Gå til innhold

Hva må jeg spise og drikke når jeg skal slanke meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sikkert tusen svar på hvordan man skal gå ned i vekt, men tror nok et sunt og normalt forhold til mat blander med aktivitet er mer effektivt og sunnere enn andre dieter som f.eks lavkarbo (som nesten høres litt helseskadelig ut).

 

Min livsstil for tiden:

  • Drikker mye vann og en del grønnsaksjuice. Begrenser fruktjuice og annet med raske karbohydrater betraktelig, holder meg nesten totalt unna brus og annen godteridrikke.
  • Til frokost pleier jeg å spise en liten youghert jeg blander inn med frø, kjerner, osv. Et par knekkebrød. Eller et stort glass grønnsaksjuice.
  • Til lunsj, noen knekkebrød eller salat.
  • Middag. Alltid salat, gjerne blandet med nøtter, kylling, fisk, frø, kjerner, krydder, matolje (i steden annen dressing).

En gang i blant spiser jeg noe frukt mellom måltider. Jeg tar også tran (eller en skje med en eller annen matolje) og biovit.

 

Prøv å regne ut hvor mye kalorier du forventer å forbrenne i løpet av en deg, og ikke spis mer enn dette.

 

Jeg prøver å blande aktiv trening og styrketrening. Om du øker muskelmassen vil du også forbrenne mer fett generelt (f.eks mens du sitter å ser på TV). Økt muskelmasse vil føre til at det kan se ut som om vekten går saktere ned, men mer fett vil allikevel forsvinne.

 

La også kroppen få mulighet til å bygge seg opp igjen, og ikke bare bli brutt ned.

 

Det er en god del treningsutstyr du kan kjøpe som ikke krever stor plass. F.eks step box, hoppetau og spinningsykkel ... sikkert litt morsommere å løpe frem og tilbake mellom to stoler i lengden.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det er sikkert tusen svar på hvordan man skal gå ned i vekt, men tror nok et sunt og normalt forhold til mat blander med aktivitet er mer effektivt og sunnere enn andre dieter som f.eks lavkarbo (som nesten høres litt helseskadelig ut).

 

Min livsstil for tiden:

  • Drikker mye vann og en del grønnsaksjuice. Begrenser fruktjuice og annet med raske karbohydrater betraktelig, holder meg nesten totalt unna brus og annen godteridrikke.
  • Til frokost pleier jeg å spise en liten youghert jeg blander inn med frø, kjerner, osv. Et par knekkebrød. Eller et stort glass grønnsaksjuice.
  • Til lunsj, noen knekkebrød eller salat.
  • Middag. Alltid salat, gjerne blandet med nøtter, kylling, fisk, frø, kjerner, krydder, matolje (i steden annen dressing).

En gang i blant spiser jeg noe frukt mellom måltider. Jeg tar også tran (eller en skje med en eller annen matolje) og biovit.

 

Prøv å regne ut hvor mye kalorier du forventer å forbrenne i løpet av en deg, og ikke spis mer enn dette.

 

Jeg prøver å blande aktiv trening og styrketrening. Om du øker muskelmassen vil du også forbrenne mer fett generelt (f.eks mens du sitter å ser på TV). Økt muskelmasse vil føre til at det kan se ut som om vekten går saktere ned, men mer fett vil allikevel forsvinne.

 

La også kroppen få mulighet til å bygge seg opp igjen, og ikke bare bli brutt ned.

 

Det er en god del treningsutstyr du kan kjøpe som ikke krever stor plass. F.eks step box, hoppetau og spinningsykkel ... sikkert litt morsommere å løpe frem og tilbake mellom to stoler i lengden.

 

Ser sunt og godt ut det! :D

Så dette er hva jeg skal prøve da:

 

Frokost = 2-3 glass vann + Litt frukt

Lunsj = 2-3 knekkebrød med Gulost og Brelet (smør/margarin)+ Melk

Middag = Mamma lager middag, så det varierer..

Men vet noen om en lett og sunn middags rett jeg kan lage for meg selv som jeg også kan legge til salat da?

Kveldsmat = 2-3 knekkebrød med Gulost og Brelet (smør/margarin)

Lenke til kommentar

Dette skal jeg spise (Min daglige diett):

 

 

Frokost = 2-3 glass vann + Litt frukt

Lunsj = 2-3 knekkebrød med Gulost og Brelet (smør/margarin)+ Melk

Middag = Mamma lager middag, så det varierer..

