Gå til innhold

Ekstern HDD vil ikke åpnes etter utlån


Anbefalte innlegg

Lånte bort den eksterne hdisken min (WDD 2tb) til kamerater for å dele filmer, den var blant annet innom XP og Mac, og jeg kjører Win 7. Da jeg fikk den tilbake (var innom Mac sist og funket) så nektet den å la seg åpne. Lyset er på, harddisken surrer, den vises på enheter som Ext HDD 1021 istedenfor "WD blablabla" som stod før. Jeg har sjekket at den siste driveren er installert og ifølge windows er alt i sin skjønneste orden bortsett at den ikke vil åpnes.

 

What to fucking do?

 

Btw, den vises ikke i det hele tatt i Min Datamaskin

Endret av hjaadd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde den i maskinen til en kamerat med vista og da stod det en melding

om at "lagringsenheten burde byttes ut" fordi den var ødelagt.

Derfor fant jeg ut at det ville være smart å laste RecoverMyFiles for å ihvertfall

få reddet ut alle filmene, seriene, albumene og bildene som jeg har spart opp

over åra for å være på den sikre siden, men i løpet av en hel natt med jobbing

klarte programmet bare å få reddet ut 15 bilder så jeg går utifra at resten er forever lost.

 

Jeg mistenker at det har skjedd noe med harddisken siden jeg lånte den ut

så vedkommende kommer til å få svi på pungen.

 

Anyways, takk for hjelp

Lenke til kommentar

Håper du ha lært og ha private ting på et trygt sted der du alene ( og evnt. ektefelle / samboer) vet om! :)

 

En Mac-maskin støtter vel ikke tilvanlig NTFS "out-of-box" og må laste ned tilleggprogramvare, det kan ha skadet disken. Du kan ta CHKDSK fra en Windows maskin eller bruke en Linux maskin som kanskje kan hjelpe deg enda bedre, men ikke ha et stort håp.

 

Husk å sett tråden som løst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

OSX leser NTFS, men kan ikke skrive til "out of box". Første gangen man kobler til en ekstern disk på en OSX, så får man spørsmål om man skal bruke den som en time capsel. Trykker man ok eller ja, så begynner formateringen uten noen advarsel.

Lenke til kommentar

Er vell neppe kompisen din eller de som har ødelagt den.

Harddisker kan dø når som helst og det er nok det som har skjedd, advarselen du har fått er at disken har av SMART dataene og har erklært den døende eller akkurat nå... Død.

Når en disk oppfører seg slik så har du begrenset arbeidstid for recovery før den konker helt, så om du ikke er sikker på hva du gjør så burde du begynne med å bruke Linux til å lage ett image av disken med dd kommandoen før du prøver noe som helst.

Dette for å sikre at om du gjør noe feil, så skader du ikke dataene som ligger der, uansett viktig huskeregel til neste gang, ikke ha alle eggene i en kurv, da skjer det som har skjedd med deg nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...