Gå til innhold

Ang. sparing: fornuft vs følelser


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er 22 år, bor fortsatt hjemme. Jeg planlegger å leie en leilighet til høsten. Likevel er økonomien min ikke noe særlig å skryte av for øyeblikket, ettersom jeg går på skole og får ikke jobbet så mye som jeg skulle ønske. Jeg skal jobbe i hele sommer og så mye som mulig videre slik at jeg etter hvert får opparbeidet meg en kjekk sum penger. Det er planen ihvertfall.

 

Fornuften sier at jeg skal spare til en leilighet, slik at jeg kommer meg inn på boligmarkedet, mens følelsene sier at jeg skal spare til en motorsykkel, noe som jeg regner med vil koste meg i overkant av 100 000,- kr. Spørsmålet mitt er, hvis jeg ikke gjør det jeg har lyst til nå, når vil jeg ha tid? Om 20 år? Om 30 år? Jeg har ingen jeg skal forsørge, så sånn sett står jeg ganske fri til å gjøre hva jeg vil. Noen velger å reise, noen hopper i fallskjerm, og jeg har lyst å kjøre tungsykkel.

 

På den ene siden skal jeg være en ansvarlig voksen og tenke fremover, på den andre siden har jeg ikke lyst å være voksen helt enda, og liker å leve i nuet.

 

Jeg vil sette pris på innspill fra dere som har litt mer erfaring enn meg, om du/dere har valgt fornuft over følelser eller omvendt, og hvilke tanker du har om det å måtte legge drømmer på is pga viktigere ting som venter (f. eks familie). Eller om du angrer på at du har vært egoistisk og prioritert "barnslige" (som min far så fint sa det) ting over viktigere ting.

.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det sånn, jo tidligere du begynner med å gjøre fornuftige økonomiske valg jo større økonomisk frihet og muligheter vil du få i fremtiden. Min min mening om akkurat det å gjøre slik valg kan egentlig oppsummeres i dette innlegget: http://malbevisst.no/store-deilige-marshmallows-og-din-okonomi/

 

Det viktigste, slik jeg ser det, er at du får mest mulig igjen for de pengene du har jobbet hardt for i form av livslykke, men da er jo også spørsmålet: Får du mer igjen for pengene ved å kjøpe noe som vil falle i verdi og som medfølger mange ny utgifter, eller vil du få mest igjen for pengene ved å investere de i noe som stiger i verdi og som gir enda større muligheter for fremtiden? Det er denne balansen en selv må finne.

 

Jeg kan vel bare svare for hva jeg ville gjort i samme situasjon og det hadde ikke vært, enten eller. Jeg hadde benyttet noe av pengene til å glede meg selv nå, og investert resten f. eks i bolig eller aksjer for å glede meg selv enda mer i fremtiden :)

Lenke til kommentar

Jeg er personlig veldig fan av å omregne kroner til antall arbeidstimer. Ta meg som eksempel. Jeg tjener 160kr/t og for enkelhetsskyld kan vi si at jeg betaler 30% i skatt. Det gir 112kr/t etter skatt. Altså

 

112kr = 1 time

 

Ser jeg noe så regner jeg alltid om til antall timer jeg må jobbe. Ny telefon 3000kr = 27 arbeidstimer. Bukse til 700kr = 6,25t. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ofte velger "budget" produkter da det gir mye mer fornøydhet i forhold til hvor mye penger jeg har brukt (samme som Askjebloggeren snakker om). Jeg er overbevist om at hvis flere hadde hatt denne tankegangen ville prisene på endel produkter gått ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde også veldig lyst på motorsykkel for en tid tilbake. Hadde faktisk arvet noen penger (ca 60k) + spart en del, og var veldig nære på å realisere drømmen. Jeg valgte i stedet å kjøpe meg leilighet. Nå har jeg eid dette i 4 år, og begynner å få grei egenkapital. Jeg fikk mer lyst på bil enn motorsykkel, så valgte å kjøpe dette i stedet, uten at det gjorde for store innhogg i økonomien. Angrer egentlig aldri på dette valget.

 

Noen av vennene mine, valgte en kanskje litt mindre fornuftig vei å gå. Noen bodde lenge hjemme, noen leide leiligheter av foreldrene til en billig penge, alle brukte penger på morro. De stiller ikke veldig sterkt med dagens 15% egenkapitalsregler, og klager litt over dette. Det tar litt tid å spare opp 300k, når man har for vane å sløse litt med penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...