Gå til innhold

[Løst] Droppe D800 og heller finne en brukt D3s?


Anbefalte innlegg

Går som mange andre rundt og venter på D800 som jeg har bestilt. All denne ventingen har gjort at jeg har begynt å tenke. Kanskje er D3S bedre for mitt bruk enn D800. Skal jeg heller se om jeg finner en bra D3S på bruktmarkedet. Har jo (god) tid før D800 kommer, selv om jeg bestilte (relativt) tidlig.

Tar mest natur/landskapsbilder, men også en god del bilder rundt og etter solnedgang. Så iso støy er litt viktig for meg. Har D7000 nå og er ikke helt fornøyd med støyene det har.

Kunne tenke meg å begynne med litt fuglefoto.

Hva vil dere anbefale? D800 eller D3S?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer begge for med D800 får man detaljene i landskapsbilder, kan crope ned til DX format og likevel ha lik oppløsning som D7000. Kan være bra til fuglefoto. Komme litt nærmere.

D3S vurderer jeg pga lite støy. Som sagt tar mye bilder etter mørkest frambrudd og har savnet bedre støymestring.

Siden du sier at D800 og D3S er til forskjellig bruk. Hvilket mener du er best til mitt bruk da, TGB?

Lenke til kommentar

Jeg ville nesten sagt D800 med mindre du har store intensjoner om å gå over til sport \ action fotografering. Har D700 hvis ISO ytelse ikke er så himmelfjern fra D800 etter min forståelse. Har brukt D7000 på noen konserter som lånt nr2 kamerahus, og du får mye bedre ISO egenskaper med fullformat husene. Til landskap er gjerne vidvinkel kjekt å ha, og de videste brennviddene finner du bare på FX hus. Samyang 14mm F2.8 for eksempel er videre på en D700 \ D800 \ D3s enn en 10mm på D7000en du eier i dag, ikke er den dyr eller.

 

D3s er et actionkamera, utmerket til sport med meget god autofokus og 9 bilder i sekundet. Som du selv er inne på, er det også et monster på høy iso.

 

D800 er lettere, mindre å drasse på (mangler innebygd vertikalgrep som D3s'en har), og er et MP monster som gjør det veldig godt egnet til de som har bruk for å virkelig få med seg detaljene. Landskapsfotografer, produktfotografer, macrofolket... For å nevne noe. Ikke like rask som D3s'en, men om den er i samme gate som D700'en når det kommer til generell bruk og AF er den eller ingen sinke.

Lenke til kommentar

Her er forøverig en sammenligning av D3s, D800 og D7000 fra DxO Mark

 

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/792%7C0/(brand)/Nikon/(appareil2)/680%7C0/(brand2)/Nikon/(appareil3)/628%7C0/(brand3)/Nikon

 

I følge DxO ligger faktisk D800 et godt stykke forrran D7000 når det kommer til ISO prestasjoner , og legger seg inn som det 3dje beste kameraet på iso siden kun slått av D4 og D3s.

Lenke til kommentar

Her er forøverig en sammenligning av D3s, D800 og D7000 fra DxO Mark

 

http://www.dxomark.c.../(brand3)/Nikon

 

I følge DxO ligger faktisk D800 et godt stykke forrran D7000 når det kommer til ISO prestasjoner , og legger seg inn som det 3dje beste kameraet på iso siden kun slått av D4 og D3s.

Hva har D7000 i det selskapet å gjøre? Sikker på at du ikke mente å sammenligne med D700?

 

D7000 blir fullstendig overkjørt siden de andre har over dobbelt så stort sensorareal å boltre seg med, men den er faktisk litt bedre enn D800 per piksel på fotonstøy (men ikke på avlesnings-/sensorstøy).

Lenke til kommentar

Jeg ville nesten sagt D800 med mindre du har store intensjoner om å gå over til sport \ action fotografering. Har D700 hvis ISO ytelse ikke er så himmelfjern fra D800 etter min forståelse. Har brukt D7000 på noen konserter som lånt nr2 kamerahus, og du får mye bedre ISO egenskaper med fullformat husene. Til landskap er gjerne vidvinkel kjekt å ha, og de videste brennviddene finner du bare på FX hus. Samyang 14mm F2.8 for eksempel er videre på en D700 \ D800 \ D3s enn en 10mm på D7000en du eier i dag, ikke er den dyr eller.

