Gå til innhold

Her er Nvidias nye verstingskjermkort


Anbefalte innlegg

Husker jeg ikke feil, hadde nvidia problem med å skaffe nok brikker med god nok kvalitet til gtx 680. Smart trekk å plassere disse i gtx 690. Hvis jeg ikke har misfortått, har kjernene i gtx 690 dårligere kvalitet enn i gtx 680, og vil klokke dårlig?

 

Mener å huske at jeg leste at brikkene i GTX 690 er håndplukket for best mulig kvalitet.

 

Ok, men det må da gå ut over tilgjengligheten til gtx 680 etterhvert? I såfall, hvorfor skal brikkene i gtx 690 være håndplukket? De kjører på lavere stock frekvens enn gtx 680?

 

Det er et godt spørsmål. Tilgjengeligheten av GTX 680 er dårlig så det vil nok påvirke tilgjengeligheten av GTX 690. Men jeg tror nok at Nvidia vil prioritere GTX 680 over GTX 690 ettersom at GTX 680 kommer til å selge lang mer enn GTX 690. Jeg håper virkelig at de løser situasjonen med tiden. Nvidia var uheldig med dette problemet.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg ikke feil, hadde nvidia problem med å skaffe nok brikker med god nok kvalitet til gtx 680. Smart trekk å plassere disse i gtx 690. Hvis jeg ikke har misfortått, har kjernene i gtx 690 dårligere kvalitet enn i gtx 680, og vil klokke dårlig?

 

Mener å huske at jeg leste at brikkene i GTX 690 er håndplukket for best mulig kvalitet.

Du har to sider av "kvalitet" eller lekkasje (hvor mye strøm transistorene lekker ut):

"Høy lekkasje# spiser mer strøm på samme klokkefrekvens, de krever ofte mer spenning for samme klokkefrekvens, men vil også skalere lengre med spenning. Slike brikker klokker best når man ikke har temperaturbekymringer. Typisk for høylekkasjebrikker er at de ofte er delvis defekte også, drømmen for en overklokker er dermed å få en brikke med

"Lav lekkasje" spiser mindre strøm på en gitt klokkefrekvens, og de krever ofte mindre spenning for samme klokkefrekvens, men de skalerer ikke like bra med spenning. Slike brikker klokker typisk best på luftkjøling.

 

Det er fullt mulig at Nvidia bruker "lavkvalitetsbrikkene" på GTX 680 og "høykvalitetsbrikkene" på GTX 690, men jeg tipper det foregår slik at de skal produsere X antall 690 hver uke og tar de først X*2 brikkene som oppfyller kravene till 690 før de går videre og velger ut de X antall brikkene som skal brukes til 680, 670 og så videre. Hvis kravene for å kunne brukes i et GTX 690 er veldig lave er det fullt mulig du kan få et veldig godt klokkende 690 på ln2 og en veldig dårlig klokkende 660 på ln2. Derav silisiumlotteriet.

Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål. Tilgjengeligheten av GTX 680 er dårlig så det vil nok påvirke tilgjengeligheten av GTX 690. Men jeg tror nok at Nvidia vil prioritere GTX 680 over GTX 690 ettersom at GTX 680 kommer til å selge lang mer enn GTX 690. Jeg håper virkelig at de løser situasjonen med tiden. Nvidia var uheldig med dette problemet.

Etter hva jeg har forstått, så er det varierende kvalitet på en og samme wafer, hvilket gjør at nvidia plukker ut forskjellige deler/områder og putter det inn i kortet det "passer" best. Ergo får man et visst antall 680 kjerner, et visst antall 690 kjerner osv per wafer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil, hadde nvidia problem med å skaffe nok brikker med god nok kvalitet til gtx 680. Smart trekk å plassere disse i gtx 690. Hvis jeg ikke har misfortått, har kjernene i gtx 690 dårligere kvalitet enn i gtx 680, og vil klokke dårlig?

 

Mener å huske at jeg leste at brikkene i GTX 690 er håndplukket for best mulig kvalitet.

Du har to sider av "kvalitet" eller lekkasje (hvor mye strøm transistorene lekker ut):

"Høy lekkasje# spiser mer strøm på samme klokkefrekvens, de krever ofte mer spenning for samme klokkefrekvens, men vil også skalere lengre med spenning. Slike brikker klokker best når man ikke har temperaturbekymringer. Typisk for høylekkasjebrikker er at de ofte er delvis defekte også, drømmen for en overklokker er dermed å få en brikke med

"Lav lekkasje" spiser mindre strøm på en gitt klokkefrekvens, og de krever ofte mindre spenning for samme klokkefrekvens, men de skalerer ikke like bra med spenning. Slike brikker klokker typisk best på luftkjøling.

