Gå til innhold

– Brukspillsperre ville vært supert (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Vel dette "hatet" til Ubisoft er nok noe som er forbeholdt kun dedikerte pc spillere, jeg spiller mest på konsoll og ingen negative tanker om Ubisoft i det hele tatt. Synes det kommer masse bra spill ifra dem.

 

Så det er nok som er forbeholdt pc spillere, men da igjen så skal det ekstremt lite til å hisse på seg pc samfunnet også, skjønner helt ærlig ikke at endel selskap gidder engang når det er så mye penger på konsoll markedet.

 

Ang piratkopiering av spill så burde dem bare løse det ved at alt av spill må gå via tjenester som Steam,Origin osv.

De gidder vel presumtivt fordi det er masse penger på PC-markedet også?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel dette "hatet" til Ubisoft er nok noe som er forbeholdt kun dedikerte pc spillere, jeg spiller mest på konsoll og ingen negative tanker om Ubisoft i det hele tatt. Synes det kommer masse bra spill ifra dem.

 

Så det er nok som er forbeholdt pc spillere, men da igjen så skal det ekstremt lite til å hisse på seg pc samfunnet også, skjønner helt ærlig ikke at endel selskap gidder engang når det er så mye penger på konsoll markedet.

 

Ang piratkopiering av spill så burde dem bare løse det ved at alt av spill må gå via tjenester som Steam,Origin osv.

De gidder vel presumtivt fordi det er masse penger på PC-markedet også?

 

AtW

 

Ja det må tydeligvis være det, hadde vært moro å sett hvor mye diverse selskap tjener på pc utgaven kontra konsoll egentlig.

Lenke til kommentar

 

 

Ja det må tydeligvis være det, hadde vært moro å sett hvor mye diverse selskap tjener på pc utgaven kontra konsoll egentlig.

 

PC-markedet har vel i det siste vært større enn alle tre konsollene ihvertfall? Men det vairer nok endel fra spill til spill. At PC-spillere klager på meningsløse tiltak som tar makt fra forbrukerene synes jeg er bra. Bedre enn å bøye seg ned og ta imot og late som vi skylder disse selskapene masse.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steam er ålreit fordi man får noe igjen. Greit, man kan ikke spille spillene utenfor Steam-systemet, men samtidig får man automagiske oppdateringer og muligheten til å lagre sakene i skyen og laste ned når og hvor man vil, så mange ganger man vil. Ubisofts løsninger er bare plagsomme, fullstendig frie for fordeler for brukeren, så der er det helt rimelig å protestere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det jeg ikke skjønner, de har jo fått betalt når spillet ble kjøpt den første gangen? Hvorfor skal de nekte meg å selge et spill jeg har gått lei av videre, og hvordan er dette forskjellig fra alle andre produkter som blir solgt videre? Selvgølgelig er jo ikke piratkopiering et problem på samme måten for fysiske produkter som biler etc, men syns spillbransjen whiner litt vel mye om dette. Spillbransjen har vokst veldig de siste årene, det ser da ikke ut som de lider noen nød, selv om det selvfølgelig er noen av de som går konkurs nå og da, men det er jo normalt.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er ikke at folk kjøper og selger brukt seg imellom. Problemet ligger ved butikker som Gamestop, som kjøper spill av folk kjempebillig og selger dem igjen til 50kr under nypris. De tjener rått på det, og spillutvikler får ikke en drit igjen. Det beste hadde vært om organisert bruktspillsalg som dette hadde blitt fjernet, så kunne folk lånt og solgt seg imellom som i gamle dager!

 

Tjener rått var nå dine ord. Spillene Gamestop selger ligger vel på ca 100 kr. Det er en god del under listepris. Men at du som forbruker velger å forsvare at produsent av spill ulovelig skal stoppe forbrukeren til å videresende en kjøpt vare forunderer meg veldig.

Lenke til kommentar

Det vil redusere verdien enormt. Skjønner ikke hvorfor dette skal være ekslusivt blant spill, men ikke møbler, bærbare datamasiner osv. Bruktsalg av slike produkter gir akkurat samme effekt. Hva om min Xbox slutter å fungere, og jeg av den grunn må kjøpe en ny. Skal ikke spillet fungere normalt ettersom spillet da er brukt på en annen konsoll? Jeg ser i tillegg for meg at dersom dette i det hele tatt skal fungere må konsollen være online i det man åpner spillet, noe som ødelegger for svært mange.

 

edit: skrivefeil

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om min Xbox slutter å fungere, og jeg av den grunn må kjøpe en ny. Skal ikke spillet fungere normalt ettersom spillet da er brukt på en annen konsoll?

