Gå til innhold

Intervju: Passer du som it-konsulent?


Anbefalte innlegg

Dette er det verste eg har hørt. Du må kunne håndverket det er pri 1 for å være konsulent. Hvis du ikkje kan det er du bare en snylter som stjeler penger fra kundene dine. Det er så mange helt ubruklige konsulenter der ute som ikkje produserer noe, eller det dei produserer er så dårlig at det koster det mange doble å fikse opp i det igjenn etterpå.Eg vil ikkje ha fleire av dere som konsulenter, eg vil ha dyktige håndverkere som kan diskutere fag i lunsjen, ikkje idiotiske samtaler om vær og fotball.

 

Hvis man har kommet dit at man er 100% sikker på at et IT-system er det man trenger er jeg enig med deg, men altfor ofte er kundens egentlige problem noe som ligger et annet sted, og en god konsulent, som beskrevet over, evner ofte å finne en langt rimeligere og mer effektiv løsning enn å starte å kode i vei på et system som man tror løser problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan like det eller ei, men det handler faktisk om å gi kunden en god opplevlese også. Hvis kunden går på jobb hver dag og nærmest gruer seg til å ha kontakt med konsulentene, vil ikke gleden av å betale for produktet være like stor, selv om de leverer et aldri så perfekt system (noe de neppe greier, siden god kommunikasjon med kunden er avgjørende for finne ut hvilke behov kunden virkelig har).

 

Og selvfølgelig skal man levere det man får betalt for! Det virker som om folk tror artikkelforfatteren mener at man bare skal skravle med kunden hele tiden, og ikke utvikle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så negativ til artikkelen som endel her, ja, det er viktig å være faglig god, og at man må ha så vanvittig sosial intelligens er litt oppskrytt, men som konsulent er kommunikasjon med kunden viktig. Ofte vet ikke folk helt hva de egentlig vil ha, og det er viktig å samkjøre kundens forventninger og din egen oppfattelse av oppgaven. Det er ting som er viktig. Jeg skjønner ikke at det skal være så viktig å prate om masse andre ting dog. Det viktigste for kunden er i min erfaring at de kommuniserer godt med deg på det faglige. Det er det som er viktigst i prosjekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var mye svada, du leier inn konsulenter ut ra jobben du trenger utført.

Jeg har til gode å se konsulenter bli leid inn for interessante samtaler i lunchen. Det er selvforklarende at en konsulent som skal være prosjektleder evt. koordinator i et gitt prosjekt trenger visse sosiale antenner, men jeg har også til gode å se en nerd uten sosiale antenner ønske å jobbe som konsulent med disse oppgavene. Alt er selvforklarende og avhengig av situasjon og jobb som skal utføres.

 

Lenke til kommentar

Hvis man har kommet dit at man er 100% sikker på at et IT-system er det man trenger er jeg enig med deg, men altfor ofte er kundens egentlige problem noe som ligger et annet sted, og en god konsulent, som beskrevet over, evner ofte å finne en langt rimeligere og mer effektiv løsning enn å starte å kode i vei på et system som man tror løser problemet.

 

Man kan like det eller ei, men det handler faktisk om å gi kunden en god opplevlese også. Hvis kunden går på jobb hver dag og nærmest gruer seg til å ha kontakt med konsulentene, vil ikke gleden av å betale for produktet være like stor, selv om de leverer et aldri så perfekt system (noe de neppe greier, siden god kommunikasjon med kunden er avgjørende for finne ut hvilke behov kunden virkelig har).

 

Og selvfølgelig skal man levere det man får betalt for! Det virker som om folk tror artikkelforfatteren mener at man bare skal skravle med kunden hele tiden, og ikke utvikle.

Kunne ikke sagt det bedre selv, jeg jobber selv i bransjen og ser en del "konsulenter" som oppfører seg som rene in-house utviklere, og skyr kontakt med kunden og andre tekniske ressurser i prosjektet for avklaringer, veiledning osv. til fordel for overdreven tidsforbruk og ordrett tolkning av en ofte misforstått ikke-teknisk kravspek. I tillegg blir dette også et problem når man skal kommunisere tidsforbruk og prioritering, hvis man ikke kan presentere utfordringene og forutsetningene på et nivå som prosjektleder og/eller kunde kan forstå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kunne ikke ver mert enig. Det han beskriver er en typisk selger med overfladisk it kompentanse.

 

Veldig nære. Hvis du sjekker hans linkedin-profil ser du at han primært har vært "mellemleder" og aldri har rørt en kodelinje - og i det hele tatt virker å satt langt fra der jobben gjøres og dermed har et dårlig utgangspunkt for å si noe som helst om de. Vi kjenner alle typen som har mer travlt med å prate om den helt riktige smøringen til Birken mens de fumler rundt i Word eller Powerpoint for å finne knappen for å gjøre teksten rød.

