Gå til innhold

stasjonær eller konsoll til gaming?


Anbefalte innlegg

Symmetrical:

24" skjerm mer enn dekker synsfeltet i vanlig sitteavstand så det er ikke noe poeng i å ha noe større skjerm på en PC med mindre man skal multitaske.

 

Er enig med poenget når man skal spille med gamepad, men det kommer an på sitteavstanden. En skjerm kan bli for stor. Man kan bruke flere skjermer på en PC. Feks en 120 Hz 23-24" 1920x1080 til FPS / RTS / MMO og 30" 2560x1600 for bedre plass på skrivebordet, film og spilling med gamepad.

 

Jeg sitter cirka en meter fra min 46'' LED-TV og har en BenQ 24'' Monitor. Jeg syntes selv at det er MYE bedre med LED-TVen og det er ikke for nærme for meg. Det er ganske mye poeng med dette ettersom spill generelt er mer immersive, med ekstremt bra kontraster og alt er stort. Jeg kan se små detaljer som jeg ikke kan med 24'' Monitoren. Er som en helt ny verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker konsoll fremfor PC mest fordi det er mindre mas med konsoll.

 

Bare tull.

 

Bare tull? Det er den enkeltes valg hva h*n synes fungerer best for seg selv. Du kan ikke komme med ett så svakt argument at det er bare tull. DET er ihvertfall bare tull.

 

 

 

 

jo grafikken suger! det kan ikke argumenteres imot!

 

Jo, det kan fint argumenters imot. Du utifra din signatur kan sies å være meget innhabil når det kommer til den diskusjonen. Å pælme ut "jo grafikken suger" virker som noe en 13 åring kunne sagt fordi han ikke visste bedre.

 

Grafikken er ikke bedre enn på en PC nei, men å være såpass nesevis å først si at grafikken suger og så si at det ikke kan argumenters imot blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det kan fint argumenters imot. Du utifra din signatur kan sies å være meget innhabil når det kommer til den diskusjonen. Å pælme ut "jo grafikken suger" virker som noe en 13 åring kunne sagt fordi han ikke visste bedre.

 

Grafikken er ikke bedre enn på en PC nei, men å være såpass nesevis å først si at grafikken suger og så si at det ikke kan argumenters imot blir for dumt.

 

Jeg svarte på ett innlegg hvor det stod noe om at grafikken ikke suger, så jeg svarte med det motsatte, det kan såklart beskrives bedre.

 

jeg er en PC gamer, og så? eller hva mente du med utifra signaturen min? jeg er glad i PC hardware, har du noe imot det er det bare å skrike ut.

 

i forhold til PC er grafikken ganske dårlig, spillene kjøres med en oppløsning på 1280x720, det vil ikke på noe måte komme i nærheten av detaljene og skarpheten som 1920x1080 vil gi spilleren. i tillegg er dagens konsoller veldig ut-daterte, som betyr at masse grafiske innstillinger må settes langt ned før man oppnår spillbarhet på en konsoll. flere spill på konsoll vil også spilles av med 30 FPS, det er ganske dårlig når man tar i betraktning at med en skjerm til under 3K vil man kunne spille med opptil 120 FPS.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker konsoll fremfor PC mest fordi det er mindre mas med konsoll.

 

Bare tull.

 

Bare tull? Det er den enkeltes valg hva h*n synes fungerer best for seg selv. Du kan ikke komme med ett så svakt argument at det er bare tull. DET er ihvertfall bare tull.

 

 

jo grafikken suger! det kan ikke argumenteres imot!

 

Jo, det kan fint argumenters imot. Du utifra din signatur kan sies å være meget innhabil når det kommer til den diskusjonen. Å pælme ut "jo grafikken suger" virker som noe en 13 åring kunne sagt fordi han ikke visste bedre.

 

Grafikken er ikke bedre enn på en PC nei, men å være såpass nesevis å først si at grafikken suger og så si at det ikke kan argumenters imot blir for dumt.

 

Er det virkelig mer komplisert å dobbelklikke på musen for å starte et spill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter cirka en meter fra min 46'' LED-TV og har en BenQ 24'' Monitor. Jeg syntes selv at det er MYE bedre med LED-TVen og det er ikke for nærme for meg. Det er ganske mye poeng med dette ettersom spill generelt er mer immersive, med ekstremt bra kontraster og alt er stort. Jeg kan se små detaljer som jeg ikke kan med 24'' Monitoren. Er som en helt ny verden.