Men vet noen om en lett og sunn middags rett jeg kan lage for meg selv som jeg også kan legge til salat da?

Kveldsmat = 2-3 knekkebrød med Gulost og Brelet (smør/margarin)

 

Ser det bra og sunt ut?

Lenke til kommentar

Er heller ikke særlig glad i fisk, men du må bare spise det, så blir det greit til slutt. En grei ting er å velge fisk som ikke smaker eller lukter så mye. Er ikke veldig fiskeekspert, så vet ikke akkurat hvilken fisk man burde gå for da, dessverre.

 

- Egg. Mye proteiner, veldig godt.

- Kyllingfilet med sunt tilbehør. Brun ris eller grov pasta for eksempel, og mye grønnsaker.

- Mye kylling generelt. Bland det med det du selv vil.

Lenke til kommentar

Spis mye kjøtt og fisk. Kutt ned på ting som brød, potet, ris og pasta. Kutt også ned på frukt og andre ting med mye karbohydrater. Tren ting du liker, som BMX, og prøv det som kalles Gerilja kardio. Da kommer du til å rase ned i vekt fortere enn du aner.

 

IKKE start på den dritten i videon du postet, bøyingen putter mye stress på korsryggen og knærne som kan føre til skader over lengre tid.

Lenke til kommentar

Dette skal jeg spise (Min daglige diett):

 

 

Frokost = 2-3 glass vann + Litt frukt

Lunsj = 2-3 knekkebrød med Gulost og Brelet (smør/margarin)+ Melk

Middag = Mamma lager middag, så det varierer..

Men vet noen om en lett og sunn middags rett jeg kan lage for meg selv som jeg også kan legge til salat da?

Kveldsmat = 2-3 knekkebrød med Gulost og Brelet (smør/margarin)

 

Ser det bra og sunt ut?

Om det er alt vannet du skal drikke i løpet av en dag hadde jeg økt den mengden og fordelt den mer utover dagen (gjerne et glass før hvert måltid også). Tror ikke det er nødvendig å presse i seg tre glass vann om morgenen som en rutine, bare husk å drikke en del vann.

 

Tradisjonell norsk mat bør ikke være noe problem. Selv om pasta (fullkortspaste vil bruke lengre tid på å fordøye, gi mer næring, og større metthetsfølelse), poteter, osv. ikke er direkte slankemat, så bør ikke det være noe problem i et vanlig kosthold så lenge man passer på posjonene. Du kan jo spørre moren din om hun kan ha med mer grønnsaker til maten, og mindre pizza og annen usunn mat.

 

Angående posjoner, om du f.eks spiser en hel kinesisk take away med kylling, cashewnøtter og eggstekt ris, får du nesten i deg hele dagsbehovet kalorier i løpet av et måltid. En sjokoladeplate og 170gr potetgull, og du har fyllt opp daglig mengde kalorier, og det bare med godteri som ikke gir kroppen noe næring, kun raske karbohydrater. EDIT: Altså noe du ikke vil gjøre, kun for å vise hvor mye kalorier det kan være i ting vi stapper i oss hver dag.

 

Skummet melk inneholder svært lite mettet fett som er en usunn fettsyre som det ellers er mye av i melkeprodukter med mer fett:

http://no.wikipedia.....A5_drikke_melk

 

Spise mellom måltider, snacks, spise ute, kjeks, boller, osv. er store syndere.

 

Få i deg mye kjøtt og fisk som inneholder proteiner. Proteiner hjelper deg med å gå ned i vekt, itilleg til å bygge muskler.

Er det noe poeng å hive i seg ekstremt mye proteiner? Om man spiser fisk og fjærkre (eller annet mørt kjøtt) regelmessig, og får i seg litt nøtter en gang i blant (eller litt i salaten), så bør man få i seg nok proteiner i løpet av en dag.

Om man skal pumpe skikkelig så er det nok greit med litt protein-shake, men om man hiver inpå med proteiner uten å trene tilstrekkelig, kan man ikke da gå opp i vekt?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

I november i fjor startet eg min livsstilsendring. Primært sett har den gått på å spise smartere, være mer rutinert og øke aktivitetsnivået. Totalt sett har eg til nå gått ned 10 kg. Men ironisk nok så spiser eg nå mer.

