Gå til innhold

Rettsvitenskap start høst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ligger som nr 14 på venteliste i Bergen, men jeg kom inn i Tromsø. :) Ser det som lite sannsynlig at 14 takker nei, men jeg vet ikke...

 

Har allerede gått 1 år på HiL og kunne dermed hoppet inn på 2. året i Bergen. Det er selvsagt bra, men når jeg tenker meg om tror jeg at det er like greit at jeg går i Tromsø og fullfører 5 år der. Dette for det første pga. det sosiale og at jeg ikke blir "ny" i en allerede sammensveiset klasse, og for det andre at jeg med dette "friåret" hvor jeg tok opp noen fag har mistet litt av teket på jussen og dermed kan starte helt på nytt. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Noen andre som kom inn på våropptaket? :-)

 

Også lurer jeg på om det er noen tanker om hva som er smart å gjøre de neste seks månedene for å forberede seg best mulig? Ved siden av det å tjene penger før det bærer inn til hovedstaden ^^

Endret av Opalkev
Lenke til kommentar

Noen andre som kom inn på våropptaket? :-)

 

Også lurer jeg på om det er noen tanker om hva som er smart å gjøre de neste seks månedene for å forberede seg best mulig? Ved siden av det å tjene penger før det bærer inn til hovedstaden ^^

 

Du kan jo starte på pensumet. "Rettskildelære" av Torstein Eckhoff er en bok som blir mye brukt av jurister.

Lenke til kommentar

Blir jus som medisin i løpet av noen år?

 

Samfunnet blir mer lov- og reglifisert, og det er et visst sykdomstegn at det f eks blir stadig flere advokater. Mens antallet jusstudenter i Norge øker, øker også den pengegriske søknadsmassen, samtidig som særlig UiO, med Norges finest beliggende fakultet på Karl Johan, har redusert inntaket ift for en del år siden og forsøker å bli "elitefakultetet" ganske enkelt ved hjelp av strupet inntak.....

 

I tillegg kommer advokatserier på tv og stadige rekordutbetalinger til partnere i norske forretningsadvokatfirmaer. Men jusstudent er ikke det samme som fremtidig forretningsadvokat og slettes ikke det samme som fremtidig partner....

 

I advokatverdenen vil fakultetet, sosial bakgrunn, karakterer og kontakter spille en MYE større rolle enn i medisin. En lege er i alle fall en lege, mens en jurist blir alt fra nesten et null til rik og prestisjefylt.

 

Jeg vet ikke hvor langt de vil drive det på UiO, men det er jo fullt mulig å sende opptakskriterier i været ved struping av plasser. Noen spesiell fremragenhet betyr det imidlertid selvsagt ikke.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Blir jus som medisin i løpet av noen år?

 

I advokatverdenen vil fakultetet, prestisjeforskjeller, karakterer og kontakter spille en MYE større rolle enn i medisin. En lege er i alle fall en lege, mens en jurist blir alt fra nesten et null til rik og prestisjefylt.

 

 

Nja, litt usikker på det.

 

Men nå er det jo umulig for alle å nå "toppen", hva nå det enn er. Tror dette prestisjegreiene er rimelig overvurdert og som det finnes lite av i Norge i hvert fall. Kjenner en som går i Oslo, og han har ikke opplevd noe av det der, og forhåpentligvis er det lite av det i Tromsø også. Jurister er som andre mennesker, og akkurat som medisinstudenter, selv om noen forskjeller selvsagt finnes.

Lenke til kommentar

Blæh, gratulerer til dere som kom inn. Jeg var laangt unna, selvom jeg har respektable karakterer! Er synd for jeg liker virkelig faget og gjorde det bra i rettslære på VG3. hadde 5 i standpunkt og 6 i eksamen og læreren sa jeg burde sikte mot advokat. Dessverre for meg er det jo slik at spansk f.eks har like mye å si for om man kommer inn eller ikke.

 

Blir informatikk på UIO med evt juss som emne for meg. Lykke til, til alle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...