 

Det er fullt mulig at Nvidia bruker "lavkvalitetsbrikkene" på GTX 680 og "høykvalitetsbrikkene" på GTX 690, men jeg tipper det foregår slik at de skal produsere X antall 690 hver uke og tar de først X*2 brikkene som oppfyller kravene till 690 før de går videre og velger ut de X antall brikkene som skal brukes til 680, 670 og så videre. Hvis kravene for å kunne brukes i et GTX 690 er veldig lave er det fullt mulig du kan få et veldig godt klokkende 690 på ln2 og en veldig dårlig klokkende 660 på ln2. Derav silisiumlotteriet.

 

Det kan nok stemme dette. Spørsmålet er bare hvordan de skal løse problemene med tilgjengeligheten. Det kan jo ikke var slik at folk må vente med mange ukers mellomrom før de blir tilgjengelig.

 

Det er vel ikke så lenge til GTA:V kommer ut. Hvis det relativt sett er like krevende som forgjengeren var, så er jo det påskudd nok til å kjøpe et 690...

 

GTA 4 var og er forferdelig dårlig optimalisert..

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme dette. Spørsmålet er bare hvordan de skal løse problemene med tilgjengeligheten. Det kan jo ikke var slik at folk må vente med mange ukers mellomrom før de blir tilgjengelig.

 

GTA 4 var og er forferdelig dårlig optimalisert..

Det kan godt hende de lanserer GTX 690 i små antall nå bare for å ha kongen av grafikkort, PR er mer viktig enn tilgjengelighet. De som virkelig vil ha GTX 690 kommer til å kjøpe det i morgen uansett.

 

Optimalisering i GTA 4 kan sikkert diskuteres, det som derimot sikkert at det var (i vanlig Rockstar-stil) en elendig port til PC.

Lenke til kommentar

Kortet var da pent nok det, men fysj for en pris. Kan nesten ikke vannkjøle det heller når standardkjøleren er så stilig :grin:

 

Du tar faktisk helt feil. GTX 470 i SLI er ikke raskere en et stykk GTX 580 i Metro 2033. Med tanke på at SLI ikke scaler 100% og at GTX 470 har mindre VRAM så er det mye som tyder på at du ikke får mer FPS enn en GTX 580.

 

Jeg har over 60 FPS average i Metro 2033 med min overclock.

 

Stock GTX 580 (Se på GTX 470):

 

SLI skalerer veldig godt i Metro 2033, faktisk tett oppunder 100% i mange tilfeller. Du må nok derfor se ditt GTX580 grundig overkjørt av GTX470 SLI i dette spillet, dog med en liten fabrikkoverklokk.

 

http://www.hardocp.c...gc_sli_review/4

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

SLI skalerer veldig godt i Metro 2033, faktisk tett oppunder 100% i mange tilfeller. Du må nok derfor se ditt GTX580 grundig overkjørt av GTX470 SLI i dette spillet, dog med en liten fabrikkoverklokk.

 

-snip-

 

Ja, referanse GTX 580 blir skikkelig overkjørt! Hele 2 FPS uten overclock! Det kaller jeg skikkelig grisebank! Tenker nok at jeg får høyere FPS enn dette med min fabrikkoverklokk.

 

33821.png

 

Jeg har overklokket min GTX 580 ganske mye (900mhz Core, 2200mhz Memory) og det fører tydeligvis til en enorm forskjell i Metro 2033.

 

Dette viser forskjellen mellom bare 701mhz og 772mhz core (som er ganske lite) + litt høyere memory clocks:

 

metro_3.jpg

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ble sikkert noe kluss med ulike tester der, men poenget var egentlig bare at SLI skalerer veldig godt i Metro 2033 :)

 

Jeg er ikke så flink i matte men 18+18 = 36. Siden den produserer 29.5 FPS i SLI så blir det 29.5/36*100 = 81.94.

 

Blir cirka 82% skalering.

 

hele poenget var jo ikke hvor mye 580 slår 470 i sli eller omvendt. men at metro faktisk stresser et 580 kort, som noen her mente at det ikke gjorde....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...