Gå til innhold

Konfirmere seg for penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greit og bryr meg ikke...

 

Gjorde det faktisk selv for snart 35 år siden...

 

Enkelte følger bare strømmen og tenker egetlig ikke over hvor de konfirmerer seg i det hele tatt..

 

Hadde en svigerfar en gang (faren til min eks kone) som ble rød i toppen av sinne da et av hans barnebarn ville konfirmere seg humant og rett ut sa at da kom han ikke til å få et øre av ham. Da tente jeg på alle pluggene og sa at han faktisk burde BELØNNE det barne barnet, for han hadde i det minste tatt et standpunkt og etter litt frem og tilbake (min eks svigerfar var en jævla sta mann..) måtte han faktisk gi meg rett... Spesielt da jeg spurte ham om hvordan han ville sett på sitt banebarn om han hadde bøyd av og konfirmert seg i kriken bare for å få pengene....

 

Og slikt er det ganske mye av egentlig, der bestefedre fremdeles tviholder på sin ignorante barnetro og tror det må være riktig siden de fremdeles tror på dette... og truer sine barnebarn inn i kirken for pengenes skyld... Selv om det ikke bryr meg stort da...

 

Hadde en av mine gutter kommet og sagt at han ville konfirmere seg i kirken ville jeg nok ha løftet et øyenbryn eller to, men ikke pokker om jeg hadde sunket til det lavmålet det er å true dem til å innta det samme standpunktet som meg... Jeg har nemlig tenkt i igjennom dette allerede tre ganger, for min eldste og to av min kones eldste er konfirmert og da kommer slike "problem" stillinger automatisk opp..

 

Jeg hadde nok stilt et spørsmål eller to, helt sikkert, men nektet dem eller på annen måte hindret dem hadde jeg ikke gjort. Er de femten er dette opp til dem å bestemme og det tenker jeg å forholde meg til...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en del enklere ja... Jeg husker hvor montont og kjedelig konfen var, så kjedelig at jeg skulket maks av det som var lov å skulke :)

 

I følge mine unger så var det oppfordringen til å tenke selv som satte seg hos dem, pluss oppfordringene om å tenke kritisk på alt i livet.... Og den 24 timers flukten de måtte gjennomgå uten mat og drikke og med politiet i hælene, det også lærte dem en masse... Så helt enkelt var heller ikke den konfirmasjonen..

Lenke til kommentar

Ingen konfirmerer seg borgelig, for da blir det mindre penger fra gamlingene etc.

 

Kan du da forklare hvorfor det blir flere og flere borgerlige konfirmanter her jeg bor hvert år? Da jeg konfirmerte meg var et én seremoni. Nå har de delt den opp, for det er så mange konfirmanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen konfirmerer seg borgelig, for da blir det mindre penger fra gamlingene etc.

 

Kan du da forklare hvorfor det blir flere og flere borgerlige konfirmanter her jeg bor hvert år? Da jeg konfirmerte meg var et én seremoni. Nå har de delt den opp, for det er så mange konfirmanter.

 

De eldre dør...

Lenke til kommentar

Tror og håper at unge i dag mer enn noen gang før evner å tenke litt selv jeg... :) Og at det derfor er flere humanetiske konfirmasjoner enn noengang før... 2 av 5 gifter seg i dag utenfor kirken den flørste gangen de gifter seg, så ja, det er håp om at flere og flere tar avstand fra tullet som har blitt påstått i to tusen år til det ikke er flere igjen, eller et så sterkt mindretall at staten ikke har noe annet velg enn å skile seg fra ignoraenes høyborg... Og kun et få tall velger å konfe seg i kirke...

 

Age of reason er rett rundt hjørnet håper jeg da....

Lenke til kommentar

Det jeg synest er super-duper-teit er pengene som brukes som lokkemiddel for å få ungen(e) til å konfirmere seg.

Hadde det ikke vært noen pengepremie i bildet hadde sikkert ikke mer enn ~5% gått gjennom konfen frivillig (dvs uten press fra foreldre).

 

Giftet meg i kirken i fjor fordi dama ønsket det. Konfirmerte meg for pengene og fordi det var uhørt for min mor og besteforeldre å ikke gjøre det. Noen annen konfirmasjon enn den i kirka var ikke noe alternativ for min mor.

 

Hvilken 14-15 åring sier nei til 10-20-30-50.000 lett tjente kroner?

 

Når jeg selv får barn skal jeg stå på mitt for at barnet ikke skal bli tvangs døpt i kirken. Jeg regner med kampen er tapt før den er startet. Dama ønsker det garantert og hun får nok støtte fra begge sider av familien... Jeg må vel bare gå med på det for å beholde familie freden... :hm:

 

Ønsket mitt er å la barnet få bestemme selv hva h*n ønsker når h*n er gammel nok til å tenke selv. Da kan h*n få døpt seg og bli konfirmert om det er det h*n ønsker.

Jeg tenker å ha en fin pengesum klar om barnet velger å ikke konfirmere seg, så det skal ikke være pengene som bestemmer hva som blir valgt. Konfirmasjon = pengegaver. Ikke konfirmasjon = pengene som det ville kostet meg å ha konfirmasjonen + evt. noe til så det tilsvarer de estimerte pengegavene h*n ville fått.