 

Du kan riktignok komme langt med godsnakking, spille golf med sjefen, dra på vinsmaking og birken - altså alene som resultat av nettverksbygging, ikke kompetanse, men det er en uting og ikke noe at være stolt av.

Endret av tigerdyr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva som kreves av deg, teknisk kompetanse, sosial kompetanse eller begge deler, avhenger sterkt av hva slags jobber du prøver å få. I et foredrag med Visma der de var ute og rekrutterte utviklere ble det sagt at de heller ville ha en nerd med "straight As" og 0 sosiale antenner som tittet mer på sine egne sko enn på deg når du pratet til h*n. De mente at sosiale antenner og den biten der, den kan læres opp etter hvert. Kunnskap om det du skal gjøre er du nødt til å ha fra start. Samme holdning har jeg også hørt fra bl.a. Accenture, men dette gjelder da rene utviklerjobber som ligger ganske langt nede på rangstigen. Skal du inn som prosjektleder nytter det ikke å være asosial og innesluttet.

 

For de som har vært i bransen så er det vel ikke vanskelig å forså artikkelen. Skal du opp og frem MÅ du være en noenlunde utadvent og sosial person. Du er nødt til å kunne selge deg selv og skape nettverk, uavhengig av hva slags type jobb det er. F.eks jobben jeg er i nå ville jeg aldri ha fått hvis jeg ikke hadde vært flink til å prate for meg.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Begge deler er viktig, men kommer til nytte i forskjellig grad i forskjellige sammenhenger/jobber. I bunn må konsulenten ha solide fagkunnskaper innenfor det de skal tilby som løsning til kunden.

Hvis en IT-konsulent ikke selv har solide IT-kunnskaper må det være et apparat bak vedkommende som kan stå for den dyptgående detaljerte forståelsen og arbeidet som trengs i den sammenhengen, mens konsulenten kan prate for seg, og blir dermed mer en IT-salgskonsulent. Uansett må fagkunnskapen være på plass et eller annet sted. Ellers ender man opp med en fullt besatt "skute", uten en eneste matros på dekk. Prøv å legge til kai uten.

Lenke til kommentar

Det folk misforstår er at de tror "konsulent" er det samme som "codemonkey". Det er klart man må kunne faget som ligger i bunn, det er en selvfølge, men faget er ikke "å kunne lage programvare" men "å skape løsninger som dekker det faktiske behovet til kunden". Og da trenger man soft skills.

 

Om man har et godt spesifisert prosjekt der alle rammene er på plass og kvalitetssikret kan man klare seg med en nerd med minimale sosiale evner og null forretningsforståelse. I den virkelige verden er det imidlertid ikke sånn - den rene kodingen er en veldig liten del av de fleste oppdrag - det meste går på stakeholder management og forståelse av forretningsbehov, du må stort sett forstå businessen bedre enn businessen forstår seg selv.

 

Jeg har vært på begge sider av bordet, og vet hvor ubrukelige mange "konsulenter" kan være. Det er derfor flinke kunder går etter kvalitet, ikke pris. 1000 timer à 800 er dyrere enn 500 timer à 1200, og de beste resultatene får man bare med de flinkeste folka. Man kan kaste så mange Marianne Aulier man vil på et maleoppdrag - det blir ingen Mona Lisa uansett.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Masse svada i denne artikkelen. Å være konsulent innebærer til syvende og sist å kunne sette seg inn i en problemstilling og deretter levere et produkt som samsvarer med kundens forventning, til avtalt tid og (helst) innenfor budsjett. Det handler også om å kunne navigere mellom en rekke ulike, samtidige prosjekter, levere timelister og jobbe sene kvelder på prosjekter hvor rammen er brukt opp for lengst.

Så er spørsmålet: hva skal til for å sette seg inn i en problemstiling? Hvordan skal du avdekke hva kundens forventning er? Ofte har kunden urealistiske forventninger eller en skjev oppfatning av hva som er det egentlige problemet (du blir bedt om å løse X, men X er kanskje bare en konsekvens av det egentlige problemet Y). Hvordan skal du finne ut om det grunnleggende problemet er X eller Y? Hvordan skal du kunne overbevise kunden om at det er Y som er det egentlige problemet og det er dette han bør fokusere på? Hvordan skal du overbevise kunden om at rammen bør utvides?

 

Alt dette krever sosiale ferdigheter. Programmeringen kan settes bort til India eller Latvia om bare problemstillingen er forstått godt nok, verdiskapningen ligger i å forstå kundens behov. (Nå tror jeg aldri problemstillingene man møter som konsulent kan bli beskrevet presist nok til at outsourcing til India eller Latvia er kostnadseffektivt, men det er en annen diskusjon)

 

Lenke til kommentar

Dette er det verste eg har hørt. Du må kunne håndverket det er pri 1 for å være konsulent. Hvis du ikkje kan det er du bare en snylter som stjeler penger fra kundene dine. Det er så mange helt ubruklige konsulenter der ute som ikkje produserer noe, eller det dei produserer er så dårlig at det koster det mange doble å fikse opp i det igjenn etterpå.

