Gå til innhold

Rettsvitenskap start høst?


Anbefalte innlegg

Målet er å starte på jussen i Oslo til høsten, men etter å ha sett søkertallene er jeg litt skeptisk til om det kommer til å bli en realitet. Jeg konkurrerer i ordinær kvote.

 

I år er det 207 flere søkere som har jussen på førsteplass enn i fjor. Poenggrensen i fjor var 58,1

 

I 2011 var det 3 flere søkere som hadde jussen på førsteplass enn i 2010 og poenggrensen sank fra 58,4 til 58,1.

 

i 2010 var det 12 flere søkere som hadde jussen på førsteplass enn i 2009 og poenggrensen steg fra 58,0 til 58,4.

Lenger tilbake enn dette går poenggrensene etter reform 94.

 

I 2009 - 2011 har søkertallene vært ganske stabile, og grensen har gått fra 58,0-58,4, Men i år er det en drastisk økning. Betyr det at poenggrensen kommer til stige rett til himmels? Eller blir det for banalt å kun se på dette, da det faktisk er poengene til disse søkerne som betyr noe?

 

Selv kommer jeg til å havne på 58,6 og føler jeg lever ganske farlig med tanke på et høstopptak. Bør jeg forberede meg på et våropptak isteden? xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2009 var det færre som søkte, men det var også færre studieplasser. Forholdstallet mellom antall plasser og antall søkere i år og i 2009 er nesten identiske. Da endte poengsummen på 58.

 

Men hvem vet, du ligger på grensen. Håp for det beste, men ikke bli for overrasket/skuffet om du ikke kommer inn. Det er uansett bare snakk om 1/2 år forskjell.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også et par spørsmål selv som jeg tenkte passet inn her. Vurderer selv å studere rettsvitenskap og lurer på om noen har noen antakelser om poenggrensene. Har 56 studiepoeng så valget står mellom vårsemesteret i Oslo eller Bergen. Poenggrense i Oslo og Bergen i fjor var 55,7 og 54,5 så lurer på om studiepoengene bør holde til å komme inne?

 

Det andre jeg lurer på er hvor vidt jeg bør velge Oslo eller Bergen som førstevalg og hvilket studiested som er best når det gjelder kvalitet på studiet?

Lenke til kommentar

Det er et risky game å satse på, med tanke på alle som har søkt i år. Jeg meldte meg på FU i trondheim, det er all inclusive og følger Tromsø sitt opplegg, også muligens søker jeg meg opp til tromsø etter noen år på etteropptak. rett og slett fordi jeg ikke har bra nok karakterer til å være sikker på å komme inn.

 

De tre første årene er man eksaminert fra høgskolen i molde men man får masteroppgaven karaktersett fra UIT.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Får vel ikke gjøre annet enn å håpe på høst og forberede seg på vår!

Rettsvitenskap i Oslo blir det nok iløpet av de neste månedene uansett^^

 

Er det forresten noen som har noe erfaring med studiet? Hadde vært artig å hørt om hvorfor man trives og eventuelt ikke? :)

Lenke til kommentar

Jeg går i Oslo, straks ferdig med førsteåret. Det er awesome, ferdig snakka. Utrolig interessant fag, sterke lærekrefter (og noe ikke fullt så bra, men jeg har vært ganske heldig med kursene), veldig godt studiemiljø (akkurat passe stor/aktiv studentforening, men nok folk på studiet/i miljøet til at man ikke "tvinges" til å delta om man ikke vil. Veldig bra studentpub), kan i det hele tatt bare anbefales.

Lenke til kommentar

Er selv førstegangssøker, og regner med jeg havner på et snitt på 4,9-5,0. Har søkt på masterstudiet i Bergen, Oslo og Tromsø, i den rekkefølgen. Dette er omtrent akkurat på poenggrensen for førstegangssøkere ved disse skolene.

 

Hva tror dere om sjansene mine?

Lenke til kommentar

Har selv søkt på jusstudier der profesjonsstudiene tilbys (altså Oslo, Bergen og Tromsø). Har regnet litt på poenggrensene i dag. Selvsagt håpløst, men tror det er noe hold i tallene siden de samsvarer godt med magefølelsen. Forutsatt at søkermassen er homogen.

 

UiO - vår

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

 

 

UiB

skjermbilde20120606kl23.png

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

 

UiT

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

skjermbilde20120606kl23n.png

 

 

Vi får bare krysse fingrene, Oslo til høsten blir det imidlertid ikke :(

Endret av mercel
Lenke til kommentar

Jeg har søkt meg inn på jus hos UiO. Snittet mitt ligger forhåpentligvis over fem, men dette får jeg vite helt sikkert 20. juni. Førstegangsvitnemål btw.

 

Hadde egentlig ikke gjort meg noe å begynne til våren heller ettersom jeg er rimelig forsynt på skole, har fått leilighet i Oslo og en ålreit jobb. Medievitenskap ligger etter jusen, men jeg synes dette virker høyst interessant også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har selv søkt på jusstudier der profesjonsstudiene tilbys (altså Oslo, Bergen og Tromsø). Har regnet litt på poenggrensene i dag. Selvsagt håpløst, men tror det er noe hold i tallene siden de samsvarer godt med magefølelsen. Forutsatt at søkermassen er homogen.

 

UiO - vår

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

 

 

UiB

skjermbilde20120606kl23.png

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

 

UiT

 

skjermbilde20120606kl23.png

 

skjermbilde20120606kl23n.png

 

 

Vi får bare krysse fingrene, Oslo til høsten blir det imidlertid ikke :(

 

Følger ikke helt dette regnestykket ditt, selv om du er inne på "noe".

 

Nå samsvarer ikke poengøkningen alltid med hvor mange som søker. Fra 2009 - 2010 var det nesten 800 flere som søkte, men poengrensen gikk bare opp 1,3. I år er det et mindre antall nye søkere, og vil tro poengrensen øker rundt 0,5-1. Aldri i verden om UiT får en poengrense på 56 for ordinær kvote, mens vårstudiet ved UiO har 56,8. Du må også huske på at jo lengre opp i poeng man kommer, jo mindre øker det med årene. Det skal mer til å øke fra f. eks 55 til 56 poeng enn 52 til 53.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da blir det Rettsvitenskap ved UIO fra januar 2013 på meg :)

Hadde håpet på høst, men med tanke på at jeg søkte med 58,5 poeng og det var så mange søkere, så det vel egentlig mørkt ut.

Er forsåvidt veldig fornøyd med å endelig ha kommet inn!

 

For de som bryr seg ble poenggrensene for jussen i Oslo i ordinær kvote:

 

Høst: 59,4

Vår: 57,2

 

Noen som vet hva grensa i Bergen ble?

Endret av Opalkev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...