 

D3s er et actionkamera, utmerket til sport med meget god autofokus og 9 bilder i sekundet. Som du selv er inne på, er det også et monster på høy iso.

 

D800 er lettere, mindre å drasse på (mangler innebygd vertikalgrep som D3s'en har), og er et MP monster som gjør det veldig godt egnet til de som har bruk for å virkelig få med seg detaljene. Landskapsfotografer, produktfotografer, macrofolket... For å nevne noe. Ikke like rask som D3s'en, men om den er i samme gate som D700'en når det kommer til generell bruk og AF er den eller ingen sinke.

 

Takk for et kjempe godt svar. Har vært litt skeptisk til iso støy på D800. Satt å så litt på DXOmark sammenligning mellom D800, D3S og D7000 i går. Der så det nesten ut som at D800 var ganske nært D7000 i støy visst på skjerm. Men nok tallene som lyver. Kjekt å høre fra en som har brukt de forskjellige som deg med D7000 og D700. Helte mot D3S i går, nå er jeg mer tilbake på D800. Takk.

 

Edit:

Takk for tipsene om vidvinkel. Hvis du ser "signaturen" min, så ser du at jeg allerede har sikret meg vidvinkel til FX, for det er opp på FX jeg skal nå. Enten det blir D800 eller D3S. :) Nikkor 14-24 burde vel være brukanes. ;)

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar

Skal du ha et alternativ til D800, så er det vel strengt tatt brukt D3X som er mest nærliggende, men selv brukt mistenker jeg at det vil havne nær oppmot en ny D800 i pris.

 

D3S-ene kan du overlate til de av oss som uansett ikke er interessert i D800, synes jeg :tease:

Ja, vet der er D3X som er nærmere D800. For det første er den MYE dyrere enn både D800 ny og D3S brukt. For det andre vurderer jeg D3S og ikke D3X pga iso egenskapene til S'en. Har hørt at X'en ikke er så bra på isostøy.

 

Her er forøverig en sammenligning av D3s, D800 og D7000 fra DxO Mark

 

http://www.dxomark.c.../(brand3)/Nikon

 

I følge DxO ligger faktisk D800 et godt stykke forrran D7000 når det kommer til ISO prestasjoner , og legger seg inn som det 3dje beste kameraet på iso siden kun slått av D4 og D3s.

 

Takk for den. Var den jeg satt å så på i går som fikk meg til å lure sånn på om D3S var bedre for meg enn D800. :)

Lenke til kommentar

Her er forøverig en sammenligning av D3s, D800 og D7000 fra DxO Mark

 

http://www.dxomark.c.../(brand3)/Nikon

 

I følge DxO ligger faktisk D800 et godt stykke forrran D7000 når det kommer til ISO prestasjoner , og legger seg inn som det 3dje beste kameraet på iso siden kun slått av D4 og D3s.

Hva har D7000 i det selskapet å gjøre? Sikker på at du ikke mente å sammenligne med D700?

 

D7000 blir fullstendig overkjørt siden de andre har over dobbelt så stort sensorareal å boltre seg med, men den er faktisk litt bedre enn D800 per piksel på fotonstøy (men ikke på avlesnings-/sensorstøy).

 

D7000 tok han nok med fordi det er den jeg har nå. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer begge for med D800 får man detaljene i landskapsbilder, kan crope ned til DX format og likevel ha lik oppløsning som D7000. Kan være bra til fuglefoto. Komme litt nærmere.

D3S vurderer jeg pga lite støy. Som sagt tar mye bilder etter mørkest frambrudd og har savnet bedre støymestring.

Siden du sier at D800 og D3S er til forskjellig bruk. Hvilket mener du er best til mitt bruk da, TGB?

Til landskap er uten tvil D800 best med høyere dynamikk og oppløsning. For fuglefoto vil jeg si at D3s er mer fornuftig med tanke på hastighet og presisjon. Spørsmålet er selvsagt om man skal ta bilde av fugler i bevegelse eller sittende stille og rolig i et tre. Fuglefoto krever lyssterk og brutal tele for å fungere optimalt.

Lenke til kommentar

Takk for alle innnspill. Har hjulpet å velge. Den definitive spikeren i velge-kiste kom da jeg så noen bilder tatt med D800 her og her. Så valgte havnet på D800. Så Sutekh og dere andre som er interessert i D3S og ikke D800, så skal jeg ikke blande meg. ;)

Nå er det bare å vente på at en D800 sendes min vei.