 

Dette er ikke et reelt problem på Xbox 360 PS3 da spillene her knyttes opp mot kontoen din. På Wii, DSi og 3DS er denne problemstillingen imidlertid en realitet allerede i dag, dog bare når det gjelder nedlastede titler. Disse knyttes opp mot den spesifikke maskinen de lastes ned på. Skulle maskinen din gå i stykker, bli stjålet (hender vel med bærbare saker) eller om du simpelthen skulle ville ha en ny (svart er stiligere enn hvit), må du ta kontakt med Nintendo. Helst vil de at du skal sende inn ny og gammel maskin, så overfører de fra den ene til den andre mens du tvinner tommeltotter i en måneds tid. Helt sprøtt, egentlig.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er ikke at folk kjøper og selger brukt seg imellom. Problemet ligger ved butikker som Gamestop, som kjøper spill av folk kjempebillig og selger dem igjen til 50kr under nypris. De tjener rått på det, og spillutvikler får ikke en drit igjen. Det beste hadde vært om organisert bruktspillsalg som dette hadde blitt fjernet, så kunne folk lånt og solgt seg imellom som i gamle dager!

... smalt det fra han før han stakk over på Finn og la ut CoD4 X360 for 250.- , The Darkness X360 for 150.- , Skyrim X360 for 500.-

 

 

Folk klager på Gamestop og Game, men de skal selvfølgelig ha like mye for sine egne brukte som det Game* selger sine for.

 

At du anklager meg for å være en konsollhore får jeg vel sende i retur, eier kun en N64... Forøvrig har jeg aldri solgt et spill i mitt liv, jeg foretrekker at de samler støv i hylla så jeg kan nostalgigame når jeg vil.

 

Angående privat bruktsalg: Det vil aldri bli et stort problem i forhold til mengdene som går gjennom game/gamestop, og jeg regner med at det er dette organiserte bruktsalget de vil til livs. De agressive sperrene selskapene setter opp for å hindre slikt bruktsalg ødelegger for oss som kjøper spillene våre...

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er ikke at folk kjøper og selger brukt seg imellom. Problemet ligger ved butikker som Gamestop, som kjøper spill av folk kjempebillig og selger dem igjen til 50kr under nypris. De tjener rått på det, og spillutvikler får ikke en drit igjen. Det beste hadde vært om organisert bruktspillsalg som dette hadde blitt fjernet, så kunne folk lånt og solgt seg imellom som i gamle dager!

 

Tjener rått var nå dine ord. Spillene Gamestop selger ligger vel på ca 100 kr. Det er en god del under listepris. Men at du som forbruker velger å forsvare at produsent av spill ulovelig skal stoppe forbrukeren til å videresende en kjøpt vare forunderer meg veldig.

 

Gamestop selger mange spill for ~50 kr under nyspillpris. De eneste spillene jeg har sett hos dem til 100kr er gamle PS2 titler og liknende så hvor du får dette fra aner jeg ikke.

 

Jeg forsvarer definitivt ikke bruktspillsperrene, jeg sier bare at hoveproblemet ikke er enkeltpersoner som selger seg i mellom. Hvis spillbransjen mener bruktsalg skal forbys så får de gå etter de organiserte selgerne og se hva de kan gjøre med dem. Da slipper vi kanskje all DRM drit på nykjøpte spill...

Lenke til kommentar

Bruktsalg synes jeg er helt greit , men piratkopiering burde straffes hardt og straffen bør være harde fengselsstraffer. Man stjeler ikke ting bare fordi man ikke har råd eller stjele for å være kjip og grisk. Unnskyldninger for å piratkopiere har like mye verdi som rotte-piss.

Hva har stjeling med piratkopiering å gjøre?

Lenke til kommentar

Fuck den digitale framtiden sier jeg bare. Jeg ønsker de selskapene som går inn for dette , alt vondt i evig framtid. Fallende salg, mer piratkopiering av spillene de lager og oppsigelser over en lav sko.

 

Heldigvis, så finns det allerede 7 generasjoner med konsoller 30-35 år tilbake i tid, pluss et enormt pc spill arkiv. jeg kan kose meg til jeg dør med disse spillene :)

Lenke til kommentar

Hadde de hatt litt baller hadde de kuttet alle leveranser til GameStop tvert. Ingen nye titler, ingen maskinvare. Tviler på at sjappa hadde overlevd alt for lenge under sånne forhold.

 

Nå er det kanskje ikke i utgivernes og konsollprodusentenes interesse å sperre ute de som selger spill og konsoller. Særlig konsoller, siden disse vil forbli fysiske i overskuelig framtid og trenger utsalgsteder som gamestop. Men såklart, det spørs på hvor mye bruktbutikkene (ala gamestop) står for det totale salget av (nye) spill og konsoller iforhold til bruksalg.

 

Personlig synes jeg nå egentlig at utgivere bare må tåle steken når de er med på leken med fysiske kopier. Det er nok bare noen få år før alt vil være digitalt enten en vil eller ikke, så hvorfor ikke da jobbe opp mot gode digitale løsninger istedet for å kjempe en kamp mot brukte fysiske spill, når hele det fysiske markedet allerede har begynt og fases ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...