Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg ble svindlet.


carpsdi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan kom du dit da? Tok han kontakt med deg? Gjorde du det helt ut av det blå? Hadde dere pratet om dette? Hva ble sagt? Altså, hvorfor gjorde du dette?

 

Jeg har en annonse på nett om dette for en vanlig m18x.

Fortalte han at jeg jobbet i dell og fikk rabatt. Han spurte da heller om bedre spesifikasjoner enn den som jeg la ut. Så ja han kontaktet meg om den vanlige m18x annonsen, men spurte om keg kunne bestille en med mue bedre spesifikasjoner.

 

Det som ble sagt var hvilke spesifikasjoner osv.

 

Gjorde jo det for å tjene penger.., forhåpentligvis, ved hjelp sv min dell rabatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Men om man tar en kjeks for fem kr fra for eksempel narvesen, uten å betale (tyveri) er ikke det straffbart!

Om Narvesen gir han en kjeks, så kan de ikke etterpå kreve betaling.

Kunnskap er dyrt. Min utdannelse kostet nærmere 350'

Din kunnskap i dette tilfelle, koster foreløpig 50 000.-

 

Om du gir en umyndig person kreditt, så er ansvaret ditt, da umyndige i utgangspunktet ikke kan opprette gjeld.

PS er ikke juss ekspert, men common sense sier at man aldri sender varer, uten å ha fått dekningen for varene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det å ikke betale for seg er ikke straffbart.

 

Men om man tar en kjeks for fem kr fra for eksempel narvesen, uten å betale (tyveri) er ikke det straffbart!

Han har ikke tatt noe. Du har gitt det til ham.

 

Hmm.

 

På hvilken måte?

Jeg bestile/betalte varen, og den ble sendt til hans addresse og navn med UPS på døra.

 

Jeg etter jeg betalte ba jeg om at han skulle overføre/betale (altså med en gang) og ga han kontonummer.

Sa følgende:

 

Vennligst betal/overfør til mitt kontonummer med (pris) som avtalt til kontonummer (kontonummer).

 

Fikk aldri "bekreeftet" av han at han hadde det akkurat avtalt å betale den prisen, men jeg skrev iallefall "som avtalt".

Lenke til kommentar

Okei. Så han har bedt deg om å gjøre dette. Har du skriftlige beviser på det? Det virker som dette er en kjøpsavtale. Det foreligger avtalebrudd hos kjøper. Politiet har ingenting med saken å gjøre.

 

Det praktisk enkleste er å gå til foreldrene hans. Ellers har du sannsynligvis brutt reglene til dell, men det er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm.

På hvilken måte?

 

På følgende måte nedenfor :)

 

På hvilken måte?

Jeg bestile/betalte varen, og den ble sendt til hans addresse og navn med UPS på døra.

 

Jeg etter jeg betalte ba jeg om at han skulle overføre/betale (altså med en gang) og ga han kontonummer.

Sa følgende:

 

Vennligst betal/overfør til mitt kontonummer med (pris) som avtalt til kontonummer (kontonummer).

 

Fikk aldri "bekreeftet" av han at han hadde det akkurat avtalt å betale den prisen, men jeg skrev iallefall "som avtalt".

Lenke til kommentar

Det å ikke betale for seg er ikke straffbart.

 

Men om man tar en kjeks for fem kr fra for eksempel narvesen, uten å betale (tyveri) er ikke det straffbart!

Han har ikke tatt noe. Du har gitt det til ham.

 

Hmm.

 

På hvilken måte?

Jeg bestile/betalte varen, og den ble sendt til hans addresse og navn med UPS på døra.

 

Jeg etter jeg betalte ba jeg om at han skulle overføre/betale (altså med en gang) og ga han kontonummer.

Sa følgende:

 

Vennligst betal/overfør til mitt kontonummer med (pris) som avtalt til kontonummer (kontonummer).

 

Fikk aldri "bekreeftet" av han at han hadde det akkurat avtalt å betale den prisen, men jeg skrev iallefall "som avtalt".

På hvilken måte? Du har fått noen til å sende den til ham i posten. Dette gjorde du fordi dere hadde en avtale om at han skulle betale deg. Da er det ikke tyveri.
Lenke til kommentar
Har du egentlig lov til å utnytte rabatten din på den måten?

 

Er vel ikke noe galt i det?

 

Okei. Så han har bedt deg om å gjøre dette. Har du skriftlige beviser på det? Det virker som dette er en kjøpsavtale. Det foreligger avtalebrudd hos kjøper. Politiet har ingenting med saken å gjøre.

 

Det praktisk enkleste er å gå til foreldrene hans. Ellers har du sannsynligvis brutt reglene til dell, men det er en annen sak.

 

Jeg gjorde det for han fordi han ville ha de spesifikasjonene til m18x.

Jeg har jo skriftlige beviser på både mail og sms på mobil. Så har vel han.

 

Du sier jeg har brutt reglene til dell, hva mener du med det?

 

Edit: Ja, eller vet ikke hva jeg skal si.

Han ba meg aldri om å sende direkte til hans addresse, det sa jeg/gjorde jeg selv, og sa det til han. Han "ba" meg (eller spurte meg) om bedre spesifikasjoner til PC. Ikke til selveste frakten gjort til hans addresse.

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Personalrabatter som gis til ansatte er som regel kun for at den enkelte ansatte skal kunne handle til redusert pris til EGET bruk. Ikke for å videreselge til andre og tjene penger på det.

 

Det du sannsynligvis i praksis har gjort er følgende:

- Brutt avtalen med arbeidsgiver om bruk av personalrabatt.

- Drevet konkurrerende virksomhet til arbeidsgiver.

 

Det blir sjeldent sett mildt på noen av disse tingene enkeltvis. Samlet tipper eg du har store problemer dersom de oppdager det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du har lov til å utnytte rabatter slik, litt usikker på lovene her. Men Dell er nok ikke veldig begeistret for det du driver med. Hadde samme greia med Pioneer der jeg jobba tidligere, og vi fikk KUN lov til å bestille varer som var til eget bruk, ikke til andre/vidresalg. Gjorde vi dette var det et brudd på avtalen om personalrabatt og vi kunne miste jobben.

 

Umyndige personer har heller ikke lov til å skaffe seg kreditt, det er akkurat det du har gitt han. Så vet ikke hvor sterk sak du har. Bestille en pc til 60.000 og sende til en kar på 15år? Hallo? Det bør ha begynt å ringe noen bjeller ganske tidlig.....

 

Og er du sikker på at han er 15? Kan være at du har blitt rundlurt og at alt du har fått av personalia er falskt?

Mitt råd er å ta en tur ned til ditt lokale lensmannskontor og høre hva de mener om saken.

Endret av Putresopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så DU fant frem den dyreste maskinen og sendte den til hans adresse uten å forsikre deg om alder eller betaling, samtidig som du gav kreditt til en mindreåring, brøt avtalen om presonalrabatt samt var utro mot arbeidsgiver? Er ikke det kort oppsummert?

 

Naivt?

 

Jeg fant fram de beste spesifikasjonene etter hans ønske.

 

Hva mener du med kreditt til mindreårige?

 

Men kort oppsumert, ja..

 

Edit: fikk hans signatur på UPS leveransennpå døra hans..

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Du er jo ikke annet enn eksemplarisk DUM hvis du bestiller en PC til 50.000 kr til en liten drittunge og betaler for den uten å ha bedre forsikringer om betaling først.

 

Hvor mange drittunger på 15 år kjøper PC til 50.000 tror du? lol, det er så dumt at jeg nesten tror du troller.

Endret av MrLG
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...