 

Dette skyldes nok det som er nevnt flere ganger her, at man må gå med kaloriunderskudd. Tidligere, med lav aktivitet, har eg spist på en slik måte at eg har fått i meg flere kalorier enn eg trengte. Nå har eg økt aktivitetsnivået betraktelig, og trenger derfor flere kalorier for å fungere. Men eg bruker fortsatt litt flere kalorier enn eg spiser, og eg går derfor nedover i vekt.

 

For min del har det vært psykisk styrkende å ha en relativt flat kurve nedover på vekta. Det har vist meg at det eg gjør fungerer. Samtidig har ikke en liten oppgang i perioder vært et problem. Så mitt råd er å ta det over tid, og begynn med livsstil og aktivitetsnivå først.

Lenke til kommentar

Herregud er det mulig! Gå til en ernæringsfysiolog. Dette er ikke noe du skal prøve deg frem på.

Ehhh jo? En ernæringsfysiolog vet ikke hvordan kroppen hans er. Og ernæringsfysiologene er ikke enige seg imellom engang. Han vet best selv hvilken mat kroppen reagerer på, og hvordan han burde spise for å trives og gå ned i vekt. Det er prøving og feiling og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Generelt sett vil den jevne nordmann tjene mye på å kutte ut den daglige cola og sjokolade. I dagens samfunn er det så lett å få tak i søtsaker at man ikke tenker på at man egentlig spiser mye av det. Det er ikke uten grunn at lørdagssnopet ble oppfunnet. Det er lov med litt snop 1 gang i uken, men ikke litt hver dag. Hvis trådsstarter har 25 kg for mye mistenker jeg at han har for vane å spise snop omtrent hver dag. Kutt ut det og du har fått en god start.

 

Ellers er jeg enig med det andre påpeker at man ikke må forhaste seg. Rutiner tar tid å endre og 1 år er ikke lang tid selv om det for en 15 åring føles som en evighet.

Lenke til kommentar

Herregud er det mulig! Gå til en ernæringsfysiolog. Dette er ikke noe du skal prøve deg frem på.

Ehhh jo? En ernæringsfysiolog vet ikke hvordan kroppen hans er. Og ernæringsfysiologene er ikke enige seg imellom engang. Han vet best selv hvilken mat kroppen reagerer på, og hvordan han burde spise for å trives og gå ned i vekt. Det er prøving og feiling og ikke noe annet.

Dette er jeg fullstendig uenig i. Selvfølgelig burde en ernæringsfysiolog vite litt om ernæring. En 15 åring, med 25kg for mye, vet helt klart ikke best hvordan kroppen reagerer på mat. Ikke den jevne voksne for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Drit i ernæringsfysiolog. Han kommer ikke til å fortelle deg noe magisk. Spis sunt, mindre og vær aktiv.

 

Regnestykket er enkelt.

 

Kcal inn < Kcal ut

 

Hvordan du gjør dette er valgfritt, men det finnes faktorer du må ta hensyn til:

 

Hvis kaloriunderskuddet blir for stort, tærer det mer på muskler, og det reduserer din funksjonalitet i dagliglivet.

 

Hvis det blir for lite, tar det lang tid å gå ned i vekt.

 

Kalorier er ikke _bare_ kalorier. Vi trenger karbohydrater, fett og proteiner.

 

Proteiner er kroppens byggesteiner, og gjør det mulig å bygge muskler. Derfor bør du spise mye protein når du slanker deg, sånn at kroppen kan bygge og vedlikeholde mest mulig muskler.

 

Karbohydrater er kroppens bensin. Du trenger bensin for å kunne yte i hverdagen. Derfor bør du prøve å spise karbohydrater før du skal yte noe, og etter du har ytt, slik at karbohydratene skal hjelpe kroppen å restituere (fikse seg selv).

 

Derfor syntes jeg du bør spise sånn som dette:

 

Dager du ikke trener, kan du begrense mengden karbohydrater, og ha mer proteiner, fordi kroppen trenger mindre bensin.

 

Dagene du trenger, bør du spise litt karbohydrater før, og rett etter trening. Slik klarer du å gjøre en god jobb på treningen, og fikse kroppen etter trening.

 

Du bør også spise fett tidlig på dagen, slik at kroppen forstår at den får nok fett, og dermed bruker, fett som bensin. Hvis den ikke får fett, bruker den karbohydrater, og det er ikke karbohydrater du vil bli kvitt. Det er fett. Så bør du spise lite fett senere på dagen, sånn at kroppen må bruke fettet du allerede har som bensin.

 

Dette er grunnpillarene i Biorytmedietten. Du kan lese mer om den på www.myrevolution.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...