Lenke til kommentar

I en ideell verden hadde selvsagt ingen konfirmert seg i kirken hvis de ikke var kristne. Men jeg gjorde det selv. Ikke for pengene, men på grunn av at moren min presset på siden hun på sin side fryktet reaksjoner fra sin kristne slekt.

Jeg tror at hvis penger blir et tema ("Konfirmer deg i kirken, ellers får du mindre penger") så er det også andre pressmidler som tas i bruk. Og det teller nok mer. Konfirmanter er fortsatt barn som ofte gir etter for press fra foreldre.

Lenke til kommentar

Når jeg selv får barn skal jeg stå på mitt for at barnet ikke skal bli tvangs døpt i kirken. Jeg regner med kampen er tapt før den er startet. Dama ønsker det garantert og hun får nok støtte fra begge sider av familien... Jeg må vel bare gå med på det for å beholde familie freden... :hm:

 

Vet du, da hadde jeg gjort EN av TO ting hadde dette vært meg:

 

Jeg hadde enten :

 

Svart NEI når presten spurte om du vil oppdra ungen i kristen tro (noe som det står deg helt fritt å gjøre og noe jeg faktisk hadde gjort)

 

Og er ikke det et alternativ, så kan du si at du ikke vil være med. Alt etter hvor steile familien din er i dette spørsmålet. For snudd rundt den andre veien ser de på det å IKKE døpes i kirken som en umulighet og da må du jo også få lov til å utre sin mening... Om du ikke gjør det så går det jo an å true med det, bare for å se reaksjoner...

 

At unger døpes er rett og slett fordi kirken skal ha tak i de så tidlig som mulig...

 

La ungene bestemme SELV når de er 15 år og la slike skikker, som egentlig ikke er annet enn indoktrinering av verste sort, være... Tradisjon eller ikke... Det er til det beste for ungene. Lær dem heller å tenke selv og ta egne valg basert på fakta og viten og la være å utsette dem for dette kalde ignorante gufset fra jernalderen.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at det fortsatt er mennesker der ute som tror at konfirmasjon er et kristent rituale.

Vi har konfirmert oss lenge før kristendommen gjorde sitt inntog i landet, og da som et rituale som markerer overgangen mellom barn og voksen.

Selv om jeg hadde fått mer penger med å konfirmere meg i kirken, så valgte jeg det borgerlige alternativet.

Ikke bare fordi jeg ikke er religiøs, men også fordi dette ritualet har flere likhetstrekk med de originale konfirmasjonsritualene. Dvs at vi lærer det vi trenger for å navigere i den voksne verdenen.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at det fortsatt er mennesker der ute som tror at konfirmasjon er et kristent rituale.

Vi har konfirmert oss lenge før kristendommen gjorde sitt inntog i landet, og da som et rituale som markerer overgangen mellom barn og voksen.

Selv om jeg hadde fått mer penger med å konfirmere meg i kirken, så valgte jeg det borgerlige alternativet.

Ikke bare fordi jeg ikke er religiøs, men også fordi dette ritualet har flere likhetstrekk med de originale konfirmasjonsritualene. Dvs at vi lærer det vi trenger for å navigere i den voksne verdenen.

 

Såvidt jeg vet er dette feil. Vi hadde fødselsriter, giftemålsriter, og begravelsesriter, men ikke konfirmasjon eller dåp.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at det fortsatt er mennesker der ute som tror at konfirmasjon er et kristent rituale.

Vi har konfirmert oss lenge før kristendommen gjorde sitt inntog i landet, og da som et rituale som markerer overgangen mellom barn og voksen.

Selv om jeg hadde fått mer penger med å konfirmere meg i kirken, så valgte jeg det borgerlige alternativet.

Ikke bare fordi jeg ikke er religiøs, men også fordi dette ritualet har flere likhetstrekk med de originale konfirmasjonsritualene. Dvs at vi lærer det vi trenger for å navigere i den voksne verdenen.

 

Såvidt jeg vet er dette feil. Vi hadde fødselsriter, giftemålsriter, og begravelsesriter, men ikke konfirmasjon eller dåp.

 

Konfirmasjon er nok ikke en særegen kristen skikk.

 

Konfirmasjon (av latin confirmare' date=' «bestyrke, bekrefte») er ofte betraktet som et kristent ritual, [b']men overgangsritualer fra barn til voksen finnes i de fleste kulturer verden over.[/b]

http://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så mye fuzz hvorvidt man skal gjøre det ene eller det andre. Jeg konfirmerte meg i kirken (for 35 år siden jeg også), siden det den gang var en tradisjon man fulgte. Det var særdeles få som konfirmerte seg borgerlig på den tiden.Tok jeg noe skade av det? Nei. Er jeg kristen? Nei. Så hva er problemet??

Det må da vel gå an å gjøre noe uten at man på død og liv skal gjøre det i form av at man skal ta et seriøst standpunkt til alt?

 

Vi feirer da for faen meg jul - der noen feirer med vekt på fødselsdag til Jesus osv, mens noen feirer pga. tradisjon med gaver osv. Hva gjør at det ene er mer feil enn det andre? Jeg trenger ikke inta noe seriøst standpunkt hverken for meg selv eller barna i forhold til hverken det ene eller det andre. Vil man feire jul så feirer man jul, og feirer man ikke jul kan man gi beng. Så enkelt er det.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...