år senere har troen ikke blitt noe sterkere, men samvittigheten er ren. :)

 

Er vi mentale tvillinger? Jeg gjorde omtrent akkurat det samme i fjor + å møte noen "sjeldne" slektninger.

Lenke til kommentar

Å komfirmere seg bare for pengene er en ren manifestasjon av sin egen grådighet og vilje til å snyte systemet for å oppnå penger.

Det vitner om liten integritet og manglende ryggrad.

Det er disse som senere blir slimålene i systemet der man finner alt fra trygdemissbrukere til hvitsnippforbytere og alt osm måtte finne seg i mellom.

Personer med skikkelig integritet ville aldri finne på å stå i kirka og lyve for å få penger.

 

Unskyldninga får være at de fortsatt er veldig unge og lett påvirkelig av resten av slekta og omgivelsene sine selv om de burde ha blitt såpas voksne at de har egne meninger for i den alderen har de allerede en klar formening om hvorfor de komfirmerer seg og da står man der med 2 hvovedårsaker.

 

-1 Press fra familien.

 

-2 Grådighet.

 

Ære være de som faktisk komfirmerer på grunn av sin gudstro, de er da i det minste ærlige mot seg selv der og da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg på denne tia ifjor... Da konfirmerte jeg meg ikke helt for pengene (dog delvis), men rett og slett fordi jeg måtte... Hvis ingen hadde kommet og sagt at du skal ha konfirmasjon, vet jeg ikke om jeg faktisk hadde tenkt på det. Må også ærlig innrømme at det ikke akkurat gjorde noe med en god del tusen i banken etter en helg.

 

Jeg valgte samtidig kristelig konfirmasjon. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så veldig kristen, men fordi jeg visste at flere av de gamle i familien min kom til å bli veldig glad. Ikke fordi jeg kom til å få mer penger (Det gjorde jeg ikke heller), men for rett og slett å gjøre dem glade. Mer glade enn hvis jeg hadde valgt borgerlig, tror jeg iallefall.

 

Så at folk konfirmerer seg for pengene, ser jeg absolutt ingen problemer ved, selv om kanskje ikke jeg gjorde helt det samme. Skjønner dem godt, da man kanskje begynner å spare til moped/scooter på den tia og andre ting.

 

Derfor; Helt greit å konfirmere seg for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...