Lenke til kommentar

Takk for alle innnspill. Har hjulpet å velge. Den definitive spikeren i velge-kiste kom da jeg så noen bilder tatt med D800 her og her. Så valgte havnet på D800. Så Sutekh og dere andre som er interessert i D3S og ikke D800, så skal jeg ikke blande meg. ;)

Nå er det bare å vente på at en D800 sendes min vei.

 

Sjekk nå for all del så du er sikker på at bildene ikke er tatt med en 5D ll , har hørt rykter om at Nikon bruker det for å promotere D800 :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Takk for alle innnspill. Har hjulpet å velge. Den definitive spikeren i velge-kiste kom da jeg så noen bilder tatt med D800 her og her. Så valgte havnet på D800. Så Sutekh og dere andre som er interessert i D3S og ikke D800, så skal jeg ikke blande meg. ;)

Nå er det bare å vente på at en D800 sendes min vei.

 

Sjekk nå for all del så du er sikker på at bildene ikke er tatt med en 5D ll , har hørt rykter om at Nikon bruker det for å promotere D800 :grin: :grin:

Hehe.. Men det var vel et markedsføringsfirma Nikon Thailand brukte og ikke skrytebilder fra folk som nettopp har fått kroen i sitt nye D800.

Lenke til kommentar

Et bra tips i første link Djlcet; slå av High ISO NR. Bedre å kjøre litt NR i Lightroom4 eller lignende. Bildene blir generelt sett mye bedre uten High ISO NR.

 

Forøvrig er ikke støy reduksjon = av virkelig av. Kjenner ikke tallene på D800, men på D3 starter støyreduksjon på høy ISO etter ISO6400, på D3s starter den etter ISO16000 når den er slått "av".

Endret av TGB
Lenke til kommentar

For noen bilder!! Fikk jo ikke lite lyst til å bytte ut d7k'n med D800 nå... - til tross for det har vell en god del å si på fotografen. :)

 

Tror nokk du blir fornøyd ja med ff DjIcet.

Jepp, håper og tror det. Ser i hvertfall lovende ut. Men ja, som du sier, han/hun bak kamera her MYE å si og.

Et bra tips i første link Djlcet; slå av High ISO NR. Bedre å kjøre litt NR i Lightroom4 eller lignende. Bildene blir generelt sett mye bedre uten High ISO NR.

 

Forøvrig er ikke støy reduksjon = av virkelig av. Kjenner ikke tallene på D800, men på D3 starter støyreduksjon på høy ISO etter ISO6400, på D3s starter den etter ISO16000 når den er slått "av".

 

Takk for tipset, TGB. Har alltid NR av på D7000 nå og tar dette i LR4. Så kommer nok til å fortsette med det med D800.

 

Hmm.. Det visste jeg ikke. Spent på hvor D800 starter. Håper det er høyt. I hvertfall ISO6400.

Lenke til kommentar

Hmm.. Det visste jeg ikke. Spent på hvor D800 starter. Håper det er høyt. I hvertfall ISO6400.

Ryktene skal ha det til at veldig lav High ISO NR starter fra ISO1600, men D7000 starter enda tidligere om jeg ikke husker feil. Forøvrig blir ikke dette et problem i praksis siden effekten er såpass minimal inntil man passerer ISO6400.

 

NB! kamera har 36.3 Mpixels, så bra kvalitet på høy ISO uten noe NR-voodoo ville brutt fysiske lover.

 

Edit:

Forøvrig mulig at ISO1600 gjelder når High ISO NR står til normal. Infoen jeg har fått her er noe uklar.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hmm.. Det visste jeg ikke. Spent på hvor D800 starter. Håper det er høyt. I hvertfall ISO6400.

Ryktene skal ha det til at veldig lav High ISO NR starter fra ISO1600, men D7000 starter enda tidligere om jeg ikke husker feil. Forøvrig blir ikke dette et problem i praksis siden effekten er såpass minimal inntil man passerer ISO6400.

 

NB! kamera har 36.3 Mpixels, så bra kvalitet på høy ISO uten noe NR-voodoo ville brutt fysiske lover.

 

Edit:

Forøvrig mulig at ISO1600 gjelder når High ISO NR står til normal. Infoen jeg har fått her er noe uklar.

 

Ok. Takk for info. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...