Gå til innhold

Lurer på når diverse ting, hvor bra de holder seg osv


Anbefalte innlegg

Jeg jobber med en bok som foregår i store deler på 1970-tallet, så det er viktig at det er autentisk. Har lett en del på nettet, men av en eller annen grunn finner jeg ikke ut noe så enkelt som når nøkkelkort og elekstrisk kodelås ble vanlige? (tenker på et numerisk tastatur ved siden av en dør osv der man taster inn koden for å åpne døren.)

 

Vet den første låsen kom rundt år 2.000 BC, men vanlige låser som vi kjenner dem i dag kom på slutten av 1880-tallet en gang. Men nøkkelkort?

 

En annen ting er datamaskiner. Boken foregår på et universitet tidlig på 1970-tallet, så hvor bra tilgang hadde på datamaskiner på den tiden? Og hvilke datamaskiner hadde de?

 

Et siste spørsmål: Hvor lenge holder bensin? Om jeg ikke bruker bilen på mange år (men holder den i bra stand allers), hvor lenge etter kan jeg bruke bensinen?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lett en del på nettet, men av en eller annen grunn finner jeg ikke ut noe så enkelt som når nøkkelkort (...)

Mekaniske nøkkelkort, plastkort med hull, er faktisk en norsk oppfinnelse. Dette systemet ble funnet opp i 1975 av Tor Sørnes og markedsført av Trioving som VingCard. i den første utgaven var det bevegelige tapper som leste av hullene, men i 1980 ble det lansert en optisk avlesing av hullkortene basert på LED. Elektroniske nøkkelkort og elektroniske kodelåser er en langt nyere oppfinnelse, og altså ikke noe man hadde på 70-tallet.

 

Den første kommersielt tilgjengelige personlige datamaskinen var Apple 1. Denne ble lansert i 1976 og solgt per postordre for 666 dollar og 66 cent.

 

Tidligere datamaskiner var vanligvis digre som rom og brukte digre magnetbånd eller hullkort i papp som lagringsenheter eller programmeringsmedie. De utviklet mye varme og stod derfor ofte i egne kjølerom, med terminaler på utsiden. På starten av 70-tallet var én av jobbene man kunne utdanne seg til pønsjingoperatør, da satt man med en slags skrivemasin som slo huller i pappkort. Disse pappkortene ble så lest inn i datamaskinener ved hjelp av hullkortlesere, både programmet og inndataene måtte ligge på hullkortene. Det var ikke uvanlig at en enkel oppgave krevde flere titalls hullkort. Og en eneste tastefeil betydde ofte at man bare fikk svaret ERROR, og da måtte man ofte pønsje inn en ny bunke kort, hvis man ikke klarte å finne feilen i forrige bunke.

 

Riktignok drev Xerox og utviklet en ny type kompakte datamaskiner på begynnelsen/midten av 70-tallet, men disse ble ikke lansert før utpå 80-tallet. Men Xerox utviklingsavdeling var et åpent miljø hvor fagfolk og studenter gikk inn og ut hele tiden. Mange av de idéene som finnes i GUIene på Mac (første brukbare versjon lansert 1984) og Windows (første brukbare versjon lansert 1989) ble utviklet i Xerox sitt Sparc-miljø på 70-tallet. Men som sagt, denne typen kompakte datamaskiner kunne man ikke få kjøpt verken over disk eller på annen måte før i 1976.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tommelfingelregel i gammelbilmiljøer: Bensin som er særlig eldre enn ett år bør helst ikke brukes. Ingen bensintanker er lufttette og i vanlig luft er det en vanndamp. Bensin er hygroskopisk, det vil si at den trekker til seg fuktigheten i lufta etter hvert som tiden går. Vann i bensinen vil kunne tette dysene i motorens drivstoffsystem.

Lenke til kommentar

Tusen takk for ekstremt informativt svar. :)

 

Ser både nøkkelkort og datamaskiner kom for sent, men det gjør ingenting. Ingene av delene er viktige for historien, og at de må ha vanlige nøkler gjør det bare lettere å snike seg inn.

 

Det blir litt verre med bensinen. Opprinnelig tenkte jeg å ha en bil som har sått ubrukt i femten til tyve år, men det sier seg selv den ikke vil fungere lengre. Men om den har stått i fem, seks måneder burde det nok være mulig å starte den, spesielt om de bare skal noen få kilometer. Riktignok har øyen de er på vært ubebodd i rundt tyve år, så hvordan de finner en bil som var vært i bruk for et halvt år siden kan være tvilsomt, men har en teori på det der også. ;)

 

Og når det er sagt vil boken være på engelsk, og jeg kommer til å gi den ut som e-bok via Smashwords når den er ferdig om en måneds tid (historien er ferdig, men driver og redigerer litt osv nå), Da kan den kjøpes og lastes ned på mye rart for de som er interessert. :) (litt skamløs promotering må da være lov?) :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Kort oppsummering:

 

- På 1970-tallet en gang studerer fem venninner i tyveårene ved et universistet på en øy et stykke utenfor Florida. De er som studenter flest og fokuserer kanskje litt for mye på festing og for lite på studiene. De bestemmer seg for å ta seg sammen og bli mer seriøse, men først må de ha en gigantisk fest under Mardi Gras-feiringen i New Orleans. Det er tross alt ikke så langt unna. Når de er der bestemmer de seg bare for kødd å oppsøke en spådame, og logisk nok får de de vanlige spådommene om å møte en høy, mørk prins, en av dem skal dø og så videre. Bare tull, selvsagt. Men en av jentene blir vettskremt av spådommene, så de bestemmer seg for å "ta hevn" på spådamen og bryter seg inn i huset hennes sent om natten. Dette resulterer i at damen dør, og kort tid senere begynner spådommene å gå i oppfyllelse...

 

- Etter at studiene var over forlot alle de overlevende øyen, og de mistet raskt kontakten med hverandre. Men trettifire år senere får de et mystisk brev som kun sier "Du må huske løftet ditt...". Uten at de vet helt hvorfor selv drar alle tilbake til øyen, men finner det forlatt. Hva har skjedd? Hvorfor er de her nå? Hele stilen i denne handlingen er inspirert av spill som Silent Hill og (til en viss grad) Resident Evil, og ble til fordi jeg hadde lyst til å prøve å skrive en skrekkhistorie med damer i 50-årene som hovedpersoner. Resultatet ble etter min mening bedre enn jeg forventet, og har fått positive tilbakemeldinger så langt.

 

Handlingen hopper mellom 1970-tallet og rundt år 2005, men har de samme hovedpersonene i begge historiene. Og jada, det er en kobling mellom dem, men det dukker ikke opp før helt på slutten.

 

Boken vil etter den foreløpige planen bli gitt ut via Smashwords etterhvert som e-bok, så den kan lastes ned via Apples iBookStore, Sony Reader Store, Barnes & Noble og så videre. Mulig den kan gis ut andre steder også etterhvert, men vi får se. Den foreløpige tittelen er "The Promised Island: Lucky Star Girls". Det kan bli en serie basert på "The Promised Island" etterhvert, men vi får se. :) (og ja, den er på engelsk.)

 

Edit: Akkurat ferdig med å oversette hele boken til engelsk. Nå gjenstår bare litt redigering og formattering, så kan den gis ut. :)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...