 

Tipper du har LCD-TV med LED bakgrunnsbelysning og ikke LED-TV.

 

At du ser detaljer skyldes den lave pikseltettheten på en 46" med 720 eller 1080p og de fleste foretrekker å ikke se "detaljer" på en monitor med passe høy pikseltetthet og et grafikkort som takler å kjøre høy antialiasing. På 80- og 90-tallet var grafikken i spillene lavoppløste sprites og bakgrunner og det var mulig å se hver eneste piksel på en god monitor, men i dag er det høyoppløst 3D-grafikk rendret i sanntid. Å se "detaljer" er ikke en fordel selv om du foretrekker det og det er meningen at punktene på skjermen skal flyte sammen samtidig som at skarpheten er tilstede.

 

Du sitter 3 ganger for nært TVen. Det er alt for nært i forhold til synsfeltet og punkter per tomme. Det blir som å sitte 20-25 cm fra en 24". Mulig det kan føles bedre å sitte 1 meter fra en 46" dersom man er nærsynt og ikke bruker briller, det er uansett for stort bilde på den avstanden i forhold til synsfeltet slik at man må flytte blikket mye.

 

Folk må kan foretrekke hva de selv vil, men I praksis bruker du en middelmådig monitor og TV som referanse. Sjansen for at du tar feil er derfor stor. Man kan få godt bilde på en IPS-monitor til 3-4000 kr. For å få tilsvarende godt bilde på en 46" TV må man opp i prisklassen 60-250000 kr på utstyr beregnet for profesjonell bruk. Ulempen med TV er at de har innebygde bildefilter og andre funksjoner som tilslører bildekvaliteten i forhold til det originale signalet. Selv om det potensielt forbedrer TV-sendinger i 720p ødelegger det opplevelsen når man skal se film eller spille.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sitter cirka en meter fra min 46'' LED-TV og har en BenQ 24'' Monitor. Jeg syntes selv at det er MYE bedre med LED-TVen og det er ikke for nærme for meg. Det er ganske mye poeng med dette ettersom spill generelt er mer immersive, med ekstremt bra kontraster og alt er stort. Jeg kan se små detaljer som jeg ikke kan med 24'' Monitoren. Er som en helt ny verden.

 

Å se detaljer skyldes punkter per tumme.

Tipper du har LCD-TV med LED bakgrunnsbelysning og ikke LED-TV.

 

Folk må kan foretrekke hva de selv vil, men I praksis bruker du en middelmådig monitor og TV som referanse og sjansen for at du tar feil er derfor stor. Man kan få godt bilde på en IPS-monitor til 3-4000 kr. For å få tilsvarende godt bilde på en 46" TV må man opp i prisklassen 60-250000 kr på utstyr beregnet for profesjonell bruk. Ulempen med TV er at de har innebygde bildefilter og andre funksjoner som tilslører bildekvaliteten i forhold til det originale signalet. Selv om det potensielt forbedrer TV-sendinger i 720p ødelegger det opplevelsen når man skal se film eller spille.

 

Middelmådig? Nope. Etter min mening så produserer LCD/LED-TV'er bedre kontraster med dypere svartnivå. Dersom jeg bytter til Varm2 og HDMI black level: Low (samt noen andre tweaks) så ser det ekstremt mye bedre ut i forhold til min BenQ 24'' LED RL2450HT.

 

Dersom jeg skrur av alle funksjonene som jeg ikke trenger (Motion Plus, Auto kontrast etc) så er responstiden perfekt. Ikke like bra som med monitoren men godt nok. Mine prestasjoner i Battlefield 3 blir ikke påvirket.

Lenke til kommentar

Kjøper må vel finne ut av slikt selv.

 

Jeg hadde gått for tv og konsoll, hvorfor ? fordi JEG liker det best pågrunn av mange faktorer.

 

Men hva hjelper det for kjøper å lese dette ?

 

Og hvis jeg ramser opp alle fordelene jeg synes Konsoll + Tv har iforhold til pc, så blir det vel et ramaskrik.

Endret av Mwotm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, du får ikke lov å synes at konsoll + tv har noen fordeler fremfor PC. Mange som ikke skjønner det så er likegodt å la være.

 

Vice versa.

 

Trådstarteren lurer på om det er best med PC eller konsoll. Med tanke på dette så må vi argumentere. Det er mange ulike meninger hvorav dette skaper en diskusjon. Helt normalt.

