Gå til innhold

Western Digital satser videre på VelociRaptor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD har kommet såpass langt nok at de kan plassere snurredikser langt ned på listen. Greit nok kjøpe en snurredisk på grunn av plassen... Men til spill, OS og programmer er nok SSD å foretrekke uansett, men til filmer og større lagringer så er nok snurredisken på sin plass. Men en raptor med høy rpm og varmeutvikling??

Lenke til kommentar

Jeg har laget et kjapt pris-kapasitet diagram der jeg sammenligner de nye Raptorene med SSD, 2,5" HDD og 3,5" HDD.

 

Har du lagt de ut noen sted? Hjelper oss dessverre lite å vite at du har laget de, om vi ikke kan se de.

 

Jeg er seriøst interessert i å se, da jeg vurderer sterkt hva jeg vil gjøre med min pc. SSD og vanlig HD for lagring, eller f.eks. dytte inn en Velociraptor istedet eller i tillegg til vanlig HD. Blir det ev. råflott, eller perfekt som OS-disk på min Homeserver?

 

Setter pris på om du har en kommentar, og gjerne en link til grafen din.

 

PFT

 

:-)

Lenke til kommentar

Siden raptor ikke passer i bærbare PCer så vil jeg si påstå at de aller fleste vil få mer glede for mindre penger ved å velge SSD + vanlig HDD. (Eventuelt bare SSD hvis man har lite plassbehov)

 

Men jeg ser at Raptoren, særlig 1TB-versjonen pløyer litt uutnyttet mark i pris/kapasitet-diagrammet. Det kan sikkert ha noe for seg i noen tilfeller, uten at jeg helt ser for meg hvilke.

 

Snowleopard: Diagrammet har ligget i forrige innlegg hele tida. Sikker på at du får sett vedlagte bilder? Eller har du en litt overivrig adblock?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Siden raptor ikke passer i bærbare PCer så vil jeg si påstå at de aller fleste vil få mer glede for mindre penger ved å velge SSD + vanlig HDD. (Eventuelt bare SSD hvis man har lite plassbehov)Men jeg ser at Raptoren, særlig 1TB-versjonen pløyer litt uutnyttet mark i pris/kapasitet-diagrammet. Det kan sikkert ha noe for seg i noen tilfeller, uten at jeg helt ser for meg hvilke.Snowleopard: Diagrammet har ligget i forrige innlegg hele tida. Sikker på at du får sett vedlagte bilder? Eller har du en litt overivrig adblock?

 

Får det frem nå, etter atter en refresh. Sitter på et nett som av og til sperrer litt mye, så det kan ha vært grunnen.

 

Siden jeg ikke så det med en gang, eller etter en refresh, tok jeg det for gitt at du hadde vært litt raskt ute med postingen, og glemt å legge det med. Det var tydeligvis ikke tilfellet, så da beklager jeg det. :-)

Lenke til kommentar

Folk som ikke forstår hva man skal med Raptor-diskene når man har SSD vet ikke hva de snakker om. SSD`er er ikke stabile nok til at de kan satses på. Greit nok at dette ikke er et stort problem på pcen du har fått av mamma og pappa til å spille MW på, men det finnes faktisk folk som har behov for både hastighet og oppetid. Dette føyer seg inn i rekken av fjortisser her på forumet som ikke har peiling. De samme mener gjerne at det ikke er noe vits med flere en fire kjerner, fordi spill ikke utnytter det.Jeg kan bare nevne at jeg har tok i bruk SSD`er der jeg jobber, men etter en betydelig økning av problemer måtte jeg bare gå tilbake til vanlige disker. Det er ca. 5 pcer som fikk SSD. Ingen av disse har SSD i dag.

 

Var dette 5 filservere med flere TB med datatrafikk om dagen? Ellers ser jeg ikke problemet ditt. Eller argumentasjonen.

Lenke til kommentar

God nyhet. Kunne tenkt meg to slike på 1 TBi RAID 1. Per i dag har jeg 2x Samsung F2 1TB.

Det er vel enklere å få gjenopprettet data fra fysiske plater enn fra SSD dersom uhellet er ute.

 

Javel? på hvilken måte?

 

AtW

 

Ytre påkjenninger som gjør at SSDen smelter eller kortslutning i de integrerte kretsene.

Lenke til kommentar

God nyhet. Kunne tenkt meg to slike på 1 TBi RAID 1. Per i dag har jeg 2x Samsung F2 1TB.

Det er vel enklere å få gjenopprettet data fra fysiske plater enn fra SSD dersom uhellet er ute.

 

Javel? på hvilken måte?

 

AtW

 

Ytre påkjenninger som gjør at SSDen smelter eller kortslutning i de integrerte kretsene.

 

Nå er vel det ganske godt kjent at det er akkurat ytre påvirkninger som gjør en SSD så interessant. Den tåler mye mer enn en snurredisk. Den bruker vesentlig mindre strøm. De er kjøligere. Ikke minst raskere. Enkelte sandforce baserte disker har hatt problemer med stabilitet ja. Men er ikke verre en å styre unna disse om man vil ha noe sikkert.

 

En Velociraptor er ikke akkurat noen sikker form for lagring den heller. En vanlig sata standard disk med 10K RPM som ikke er laget for bedriftsbruk vil jeg kalle heller tvilsom oppskrift.

Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling på hvor mye raskere disse nye blir vs gamlemodellen med bare 32mb minne som jeg klarte å bestille dagen før jeg leste at nye modeller var på vei ?Fra før har jeg 2 stk av den enda eldre modellen med kun 16mb og jeg rett og slett elsker disse diskene.Har sammenlignet dem med bla WD black(kjøpte 3 av dem og måtte returnere 2 da de vibrerte så jævlig at kabinettet rista).Til mitt hverdagsbruk er Raptorene helt suverene.Jeg liker dem fordi,5 års garanti.Mye raskere en noen annen snurredisk jeg har prøvd og det er ikke få.Den minst bråkete disken jeg har hatt.Fullstendig vibrasjonsfri og blir mindre varm en feks en Samsung 1TB disk jeg har.Alt av dataflytting går mye fortere med Raptor og jeg akter og bruke dem som backupdisker også fordi jeg flytter mye data ofte.Å få data ut av en skadd snurredisk er også mye enklere en en ssd som har daua.(hvis elektronikken i en ssd går føyka er det ingen plater å finne data på).

Til maskina jeg gamer på blir det nok en ssd ja men ikke enda.Det hagler med nye modeller og problemene ssd har vært plaget med blir stadig mindre så jeg venter til det kommer en skikkelig snaddersak når jeg først skal ha ssd.I ventetiden gjør en Raptor fremdeles en grei jobb til gaming også.Har 16GB ram og en 2500k i den maskina og spill og greier starter akseptabelt fort nok.At ikke windows starter på 5 sekunder plager meg ikke stort.Men som skrevet i starten her er jeg meget spent på ytelsen til disse nye vs de "gamle" 16mb og 32mb modellene.

Lenke til kommentar

Flisespikker. Ja, man kan alltids finne dårlige utgående modeller som ikke er på lager, på tilbud hos Pixmania, men hvor representativt er det for hva folk faktisk betaler for ok modeller, på lager, hos seriøse nettbutikker?

 

Prisene er omtrentlige.

Flisespikker? Så du mener Agility 3 og Force 3 til 1900 kroner er dritt? Det er stor forskjell på 1900 kroner og 2500 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...