 

Eg vil ikkje ha fleire av dere som konsulenter, eg vil ha dyktige håndverkere som kan diskutere fag i lunsjen, ikkje idiotiske samtaler om vær og fotball.

Heilt einig. Eg er lei av å sitte på jobben og høyre på alt dette uinteressante pisspreiket til medarbeidarane som surrar heile dagen. Og lei av presset om at alle skal vere så sosiale. For meg er det berre det faglege og kvalitet som står i fokus på arbeidsplassen, det sosiale bryr eg meg ikkje om så lenge eg har interessante og trivelege arbeidsoppgåver.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Heilt einig. Eg er lei av å sitte på jobben og høyre på alt dette uinteressante pisspreiket til medarbeidarane som surrar heile dagen. For meg er det berre det faglege og kvalitet som står i fokus på arbeidsplassen, det sosiale bryr eg meg ikkje om så lenge eg har interessante og trivelege arbeidsoppgåver.

 

Fair enough, men da er du temmelig ubrukelig som konsulent om ikke du finner en ekstremt spisset stilling der andre kan ta seg av ting som kravinnsamling og spesifisering.

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet: hva skal til for å sette seg inn i en problemstiling? Hvordan skal du avdekke hva kundens forventning er? Ofte har kunden urealistiske forventninger eller en skjev oppfatning av hva som er det egentlige problemet (du blir bedt om å løse X, men X er kanskje bare en konsekvens av det egentlige problemet Y). Hvordan skal du finne ut om det grunnleggende problemet er X eller Y? Hvordan skal du kunne overbevise kunden om at det er Y som er det egentlige problemet og det er dette han bør fokusere på? Hvordan skal du overbevise kunden om at rammen bør utvides?

Dette er ikke problemstillinger som er spesielt unike for en konsuelt, tvert imot. Så og si alle yrker krever at man kan tolke en gitt situasjon og foreslå løsninger deretter. Når det var snakk om sosiale ferdigheter i denne sammenheng var min oppfatning at det var snakk om ferdigheter utover det normale. Det du nevner over er ikke noe som typisk krever spesielle sosiale ferdigheter.

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet: hva skal til for å sette seg inn i en problemstiling? Hvordan skal du avdekke hva kundens forventning er? Ofte har kunden urealistiske forventninger eller en skjev oppfatning av hva som er det egentlige problemet (du blir bedt om å løse X, men X er kanskje bare en konsekvens av det egentlige problemet Y). Hvordan skal du finne ut om det grunnleggende problemet er X eller Y? Hvordan skal du kunne overbevise kunden om at det er Y som er det egentlige problemet og det er dette han bør fokusere på? Hvordan skal du overbevise kunden om at rammen bør utvides?

Dette er ikke problemstillinger som er spesielt unike for en konsuelt, tvert imot. Så og si alle yrker krever at man kan tolke en gitt situasjon og foreslå løsninger deretter. Når det var snakk om sosiale ferdigheter i denne sammenheng var min oppfatning at det var snakk om ferdigheter utover det normale. Det du nevner over er ikke noe som typisk krever spesielle sosiale ferdigheter.

 

Jeg er uenig med deg. Jeg oppfatter egentlig ikke artikkelen til å si at kravene sosiale ferdigheter er noe ekstraordinært for konsulenter, men jeg mener at det er viktigere for konsulenter enn fast ansatte. Konsulenter er lette å kvitte seg med og konkurransen er skarp, så en god relasjon til kunden (både faglig og sosialt) er kritisk for å få og beholde oppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er det verste eg har hørt. Du må kunne håndverket det er pri 1 for å være konsulent. Hvis du ikkje kan det er du bare en snylter som stjeler penger fra kundene dine. Det er så mange helt ubruklige konsulenter der ute som ikkje produserer noe, eller det dei produserer er så dårlig at det koster det mange doble å fikse opp i det igjenn etterpå.Eg vil ikkje ha fleire av dere som konsulenter, eg vil ha dyktige håndverkere som kan diskutere fag i lunsjen, ikkje idiotiske samtaler om vær og fotball.

 

Hva man snakker om i lunsjen er da et fett?! Det er jo ubetalt arbeidstid uansett. Er da de uten sosiale egenskaper som snakker jobb hele tiden? Om jeg jobber et sted der jeg kjenner de jeg har lunsj med så snakker vi stort sett aldri jobb. Kjenner jeg ikke til de jeg har lunsj med derimot så er det lettere å snakke om det man jobber med, men det er slett ikke nødvendig. Jeg syntes det virker som om det er du som mangler sosiale antenner her.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...