Lenke til kommentar

Folk må kan foretrekke hva de selv vil, men I praksis bruker du en middelmådig monitor og TV som referanse. Sjansen for at du tar feil er derfor stor. Man kan få godt bilde på en IPS-monitor til 3-4000 kr. For å få tilsvarende godt bilde på en 46" TV må man opp i prisklassen 60-250000 kr på utstyr beregnet for profesjonell bruk. Ulempen med TV er at de har innebygde bildefilter og andre funksjoner som tilslører bildekvaliteten i forhold til det originale signalet. Selv om det potensielt forbedrer TV-sendinger i 720p ødelegger det opplevelsen når man skal se film eller spille.

TV-en min til 8000kr har bedre bildekvalitet enn PC-skjermen min til 3000kr. Den største forskjellen er at TV-en min har INPUT-lag. GtG-responstiden er også litt tregere, men det er ikke veldig viktig utenom i noen få FPS-spill. Fargene og svartnivået på TV-en min er svært bra, f.eks ikke-dynamisk kontrast på 5000:1. De fleste IPS-skjermer klarer bare 1000:1.

Lenke til kommentar

Inntil det blir vanlig med 4K-TVer så er det for lav pikseltetthet på en TV til å gi bra bilde men så får man et nytt problem med at 4K krever ekstremt mye av maskinvaren. Synes jeg ser en FPS-guru sitte bak en 46" i finalen av en turnering. Skjønner at det finnes andre sjangre enn FPS men det ble nevnt å spille FPS på 46"

 

"BenQ 2410T XL is equipped with Smart-Scaling button that lets you change the display on the screen to format the size of 17 ", 19", 19 "widescreen or 22" widescreen."

 

Jeg kan ikke annet enn å trekke på skuldrene når noen påstår at PC-skjermen er for liten og at man skal benytte 46" når faktum er at de seriøse FPS-spillerne foretrekker 17-24"

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har vel denne samtalen sporet helt av i forhold til hva som egentlig ble spurt om.

 

Fordeler konsoll:

 

- Mye enklere for flerspiller, da det går med flere på en konsoll (lan og online støttes også).

- Støtte for håndkontroll fra starten av, også trådløs.

- Konsoll eksklusive spill (her er PS3 bedre enn X360 med tanke på sammenligning med pc).

- Fungerer mye bedre til sportspill grunnet flerspiller valgene.

 

Fordeler PC:

 

- Kan brukes til veldig mye i forhold til konsoll.

- Billigere spill.

- Bedre grafikk (samme om en bruker tv eller annen skjerm).

- Raskere lastetider.

- Større utvalg av spill.

- Fungerer mye bedre til FPS grunnet kraftigere maskinvare og mus/tastatur (smakssak for casual gamer).

 

Dette er mine egne synspunkter. F.eks liker jeg bedre å styre med kontroll på alt utenom strategi selv, men jeg innser jo at i FPS ville jeg slitt mot noen med mus og tastatur da responsen er mye raskere der).

 

Så liker du FPS, strategi eller vestlige rollespill så velger du pc, liker du konsolleksklusive spill, sportspill og japanske rollerspill så velger du konsoll.

Lenke til kommentar

Som da er skytespill som cod og gta?

Skytespill i første-person som COD og BF3, men ikke GTA som er i tredje-person.

 

FPS?

First Person Shooter

Tidligere i tråden har FPS også blitt brukt som forkortelse for Frames Per Second. Det vil si antall bilderuter som blir vist per sekund, og et spill som kjøres med 60 FPS vil f.eks. ha bedre bildeflyt enn et spill som kjøres med 30 FPS. En kraftig PC vil i dag klare å kjøre spill med høyere oppløsning, bedre grafikk og høyere FPS enn det dagens konsoller klarer.

 

Når det gjelder spørsmålet om PC vs Konsoll så vil jeg helt klart anbefale deg å kjøpe en PC. Var selv en konsoll-spiller i mange år før jeg kjøpte meg en PC til å spille på for ca. ett år siden, og jeg må si at en helt ny verden åpnet seg opp for meg. Bedre grafikk, billigere spill og mye mer presise kontroller i de fleste spill er blant grunnene til at jeg nå kun spiller sportsspill på konsoll, så jeg anbefaler deg på det sterkeste å velge en PC.

Endret av tnu001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...